Paradoxul de la Școala Centrală, unde spațiul lipsește, dar este suficient. Primarul Radu Mihaiu: Domnul director spune că nu are nevoie de spațiu suplimentar, dar că elevii din ani terminali vor să-și ia o precauție suplimentară și să nu vină la școală

13.060 de vizualizări
Școala Centrală din București / Foto: cnscb.ro
Școala Centrală din București este terenul unor premiere în învățământul din Capitală: în prima săptămână de redeschidere a tuturor școlilor i-a ținut acasă pe elevii care nu sunt în clase terminale, invocând probleme cu spațiul, dar nu a cerut primăriei Sector 2 niciun ajutor sau spațiu suplimentar, deși directorul a susținut că a făcut acest lucru, spun cele două părți contactate de Edupedu.ro. Primarul Sectorului 2 a declarat pentru Edupedu.ro că “am discutat cu domnul director și acesta spunea că nu evaluează că are probleme de spațiu; a spus că nu e nevoie de spațiu suplimentar”.
  • Directorul Colegiului Național Școala Centrală, Octavian-Lucian Popa, a refuzat acum să răspundă întrebărilor Edupedu.ro.
  • În urmă cu o săptămână, directorul Octavian-Lucian Popa declara următoarele: “Din cauza pandemiei, am desființat orice laborator, orice cabinet și le-am transformat în săli de clasă, pentru a respecta și pauza aceea de dezinfectare de la prânz. (…) Problema aceasta, din punctul meu de vedere, poate fi rezolvată doar cu construirea unor spații noi educative în cadrul curților școlare sau unde se găsește posibilitatea”.

Radu Mihaiu, primarul sectorului 2, a declarat astăzi, 25 mai 2021, pentru Edupedu.ro: „Am discutat cu domnul director și acesta spunea că nu evaluează că are probleme de spațiu; a spus că nu e nevoie de spațiu suplimentar, dar că într-adevăr elevii din anii terminali vor să își ia o precauție suplimentară [prin desfășurarea orelor exclusiv online la clasele a VIII-a și a XII-a, pentru a reduce riscul de infectare cu noul coronavirus cu 3 săptămâni înainte de examene [N. Red.]. Relocarea ar însemna un efort logistic destul de mare și care nu știe dacă ar fi oportun în acest moment. Într-adevăr, copiii din clasele terminale vor să nu riște o potențială îmbolnăvire”.

Radu Mihaiu / Foto: gov.ro
Radu Mihaiu / Foto: gov.ro

În ceea ce privește declarațiile făcute de directorul Școlii Centrale, Octavian-Lucian Popa, potrivit cărora tocmai din cauza lipsei spațiului adecvat elevii din clasele care nu sunt terminale au continuat școala online săptămâna trecută, edilul Sectorului 2 a precizat: „Era această discuție. În lipsa unei cereri din partea conducerii Colegiului, primăria nu are ce să facă, nu poate muta elevii cu forța”.

“Spațiul fizic este același la liceu [ca înainte de pandemie, când părinții acuzau oricum aglomerarea tuturor spațiilor – N. Red.], eventual se putea discuta despre mutarea unor clase în alte unități de învățământ, ceea ce ar fi însemnat un efort logistic foarte mare pentru toată lumea, elevi și profesori, și dacă acest efort nu este considerat oportun pentru situația existentă, evident că școlile ar trebui să aibă putere de decizie și autodeterminare”, a afirmat Radu Mihaiu pentru Edupedu.ro.

Primarul Sectorului 2 a adăugat că părinții elevilor care învață la Școala Centrală s-au opus, anul trecut, ca o parte din clase să învețe în clase modulare.

“În acest moment, nu există o cerere de rezolvare a acestei situații, deci nu facem niciun fel de demers, pentru că în lipsa unei cereri din partea școlii de a rezolva problema…”, a declarat primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, pentru Edupedu.ro.

Acesta a spus că “avem școli din sector unde am mutat elevi, dar asta pentru că se intra în renovări. Deci procedura de a reloca elevi și profesori există, dar există pentru școlile care se renovează. Nu am avut cereri pe motiv de lipsa spațiilor în contextul pandemiei COVID”.

“În acest moment, cred că suntem pe un trend bun referitor la COVID și ușor-ușor trebuie să ne revenim la normalitate. Sigur că vor exista tot timpul discrepanțe de percepție între ce ar trebui făcut și ce se face efectiv și poate, câteodată, e complicat de găsit linia de demarcație între prea multă protecție și prea multă relaxare”, a afirmat Mihaiu.

