“Este generația care nu mai trebuie să învețe pe dinafară comentarii literare, nu mai trebuie să demonstreze apartenența la gen și specie a unor texte de multe ori reluate și în anii de liceu. Este generația care are nevoie de un alt fel de manuale” spune într-un inteviu pentru Edupedu.ro autorul coordonator al manualului de Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a de la Editura Aramis, prof. univ. dr. Mariana Norel. Manualul a fost declarat câștigător la licitația organizată de Ministerul Educației și Cercetării.
Autorii manualului de Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a de la Editura Aramis sunt:
- prof. univ. dr. Mariana Norel este Director în Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea „Transilvania” din Brașov.
- prof. Petru Bucurenciu, profesor la Școala Gimnazială Nr. 8, din Sibiu
- prof. Mihaela Dragu, profesoară la Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan”, din Brașov
Ce vor găsi profesorii în acest instrument? “Profesorii vor descoperi metode și tehnici variate de predare-învățare-evaluare, cum ar fi explozia stelară, metoda cubului, diagrama Venn, metoda cadranelor, metoda pălăriilor gânditoare, aplicații pentru teoria inteligențelor multiple”, spune prof. Mariana Norel.
“Transpunerea ideilor programei școlare este realizată de profesorii de limba și literatura română care, în ultimii patru ani, și-au adaptat demersul didactic noilor cerințe și care, mai ales în această perioadă, și-au reconfigurat metodele de predare-învățare-evaluare”, a mai precizat autoarea.
Cum ați construit manualul Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a?
Mariana Norel: Construcția a început acum patru ani, când doamna Ana Munteanu de la Editura Aramis mi-a propus coordonarea manualelor de limba și literatura română și l-am cunoscut pe colegul meu Petru Bucurenciu (autor și el la Editura Aramis), profesor la Școala Gimnazială Nr. 8, Sibiu. Am realizat împreună manualul pentru clasa a V-a, într-un timp relativ scurt, aproximativ două luni. Succesul primului manual ne-a determinat să continuăm. Începând cu manualul pentru clasa a VI-a, am invitat-o și pe Mihaela Dragu, profesoară la Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan”, din Brașov. Din echipa noastră, pentru realizarea manualelor de gimnaziu, precum și a auxiliarelor didactice (caietele de lucru pentru clasele a V-a, a VI-a, a VII-a; culegerea de texte pentru clasa a V-a; fișele de antrenament, gratuite, pentru clasele a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a, realizate în format pdf editabil, pentru învățarea online), a făcut și face parte Alina Perțea, redactor, criticul cel mai vehement al manuscriselor citite inclusiv din ipostaza de părinte și vocea din umbră care ne-a sprijinit în toate încercările noastre.
Manualul de limba și literatura română pentru clasa a VIII-a a fost conceput, asemenea celorlalte trei, respectând prevederile programei școlare, valorificând modelul comunicativ-funcțional și centrarea pe formarea de competențe. Nu a fost ușor, dar experiența în învățământul gimnazial (10 ani, respectiv 23 de ani) și experiența acumulată în învățământul preuniversitar și universitar (39 de ani), documentarea și adaptarea permanentă la literatura de specialitate ne-au oferit posibilitatea de a realiza un manual util elevilor din România, ținând cont de particularitățile de vârstă ale acestora, de nivelurile lor diferite de pregătire. A construi un manual la finalul celui de-al doilea deceniu al mileniului trei este o provocare pentru autori, iar anii diferiți de experiență didactică ne-au ajutat să armonizăm metodele de predare-învățare-evaluare așa-zis tradiționale cu cele moderne, să demonstrăm cum poate deveni, de exemplu, conversația o metodă actuală și de succes, cum se poate valorifica metoda proiectului pentru dezvoltarea diferitelor tipuri de inteligență, cum poate limba și literatura română să ofere deschideri spre universalitate.
Ce trebuie să știe un elev care va învăța folosind acest manual, ce mesaj aveți pentru adolescenții care îl vor avea pe bănci?
Mariana Norel: Manualul este un instrument de lucru pe care l-am conceput a fi cât mai prietenos, am ales cu grijă textele, atât din literatura română, cât și din cea universală, precum și textele nonliterare apropiate de vârsta lor. Am promovat ideea lucrului în echipă, realizarea de proiecte interdisciplinare și transdisciplinare, în care elevul să se poată exprima liber, fără constrângerile unor algoritmi care trebuie respectați întocmai. Avem, însă, și altfel de sarcini, de respectare a unor criterii clar stabilite, de fapt, prin alternarea acestor activități, elevul învață să se adapteze lumii în care trăiește.
Manualul propune texte interesante și activități de învățare variate, contribuie la formarea unor experiențe de învățare care îl ajută pe adolescent în dezvoltarea lui personală. Ce mesaj avem pentru adolescenții care vor avea pe bănci acest manual? Folosiți-l cu îndemânare, apelați inclusiv la varianta digitală a manualului, exprimați-vă ideile și sentimentele, realizați proiecte în echipă și bucurați-vă de reușita voastră și a grupului din care faceți parte! E un prim pas spre a reflecta asupra lumii în care trăiți și spre a o cunoaște mai bine!
Profesorii care vor alege acest manual au nevoie de o “cheie” în care să abordeze noul manualul. Ce ar trebui să știe?
