Pandemia amenință câștigurile de învățare din ultimul deceniu, la nivel global / România era deja pe pantă descendentă, înainte de Covid-19 – Indicele Capitalului Uman al Băncii Mondiale

1.806 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Numărul de ani de școală pe care este de așteptat să îi urmeze un elev din România este în scădere, din cauza unor neajunsuri multiple și sistemice, reiese dintr-un nou raport al Băncii Mondiale. Indicele Capitalului Uman actualizat pentru 2020 afirmă că pandemia Covid-19 amenință câștigurile ultimului deceniu înregistrate la nivelul sănătății și educației, la nivel global. Documentul încearcă să creeze un tablou al acestor sectoare până în martie 2020, pentru a vedea “de unde plecăm” în analizele post-pandemie. În acest context, referințele la România sunt o înșiruire de probleme.

În ediția din acest an a Indicelui Capitalului Uman (HCI) România are o valoare a indicelui de 0,58, însemnând că un copil născut astăzi și generația lui se pot aștepta să atingă 58% din productivitatea pe care ar fi atins-o, dacă ar fi beneficiat de condiții optime de educație și sănătate. România se află la mijlocul listei indicelui Băncii Mondiale, dar este depășită de toate țările membre UE, dar și de țări precum Ukraina, Serbia, Albania, Belarus.

Indicele României este în scădere față de rapoartele precedente, iar Banca Mondială notează că, dintre cele 103 de țări care erau incluse în raport și în 2010, 21 înregistrează o scădere a anilor pe care un elev este de așteptat să îi petreacă în școală. În rândul acestor țări, ce includ Bulgaria, Luxemburg sau Italia, scăderea medie este de 0,09 ani de școală. Dar în cazul României scăderea este mult mai mare: un elev este de așteptat să petreacă cu 0,8 ani mai puțin în școală, față de așteptările din 2010.

Motivul ține, în principal, de scăderea înscrierilor în școala primară și liceu.

Ce spune Banca Mondială în privința scăderii numărului de ani pe care un copil din România este de așteptat să îi petreacă la școală

Potrivit Băncii Mondiale, trei factori explică această scădere, de la circa 12,7 ani în urmă cu un deceniu la circa 11,8 ani.

  1. După criza financiară din 2008-2009, s-a decis închiderea școlilor de arte și meserii, ce ofereau o cale vocațională de continuare a studiilor secundare. Numărul elevilor înschriși în astfel de școli a scăzut cu peste 50%, fără să existe o creștere a înscrierilor în alte tipuri de învățământ liceal. Populația de elevi de vârstă școlară a scăzut cu 7% pe parcursul deceniului, dar rata de înscriere în învățământul secundar superior a scăzut de la 86% la 77% între 2010 și 2018. “Pe scurt, tinerii care s-ar fi înscris la școli de arte și meserii nu s-au înscris în alte școli”. Raportul notează că învățământul vocațional de 3 ani a fost reintrodus în 2015, ajutând sistemul să își revină.
  2. Numărul copiilor care nu merg la școală, inclusiv cei de vârsta școlii primare, a continuat să crească în ultimul deceniu. Numărul de elevi cu vârste de 6-10 ani care nu merg la școală s-a dublat între 2009-2018, de la 43.000 la 98.000. Motivele includ subfinanțarea continuă a sectorului. Cheltuielile guvernului pentru educația primară sunt cele mai mici din UE. În plus, României îi lipsește un sistem de alertă timpurie care să semnaleze autorităților cazuri de copii care riscă să renunțe la școală. “Cu ajutorul Băncii Mondiale și al Comisiei Europene, se lucrează la implementarea unui astfel de sistem.”
  3. În 2012, guvernul a introdus un an de școală obligatorie începând cu vârsta de 6 ani, însemând că toți copiii de 6 ani au fost calculați a fi neînscriși la școală, dacă nu erau la școală, în condițiile în care, în 2018, la șase ani de la introducerea legii, unii părinți încă amânau înscrierea copiilor lor la școală după vârsta de 6 ani.
GRAFICE Dinamica inscrierii in invatamantul secundar superior / Ultimul loc în UE, la cheltuielile alocate invatamantului primar / Sursa: Banca Mondiala – HCI
Contextul Internațional: unde lovește mai greu pandemia

Banca Mondială pune informațiile despre România în contextul evoluțiilor internaționale dinaintea pandemiei Covid-19. La nivel global, arată raportul, cele mai multe țări înregistrau progrese constante în clădirea capitalului uman, cele mai mari evoluții fiind înregistrate în țări cu venituri mici. Dar, potrivit sursei citate, în pofida acestui progres și încă dinainte să apară efectele pandemiei, un copil născut astăzi ar urma să atingă, în medie la nivel internațional, 56% din capitalul uman potențial pe care l-ar fi avut în condiții optime de educație și sănătate.

  • Procentul mediu global este cu doar 2 puncte procentuale mai mic decât cel al României.

Banca Mondială arată că pandemia amenință îmbunătățirile înregistrate în sistemele de sănătate, ratele de supraviețuire, înscrierile la școală, afectează în mod special categorii precum femeile sau familiile dezavantajate. Iar pierderile de învățare cauzate de îmchiderea școlilor se traduc în pierderi financiare considerabile.

Citește și: Elevii români stau 12 ani în școală, dar învață doar 8 – Raport Banca Mondială. Copiii care se nasc azi în România au aceeași șansă de (sub)dezvoltare ca cei din Afganistan, Ecuador și Thailanda

Foto deschidere: Pixabay.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

Standardizarea evaluării naționale și informatizarea examenelor au fost anunțate de ministrul Educației ca obiectiv pentru examenele de anul viitor. Ce înseamnă testarea standardizată și cum va fi organizată, de exemplu,…
Vezi articolul

Se redeschid facultățile: numărul studenților din universitățile românești, în creștere în acest an, după intrarea în anul I a celei mai numeroase promoții de liceu din ultimii 5 ani

Universitățile românești își redeschid începând de astăzi porțile – fizice sau online – pentru peste 540 de mii de studenți la toate ciclurile de învățământ, licență, master și doctorat, după…
Vezi articolul

Politicul pune presiune pe libertatea academică din România, atrage atenția un raport realizat pentru Parlamentul European, ce dă drept exemplu problema mandatelor rectorilor, cea a protejării plagiatorilor și subfinanțarea cercetării

Libertatea academică din România este relativ solidă, dar rămâne sub spectrul intervențiilor politice, reiese dintr-un raport realizat pe această temă la nivel UE, la solicitarea Parlamentului European. Documentul oferă o…
Vezi articolul

Scriitoarele Victoria Pătrașcu și Carmen Tiderle, despre decizia editurii de a retrage cartea “Profu’ crede că învăț” după controverse pe Facebook: “Ne transportă într-un univers orwellian” și “induce un mesaj periculos în societate” / “Există părinți și profesori care cred că copiii sunt oi. Și dacă li se spune săriți în prăpastie, ei sar. Ei bine, ei nu vor sări”

Valul de revoltă produs pe Facebook de conținutul cărții pentru copii “Profu’ crede că învăț” și decizia editurii Litera de a retrage volumul sunt privite prin filtru critic de două…
Vezi articolul

OECD: E nevoie de educație sexuală extinsă în școli, care să vizeze și bullying-ul, consimțământul, consumul media / În România, informația de gen e judecată la CCR, iar președintele și parlamentul fac ping-pong cu educația “sanitară”

Educația sexuală așa cum se desfășoară ea, acum, în cele mai multe școli ale lumii este insuficientă și ar trebui să atingă unitar probleme de context social mai larg –…
Vezi articolul