Soluții pentru a da teze online și teste școlare digitale sunt căutate de sute de profesori, care de la începerea școlii s-au văzut nevoiți să le predea copiilor online. Cum poți da, însă, o testare online ale cărei rezultate să le poți trece în catalog? “Tot ce trebuie să fac, ca profesor, este să introduc în platforma BRIO user name și parolă, după care mă duc direct în școala mea, selectez clasa pe care vreau să dau testarea”, dau clik pe butonul Generează Test și aleg capitolele din care vor fi subiectele, a explicat pentru Edupedu.ro profesorul universitar Dragoș Iliescu.
Iliescu este singurul expert în testare român care colaborează cu OECD, organizatorul PISA, și concepe subiecte pentru testările internaționale. În urmă cu 6 ani, a fondat platforma de testare BRIO, unde directorii, profesorii, elevii și părinții români își pot face cont și au acces la sute de teste de Matematică și Limba română, de la clasa I și până la clasa a XII-a.
Testele BRIO sunt folosite acum de peste 200 de școli, majoritatea de stat, și de centre de meditație din România. Profesorii găsesc o bibliotecă uriașă de subiecte care sunt aprobate de Gazeta Matematică, dintre care se generează automat itemi diferiți pentru fiecare elev, care compun în final teste echivalente ca dificultate. La final, profesorul nu mai trebuie să corecteze tezele.
Dragoș Iliescu a explicat pe larg cum folosesc profesorii testele BRIO la clasă, în scenariul hibrid și în scenariul roșu în care orele sunt 100% online.
Rep: Suntem într-o perioadă în care mulți profesori se întreabă: cum să îi testez pe elevi online? Tot mai multe localități, printre care și Bucureștiul, migrează școlar temporar exclusiv online, din cauza ratei de infectare cu COVID. Care sunt soluțiile pentru ca ei să susțină teze și lucrări, în online?
Dragoș Iliescu: Nu au teribil de multe opțiuni. Cea mai naivă ar fi aceea de a lua un test normal, pe care să îl trimit către elevi prin intermediul tehnologiei. Și am văzut încercări de tipul acesta: copii, stați în fața calculatorului, scoateți o foaie de hârtie și eu vă afișez itemii. Imediat după ce terminați, faceți poză foilor pe care ați scris și mi le trimiteți. Este naiv și rudimentar, pentru că nu poți supraveghea toți elevii, în online.
O altă soluție ar putea fi: iau itemii (întrebările) și îi pun într-un Google Survey sau în alte forme simple de generare de teste și creez exact aceeași lucrare pe care aș fi dat-o clasic, dar de data asta folosind tehnologia și trimițând-o către elevi printr-un link pe care ei trebuie să îl acceseze și apoi să completeze formularul. Dar aici te lovești de mai multe carențe, în ceea ce privește controlul: nu știi dacă cel care completează este chiar copilul care trebuie să fie testat, vei avea suficient de des comportamente lipsite de onestitate, chiar părinți, frați mai mari care este posibil să îi ajute. Tu, ca profesor, nu poți să supraveghezi live, online, 20 de copii în timp ce dau test. Asta este una din marile probleme pe care le generează tehnologia.
Pe de altă parte, pentru a duce testul la copil și a culege răspunsurile – tu nu utilizezi adevărata putere a tehnologiei, ci ești doar în rolul unui page-turner. În loc să dai pagina cu degetul, tu dai pagina cu mouse-ul pe calculator. Am văzut inclusiv ipoteza: îți trimit în PDF, tu îl completezi și mi-l dai înapoi.
Tehnologia poate fi utilizată, însă, mult mai interesant, în alte modalități.
Rep: Pot folosi profesorii și școlile platforma Brio, pentru teste, pentru teze școlare chiar acum, semestrul acesta?
Dragoș Iliescu: Da, fără discuție pot. Din februarie, este creat un back-end de școală.
Școala folosește un super user și directorul introduce în platformă toți profesorii care o vor folosi, cu clasele de elevi care le sunt asociate. Fiecare elev are o adresă de mail, la fel și profesorii. Profesorul intră, își vede clasa și inițializează teste când vrea și cum vrea.