Mariana Norel: „Cheia” manualului nostru este accesibilitatea. Ne-am propus de fiecare dată să realizăm un manual care să fie apreciat atât de elevi, cât și de profesori. Parcurgând manualul nostru, profesorii vor descoperi metode și tehnici variate de predare-învățare-evaluare, cum ar fi explozia stelară, metoda cubului, diagrama Venn, metoda cadranelor, metoda pălăriilor gânditoare, aplicații pentru teoria inteligențelor multiple. Fiecare unitate de învățare se încheie cu câte o recapitulare și o evaluare sumativă, iar la începutul și la sfârșitul manualului sunt alocate texte-suport pentru recapitularea și evaluarea inițială, respectiv pentru recapitularea și evaluarea finală. Manualul oferă sprijin atât profesorului debutant, cât și profesorului cu experiență la catedră: modul în care sunt concepute activitățile didactice, îmbinarea comunicării orale cu lectura, comunicarea scrisă, elementele de construcție a comunicării și elementele de interculturalitate îndrumă profesorul spre a înțelege aplicarea modelului comunicativ-funcțional, spre a alege un demers didactic adecvat competențelor vizate, spre a oferi elevilor o varietate de activități de învățare.
În clasa a VIII-a se încheie un ciclu conturat de noul curriculum, cu o nouă programă și cu o nouă viziune de învățare bazată pe formarea competențelor. Cum vedeți această generație care a ajuns aici?
Mariana Norel: Este generația care nu mai trebuie să învețe pe dinafară comentarii literare, nu mai trebuie să demonstreze apartenența la gen și specie a unor texte de multe ori reluate și în anii de liceu. Este generația care are nevoie de un alt fel de manuale, ușor de utilizat, adaptate adolescenților de azi, cu varianta digitală care poate fi folosită cu precădere în condițiile învățământului hibrid sau ale învățământului online.
Aveți o mare experiență în formarea profesorilor, ce le recomandați în această perioadă în care trebuie să-și reconfigureze metodele de predare, să se adapteze zilnic la situații neprevăzute și să-și ducă și programa și planificarea la bun sfârșit?
Mariana Norel: Recomandările acestea le fac și din perspectiva profesorului care nu a uitat ce înseamnă activitatea la catedră, cu elevii de gimnaziu. În momentul realizării programelor școlare, dorința noastră a fost să le oferim elevilor o programă care să le faciliteze comprehensiunea textului, să le formeze competențele necesare pentru a deveni buni și foarte buni cunoscători și utilizatori ai limbii române. Transpunerea ideilor programei școlare este realizată de profesorii de limba și literatura română care, în ultimii patru ani, și-au adaptat demersul didactic noilor cerințe și care, mai ales în această perioadă, și-au reconfigurat metodele de predare-învățare-evaluare. La cursurile de formare, accentuez importanța programei școlare și a respectării ei; o bună cunoaștere a prevederilor programei facilitează învățarea, iar elevul și părintele descoperă, nu doar la nivel declarativ, modificările survenite.
Noile programe de limbă și literatură română pentru gimnaziu, intrate în vigoare din toamna anului 2017, oferă o viziune modernă asupra predării-învățării-evaluării limbii și literaturii române, ele nu sunt încărcate, iar a demonstra acest lucru îl putem face cel mai bine oferind manuale pe măsura programelor. Manualul nostru nu depășește programa școlară, oferă numeroase exerciții cu un grad de dificultate mediu și alocă spațiu dezvoltării elevilor care au înclinații artistice.
Aceiași autori au participat și la realizarea manualelor de limba și literatura română și pentru clasele a V-a, a VI-a și a VII-a. “Realizarea celor patru manuale de limba și literatura română pentru gimnaziu, interesul manifestat pentru lucrările noastre ne îndreptățesc să credem că efortul nostru nu a fost în zadar, iar transpunerea programei școlare în manuale oferă exemple potrivite profesorilor pentru a aplica prevederile programei în interesul elevilor”, a mai precizat prof. Mariana Norel.
Noul manual de Limba și literatura română pentru clasa a VIII-a de la Editura Aramis, declarat câștigător la licitația Ministerului Educației și Cercetării, poate fi rasfoit aici.
Foto: Editura Aramis
4 comments
Stimată doamna Ana,asta este ,,valoarea”a 75% dintre ,,dascălii “copiilor nostri.Daca pot sa i citez pe profesorii care comenteaza pe Edupedu ,,plozii”” nostri.
Penibil! Generatia, cea FARA MANUALE si fara profesori pregatiti cu adevarat sa aplice noile metode, “beneficiaza” de un manual care ii pregateste pentru EN VIII… Sigur ii pregateste in 34 saptamani. A, pardon, comanda de manuale va ajunge in 4 saptamani, mai raman 30 saptamani, insa doua saptamani se pierd cu incheierea mediilor, deci doar 28 saptamani mai raman sa le fie dezvoltate abilitatile si competentele ABSOLUT NECESARE la examenul pentru admiterea la liceu!!!
28 saptamani, in cazul fericit! Altfel, daca mai sunt la fel de multi profesori ca acum care nu vor sa predea online…se mai scad alte saptamani…
Intreb: este corect ca profesorii sa fie platiti in orice conditii si indiferent daca se adapteaza sau nu, in timp ce generatii intregi de elevi au de suferit din cauza inadaptabilitatii majoritatii profesorilor lor????
Cu tot respectul la noi la scoala si in clasa noastra de mici i-a invatat imvatatoarea asa ceva
Grozav,”Cu tot respectul la noi la scoala si in clasa noastra de mici i-a invatat imvatatoarea asa ceva” ! Sa intelegem ca au invatat inca din clasele primare materia de clasa a VIII-a? Altminteri, daca va referiti la metodele de predare-invatare-evaluare, am o veste proasta: Ele se repeata!