Până pe 4 aprilie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației centralizarea proiectelor și chestionarelor aplicate în Școala altfel, în acord cu strategia privind combaterea antisemitismului și discriminării/ Sugestii de activități

216 vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Până pe 4 aprilie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației și Cercetării centralizarea proiectelor și chestionarelor aplicate în „Școala altfel”, în anul școlar 2024-2025, care s-au desfășurat în consens cu prevederile Strategiei naționale pentru prevenirea și combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și a discursului instigator la ură 2024 – 2027, conform unei adrese a ministerului, consultată de Edupedu.ro.

Ministerul Educației este responsabil cu evaluarea impactului proiectelor, conform Planului de acțiuni al strategiei privind combaterea antisemitismului și discriminării și recomandă activități care pot fi realizate în „Școala altfel”.

Pentru evaluarea proiectelor pilot:

  • Inspectoratele școlare vor transmite o centralizare a chestionarelor aplicate participanților la activitățile desfășurate pe parcursul anului școlar 2024-2025 (Anexa 2). Modelul de chestionar se regăsește în Anexa 1.

Model de chestionar:

Centralizare chestionare:

Pentru diseminarea celor mai bune practici și exemple de succes:

  • Inspectoratele școlare vor transmite o centralizare a proiectelor pilot relevante, exemple de bune practici (format editabil si pdf-asumat) desfășurate la nivelul județului pe parcursul anului școlar 2024-2025, atât în cadrul programului național Școala altfel, cât si în alte demersuri complementare, după modelul: 

Toate documentele solicitate vor fi trimise către Ministerul Educației și Cercetării, Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar, până la data de 4 aprilie 2025”, potrivit adresei.

Listă – Activități care pot fi desfășurate în „Școala altfel”

„Sugestii de activități în vederea realizării de noi proiecte în cadrul programului național Școala altfel în consens cu prevederile acțiunii nr. C.3.1. Evaluarea impactului proiectelor-pilot derulate în cadrul programului național „Școala altfel”

Escape Room educațional „Evadează din prejudecăți” 

Elevii participă la un joc de tip escape room, unde trebuie să rezolve puzzle-uri și ghicitori legate de combaterea discriminării, exemple de fake news și studii de caz despre discursul instigator la ură.

  • Scop: Metoda interactivă stimulează gândirea critică și empatia. 
  • Modalitate de desfășurare: Se poate organiza în clasă sau într-un spațiu dedicat, folosind indicii scrise, coduri QR, puzzle-uri logice.

Reconstituirea unui proces istoric despre ură și discriminare 

Elevii joacă roluri într-un proces simbolic inspirat de Tribunalul de la Nürnberg sau de cazuri moderne privind discursul instigator la ură, antisemitism, xenofobie, radicalizare în mediul online.

  • Scop: Îi ajută să înțeleagă consecințele legale și morale ale fenomenelor care afectează coeziunea socială și pun în pericol democrația și drepturile fundamentale ale omului. 
  • Modalitate de desfășurare: Se alocă roluri (avocați, judecători, martori, inculpați) și se analizează un caz real de discriminare.

Podcast școlar despre discriminare și xenofobie 

Elevii creează un podcast în care discută despre prejudecăți și stereotipuri, invitând specialiști sau colegi din comunități diverse.

  • Scop: Încurajează elevii să-și exprime ideile într-un format accesibil colegilor.
  • Modalitate de desfășurare: Sub îndrumarea unui cadru didactic se realizează podcast-ul și se promovează în cadrul unității de învățământ.

„Hate Speech in the News” – Analiza media a limbajului urii

Elevii analizează articole de presă, titluri de știri sau talk-show-uri și identifică exemple de discurs instigator la ură, antisemitism, xenofobie, radicalizare sau bias media. (Bias în mass-media este părtinirea sau percepția părtinitoare a jurnaliștilor și a producătorilor de știri din mass-media în selectarea evenimentelor, poveștilor care sunt raportate și modul în care acestea sunt redate).