Informații de background

Aceasta este a doua inadvertență din declarațiile directorului Școlii Centrale. După ce în urmă cu o săptămână afirma pentru Edupedu.ro că așteaptă un răspuns de la primărie la solicitarea de identificare a unei soluții la problema lipsei spațiului pentru orele de curs, directorul a fost contrazis de Primăria Sector 2, care răspundea următoarele, la solicitarea redacției: „La nivelul Primăriei Sector 2, prin DGAPI (administratorul clădirilor și terenurilor unităților de învățământ) nu a fost înregistrată nici o solicitare de extindere a spațiilor de învățământ, aferente Colegiului Național Școala Centrală. Solicitarea ar fi trebuit formulată de către conducerea unității de învățământ sau de către Consiliul de Administrație.

Foto: Captură Youtube.com din seria de lecții înregistrate video la începutul pandemiei și publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București

Școala Centrală este singura din Capitală în care niciun elev din clasele V-VII și IX-XI nu a venit fizic la cursuri în săptămâna în care Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență le-a permis pentru prima oară în acest an tuturor școlilor să-și primească fizic elevii la cursuri, începând din 19 mai 2021, potrivit declarațiilor reprezentanților ISMB. Problema principală este lipsa spațiului, care trenează de ani de zile la Școala Centrală și a explodat acum, când ar trebui ca între bănci să fie asigurată o distanță de minimum 1 metru, a declarat pe 19 mai, pentru Edupedu.ro, directorul Octavian-Lucian Popa. 

Școala Centrală din București are un total de 1.600 de elevi înmatriculați, iar în clasele V-VII și IX-XI sunt 580 de elevi, care vin în două schimburi, a precizat Octavian-Lucian Popa.

Cum argumenta săptămâna trecută directorul Școlii Centrale din București, fost inspector în Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), lipsa elevilor din clasele V-VII și IX-XI de la școală:

  • „Orice unitate școlară din învățământul bucureștean nu poate asigura în totalitate prezența fizică a tuturor elevilor la școală cu respectarea tuturor normelor sanitare în vigoare. Este vorba despre spații, pentru că nu toate sălile sunt foarte mari”, a acuzat directorul școlii. Acesta a precizat că i-a repartizat în săli, pe elevi, „conform dorinței lor de a-i aduce la școală”: „i-am repartizat în săli mai mari pe cei care veneau în totalitate la școală și în săli mai puțin mari pe cei care nu vin în totalitate”.
  • „Dar nu i s-a interzis niciunui copil să vină la școală, nu s-a pus problema așa. Doar am încercat să optimizăm toate spațiile existente în școală”, a precizat Octavian-Lucian Popa. Parte dintre părinți au acuzat că, la sondaj, ar fi primit presiuni din partea unor profesori să răspundă în favoarea rămânerii în online a elevilor. „Nu am cum să măresc sălile de clasă într-o clădire monument istoric. Nu avem nicio clasă care studiază strict online, nu avem nicio interdicție de a participa la cursuri”, a afirmat acesta.
  • „Nu a fost cazul de nicio presiune din partea cadrelor didactice. Acestea nu au fost implicate în chestionarul respectiv. Nu s-au ocupat diriginții, ci Comitetul Reprezentativ al Părinților, prin reprezentanții lor. Argumentele părinților au fost de ordin logistic, să putem asigura spații mici claselor unde se prezintă fizic mai puțini elevi și spații mari celorlalți. Părinții sunt speriați că elevii din clasele terminale se pot confrunta cu un risc de infectare, odată cu revenirea tuturor elevilor la școală”, a declarat Popa.
  • Întrebat care sunt demersurile pe care le-a făcut pentru rezolvarea problemei de fond, și anume lipsa spațiului necesar pentru orele de curs, directorul Colegiului Național Școala Centrală a declarat că „este o clădire veche ce nu poate fi mărită și e o problemă generală în aproape toate unitățile de învățământ bucureștean. Este făcut demersul [către primărie – N. Red.], doar că aici este o problemă: Școala Centrală este o unitate monument istoric și intervențiile sunt destul de dificile. Părinții nu sunt de acord cu mutarea elevilor în containere”.
  • „Problema aceasta, din punctul meu de vedere, poate fi rezolvată doar cu construirea unor spații noi educative în cadrul curților școlare sau unde se găsește posibilitatea. Asta ar trebui să învățăm din această nenorocire care ne-a lovit, la nivel internațional. Părinții consideră că containerele nu sunt un mediu propice spațiului școlar, că i-am chestionat. A fost un chestionar la începutul anului școlar, când pentru clasele primare trebuia să găsim soluții pentru a respecta distanțarea. Atunci, regulile spuneau că vin clasele mici și, cu jumătate din efectele, clasele de gimnaziu și liceu. Acum, este prima dată de la începutul pandemiei când Școala Centrală ar trebui să îi primească pe toți și noi de atunci știam că este matematic imposibil, în condițiile în care trebuie să păstrăm minimum 1 metru între bănci și să respectăm acea pauză de 1 oră între schimburi la prânz, pentru realizarea dezinfecției”, a explicat directorul școlii.
  • „Răspunsul primăriei [la solicitarea școlii – N. Red.] este că va analiza solicitarea. Este monument istoric, a fost foarte greu până am găsit o soluție tehnică și pentru internet, pentru că nu ai voie să dai găuri și atunci am trecut pe un sistem wireless și ne-am asigurat că ține transmisia, pentru că nu e ușor. Am încercat tot ce e posibil ca toți copiii să se poată întoarce la școală și nimănui nu i s-a interzis prezența”, a continuat acesta.

