Până pe 1 februarie, Ministerul Educației trebuie să facă public numărul preșcolarilor și elevilor care vor primi masa sănătoasă din septembrie 2025 / UPDATE Daniel David: Ideea este să continuăm practic în acele unități pe care le-am avut și anul trecut

24.685 de vizualizări
Foto: © Mauro Rodrigues | Dreamstime.com
Ministerul Educației trebuie să stabilească, până pe data de 1 februarie, numărul preșcolarilor și elevilor incluși în Programul național „Masă sănătoasă”, pentru anul școlar 2025-2026, conform Hotărârii de Guvern aprobată astăzi, 28 ianuarie.

UPDATE – „Deocamdată, mergem cu acest număr pe care l-ați auzit, peste 500.000 de beneficiari. În curând vom veni și cu o altă hotărâre de Guvern pentru a detalia concret unitățile administrativ-teritoriale și unitățile școlare care vor beneficia de acest program. Ideea este să continuăm practic în acele unități pe care le-am avut și în anul trecut”, a declarat ministrul Educației și Cercetării Daniel David, la finalul ședinței de Guvern. 

  • Inspectoratele școlare au avut termen până pe 5 ianuarie să trimită la ministerul Educației lista cu școlile selectate în programul Masă Sănătoasă pentru anul școlar 2025-2026, conform Ordinului 7.732 din 16 decembrie 2024

În scopul asigurării continuității intervenției, acordate prin Programul național “Masă sănătoasă”, pentru anul 2024, unitățile de învățământ incluse în program vor continua să implementeze programul și în anul școlar 2024 – 2025, se precizează în HG 

  • În anul școlar 2023-2024 Programul Național “Masă sănătoasă” a funcționat in 1.463 de unități de învățământ, pentru un număr de 522.341 beneficiari preșcolari și elevi.
  • În anul școlar 2024-2025, 533.907 de preșcolari și elevi au beneficiat de program, conform notei de fundamentare.

Banii acordați de Guvern pentru finanțarea Programului Masă sănătoasă vor fi în limita sumei de 1.139.400 mii lei, aprobată într-o poziție distinctă într-o anexă la legea bugetului de stat pe anul 2025, pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, conform OUG 156 din 30 decembrie 2024. Aceeași suma a fost aprobată și pentru anul 2024.

În ce constă Programul Național „Masă sănătoasă”

PNMS constă în acordarea zilnică, cu titlu gratuit, a unui suport alimentar constând într-o masă caldă sau, după caz, într-un pachet alimentar, în cazul în care masa caldă nu poate fi asigurată, în limita unei valori zilnice de 15 lei/beneficiar, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.

  • Se adresează preșcolarilor și elevilor prezenți la activitățile didactice, pe perioada cursurilor, conform structurii anului școlar. Suportul alimentar nu se acordă pe perioada vacanțelor sau a altor zile declarate prin lege, ca zile nelucrătoare.
  • Selecția unităților de învățământ incluse în PNMS se face de către inspectoratele școlare județene/al Municipiului București, pe baza unor criterii aprobate prin Ordinului 7.732 din 16 decembrie 2024.
  • Lista unităților de învățământ preuniversitar selectate de către ISJ/ISMB se transmite la Ministerul Educației.
  • Numărul anual de beneficiari ai programului se stabilește și se propune de către Ministerul Educației, pe baza concluziilor raportului cu privire la impactul PNMS, realizat la nivel național.
  • Numărul de beneficiari se stabilește până data de 1 februarie a fiecărui an pentru anul școlar următor, și acesta va crește anual, astfel încât Programul național „Masă sănătoasă” să fie generalizat, la nivelul întregii țări, pentru toți beneficiarii primari, până la debutul anului școlar 2029-2030.
  • Pentru promovarea principiilor unei alimentații sănătoase și a obiectivelor de dezvoltare durabilă, PNMS este însoțit de măsuri educative extracurriculare și extrașcolare, desfășurate independent sau integrat, în unitățile de învățământ preuniversitar, în cadrul programelor „Școala Altfel” și „Săptămâna verde”. 
Cum se finanțează Programul Național „Masă sănătoasă” 

Art.5. – „(1) Finanțarea PNMS se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, în funcție de numărul de beneficiari și de limita valorii zilnice, aprobate potrivit prezentei hotărâri, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării.

(2) Sumele prevăzute la alin. (1) pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau din alte surse de finanțare, legal prevăzute, în următoarele situații:

a) stabilirea prin hotărâre a consiliului local a unei valori zilnice mai mari decât cea prevăzută la art. 2 alin. (1);

b) creșterea, în perioada aplicării PNMS, a numărului de preșcolari/elevi beneficiari din unitățile de învățământ.

(3) Unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot aloca fonduri, din veniturile proprii ale bugetelor locale, pentru asigurarea unor spații pentru prepararea, depozitarea sau servirea mesei și/sau pentru asigurarea transportului către beneficiari al suportului alimentar, dacă cheltuielile aferente depășesc bugetul alocat inițial, după caz.

(4) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat se reflectă în bugetele locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ–teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ, la partea de venituri, cu ajutorul indicatorului 11.02.02 ”Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București” 

(5) La partea de cheltuieli a bugetelor locale, din punctul de vedere al clasificației funcționale a indicatorilor bugetelor locale, creditele bugetare destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea PNMS, se vor reflecta la capitolul 65.02 ”Învățământ”, subcapitolul 65.02.11 ”Servicii auxiliare pentru educație”, paragraful 65.02.11.30 ”Alte servicii auxiliare”, în bugetul propriu al unităților/subdiviziunilor administrativ–teritoriale, pe codul de identificare fiscală al acestora. Din punctul de vedere al clasificației economice a indicatorilor, creditele bugetare destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea PNMS, se vor reflecta la titlul 57 ”Asistență socială”, articolul 57.02 ”Ajutoare sociale”, alineatul 57.02.05 ”Suport alimentar”, inclusiv în situațiile prevăzută la alin. (2).

