Școala Centrală din București este terenul unor premiere în învățământul din Capitală: în prima săptămână de redeschidere a tuturor școlilor i-a ținut acasă pe elevii care nu sunt în clase terminale, invocând probleme cu spațiul, dar nu a cerut primăriei Sector 2 niciun ajutor sau spațiu suplimentar, deși directorul a susținut că a făcut acest lucru, spun cele două părți contactate de Edupedu.ro. Primarul Sectorului 2 a declarat pentru Edupedu.ro că “am discutat cu domnul director și acesta spunea că nu evaluează că are probleme de spațiu; a spus că nu e nevoie de spațiu suplimentar”.
- Directorul Colegiului Național Școala Centrală, Octavian-Lucian Popa, a refuzat acum să răspundă întrebărilor Edupedu.ro.
- În urmă cu o săptămână, directorul Octavian-Lucian Popa declara următoarele: “Din cauza pandemiei, am desființat orice laborator, orice cabinet și le-am transformat în săli de clasă, pentru a respecta și pauza aceea de dezinfectare de la prânz. (…) Problema aceasta, din punctul meu de vedere, poate fi rezolvată doar cu construirea unor spații noi educative în cadrul curților școlare sau unde se găsește posibilitatea”.
Radu Mihaiu, primarul sectorului 2, a declarat astăzi, 25 mai 2021, pentru Edupedu.ro: „Am discutat cu domnul director și acesta spunea că nu evaluează că are probleme de spațiu; a spus că nu e nevoie de spațiu suplimentar, dar că într-adevăr elevii din anii terminali vor să își ia o precauție suplimentară [prin desfășurarea orelor exclusiv online la clasele a VIII-a și a XII-a, pentru a reduce riscul de infectare cu noul coronavirus cu 3 săptămâni înainte de examene [N. Red.]. Relocarea ar însemna un efort logistic destul de mare și care nu știe dacă ar fi oportun în acest moment. Într-adevăr, copiii din clasele terminale vor să nu riște o potențială îmbolnăvire”.
În ceea ce privește declarațiile făcute de directorul Școlii Centrale, Octavian-Lucian Popa, potrivit cărora tocmai din cauza lipsei spațiului adecvat elevii din clasele care nu sunt terminale au continuat școala online săptămâna trecută, edilul Sectorului 2 a precizat: „Era această discuție. În lipsa unei cereri din partea conducerii Colegiului, primăria nu are ce să facă, nu poate muta elevii cu forța”.
“Spațiul fizic este același la liceu [ca înainte de pandemie, când părinții acuzau oricum aglomerarea tuturor spațiilor – N. Red.], eventual se putea discuta despre mutarea unor clase în alte unități de învățământ, ceea ce ar fi însemnat un efort logistic foarte mare pentru toată lumea, elevi și profesori, și dacă acest efort nu este considerat oportun pentru situația existentă, evident că școlile ar trebui să aibă putere de decizie și autodeterminare”, a afirmat Radu Mihaiu pentru Edupedu.ro.
Primarul Sectorului 2 a adăugat că părinții elevilor care învață la Școala Centrală s-au opus, anul trecut, ca o parte din clase să învețe în clase modulare.
“În acest moment, nu există o cerere de rezolvare a acestei situații, deci nu facem niciun fel de demers, pentru că în lipsa unei cereri din partea școlii de a rezolva problema…”, a declarat primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, pentru Edupedu.ro.
Acesta a spus că “avem școli din sector unde am mutat elevi, dar asta pentru că se intra în renovări. Deci procedura de a reloca elevi și profesori există, dar există pentru școlile care se renovează. Nu am avut cereri pe motiv de lipsa spațiilor în contextul pandemiei COVID”.
“În acest moment, cred că suntem pe un trend bun referitor la COVID și ușor-ușor trebuie să ne revenim la normalitate. Sigur că vor exista tot timpul discrepanțe de percepție între ce ar trebui făcut și ce se face efectiv și poate, câteodată, e complicat de găsit linia de demarcație între prea multă protecție și prea multă relaxare”, a afirmat Mihaiu.
Informații de background
Aceasta este a doua inadvertență din declarațiile directorului Școlii Centrale. După ce în urmă cu o săptămână afirma pentru Edupedu.ro că așteaptă un răspuns de la primărie la solicitarea de identificare a unei soluții la problema lipsei spațiului pentru orele de curs, directorul a fost contrazis de Primăria Sector 2, care răspundea următoarele, la solicitarea redacției: „La nivelul Primăriei Sector 2, prin DGAPI (administratorul clădirilor și terenurilor unităților de învățământ) nu a fost înregistrată nici o solicitare de extindere a spațiilor de învățământ, aferente Colegiului Național Școala Centrală. Solicitarea ar fi trebuit formulată de către conducerea unității de învățământ sau de către Consiliul de Administrație”.