Declarațiile integrale făcute săptămâna trecută de directorul Școlii Centrale, aici

Foto: cnscb.ro / Școala Centrală din București

Citește și:


8 comments
  1. Am copilul la Școală Centrală, în clasa.a5a și toți cei 29 de colegi merg fizic la școală.Toti profesorii merg fizic. DE CE TOATA LUMEA STA CU OCHII PE SCOALA CENTRALA? MAI INTERESATI VA SI DE ALTE SCOLI. MULTI NEMULTUMITI!

  2. Nu s-au facut presiuni, doar asa mai moale… Am copilul la Scoala Centrala – liceean si clar vreau sa il mut. Nu exista ca nu au spatii, profesorii sunt de vina, nu vor (o parte din ei ) sa vina la scoala. Au incercat sa ne determine cu sondajul sa faca scoala online. Am sustinut ca acum online este exceptia, copilul meu va merge fizic la scoala si sunt obligati sa tina ora in clasa. Suparare mare…
    Sunt clase la care au venit 2-3 elevi. foarte bine, sa tina ora cu cei care vin, iar restul elevilor, daca au motive temeinice sa faca scoala online. Problema este ca unii profesori nu vin la scoala, fac ora online de acasa.
    Culmea redeschiderii scolii, copiii se duc fizic la scoala, dar fac ora online in clasa cu profesorul care sta acasa… Bataie de joc, acum trebuie sa duca si laptop cu ei, nu doar manuale. Este singura scoala din Bucuresti care a procedat asa, scuza ca nu au spatii este penibila.
    Tot ce imi doresc este sa reusesc sa mut copilul din aceasta scoala, pentru ca problema de acum cu intoarcerea la scoala nu este singura problema, tine si de calitatea unor profesori, care numai dascali nu se pot numi.
    Vreau sa subliniez ca nu generalizez pentru toti profesorii din aceasta scoala, care isi fac profesia corect, ci de o parte vocala care reuseste sa se impuna, pentru ca restul nu vor batai de cap. Citind si articolul, se pare ca este adevarat ca pestele de la cap se impute….

    1. Cum sa vina profesorii la scoala sa tina ore fizic cu 2 elevi?
      Din moment ce majoritatea au optat pentru online.

      1. Și dacă majoritatea votează pentru desființarea oricărui sistem de evaluare până la universitate…este normal să se și implementeze asta? 🙂

        1. După ce ca aveți tupeul sa luați numele meu de utilizator, mai și aberați.
          Probabil cei ca dvs au votat ca pana în clasa a cincea, elevii sa primească doar niște calificative.
          Iar în clasa a cincra, toți parintii vor numai nota 10 pentru printisorii și printesele lor.