  • Scop: Îi învață să consume critic informațiile și să distingă între jurnalism obiectiv și propagandă.
  • Modalitate de desfășurare: Se colectează articole recente și se discută impactul termenilor folosiți.

„Ziua Diversității” – Eveniment multicultural la școală

Elevii împreună cu cadrele didactice organizează o zi tematică dedicată diversității culturale, în cadrul căreia fiecare participant va prezenta elemente specifice unei minorități etnice sau culturale (de exemplu, gastronomie tradițională, muzică, costume, dansuri etc.).

  • Scop: Promovarea diversității culturale pentru a reduce teama de necunoscut și a încuraja incluziunea.
  • Modalitate de desfășurare: Se vor amenaja standuri tematice care să reflecte cultura și tradițiile diferitelor comunități prezente în școală sau în societate.

„Hate Speech Remix” – Transformă discursul urii în mesaje pozitive

Elevii vor primi fraze reale de discurs al urii și vor fi provocați să le transforme în mesaje pozitive și motivaționale. 

  • Scop: Această activitate îi ajută să înțeleagă cum limbajul poate fi transformat într-un mod constructiv și benefic.
  • Modalitate de desfășurare: Mesajele rezultate vor fi prezentate sub formă de afișe, postări pe rețelele sociale sau prin spoken word.

Ateliere de verificare a informațiilor „Detectivii Fake News”

Elevii vor analiza postări reale de pe rețelele sociale și vor învăța să identifice discursul manipulator sau extremist.

  • Scop: Activitatea contribuie la prevenirea dezinformării și radicalizării în mediul online.
  • Modalitate de desfășurare: Se vor utiliza exemple de postări virale și instrumente digitale de verificare a informațiilor (precum Google Reverse Image, Snopes, FactCheck.ro).

„Toleranța prin Artă” – Campanie școlară pentru diversitate și respect

Elevii vor crea lucrări precum postere, stickere, meme, fotografii, desene, colaje, sculpturi etc., care reflectă diversitatea, incluziunea și lupta împotriva discursului instigator la ură. Aceste lucrări vor transmite mesaje pozitive de toleranță și respect reciproc.

  • Scop: Activitatea dezvoltă sensibilitatea artistică, spiritul civic și încurajează aprecierea valorilor diversității, respectului și toleranței.
  • Modalitate de desfășurare: Cele mai bune lucrări vor fi expuse în cadrul școlii sau distribuite pe rețelele sociale.

„Memoria locului” – Descoperirea istoriei comunității

Elevii vor explora trecutul diversității din orașul lor și vor crea un tur ghidat care să reflecte aceste istorii. Elevii interacționează cu lideri ai comunităților religioase pentru a înțelege diversitatea spirituală.

  • Scop: Conștientizarea patrimoniului cultural local și diversității istorice.
  • Modalitate de desfășurare: Utilizarea arhivelor locale, interviuri și fotografii istorice.

Hackathon pentru Toleranță 

Elevii vor participa la o competiție în cadrul căreia vor crea aplicații, site-uri web sau chatbot-uri care să combată dezinformarea și radicalizarea în mediul online.

  • Scop: Activitatea îi încurajează să folosească tehnologia în scopuri sociale pozitive, contribuind la un internet mai sigur și mai responsabil.
  • Modalitate de desfășurare: Se vor realiza prototipuri în colaborare cu profesori de informatică, care vor ghida procesul de dezvoltare.

Concurs „Hate Speech vs. Free Speech” 

Elevii vor analiza mesaje reale din rețelele sociale și vor decide dacă acestea constituie libertate de exprimare sau discurs instigator la ură.

  • Scop: Activitatea îi ajută să înțeleagă și să analizeze limitele etice și juridice ale libertății de exprimare.
  • Modalitate de desfășurare: Se vor selecta postări controversate, iar elevii vor discuta argumentele pro și contra reglementării acestora.

„O scrisoare pentru viitor” – Mesaj către generațiile următoare 

Elevii vor redacta scrisori în care își imaginează o lume peste 20 de ani, bazată pe toleranță, diversitate și respect reciproc, fără ură și discriminare.

