PARADOX Una dintre priorităţile bugetare ale Ministerului Educaţiei este susţinerea manualelor Editurii Didactice şi Pedagogice, desi acelaşi minister a renunţat la manualele unice

1.149 de vizualizări
SURSA: EDP/Facebook.com
În proiectul de Buget pe 2019, adoptat de Guvern, una dintre priorităţile Ministerului Educaţiei la capitolul învăţământ preuniversitar este “susţinerea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică S.A.”. Este apoi precizat şi motivul susţinerii: “asigură manuale, incluzând variantele digitale”. Potrivit Ordinului publicat în Monitorul Oficial Ministerul a renunţat la manualele unice, iar până în prezent Editura Didactică şi Pedagogica a publicat pe site-ul oficial doar câteva dintre variantele digitale ale manualelor de clasa a VI-a făcute integral de instituţie anul trecut.

Prioritatea este formulată astfel: “Sustinerea Societatii Editura Didactica si Pedagogica SA, care asigura manuale, incluzand variantele digitale” şi figurează în preambulul detalierii bugetului Ministerului Educaţiei, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Această prioritate nu figura anul trecut în proiectul de buget, dar apare în acest an, după ce săptămâna aceasta ministerul a renunţat oficial la manualul unic, prin publicarea metodologiei de achiziţie prin licitaţie a manualelor pentru anul şcolar următor.

Potrivit portalului oficial, pentru manualele de clasa a VI-a, editate anul trecut exclusiv de către Editura Didactică şi Pedagogică, varianta de manual digital apare doar la câteva dintre manuale. Reamintim că manualele în format tipărit au avut nenumărate greşeli despre care Edupedu.ro a scris. Manualul de Georgrafie a fost retras şi retipărit, deoarece greşelile erau insurmontabile.

Ce alte priorităţi mai are Ministerul Educaţiei pentru învăţământul preuniversitar:

  • Continuarea programelor adresate participarii scolare a copiilor cu risc ridicat (Programul guvernamental national de rechizite scolare, Programul national bani de liceu, Bursa profesionala, Programul national Euro 200, Decontarea navetei, Proiectul privind invatamantul secundar ROSE);
  • Implementarea unui nou program social pentru elevii din învățământul primar, gimnazial, profesional și liceal în vederea asigurării condițiilor de acces și participare școlară (rechizite, manuale și vouchere pentru îmbrăcăminte, destinate elevilor de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a);
  • Dezvoltarea activitatilor de consiliere si orientare profesionala;
  • Sustinerea elevilor cu dizabilitati – acces la educatia de baza si la nivelurile superioare;
  • Organizarea procesului de invatare/cazuri particulare (scolarizarea la domiciliu; invatamant confesional; predarea in regim intensiv sau bilingv etc);
  • Dezvoltarea serviciilor pentru integrarea copiilor in invatamantul anteprescolar si prescolar;
  • Elaborarea de planuri si programe scolare noi si asigurarea de manuale corespunzatoare, inclusiv digitale; realizarea de evaluari relevante;
  • Implementarea Planului de actiune pentru desegregare scolara;
  • Stabilirea noilor standarde de referinta si indicatori de performanta; incheierea evaluarii periodice a tuturor unitatilor de invatamant;
  • Sustinerea programelor privind formarea initiala si continua a personalului prin proiectul Curriculum Relevant Educatie Deschisa pentru Toti, finantat prin POCU;
  • Sustinerea Inspectiei Scolare; indrumarea si consilierea cadrelor didactice;
  • Sustinerea programelor nationale, inclusiv extrascolare si extracurriculare, de educatie pentru sanatate, educatie cultural-artistica si stiintifica, educatie ecologica, educatie prin sport, educatie rutiera, educatie pentru dezvoltarea durabila, educatie financiara, promovarea voluntariatului, a educatiei civice si a implicarii sociale;
  • Dezvoltarea proiectului Educatia juridica in scoli;
  • Sprijinirea tranzitiei elevilor de la un ciclu scolar la altul, programe de tip Scoala parintilor si de imbunatatire a competentelor cadrelor didactice prin accesarea de fonduri nerambursabile, din cadrul apelurilor de proiecte ”Scoala pentru toti” si „Profesori motivati in scoli defavorizate”;
  • Stimularea inovarii si creativitatii, inclusiv a spiritului antreprenorial; incurajarea elevilor capabili de inovare si creatie;
  • Dezvoltarea si implementarea programelor de stimulare a performantei, adresate elevilor cu potential deosebit;
  • Organizarea olimpiadelor si a concursurilor scolare la nivel local, regional, national, international.

