Prima olimpiadă digitală de matematică din România a adunat peste 6.700 de elevi, dintre care peste 300 s-au calificat în etapa finală care va avea loc duminică, 21 februarie 2021. “Este unul dintre puținele concursuri grilă la care contează gândirea de moment, rapiditatea și mi se pare destul de diferit de olimpiadele clasice”, a declarat pentru Edupedu.ro unul dintre finaliști, Cezar Tulceanu. Elev în clasa a X-a la Liceul Internațional de Informatică Constanța, triplu medaliat la Olimpiada Internațională de Geometrie din Iran și cu obiectivul de-a ajunge la Harvard, Cezar a povestit pentru Edupedu.ro cum este Brio Challenge față de celelalte competiții școlare. Vezi și declarațiile mamei sale, Grațiela Tulceanu, despre construirea pasiunii pentru matematică.
Competiția națională Brio Challenge este prima Olimpiadă Digitală de Matematică, la care participă elevi din clasele I până la clasa a XII-a, gratuit. Formată din 3 etape preliminare și o finală supervizată digital, olimpiada va avea finala duminică, 21 februarie, când își va anunța câștigătorii. Vezi aici toate detaliile despre Brio Challenge.
„Problemele au fost din materia de clasa a IX-a, unde nu am avut concursuri pentru că a fost pandemia și asta m-a și ajutat să îmi evaluez cunoștințele din materia de clasa anterioară. Testele BRIO îmi și spun exact la ce capitole din materie am greșit și la ce am făcut bine și așa știu exact la ce capitol să revin și să lucrez pentru următoarea etapă”, a declarat Cezar Tulceanu, finalist Brio Challenge.
Rep: Ce te-a determinat să te înscrii la prima Olimpiadă Digitală de Matematică, Brio Challenge?
Cezar Tulceanu: Ne-a spus profesorul din clasă despre concurs, mi s-a părut interesant și am hotărât să mă înscriu. Mi s-a părut o experiență destul de interesantă, pentru că nu erau multe concursuri online înainte de pandemie. Au fost probleme interesante și nu a contat foarte mult să redactezi problemele integral, să explici fiecare pas, ca la alte olimpiade, și mi s-a părut destul de interesant că au pus accent pe rapiditate. Este unul dintre puținele concursuri grilă la care contează gândirea de moment, rapiditatea și mi se pare destul de diferit de olimpiadele clasice.
În medie, sunt 5 minute în care poți să răspunzi la o problemă, ceea ce e destul de greu. Problema cu timpul face tot concursul mult mai greu.
Rep: De ce ai simțit nevoia să încerci acest concurs? Ce nevoi a venit el să împlinească?
Cezar Tulceanu: Nu am mai avut demult o competiție la care să concurez cu alți elevi buni la matematică și e un mod de a-mi testa nivelul de cunoștințe la matematică pe care nu l-am mai avut de o perioadă lungă de timp.
Problemele au fost din materia de clasa a IX-a, unde nu am avut concursuri pentru că a fost pandemia și asta m-a și ajutat să îmi evaluez cunoștințele din materia de clasa anterioară.
Testele BRIO îmi și spun exact la ce capitole din materie am greșit și la ce am făcut bine și așa știu exact la ce capitol să revin și să lucrez pentru următoarea etapă.
Rep: Cine sunt mentorii tăi?
Cezar Tulceanu: Îmi și place să fac la matematică fără să mă pună nimeni, dar m-a ajutat și mama mea, în sensul că atunci când am avut o problemă și era un profesor care preda prea rapid când eram mic, mama îi spunea profesorului și mă ajuta. Ea a fost alături de mine mai ales la primară, când îmi găsea subiecte pe net să mă pregătesc pentru concursuri. La clasa a V-a am găsit o profesoară căreia chiar îi păsa de noi și făcea pregătire la școală.
Acum, la liceu, profesorul nu mai poate verifica tot, așa cum se întâmpla în gimnaziu, și tot lucrez la matematică destul de mult, pentru că îmi place și pentru mine este ca o relaxare. Nu mă gândesc la matematică așa cum m-aș gândi la ceva la care am de muncit.
De obicei, lucrez în fiecare zi. Când am un concurs, atunci după concurs nu mai lucrez. Dar când vine olimpiada sau un concurs important, atunci lucrez în jur de 8 ore pe zi, pentru că vreau să fac probleme asemănătoare celor care s-au mai dat la concursul respectiv.
Acum, și cu școala online, nu pot să lucrez de dimineață. Oricum, am destul timp să lucrez.
Rep: Care este obiectivul tău? Sunt copii care spun: dar de ce să participi la atât de multe concursuri, dacă rezultatele sunt bune de fiecare dată?
Cezar Tulceanu: Obiectivul meu ar fi să ajung la Olimpiada Internațională de Matematică și nu cred că există cineva care să ia punctaj maxim la fiecare olimpiadă care există, pentru că sunt probleme grele chiar și pentru cei mai experimentați elevi. Așa că nu există o limită și cred că la concursuri, indiferent dacă ești foarte bun sau la început, poți participa.
