Cum îi testează centrele de meditații și after school-urile pe copii, la matematică, atunci când activitatea se desfășoară online? Soluția găsită de un centru educațional este testarea standardizată Brio, pe modelul testelor internaționale Cambridge. Testarea în limba română Brio “ar putea fi folosită în mod cinstit în sistemul de învățământ național ca metodă universală de evaluare și ar putea fi utilizată cel puțin o dată pe semestru”, a explicat Horațiu Mezei, proprietarul Elda Education Center din Zalău.
Fondator al Elda Center, care a pornit ca centru educațional de pregătire Cambridge English dar care în prezent face pregătire cu copiii de gimnaziu și pentru matematică, Horațiu Mezei a povestit cum a găsit platforma BRIO, pentru a-i pregăti pe elevi.
“Am ajuns la soluția testelor BRIO tot de la testele Cambridge, cu care noi am început ca centru. Căutam așa ceva pentru matematică. Pentru că testele Cambridge asta fac: compară copiii de oriunde de pe teritoriul țării noastre și din afară”, spune Mezei. Căutând pe site-ul Cambridge University Press informații despre testare, “am dat peste o carte în limba engleza scrisă de Dragoș Iliescu”, după care “am găsit informații despre BRIO”, iar profesoara de matematică Lorena Trif care îi pregătește pe copii la Elda Center “a făcut testele de pe fiecare nivel de gimnaziu ca să vadă ea în primul rând gradul de acoperire a programei”.
“Practic, recomandăm complet. Ăsta este instrumentul care răspunde și la situația asta de evaluare online, e foarte ușor de administrat, rezultatele se trimit în egală măsură părintelui și profesorului, e foarte obiectiv și foarte folositor la strategia de pregătire în continuare”, spune proprietarul centrului educațional.
Rep: Când ați început să folosiți testele BRIO în after school?
Horațiu Mezei: Am început să folosim testele în primăvară. Profesorul de matematică de la centru a fost mulțumit de cât de bine acoperă materia conținutul din teste și i s-a părut foarte relevant că nu au fost 10 întrebări de același tip. Este un test făcut de psihologi împreună cu profesori de matematică, nu doar de profesorul de matematică, și se vede foarte clar chestia asta. Deci vizează competențele, să verifice în ce măsură copilul știe să aplice o formulă, nu doar dacă a reținut-o. Este o testare care iese din cadrul formal, clasic, și se apropie mai mult de ce se întâmplă la testele PISA, de exemplu.
În iunie-iulie, față de subiectele de la examenul de Evaluare Națională, feedback-ul copiilor a fost că testările sunt pe programă.
Rep: Aveți anumite momente în care folosiți aceste testări?
Horațiu Mezei: Tot timpul vom folosi Brio. Aceste testări le folosim și pentru părinți, pentru că ei vor să știe cum se situează copiii față de programa școlară. Toată lumea este conștientă de subiectivitatea notelor de la clasă, care pot fi sub dubiu fie pentru că ai răspuns indisciplinat, fie pentru că ți-ai uitat tema, fie pentru că ai teama că profesorului nu i-a plăcut ceva. Un test de tipul ăsta îți spune cum te situezi față de ceea ce ar trebui să știi, conform programei școlare, la momentul respectiv.
Practic, te scalează pe tine față de rigorile programei de la momentul respectiv.
Ca profesor, selectezi din bateria de subiecte materia care s-a parcurs până la acel moment, selectezi pur si simplu capitolele și din acelea se compune testul, respectând rigorile de evaluare de competență, nu referitoare la memorizare. Deci testarea BRIO iese din evauarea clasică, este altceva. Și este mult mai obiectivă, pentru că îl poți compara pe elevul de la Zalău cu cel de la Constanța, cu cel de la București, cu cel de oriunde.
Am ajuns la soluția testelor BRIO tot de la testele Cambridge, cu care noi am început ca centru. Căutam așa ceva pentru matematică. Pentru că testele Cambridge asta fac: compară copiii de oriunde de pe teritoriul țării noastre și din afară.
Ideal ar fi ca programa să se schimbe, în sensul de a se axa la propriu pe competențe, și nu doar teoretic. Din facultate ar trebui ca formarea cadrelor didactice să fie ca atare. Structura de la testele PISA asta vizează: cât aplicăm din ce învățăm. Cât e de practic ceea ce învățăm, cât de mult ne folosește și ne formează. Asta trebuie să facă și programa școlară: să ne formeze.
Căutând un echivalent pentru materiile românești asemănător cu testele internaționale Cambridge am ajuns la BRIO.
Ar putea fi folosită în mod cinstit în sistemul de învățământ național ca metodă universală de evaluare și ar putea fi utilizată cel puțin o dată pe semestru. Dar poate fi folosită mai des, pentru că e un exercițiu în sine: faci 2 ore probleme de matematică sau de limba română, la nivelul clasei în care este copilul. Este o metodă de evaluare obiectivă.