  • Scop: Activitatea îi motivează să gândească pe termen lung și să reflecteze asupra propriului rol în construirea unei societăți mai bune.
  • Modalitate de desfășurare: Scrisorile vor fi sigilate și păstrate pentru a fi deschise într-un moment simbolic, oferind oportunitatea de a compara viziunea inițială cu realitatea viitoare.

„Cyber Detectivi – Siguranță și Respect în mediul online” 

Elevii devin detectivi digitali, investigând cazuri de fake news, hate speech și phishing, pentru a învăța cum să se protejeze și să reacționeze corect în mediul online.

  • Scop: Îi ajută să identifice manipularea, cyberbullying-ul și riscurile din mediul online, dezvoltând gândirea critică și responsabilitatea digitală.
  • Modalitate de desfășurare: Lucrând în echipe, investighează mesaje suspecte, verifică autenticitatea știrilor și creează o campanie digitală împotriva discursului instigator la ură, folosind Canva, TikTok, Instagram Reels etc.” 

Școala altfel în anul școlar 2024-2025, conform calendarului

Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. De ce nu se face un manual (electronic -pdf ) cu aceste indrumari? Sunt licee si scoli (mai ales in judetul Galati) unde „Săptămâna verde” este un prilej de spoliere a parintilor prin organizarea de activtati – TOATE CU BANI SI CU TERMENE DE PLATA URGENTE!!!!!
    Tot felul de firme, MAI MULT SAU MAI PUTIN ACREDITATE, vin prin scoli si organizeaza activitati – de exemplu “prezentarea de experimente didactice” contra cost (10 lei de copil). Cum Doamne iarta-ma s-a ajuns aici, nu stiu!!! Experimentele didactice ar trebui sa fie facute la clasa de catre profesorii de specialitate! Profesorii si invatatorii au ajuns insa agenti comerciali de promovare :
    – oferte pentru poze de Paste, de Craciun, etc (15 lei poza cu magnet de frigider :)), 20 de lei poza de tip A5) – cel putin 2 oferte diferite cu fiecare prilej. “Doamna strange banii!” (am incheiat citatul)
    – organizarea de ateliere de pictat oua (stati! nu va grabiti! ouale sunt de polistiren, – 9 lei bucata, si cine vine sa organizeze atelierul in scoala, cere 10 lei de copil, in cel mai bun caz)
    – excursii: cat mai departe si cu copii cat mai mici – excursie de 1 zi, pana la Bucuresti – distanta 500 de km dus – intors , sa viziteze Patriarhia!! Firma organizatoare va asigura o masa la Mc Donalds. Parintii – bucurosi, nevoie mare!! Cum poti sa tii un copil de 9 ani 10 ore intr-un scaun de autocar ca sa il duci la Mc Donalds , nu stiu !! Firma organizatoare care are autocare de inchiriat, de ceva timp, tot ataca scolile cu astfel de “oferte de nerefuzat” !!
    Nimeni nu-i intreaba pe acesti organizatori daca sunt acreditati, daca au actele in regula si mai ales daca acopera asigurarile medicale in caz de ceva!
    Propun ca sa nu se mai bata toba cu aceste procese verbale SEMNATE DE PARINTI (unii in necunostinta de cauza sau alteori de buna credinta puerila) si sa fie solicitate si ceva documente de la acesti “organizatori” care vad in „Săptămâna verde” un prolej de a-si rotunji veniturile intr-un mod absolut abuziv. Bineinteles, cu sprijinul profesorilor si invatatorilor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cu o zi înainte de Evaluarea Națională de clasa a II-a, Ministerul Educației anunță că rezultatele elevilor vor fi colectate cu o nouă aplicație digitală, care le va da profesorilor și învățătorilor acces rapid la date și la rapoartele pe clasă

Luni, 13 mai, începe Evaluarea Națională de la clasa a II-a, iar duminică la prânz Ministerul Educației anunță noutatea acestei ediții: colectarea datelor rezultate din evaluarea testelor scrise va fi…
Vezi articolul