Pandemia, traversată “sub deviza mediocrității” / “Aceste măsuri modeste, unele gestionate iresponsabil, sunt în contrast cu discursurile triumfaliste” ale României Educate – analiza unui ONG asupra primelor șase luni din mandatul ministrului Cîmpeanu

1.157 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Foto: gov.ro
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, al doilea cel mai vizibil ministru, după premierul Cîțu, are un mandat care pentru început poate fi asociat, între altele, cu “cel mai mic procent din PIB (pentru educație – n.r.) din istoria recentă”, cu o “soluție falimentară” pentru naveta elevilor și cu un program remedial, în contextul pandemiei, care nu e monitorizat și care nu s-a reflectat în rezultatele la Evaluarea Națională. Așa se văd, sumar, primele șase luni din mandatul celui numit “Ministrul României Educate”, analizate și comentate într-un raport pentru Societatea Academică din România de Antonia Pup, fostă șefă a Consiliului Național al Elevilor, actualmente coordonator pentru educație în cadrul ONG-ului menționat.

Documentul mai notează că proiecte precum strategia Smart-Edu sau cel referitor la biblioteca școlară virtuală au fost lăsate deoparte în acest răstimp. Pe de altă parte, au apărut noi comisii, iar ministrul a fost preocupat de modificarea legislației privind funcționarea CNATDCU.

Referitor la obiectivul de a asigura trecerea școlii prin pandemie și reluarea școlii față în față, documentul citat apreciază că “ministrul Sorin Cîmpeanu a reușit să mențină această țintă pe agenda publică, iar comunicarea constantă pe temă (…) a contribuit la traversarea pandemiei (inclusiv a pandemiei educaționale) sub deviza mediocrității. Organizarea examenelor naționale la termen este un angajament asumat și onorat al ministrului”.

Ce notează, între altele, evaluarea cu privire la primele șase luni din mandatul lui Sorin Cîmpeanu ca ministru al Educației:
  • “(…) ministrul Educației se află pe poziția a doua în topul vizibilităților miniștrilor, fiind surclasat doar de prim-ministrul candidat la președinția PNL, Florin Cîțu. 8992 referințe în presă doar în luna iunie”
  • “ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, se poate ,,lăuda” cu faptul că Educația se află acum la cel mai mic procent din PIB din istoria recentă – 2,5% din PIB, din care peste 70% sunt cheltuielile cu salariile cadrelor didactice”
  • “Planul Național de Redresare și Reziliență negociat astăzi de oficialii români la Bruxelles prevede 3,6 miliarde de euro pentru educație. Față de varianta inițială, varianta trimisă spre aprobare către Comisia Europeană prevede înjumătățirea sumei dedicate universităților, cu 228 milioane de euro mai puțin decât bugetul promis pentru învățământul dual, tehnic și profesional, cu 106 milioane de euro mai puțin pentru programul național de reducere a abandonului școlar.”
  • “Un angajament respectat la capitolul finanțare este reprezentat de introducerea, în bugetul de stat, al unei linii de finanțare dedicate burselor elevilor. (…) Guvernul a acordat anul acesta 536 de milioane de lei pentru respectarea acestui drept al elevilor, o premieră la nivel național.”
  • “Nici în acest an nu a fost realizată creșterea salarială promisă cadrelor didactice în Legea 153/2017, fapt care a stârnit, nu pentru mult timp, furia sindicatelor din educație”
  • “Echitatea pentru educație a presupus ca Guvernul să modifice prevederile Legii 226/2020, care acorda transport gratuit pentru elevi, astfel încât legislația de acum ne-a întors în situația decontului pentru elevii navetiști. Soluția este una falimentară pentru sistemul educațional”
  • “Ministerul Educației a girat implementarea programului Școală după școală, un program național de educație remedială (…) Programul continuă să fie implementat și în perioada vacanței de vară, fără o monitorizare și evaluare din partea Ministerului Educației. Nereguli în implementarea programului au fost indicate de profesori, care, la 14 iunie 2021 încă nu primiseră fondurile promise de la Guvern pentru desfășurarea acestor ore suplimentare la clasă, dar și analizând rezultatele la Evaluarea Națională: aproape jumătate (48,97%) din elevii din mediul rural care au participat anul acesta la Evaluarea Națională nu a reușit să obțină nota 5 la proba de matematică. (…)”
  • “Guvernul a aprobat prelungirea implementării programului național Sprijin la Bacalaureat, acces la facultate (ROSE), un program de granturi pentru licee și universități, în vederea reducerii abandonului școlar. Dacă, în liceele participante până acum la acest program rata de promovare a examenului de Bacalaureat a crescut, de la 49,6% la 62,88%, ceea ce indică o îmbunătățire semnificativă a situației școlare, în universități impactul a fost unul nesemnificativ”
  • “Pentru aceste eleve de liceu care au reușit să ducă România pe podium (Olimpiada Europeană de Matematică – n.r.), Ministerul Educației nu s-a sinchisit să emită nici măcar un comunicat de felicitare, darămite să procedeze la crearea unor mecanisme de stimulare a tinerilor pentru a rămâne în România pentru studii”
  • “În momentul în care a ajuns la Ministerul Educației, Sorin Cîmpeanu a găsit o strategie pentru digitalizarea învățământului românesc: SMART-Edu, realizată de experți în educație, reprezentanți ai mediului asociativ și de business. Până la ora actuală, strategia de digitalizare nu a fost recunoscută formal de actualul ministru”
  • “Biblioteca școlară virtuală este un alt proiect aflat în stand-by”
  • “Una dintre principalele probleme constatate de Sorin Cîmpeanu în momentul preluării mandatului de ministrul Educației este imposibilitatea asigurării manualelor pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în această toamnă. Această problemă a rămas ‘în aer’, la fel cum a rămas procesul de adoptare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal.”
  • “Ministrul Educației a demonstrat că este un cunoscător al sistemului de educație prin aplicarea corectă, în anumite situații, a verticalei de putere: de pildă, atunci când a trimis Corpul de Control la unitățile de învățământ preuniversitar cu rată de promovare 0 la Bacalaureat, când a dispus măsuri împotriva bullying-ului, prin acțiune rapidă și fermă. Demiterea de urgență a inspectorului școlar general din Argeș, după ce s-a constatat că aceasta ar fi folosit elevi pentru a vota la alegerile interne din filiala locală a Partidului Național Liberal este un caz elocvent.”
  • “Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a decis promovarea inițiativei de formare a unor noi comisii, între care comisia anti-bullying. Există deja o comisie cu un obiect de lucru asemănător, dacă nu identic”
  • “Având drept obiectiv primordial redeschiderea școlilor și reluarea procesului instructiv- educativ față în față, în vederea învățării accelerate și remediale, ministrul Sorin Cîmpeanu a reușit să mențină această țintă pe agenda publică, iar comunicarea constantă pe temă, prin măsuri prea puțin predictibile, dar în acord cu recomandările autorităților sanitare, a contribuit la traversarea pandemiei (inclusiv a pandemiei educaționale) sub deviza mediocrității. Organizarea examenelor naționale la termen este un angajament asumat și onorat al ministrului.”
  • “Aceste măsuri modeste, unele gestionate iresponsabil (v. programul național de educație remedială), sunt în contrast cu discursurile triumfaliste și promisiunile României Educate.”
Citește raportul complet