Și este foarte ușor de aplicat la clasă, indiferent dacă în timpul orarului sau după ore: profesorul generează un test pentru clasa pe care o are, test pe care îl compune pe loc. Practic, cadrul didactic își creează un cont pe BRIO și în contul său își formează clasele. După care, periodic sau de câte ori vrea, generează test selectând capitolele din materia pe care a parcurs-o, iar copiii primesc pe e-mail un link cu testul. Acesta este disponibil 48 de ore, timp în care copilul poate intra în orice moment pe link să își deschidă și rezolve testul. Dar când l-a deschis, elevul trebuie să și înceapă să îl facă, pentru că se închide fereastra de test după 2 ore sau cât este timpul prestabilit pentru testare.
Care este marele plus: explică exact zonele de competență pe care copilul le stăpânește și cât stăpânește din ele. Practic, pe zona de competențe îți spune: ești la 70% pe utilizarea substantivelor, la română, de exemplu. Pe baza acelui rezultat, tu ca profesor poți să îți faci o strategie, vezi câte dintre elemente sunt stăpânite de toată clasa, câte probleme sunt comune sau sunt individuale, dacă trebuie să faci suplimentar pe un capitol doar cu 2-3 copii sau să revii cu toată clasa. Te ajută să îți planifici toate activitățile.
Sunt unii profesori care spun: dar eu abia îmi fac programa. Dar degeaba o faci, dacă copiii nu înțeleg.
Rep: Care este feedbackul primit de la părinți, după aplicarea testării BRIO?
Horațiu Mezei: Părinții sunt prima dată uimiți, pentru că nu sunt obișnuiti: cum, nu este o notă? De multe ori întreabă: dar e cel mai bun rezultat din câte ați avut? Și tu îi spui: nu contează. Contează să fie cel mai bun rezultat al copilului tău, ca să vezi un progres. Noi avem o problemă cu competitivitatea asta, să fie copilul primul la orice.
Cu BRIO, părintele monitorizează direct evoluția copilului lui, independent de notele de la școală. Este marele plus pentru părinte.
Iar profesorul poate să folosească testul în primul rând ca să își gestioneze activitatea didactică. Pe baza rezultatelor, profesorul vede ce are de lucru cu clasa respectivă. Nu mai stă să conceapă teste, nu mai pierde vremea deloc, totul se întâmplă natural: nu trebuie decât să prelucrezi datele din test și să planifici ce trebuie să mai faci.
I-am întrebat pe elevi, în vară, în ce măsura se așteptau la rezultatul pe care l-au obținut la Evaluarea Națională și au răspuns într-o proporție covârșitoare că sunt rezultatele pe care le așteptau. O altă întrebare a fost în ce măsură li se pare util Brio în pregătirea pentru examen și au considerat că sunt utile, dar mai puțin decât atunci când i-am întrebat în ce măsură pe un profesor îi ajută testele. Copiii au considerat că profesorii, folosind testele Brio, sunt mai eficienți în pregătirea elevilor.
Este un avantaj faptul că raportul după test ajunge și la tine, ca elev. Într-o situație clasică, atunci când dai un test cu profesorul și folosești o culegere, primești doar răspunsuri seci. Nu știi că, de fapt, ție îți lipsește altceva mai din spate. Este foarte practic Brio.
Dacă eu aș fi astăzi ministrul educației, aș recomanda introducerea lui în sistemul de evaluare națională și aș folosi testele Brio minimum o dată pe semestru. Eu aș merge și la folosirea lui o dată pe lună. Și dacă tot vrem să investim bani în educație, să investim și aici.
Rep: Cum ați descoperit platforma Brio?
Horațiu Mezei: Căutam informații, o carte, un soft pe partea de testare, pe Cambridge University Press, care este editura Universității Cambridge, a doua universitate din Europa în topurile internaționale. Când cauți, cauți la cei mai buni. Și am dat peste o carte în limba engleza scrisă de Dragoș Iliescu, pe care îl urmăream.
L-am căutat pe Dragoș Iliescu în materiale în limba română și așa am găsit informații despre BRIO, am ajuns la pagina lor. L-am luat apoi pe piciul meu, care era clasa a II-a atunci, și am zis: hai să vedem un test. După care, văzând raportul, cât de bine seamănă cu ce făceam noi și că este ceea ce căutăm de ani de zile, am vorbit cu colega de matematică, Lorena Trif, care a făcut testele de pe fiecare nivel de gimnaziu ca să vadă ea în primul rând gradul de acoperire a programei.
Practic, recomandăm complet. Ăsta este instrumentul care răspunde și la situația asta de evaluare online, e foarte ușor de administrat, rezultatele se trimit în egală măsură părintelui și profesorului, e foarte obiectiv și foarte folositor la strategia de pregătire în continuare. Astea sunt cheile.