Rep: Mai departe, la ce facultate vrei să te duci?
Cezar Tulceanu: Eu aș vrea la Harvard, dar e destul de greu. Inițial, voiam în Anglia pentru că era mai aproape de România, dar mereu am preferat mai mult America. Însă ieșirea din Uniunea Europeană a complicat lucrurile și acum e o ușurare pentru mine, că nu mai trebuie să aleg.
Mă gândeam să merg pe matematică-informatică, pentru că pe matematică pură nu prea ai ce să faci, decât cercetare. În domeniul informaticii mi se pare destul de interesant să fac programe, se câștigă și bine. Dar și matematica îmi place foarte mult. Nu aș vrea să renunț la matematică, pentru că chiar îmi place.
Rep: Cu experiența atâtor competiții la care ai fost prezent, cum ți s-a părut participarea la Brio Challenge?
Cezar Tulceanu: Au mai fost câteva concursuri asemănătoare, dar prea puține și toate la gimnaziu. La liceu, este singurul concurs de tipul ăsta și chiar îmi place pentru că la cele de gândire și timp puțin chiar mă descurc. M-am bucurat când am auzit de Brio Challenge, pentru că e practic similar concursului LuminaMath, care se oprește însă la liceu.
Rep: Ce l-ai sfătui pe un copil care își dorește să fie bun la matematică, dar care se poticnește și simte că e prea greu și prea mult efort de depus?
Cezar Tulceanu: Să nu renunțe dacă lui îi place ce face. Și eu am avut perioade în care simțeam că nu îmi ies probleme de anumite genuri, dar pe măsură ce am mai lucrat am reușit să le stăpânesc. Aș spune să nu renunțe și să lucreze cât mai mult și garantez că, dacă nu se va opri din lucru, până la finalul anilor de studiu sigur va avea rezultate foarte frumoase.
Grațiela Tulceanu, mama lui Cezar: Dinainte de a începe școala, a început pasiunea pentru matematică. Avea o bucurie fantastică să lucreze din culegeri pentru preșcolari
Rep: Cum ați descoperit platforma de testare Brio?
Grațiela Tulceanu: Am văzut pe Facebook anunț despre olimpiadă și am fost tentată să îi spun băiatului, care este mare amator de concursuri. Lui îi place să-și încerce mereu cunoștințele. Apoi a aflat și el de la profesorul lui de la clasă de această platformă și bineînțeles că ne-a bucurat această inițiativa, mai ales în aceste vremuri grele pentru copiii olimpici, care vor să facă performanță la matematică.
Noi mergeam la aproximativ toate concursurile de matematică organizate aproape de Constanța: la Galați, la Tulcea, la București, încă din clasa a V-a. Am mers acolo unde au fost concursuri interjudețene, naționale, apoi la olimpiadă. Sunt provocări pentru copilul meu, a și câștigat, a și învățat să piardă și îi formează și personalitatea, dincolo de faptul că vede la ce nivel se află.
Profesorul lor de la clasă i-a anunțat pe toți pe grup despre olimpiada Brio și i-a întrebat cine vrea să se înscrie.
Rep: Există un mentor, un profesor sau o persoană în viața fiului dumneavoastră care i-a marcat pașii spre matematică?
Grațiela Tulceanu: Ca să ajungi la un nivel ridicat de cunoștințe, trebuie să fii pregătit. Fără un formator, un om care să fie alături de tine, este foarte greu să faci performanță. Noi am avut șansa cu o profesoară formidabilă în gimnaziu, care a fost mentorul copilului meu.
Rep: Cum s-a născut pasiunea pentru matematică a fiului dumneavoastră?
Grațiela Tulceanu: Dinainte de a începe școala, a început pasiunea pentru matematică. Avea o bucurie fantastică să lucreze din culegeri pentru preșcolari cu exerciții de matematică. Era înnebunit, i-am luat toată colecția și îl vedeam că e bucuros să facem acest tip de probleme.
Apoi din clasa I, văzând că îi place și având norocul să întâlnim și o învățătoare care lucra cu ei avansat, l-am înscris la toate concursurile de la acea vreme și lua premii după premii. Asta l-a stimulat.
La sfârșitul clasei a IV-a a luat locul I pe județ la concursul LuminaMath și așa a intrat în școlile Spectrum. Acolo a întâlnit o profesoară pasionată de matematică, care i-a ajutat foarte mult, i-a format și i-a dus la toate concursurile din zona limitrofă și a ajuns apoi cu bursă în ICHC. Acum el este în clasa a X-a.
Rep: De ce este important ca el să meargă în continuare la olimpiade și concursuri?
Grațiela Tulceanu: Decizia Ministerului Educației de a nu mai organiza olimpiade pe noi, părinții olimpicilor, ne revoltă foarte tare. Copiii aceștia, olimpicii, vor să își creeze un CV. Lupta este să câștigi rezultate cât mai bune pentru a avea acces la o facultate din străinătate.
