Pentru tezele online de anul acesta, testele școlare digitale de pe platforma BRIO sunt singura soluție. Eu nu văd cum altfel putem da teze la matematică și să mă asigur că e nota copilului, nu a familiei sau vecinului, spune pentru Edupedu.ro profesoara Ines Crețu, de la Liceul Teoretic de Informatică ‘Grigore Moisil’ din Iași. A testat deja peste 200 de elevi de clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a și a XII-a, pentru că a folosit platforma încă din luna martie, când s-au închis toate școlile.
Subiectele sunt deja pe platformă, unde orice profesor găsește o bibliotecă întreagă de itemi. Atunci când profesorul generează un test pentru clasă, itemii sunt diferiți pentru fiecare copil în parte, însă gradul de dificultate al tuturor este același. Corectarea este realizată automat de platforma BRIO, iar rezultatele detaliate sunt primite de profesor și elev imediat ce copilul termină testul.
“Notele de la testarea BRIO le-am trecut în catalog anul trecut, iar anul ăsta și-au dorit copiii să le trec în catalog”, a declarat profesoara de matematică Ines Crețu, de la Liceul Teoretic de Informatică ‘Grigore Moisil’ din Iași. Aceasta a povestit pentru Edupedu.ro cum anume le dă test elevilor, prin platforma BRIO.
Rep: Ce soluție folosiți concret pentru testarea elevilor, la Matematică, în perioada aceasta?
Ines Crețu: Folosesc platforma BRIO, pe care am utilizat-o cu succes chiar începând din luna martie. S-au pliat foarte bine la clasele a V-a, VI-a, VII-a, VIII-a si a XII-a, deci la foarte multe clase. În special la clasele a VIII-a și a XII-a am dat în mod constant testare BRIO, pentru că am făcut astfel recapitularea în condițiile în care învățam numai online înainte de examene.
Am avut posibilitatea să aleg capitolele din care le-am dat testarea, iar itemii sunt astfel aleși încât să fie de dificultate medie chiar spre greu, adeseori, deci sunt echilibrați.
Am fost foarte mulțumită și încântată, dar nu doar eu, ca profesor, ci am avut surpriza ca încântați să fie mai ales copiii și părinții, pentru că evaluarea a fost obiectivă, iar raportul pe care l-am primit la final și eu, și părinții cu rezultatele obținute de copii a fost complet, ceea ce e un mare plus. Acum suntem în scenariul hibrid și folosim cu școala Microsoft Teams.
Rep: Puteți susține tezele pe BRIO?
Ines Crețu: E singura soluție, eu nu văd cum altfel putem da teze la matematică. Este o soluție pentru teze pentru că testele sunt diferite și copiii nu se pot inspira. Doar un astfel de test pot să folosesc ca teză, când copiii sunt acasă, pentru că pe platformă 30 de copii înseamnă 30 de teste diferite, deci subiecte diferite, dar cu grad echivalent de dificultate. Eu nu văd decât un test BRIO ca soluție, ca să mă asigur că e nota copilului și nu a familiei, vecinului, etc.
Rep: Cum faceți, concret, să le dați elevilor un test BRIO?
Ines Crețu: Dacă la ora 10:00 avem matematică, le spun copiilor: la ora 10:00, toată lumea intră pe e-mail. Ei doar intră și accesează pur și simplu linkul pe care ei îl primesc pe mail. Prin acest link, elevii se duc direct în test.
Eu, ca profesor, am cont și le-am făcut cont tuturor elevilor, adică le-am introdus adresele de email pe platformă. Am stat și am butonat 200 de copii, cu 200 de adrese și aici este efortul. Dar odată depășită această muncă, merită. Sunt situații în care elevii vor da adrese cu anumite greșeli, dar se poate corecta ulterior. Când vedeam că un copil nu a primit linkul, corectam și introduceam adresa corectă.
Rep: Concepeți dumneavoastră, ca profesor, subiectele la testele sau tezele date prin site-ul BRIO?
Ines Crețu: Nu le concep eu testele. Subiectele sunt generate imediat de platformă. Deci eu găsesc acolo o bibliotecă de itemi. Eu doar aleg capitolele din care dau testul, după materia la care sunt cu elevii la momentul respectiv. Dar itemii efectiv sunt generați de platformă.
Elevii au la dispoziție 120 de minute să rezolve testul, din momentul în care accesează linkul. Linkul este valabil 24 de ore. Eu le spun să facă toți sincron testarea, dar dacă un copil nu poate intra din motive obiective la ora stabilită, el poate face în 24 de ore testul, dar din momentul în care deschide linkul are timp limitat, de 120 de minute, după care testul se închide automat.
Rep: Corectați dvs. testele?
Ines Crețu: Nu. Este un instrument foarte util pentru profesor.
Și eu, și copilul primim simultan pe e-mail un raport cu nota și analiza completă pe capitole a ceea ce a făcut elevul. Deci primim simultan rezultatul și eu și copilul, iar el nu mai vede și nota vecinului.
Iar eu am o imagine completă a clasei și îmi pot face diverse analize comparative. Văd foarte repede câți nu au înțeles un capitol și revin la oră asupra lui, cu explicații. Dar văd nu doar pe clasă ce s-a întâmplat, cu personal pentru fiecare copil punctul forte și veriga slabă.
Anul acesta, am dat o singură testare BRIO, testarea inițială la toate clasele, dar cu siguranță pe măsură ce acumulăm materie nouă vom recurge la această metodă. Deja copiii s-au obișnuit, știu la ce să se aștepte și se mobilizează altfel.