  3. Cunosc părinți (vecini, prieteni) ai unor elevi de la Scoala Centrală.
    Știu precis ca mulți părinți se opun prezentei fizice a copiilor lor la scoala.
    Și pe buna dreptate.
    1.Nu exista o rețea de autobuze școlare, pana și cea pilot înființată de doamna Firea, în loc sa fie extinsa, a fost desfiintata. Asta chiar era treaba de primari.
    Elevii se înghesuie în mijloacele aglomerate de transport în comun
    2.Elevii care merg fizic la scoala, poarta masca cel puțin 8-9 ore (orele de curs și drumurile).
    In afara de aceste doua motive principale, învățământul online are și beneficiul ca elevii economisesc cel puțin doua ore zilnic, având deci mai mult timp sa se pregătească.
    Iar părinții sunt foarte mulțumiți de modul de desfășurare a cursurilor online.
    Dar ca de obicei, în Educatie, sunt persecutați directorii unităților de învățământ, care nu se supun orbește ordinelor dictaturii.

    1. Pana una-alta, invatamantul de stat se supune regulilor statului, nu exista ca unii sa decida sa faca ce vor, cand vor…ca asa poate la un liceu decid parintii ca nu mai vor note, ca e prea stresant pentru copilasii lor…
      Normal ca unii scutesc timp, dar asta e situatia pentru toti copiii de peste tot. Pe de alta parte, deserviciile la nivel cognitiv si social sunt imense si se vor vedea in timp: faptul ca acesti copii stau cate 10 h zilnic doar cu ochii in electronice, ca nu interactioneaza cu ceilalti copii (aproape toti stau cu camerele inchise si nu raspund decat atunci cand sunt solicitati in mod expres, daca nu spun si atunci ca nu le merge sonorul sau microfonul sau…), ca nu fac pic de miscare… toate astea la copii de peste 10 ani vor avea efecte clar mai grave decat faptul ca unii (nu toti) pierd niste ore in trafic ptr. ca parintii lor au decis sa ii dea la Scoala Centrala (sic!) desi ei stau in Bolintin, Corbeanca sau Afumati…
      Nu exista autobuze scolare, dar exista transport public care merge OK, va spun eu ca il folosesc zilnic, chiar spre zona acestei scoli. Si merg la munca zilnic cu tramvai + autobuz/troleibuz din ianuarie…nu am patit nimic, nu m-am imbolnavit, am ajuns in fiecare zi. Am si eu doi copii, unul a 8-a si unul a 11-a la alt colegiu, merg la scoala si ei cu transportul in comun, sunt bine mersi.
      Inca ceva; si atunci cand nu mergeau la scoala si erau in online, copiii ieseau si se vedeau cu alti colegi, mergeau la terase, nu traiau in bol de sticla …si astia de la Scoala Centrala probabil sunt la fel, asta ca ne-mersul la scoala e o practica neproductiva si care nu trebuie sa devina normalul pentru nimeni, ci exceptia cand nu se poate altfel.

      1. Va contraziceți singura.
        Ba copiii care învata online nu interacționează cu colegii, ba socializează din abundenta…
        Asa este când vreți cu tot dinadinsul sa îl aplaudați pe acest ministru dictator.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Guvernul acceptă propunerea sindicatelor din educație ca salariile să crească de la 1 ianuarie cu 50% din diferența dintre salariul actual și cel din viitoarea grilă / Au fost acceptate și vouchere de 1.500 de lei pentru profesori și 500 de lei pentru nedidactic

Guvernul a acceptat propunerile nou făcute de sindicatele din educație pentru profesori și ceilalți angajați din Învățământ sâmbătă seară, 10 iunie, potrivit informațiilor Edupedu.ro. Executivul le-a dat termen reprezentanților profesorilor…
Vezi articolul

Școlile din Dolj, obligate de inspectorat să facă urgent plata contribuțiilor pentru profesori și angajați / Ministerul Educației cere inspectoratelor să dea raportări în privința cheltuielilor

Au fost identificate nereguli în privința plății contribuțiilor de către unele școli din Dolj, potrivit surselor Edupedu.ro. Inspectoratul Școlar Județean Dolj ar fi cerut unităților de învățământ să facă urgent…
Vezi articolul

În București “nu am avut până acum o hartă a școlilor și a numărului de elevi care învață în fiecare din aceste școli”, date-cheie pentru Planul Urbanistic General – primarul Nicușor Dan. El spune că astfel de date sunt colectate acum prin Universitatea de Arhitectură

Administrația din București duce lipsă de o serie de informații esențiale pentru elaborarea Planului Urbanistic General, a spus, vineri, primarul Capitalei, Nicușor Dan, dând drept exemplu datele despre locația școlilor…
Vezi articolul