Doream să meargă la o facultate din Anglia, dar acum copilul spune că vrea în America. Avem colegi admiși la Oxford și taxele de școlarizare sunt foarte mari, chiar dacă acei copii sunt olimpici. Băiatul meu își dorește să obțină premii și recunoaștere pentru a fi acceptat de o universitate de prestigiu din America.
Rep: Ce a fost hotărâtor pentru înscrierea la Brio Challenge? De ce participă la această olimpiadă?
Grațiela Tulceanu: Pentru că ne lipsesc foarte mult aceste concursuri. Are 3 ani de când participă la Olimpiada Internațională de Geometrie din Iran (unde a obținut 3 medalii de argint), mai este Formulo.org, un concurs din Rusia la care participau fiind prezenți fizic la școală dar filmați în timp ce susțineau olimpiada și unde a luat de două ori argint și anul trecut aur.
Informații de background
Olimpiada de matematică Brio Challenge este organizată cu sprijinul Asociației Dedeman și este susținută de Societatea de Științe Matematice.
Marii câștigătorii vor primi câte iPad Apple și abonament 1 an la Brio Unlimited, vicecampionii vor câștiga trotinete electrice X T și abonamente 1 an la Brio Plus, iar toți finaliștii câștigă un abonament Brio Start pe 6 luni.
Toți profesorii ai căror elevi se califică în finală primesc pachete de abonamente pentru clasă.
Brio® este o platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale avizată de Ministerul Educației și Cercetării, iar testele sunt în totalitate bazate pe programa școlară românească și sunt realizate exclusiv de profesori români. Brio® pune la dispoziția elevilor din clasele I-XII teste standardizate de limba română și matematică, dar și teste de inteligență, de stiluri de învățare, de aptitudini vocaționale.
2 comments
Sper sa trec cu brio acest test
Mi se pare un comentariu nepotrivit.
Nu cred ca il cunoasteti pe acest baiat si nu cred ca puteti trage concluzii legate depre pregatirea lui generala.
Eu cred ca afirmatia sa a fost o extragere din context, context care era in fapt o discutie libera cu reporterul. Eu cred ca mai degraba este un viciu de redactare a unui interviu decat lacune in educatia elevului
In ceea ce priveste organizarea acestor concursuri paralele, discutia poate suporta nuante
Acesti elevi au într -adevăr dorinta de a acumula diplome pe care spera ei le vor putea folosi in cadrul unor concursuri de admitere la universitati de prestigiu
Dar cine nu face asta? Nu toti acumuleaza palmares, diplome, bani…?
Halep joaca tenis ca sa se distreze?
Nu. Joaca pe bani
Distractie exista cand faci probleme singur si te minunezi de cat de bine iti ies.
Sunt si astfel de elevi, dar cu totii avem nevoie de apreciere, de competitie
Vina, da, este a statului care s-a limitat in a desfiinta orice fel de competitie. Dar in definitiv ce putem astepta de la un asemenea stat?
Initial am fost dezamagita de aparitia acestor concursuri pentru ca aduc o data cu bunele intentii si frauda, falsul intelectual etc.
Nu stiu in ce masura vor stii organizatorii sa previna acest lucru, dar sa luam de buna intentia
Da, un asemenea concurs nu se compara cu o olimpiada adevarata desfasurata intr-o sala supravegheata, dar e o posibilitate pentru asemenea elevi
Ei stiu ca diplomele acestea nu valoreaza nimic. Li s-a spus aceast lucru in mod chiar usor fortat, prin mesaje emise de Inspectorate. Dar totusi se intrec!
Nu stiu daca el va merge sau nu la Harvard. Eu cred ca da. Problema majora este ca statul roman nu face nimic pentru a oferi alternative unora care fie doar aspira la aceste Universitati
Exista si o alta componenta trista care trebuie subliniata predilect. Aceste competiții ii ajuta pe copiii speciali, dar nu aduc nimic tarii.
Imaginea tarii? bla bla.
Sunt copiii care castiga Olimpiade internationale si carora nici macar nu le aminteste cineva numele. Arareori se publica un articol undeva despre realizarile lor si oricum nu ii nominalizeaza detaliat
Se vorbeste in primele pagini despre sutul extraordinar pe care cine stie ce fotbalist l-a executat in nu stiu ce meci!
Aceasta este imaginea Romaniei?
Competitiile de fotbal nu s-au intrerupt. Ele se deruleaza, fara spectatori, cu spectatori mai putini dar exista.
Pentru copii nu s-a putut gasi o solutie. S-a suspendat! Simplu, sec.
Si atunci de ce sa ne suparam pe acest organizator sau pe elev?
Nu-l obliga nimeni. Poate are un interes ascuns, dar gestul este unul pozitiv. Le permite copiilor sa se întreacă.
Poate nu vorbeste perfect gramatical. Are astfel mari sanse sa ajunga Prim-ministru sau ministrul Educatiei.
Omul insa concureaza la matematica si eu cred ca este foarte bun. De ce il analizati din perspectiva gramaticala?
Mi s-a parut un articol interesant si care nu trebuia comentat in acest fel