Școala Centrală este singura din Capitală în care niciun elev din clasele V-VII și IX-XI nu a venit fizic la cursuri în săptămâna în care Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență le-a permis pentru prima oară în acest an tuturor școlilor să-și primească fizic elevii la cursuri, începând din 19 mai 2021, potrivit declarațiilor reprezentanților ISMB. Problema principală este lipsa spațiului, care trenează de ani de zile la Școala Centrală și a explodat acum, când ar trebui ca între bănci să fie asigurată o distanță de minimum 1 metru, a declarat pe 19 mai, pentru Edupedu.ro, directorul Octavian-Lucian Popa.
Școala Centrală din București are un total de 1.600 de elevi înmatriculați, iar în clasele V-VII și IX-XI sunt 580 de elevi, care vin în două schimburi, a precizat Octavian-Lucian Popa.
Cum argumenta săptămâna trecută directorul Școlii Centrale din București, fost inspector în Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), lipsa elevilor din clasele V-VII și IX-XI de la școală:
- „Orice unitate școlară din învățământul bucureștean nu poate asigura în totalitate prezența fizică a tuturor elevilor la școală cu respectarea tuturor normelor sanitare în vigoare. Este vorba despre spații, pentru că nu toate sălile sunt foarte mari”, a acuzat directorul școlii. Acesta a precizat că i-a repartizat în săli, pe elevi, „conform dorinței lor de a-i aduce la școală”: „i-am repartizat în săli mai mari pe cei care veneau în totalitate la școală și în săli mai puțin mari pe cei care nu vin în totalitate”.
- „Dar nu i s-a interzis niciunui copil să vină la școală, nu s-a pus problema așa. Doar am încercat să optimizăm toate spațiile existente în școală”, a precizat Octavian-Lucian Popa. Parte dintre părinți au acuzat că, la sondaj, ar fi primit presiuni din partea unor profesori să răspundă în favoarea rămânerii în online a elevilor. „Nu am cum să măresc sălile de clasă într-o clădire monument istoric. Nu avem nicio clasă care studiază strict online, nu avem nicio interdicție de a participa la cursuri”, a afirmat acesta.
- „Nu a fost cazul de nicio presiune din partea cadrelor didactice. Acestea nu au fost implicate în chestionarul respectiv. Nu s-au ocupat diriginții, ci Comitetul Reprezentativ al Părinților, prin reprezentanții lor. Argumentele părinților au fost de ordin logistic, să putem asigura spații mici claselor unde se prezintă fizic mai puțini elevi și spații mari celorlalți. Părinții sunt speriați că elevii din clasele terminale se pot confrunta cu un risc de infectare, odată cu revenirea tuturor elevilor la școală”, a declarat Popa.
- Întrebat care sunt demersurile pe care le-a făcut pentru rezolvarea problemei de fond, și anume lipsa spațiului necesar pentru orele de curs, directorul Colegiului Național Școala Centrală a declarat că „este o clădire veche ce nu poate fi mărită și e o problemă generală în aproape toate unitățile de învățământ bucureștean. Este făcut demersul [către primărie – N. Red.], doar că aici este o problemă: Școala Centrală este o unitate monument istoric și intervențiile sunt destul de dificile. Părinții nu sunt de acord cu mutarea elevilor în containere”.
- „Problema aceasta, din punctul meu de vedere, poate fi rezolvată doar cu construirea unor spații noi educative în cadrul curților școlare sau unde se găsește posibilitatea. Asta ar trebui să învățăm din această nenorocire care ne-a lovit, la nivel internațional. Părinții consideră că containerele nu sunt un mediu propice spațiului școlar, că i-am chestionat. A fost un chestionar la începutul anului școlar, când pentru clasele primare trebuia să găsim soluții pentru a respecta distanțarea. Atunci, regulile spuneau că vin clasele mici și, cu jumătate din efectele, clasele de gimnaziu și liceu. Acum, este prima dată de la începutul pandemiei când Școala Centrală ar trebui să îi primească pe toți și noi de atunci știam că este matematic imposibil, în condițiile în care trebuie să păstrăm minimum 1 metru între bănci și să respectăm acea pauză de 1 oră între schimburi la prânz, pentru realizarea dezinfecției”, a explicat directorul școlii.
- „Răspunsul primăriei [la solicitarea școlii – N. Red.] este că va analiza solicitarea. Este monument istoric, a fost foarte greu până am găsit o soluție tehnică și pentru internet, pentru că nu ai voie să dai găuri și atunci am trecut pe un sistem wireless și ne-am asigurat că ține transmisia, pentru că nu e ușor. Am încercat tot ce e posibil ca toți copiii să se poată întoarce la școală și nimănui nu i s-a interzis prezența”, a continuat acesta.
Declarațiile integrale făcute săptămâna trecută de directorul Școlii Centrale, aici
Foto: cnscb.ro / Școala Centrală din București