(6) Sumele defalcate din venituri ale bugetului de stat alocate unităților/subdiviziunilor administrativ–teritoriale rămase neutilizate la finele exercițiului bugetar se regularizează cu bugetul de stat.” 

Informații de context despre Programul Național „Masă sănătoasă”

Programul Național „Masă sănătoasă” a fost anunțat de fostul ministru al Educației, Ligia Deca, la începerea anului școlar 2023-2024: „Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală.” 

Prevederea există în Legea învățământului preuniversitar, Art. 77: „Începând cu anul școlar 2023-2024, la nivelul sistemului național de învățământ se derulează Programul național „Masă sănătoasă”, PNMS, pentru cel puțin 1.000.000 de beneficiari direcți, în scopul sprijinirii participării la educație a tuturor copiilor.”

Însă, Guvernul Ciolacu a amânat de două ori, până pe 1 ianuarie 2025 și apoi până pe 1 ianuarie 2026, prin OUG, aplicarea prevederii din Legea învățământului preuniversitar despre Masă Sănătoasă acordată pentru cel puțin 1.000.000 de preșcolari și elevi. 

Banii acordați de Guvern pentru finanțarea Programului Masa Sanatoasa vor fi în limita sumei de 1.139.400 mii lei, aprobată într-o poziție distinctă într-o anexă la legea bugetului de stat pe anul 2025, pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, conform OUG 156 din 30 decembrie 2024.

PNMS va fi generalizat la nivelul întregii țări pentru toți beneficiarii primari până la debutul anului școlar 2029-2030, conform Legii învățământului preuniversitar.

DOCUMENT HG Programul Național „Masă sănătoasă”
DOCUMENT Nota de fundamentare Programul Național „Masă sănătoasă”
DOCUMENT Anexe HG Programul Național „Masă sănătoasă”
DOCUMENT Ordin nr. 7.732 privind aprobarea criteriilor pentru includerea unităților de învățământ în Programul național „Masă sănătoasă”

Foto: © Mauro Rodrigues | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Ar fi bine daca guvernul s ar preocupa de scoli si ar aloca banii , pt a putea primii copilasii mancare! Sunt foarte multi copilasi care au nevoie de aceasta masa si se pare ca nu se prea grabeste nimeni! Din decembrie tot hotarasc ce si cum ! Pe langa copilasi sunt si cei care fac mancarea!Dar din pacate tara asta lasa de dorit…trist

  2. Poate ar trebui un pic urmărit și cum ,, se face această masă sănătoasă,, . Eu lucrez la o grădiniță cu program prelungit și anul trecut bucataresele nu au avut voie sa facă pâine sau un dulce sănătos pentru ca li s- a spus ca vor veni prin celebrul program,, masă sănătoasă,,. Așa că toți copiii au primit un fel de sandwich ( la ora 15, după somn) și o prajiturica ambalata produsa de un lanț celebru în zonă. Multi părinți m- au rugat sa nu le mai pun în dulăpioare această ,, masă caldă,, pentru ca nu o mănâncă nimeni. Sunt sigură ca la alte școli programul este ce trebuie sa fie dar sunt sigura și ca în unele este degeaba.

  3. Pe vremea mea, s-a făcut carte fără burse, fără masă caldă… și chiar se făcea carte . Ce treabă are cartea cu masa caldă.? De aceea nu se învață, că nu le oferim și o masă? Din păcate, acum accentul se pune pe toate chestiile posibile, mai puțin pe învățat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I

DOCUMENT Model de raport lunar pe care trebuie să îl completeze profesorii pentru a primi sporul de doctorat și exemple de activități luate în calcul pentru acordarea lui, publicate de ISJ Dolj

Profesorii trebuie să depună lunar un raport de activitate suplimentară pentru a putea primi sporul de doctorat. Elaborarea unei lucrări științifice si rezolvarea creativă a situațiilor ce impun managementul riscului,…
Vezi articolul
test saliva

Cîmpeanu: Din 5.000 de teste pozitive de salivă, aproape 2.000 au fost validate prin teste PCR: “Înseamnă că s-a creat o obișnuință, a fost mai greu la început, se poate înțelege lucrul acesta și crește și responsabilitatea raportării acestor rezultate”

Ministrul Educației consideră că abia acum putem vedea eficiența testării de 2 ori pe săptămână a elevilor și profesorilor, deoarece pentru 2.000 din 5.000 de teste antigen s-au confirmat rezultatele…
Vezi articolul

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate 2025-2026. Proiectul cu regulile pentru angajarea în Învățământ a fost pus în consultare publică de Ministerul Educației cu o zi înainte de termenul de aprobare prevăzut de lege

Proiectul metodologiei de mobilitate pentru personalul didactic din învățământul preuniversitar 2025-2026 a fost lansat în consultare publică joi, 14 noiembrie, de Ministerul Educației, cu o zi înainte de termenul pentru…
Vezi articolul

Trei universități din România dispar din Clasamentul internațional al universităților QS. Babeș-Bolyai și Universitatea din București rămân în categoria 801+

Schimbare dramatică în clasamentul internațional al universităților Quacqarelli-Symonds, înregistrată de universitățile din România: trei dintre instituțiile de învățământ superior românești prezente anii trecuți în rankinguri nu au mai prins top…
Vezi articolul