Care erau priorităţile Ministerului Educaţiei în 2018:

Potrivit aceluiaşi proiect de buget, dar din urmă cu un an, priorităţile pentru învăţământul preuniversitar erau următoarele:

  • Implementarea Pachetului social garantat pentru educatie;
  • Dezvoltarea serviciilor pentru integrarea copiilor in invatamantul anteprescolar si prescolar (dezvoltarea curriculumului, materialelor didactice si formarea profesorilor);
  • Infiintarea de servicii integrate (educationale, de sanatate si sociale) la nivelul primariilor;
  • Dezvoltarea unor mecanisme de detectie timpurie si interventie pentru copii in risc de abandon scolar;
  • Continuarea programelor adresate participarii scolare a copiilor cu risc ridicat: „Bani de Liceu”, „Euro 200”, „Burse pentru invatamantul profesional˝, „Asigurarea navetei elevilor”, „Rechizite scolare”, ”Tichete pentru gradinita”, ”Masa calda in scoli” s.a.
  • Generalizarea programelor de tip „Scoala dupa scoala”, cu includerea unor mecanisme de asigurare a calitatii si programe remediale;
  • Cresterea gradului de calificare, in vederea scaderii somajului in randul tinerilor, prin Programul A Doua Sansa — invatamant primar si secundar inferior;
  • Asigurarea invatamantului pentru minoritatile nationale;
  • Dezvoltarea activitatilor de consiliere si orientare profesionala;
  • Dezvoltarea si furnizarea de cursuri parentale;
  • Sustinerea incluziunii elevilor cu nevoi speciale – acces la educatia de baza si la nivelurile superioare;
  • Organizarea procesului de invatare/cazuri particulare (scolarizarea la domiciliu; invatamant confesional; predarea in regim intensiv sau bilingv etc);
  • Prevenirea si combaterea violentei in scoli.
  • Restructurarea curriculumului scolar inclusiv din perspectiva multiculturala si dezvoltarea competentelor socio-emotionale; reducerea incarcaturii de munca pentru elev, indeosebi in afara scolii;
  • Innoirea si asigurarea de manuale corespunzatoare, inclusiv digitale;
  • Elaborarea Legii manualului care sa reglementeze achizitia manualelor scolare pentru invatamantul preuniversitar;
  • Sustinerea programelor nationale, inclusiv extrascolare si extracurriculare de educatie pentru sanatate, educatie cultural-artistica si stiintifica, educatie ecologica, educatie prin sport, educatie rutiera, educatie pentru dezvoltarea durabila, educatie financiara; promovarea voluntariatului, a educatiei civice si a implicarii sociale;
  • Dezvoltarea proiectului Educatia juridica in scoli, pornind de la Protocolul semnat in 20.07.2017 intre Ministerul Justitiei, Ministerul Educatiei Nationale, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public si Inalta Curte de Casatie si Justitie;
  • Realizarea de evaluari relevante;
  • Cresterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat si a celei de tranzitie catre invatamantul tertiar;
  • Stabilirea noilor standarde de referinta si indicatori de performanta;
  • Realizarea evaluarii periodice a tuturor unitatilor de invatamant;
  • Sutinerea inspectiei scolare; indrumarea si consilierea cadrelor didactice;
  • Sustinerea programelor privind formarea initiala si continua a personalului;
  • Stimularea inovarii si creativitatii, inclusiv a spiritului antreprenorial; sustinerea elevilor capabili de inovare si creatie;
  • Dezvoltarea si implementarea programelor de stimulare a performantei adresate elevilor cu potential deosebit.Stiri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Viva

A lucrat timp de 7 ani în două școli, apoi a creat platforma ce reduce povara birocratică pentru directori, personal auxiliar și profesori din peste 2.100 de școli / Narcis Alexandru, CEO și fondator Viva: Ne gândim zi de zi cum putem ajuta unitățile de învățământ

„Platforma de management organizațional Viva a fost creată cu scopul de a simplifica și eficientiza procesul de organizare a tuturor documentelor din unitățile de învățământ”, spune într-un interviu pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că “este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că “se impun, poate, anumite…
Vezi articolul

Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Nu școala scoate postul, ci sistemul / Profesorii nu se bucură de suficientă autonomie și, în același timp, de suficient sprijin

Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de…
Vezi articolul