Și părinților le place, pentru că nota este externă. E mare lucru când este o evaluare externă, iar eu ca profesoară nu sunt implicată, deci nota pe care o primesc copiii nu poate fi contestată.
În ce privește rapoartele cu rezultatele, la 200 de copii nu avem cum să le trimitem părinților un feedback atât de detaliat. Probabil mi-ar trebui 2 ani să pot să-i analizez fiecăruia răspunsurile pe capitole la fiecare testare. Părinții mi-au cerut să mai generez astfel de teste.
Dacă eu văd că la capitolul numere naturale ceva nu a fost în regulă, atunci insistăm pe capitolul respectiv.
Rep: Cum vă asigurați că răspunsurile le aparțin copiilor, în totalitate?
Ines Crețu: Chiar copiii mi-au spus ce au făcut, la primele testări: ei între ei au încercat să afle rezultatele și așa au aflat că întrebarea cu numărul 7 de la elevul X diferă de întrebarea 7 de la Y. Și fiind 30 de itemi minimum, 40 alteori – în funcție de numărul de capitole din care aleg să generez testarea, ei nu au timpul fizic necesar să se întrebe între ei, pentru că dacă un copil se focusează pe altceva nu are timp să-și termine itemii.
Din notele pe care le-am primit și din rapoartele cu rezultatele detaliate pe care le generează platforma pentru fiecare copil în parte, rezultatele erau peste 90% cele la care eu mă așteptam. Poate că marja de trișare este nesemnificativă. Părinții se implică până la un moment dat, dar la 30 de întrebări nu mai poți să te implici, mai ales că nu ai întrebările toate pe o foaie ca să le poți face ca părinte înainte.
Și doar prin experiență se ajunge la așa aceva. Dacă la primele teste poate aveam și implicarea părinților, la ultimele i-au lăsat pe copii. E și obiectivul lor să vadă o evaluare obiectivă și externă.
Notele de la testarea BRIO le-am trecut în catalog anul trecut, iar anul ăsta și-au dorit copiii să le trec în catalog. Le-am dat posibilitatea să aleagă: dau testul fizic cu mine sau dau testul Brio, pentru că le-am dat la testarea inițială simultan. Când am făcut această testare inițială, situația a fost de așa natură că erau toți acasă și am dat sincron la toată clasa. Aceasta este o soluție pentru scenariul roșu.
Rep: Cum ați ajuns la soluția BRIO, pentru testarea la clasă?
Ines Crețu: Cu platforma BRIO am ajuns în contact prin luna martie, atunci când eram cu toții în cercetări [școala tocmai se închisese în toată țara, din cauza pandemiei COVID-19 – N.Red.]. Întâmplător am aflat și am reușit să îi contactez pe cei de la platformă, care mi-au dat credite gratuit, astfel încât am putut să folosesc gratuit pentru toți elevii testele.
După care a venit doamna Cristina Timofte care a folosit testarea BRIO tot de anul trecut, de prin luna martie, și la clasa a VIII-a de asemenea.
Rep: Cu ce vă ajută cel mai mult testarea BRIO?
Ines Crețu: Ierarhizarea se păstrează, în cea mai mare parte. Faptul că mi se confirmă unele evaluări și o ierarhizare deja este un câștig.
Având o astfel de evaluare externă, elevii și părinții au o certitudine că pe lângă nota mea clasică au și această testare, ceea ce e foarte important pentru un părinte. Mă revalorizează. Mai ales în societatea de astăzi, te mai duci să afli și la o altă părere, mai întrebi un medic. Asta este ce face BRIO. Cred că e bine întotdeauna să ai și o a doua părere.
5 comments
Din pacate nu se poate face evaluarea scrisa online. Singura modalitate de evaluare ramane cea orala .
O sa expun mai jos de ce aceste evaluari scrise online nu sunt obiective
1. Elevii copiaza
Chiar daca le dai pe 10 numere cu itemi care difera si cu un timp prestabilit, ei se vor inspira di alte surse. Ex: Copilul poate avea deschis langa el alt laptop, o carte si va cauta acolo. Elevul poate sa faca screen video in timp real la monitorul lui si sa il transmita videoul in direct pe alte platforme in grupuri (facebook,youtube, s.a), de unde colegii sa bifeze acesti itemi cu alegere multipla care sunt la moda in zilele noastre.
2. Platformele pot avea probleme din cauza suprasolicitarii srverului. Iti pica site-ul in timpul tezei si va trebui sa amani evenimentul.
3. Chiar daca sunt friendly toate platformele, se dovedesc greu de cucerit de catre unii profesori care nu sunt familiarizati cu online-ul.
In cazul evaluarilor scrise, daca pariem pe tehnologie o sa pierdem!
Felicitări ,pentru munca depusa,păcat că nu putem să ne ridicăm toți părinții la acest nivel,să lăsăm copilul sa rezolve singur problemele școlare.Romanii au în sânge dorința de a ajuta sau de a frauda numai sa-i fie bine lui.
Felicitari! Vă rog pentru disciplina Istorie exista tipuri de teste/itemi.
Vă multumesc!
O fi o platforma excelenta, dar doar pentru exersat. Evaluarea nu poate obiectiva, chiar dacă difera itemii. Nu se ajuta elevii între ei, dar sunt ajutați acasă de membrii familiei.
Un profesor cu viziuni moderne, care s-a asaptat la noile conjucturi pandemice, astfel incat procesul de invatamant sa se desfasoare in paramatrii optimi asa cum eram in conditiile de ,,normalitate” iar informatia transmisa de cadrul didactic sa ajunga cat mai nealterata la elev, avand in vedere ca vorbim de o stiinta exacta cum este matematica. Felicitari!