Foto: gov.ro


3 comments
  1. Scoala on-line s-a facut pe buzunarul profesorilor, ministrul Campeanu si PM citu sa spuna bogdaproste si de rezultatele astea.

  2. Mai adaugati va rog o admitere atipica, sa zicem asa, la Universitatea Bucuresti.

    Inainte de sustinerea examenlui de Bacalaureat , Universitatea Bucuresti, Facultatea de Matematica-Informatica a organizat un concurs in baza caruia: daca luai peste un anumit punctaj si la examenului de Bacalaureat luai cel putin nota de trecere , consecinta era ca erai admis la Matematica-Informatica, in mod automat, fara sa mai treci prin concursul de dosare !!!

    O consecinta deosebita , tinand cont de faptul ca nu este clar: cum au asigurat control si sigurantei acestui concurs , integritatea si securitatea subiectelor, concursul avand una dintre faze online.

    Insusi Ministrul Invatamantului a spus ca nu exista mijoace tehnice de asigurare a securitatii si rezolvarea subiectelor in contextul actual, utilizand mediul online.

    Extrem de intersant este si numarul de locuri ocupate in urma acestui concurs: mai mult de 40 de locuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Istoricul Metin Omer, despre situația din Israel: Față de Yom Kippur 1973, Hamas nu a făcut nicio deosebire între civili și militari / Există o tradiție ca societatea palestiniană să susțină organizațiile care au reușite împotriva Israelului / Gaza nu poate fi controlată de Israel pe termen lung din cauza demografiei

Cum a luat naștere statul israelian modern? De ce nu s-a putut înființa un stat independent palestinian? Ce este organizația Hamas și cum este ea văzută de către societatea palestiniană?…
Vezi articolul

EXCLUSIV Profesorul Oliver Jens Schmitt, președintele Secției de Istorie a Academiei Austriece de Științe: Putin vrea să recâștige toate fostele republici sovietice și să recapete controlul inclusiv asupra României. Ca și în 1940, România este amenințată de corupția multor politicieni, de slăbiciunea instituțiilor sale, de o propagandă pro-rusă / Cum pot fi identificați agenții de influență ai Rusiei în România

„Președintele rus Vladimir Putin vrea să inverseze prăbușirea Uniunii Sovietice, să recâștige toate fostele republici sovietice, inclusiv Republica Moldova, și să recapete controlul asupra fostelor state vasale, inclusiv România”, avertizează…
Vezi articolul

Radu Gologan, despre închiderea școlilor: În preuniversitar nu este atât de important ce faci, ci cum înveți să gândești / Trebuia să li se pună părinților la dispoziție măcar minimul necesar să-i învețe pe copii să citească, să scrie, în mediile defavorizate

“Mai ales la politicieni, vedem că problema se pune în următorii termeni: dar cum o să recupereze materia? cum o să ajungă în viață fără capitolul de derivate de ordin…
Vezi articolul
Cum îți gestionezi emoțiile

Cum îți gestionezi emoțiile, când ești cu laptopul în brațe și copilul în spate? Andrei Miu, profesor de neuroștiințe cognitive: Dacă expunem copiii la reacții exagerate, suntem iresponsabili și ne jucăm cu sănătatea lor mintală. Ar trebui ca părinții să se poarte ca tatăl din filmul La vita è bella și să aibă mare grijă de seninătatea copiilor lor

Cum îți gestionezi emoțiile, atunci când ești cu laptopul în brațe și cu copilul în spate – situație care a devenit normă în multe familii, odată cu închiderea grădinițelor și…
Vezi articolul

Platforma Zoom, larg folosită pentru predarea online, se confruntă cu probleme: a fost interzisă de școlile din New York, de SpaceX, de unele autorități. Fondatorul promite că va fi “reparată”. Ce soluții există pentru a o folosi în continuare, în siguranță

Una dintre aplicațiile a căror utilizare a explodat în criza coronavirusului, atât pentru școala online, cât și pentru munca la distanță, are probleme. Este vorba despre Zoom, pe care mulți…
Vezi articolul