Lorena Trif, profesoară de matematică: Folosesc platforma de testare la after school. Cu BRIO am făcut evaluarea inițială
Profesoară de matematică care se ocupă de pregătirea copiilor la Elda Education Center din Zalău, Lorena Trif a vorbit despre modul concret în care aplică testarea BRIO la after school.
Rep: Cum realizați testarea elevilor, la matematică?
Lorena Trif: Pentru gimnaziu, noi am folosit platforma BRIO. Avem elevi de clasele V-VIII care sunt adăugați într-o grupă formată de mine pe site-ul BRIO. Îi adaug folosind adresa elevilor sau a părinților de e-mail și se generează o sesiune de teste. Eu, ca profesor, pot să generez această sesiune de testare și fiecare elev primește pe e-mail detaliile pentru a intra pe test. Adică primesc un link pe care dau click și apasă un simplu buton de Start Test.
Eu am cont de profesor pe platformă și am creat grupurile de elevi, unde pot să inițiez sesiune de examen. La finalul testării, eu primesc un raport despre elevi: la câte întrebări au răspuns corect și multe alte informații care fac raportul foarte foarte complet. Are informații foarte concise despre nivelul de pregătire al elevilor, în funcție de ce răspunsuri aleg aceștia, câte sunt corecte și câte greșite din fiecare capitol selectat.
Folosesc platforma de testare la after school, unde avem câteva grupe de elevi. Noi am trecut în online în semestrul II și am făcut atunci în online cu ei. Și anul acesta avem elevii de anul trecut și avem și câțiva elevi noi.
Cu ei am făcut evaluarea inițială în septembrie, înainte să înceapă școala. I-am întrebat în ce zi pot dedica o ora jumătate-două pentru testare.
Elevii au fost aproximativ la nivelul la care îi știam de anul trecut. La unii am constatat un anumit decalaj, deși nu era un decalaj atât de mare. Elevii de la after erau destul de interesați de matematică.
Rep: Cum vă asigurați că nu copiază?
Lorena Trif: Ei trebuie să bifeze niște căsuțe care atestă că un părinte stă lângă ei când ei dau evaluarea aceasta online, iar părinții sunt informați, deci ei știu condiția asta: să nu îi ajute. Iar testul trebuie terminat într-un anume timp, pe care ei îl pierd dacă stau să caute rezolvarea în altă parte.
Rep: Pe ce device folosiți BRIO, atât profesorii, cât și elevii?
Lorena Trif: Cam toți am folosit laptopurile persoanle, dar s-ar putea și de pe telefon.
Rep: Corectați dvs testele elevilor?
Lorena Trif: Nu, eu primesc atunci când elevul termină testul un raport cu rezultatele. Deci nu mai corectez, iar în raport pot să văd și întrebarea, și dacă a răspuns corect sau greșit, și multe descrieri detaliate. Dacă elevul a greșit la mai multe întrebări dintr-un anumit capitol, atunci este specificat că ar avea nevoie de pregătire suplimentară la capitolul respectiv.
Rep: Care sunt diferențele dintre testele BRIO și testările pe care le faceți dvs în mod uzual?
Lorena Trif: Sunt grilă, deci pe test selectează doar răspunsul corect, deși e nevoie de rezolvarea pe ciornă a subiectelor. Deci eu nu văd neapărat modul de gândire sau cum au rezolvat, ci doar răspunsul selectat. În rest, întrebările acoperă chiar toată materia și nu există ambiguități în text. Niciun elev nu s-a plâns de faptul că nu a înțeles cerința.
Eu predau și la școală și aș aplica și acolo, deși poate ar fi mai dificil în mediile în care nu toți elevii au acces la un device, ar fi mai dificil să acceseze testul.
Dar raportul ajută foarte mult să vezi câți copii nu au înțeles un anumit capitol, să faci un clasament. Pe de altă parte, și părinții au acces la raportul final.
Prin asta, fiind atât de complet raportul, cu explicații vaste, chiar orice părinte și dacă e cineva fără cunoștințe atât de mari în matematică, poate să înțeleagă foarte bine și să perceapă nivelul copilului, unde a greșit și unde ar trebui lucrat. Noi mai aplicăm și un test cu privire la stiluri de învățare, tot la BRIO.
Rep: Cum anume l-ar ajuta pe părinte?
Lorena Trif: Ar ști exact unde întâmpină dificultăți copilul, dacă la algebră, la geometrie, parte de calcul și ce exerciții ar ajuta pe viitor. Ar ști ca în culegere să se duca la capitolul X.
Unii poate au câteva greșeli din neatenție, alții poate au greșeli pentru că nu au cunoștințele bine definite din acel capitol. Noi de asta și folosim testele Brio, ca să știm de unde începem. Am avut și rezultate maxime la clasa a V-a la testările acestea. Singurul minus este că eu nu văd exact metoda prin care a rezolvat problema respectivă, ăsta ar fi singurul minus din punctul meu de vedere.