Asta înseamnă că poate să selecteze un număr de copii cărora să le trimită un test sau poate să trimită întregii clase. Și poate să stabilească câte întrebări să aibă testul, dar și tema acestuia: să aibă subiecte din fractii și ecuații etc. Copiii primesc automat pe e-mail un link, dau click pe el și încep să rezolve. În mod interesant, copiii nu pot copia unul de la celălalt, pentru că fiecare va avea un test diferit, dar fiecare test este echivalent ca dificultate cu toate celelalte.
Profesorul este anunțat pe loc, printr-un email reminder, că un copil a terminat testul. Tot astfel, cadrul didactic vede profilurile fiecărui copil: scorul obținut și exact ce a făcut fiecare, la ce subiect a greșit, ce a făcut corect și este opțiunea profesorului dacă trimite raportul acesta înapoi către elev sau chiar către părinte. Raportul devine un instrument psiho-educațional de interacțiune a profesorului cu părintele: acesta știe astfel detaliat ce anume a făcut bine copilul, dar și la ce capitol mai are de lucru și unde îl poate ajuta acasă.
Acesta este un exemplu de utilizare „deșteaptă” a tehnologiei. Părinții trăiau într-un vid de informație, înainte. Brusc, ai ce să îi trimiți, ca profesor: ai la îndemână explicațiile detaliate cu privire la nivelul copilului său și modul de intervenție unde este cazul, nu doar o notă.
Cu ce mă ajută pe mine, ca profesor, Brio? Poți să dai un test în 10 secunde, pe orice temă din curriculumul național (deocamdată la Matematică și Limba Română, dar vor urma și alte materii), pur și simplu stând la birou și dând câteva clickuri.
Tot ce trebuie să fac, ca profesor, este să introduc în platforma Brio user name și parolă, după care mă duc direct în școala mea, selectez clasa pe care vreau să dau testarea – să zicem la clasa a V-a A. Se deschide clasa a V-a A, văd toți copiii și selectez toată clasă, după care văd un mare buton care spune GENEREAZĂ TEST. Dau click pe Generează Test, iar platforma mă întreabă: Ce vrei să conțină testul? Și am fracții, înmulțiri, ecuații, puteri, etc. Bifez fracții și puteri, dacă asta vreau să dau la test, apăs OK și a plecat testul automat către copii.
Timpul este automat stabilit pentru vârsta asta, iar la clasa a V-a înseamnă o oră de test.
Înainte, îi anunți pe elevi că urmează să le vină un test, în email. Ei își deschid email-ul și își fac treaba. În timpul ăsta, tu vezi fiecare dintre elevi când a terminat testul.
Rep: Trebuie, ca profesor, să corectez testele?
Dragoș Iliescu: Nu, totul se corectează automat, iar profilul vine automat. Profilul este raportul destul de lung care conține scorul total pe test, dar și scoruri parțiale – pentru că primești și scor separat pe fracții și scor separat pe ecuații, dacă din ele ai testat. Și apoi ai câteva informații suplimentare, bazate pe foarte multă cercetare pe care am făcut-o în ultimii 5 ani, de când lucrăm la BRIO. Informații care descriu ce înseamnă să ai 60 de puncte la fracții, de ce te oprește acest scor să te dezvolți mai departe? Pentru că la clasa a VI-a va trebui să înveți ceva ce nu poți realiza, fără cunoștințele astea.
O altă informație este aceea privind cât de multe ore mai trebuie să depui efort ca să te dezvolți dintr-o arie de scor în alta. Ai 60 de puncte la fracție. Deci sunt etichetat ca adecvat, dar nu avansat. La 80 sunt etichetat ca avansat. Descrierea care conține cât timp mai trebuie să petreci ca să treci mai departe este foarte motivațională.
Cum funcționează copilul cu părintele, când ia nota 6? Trebuie să facă mai multă matematică. Dar câtă? ‘Să mănânce câteva culegeri’. În toată vacanța de vară, va trebui să faci aceste 3 culegeri. Deci presupune că trebuie să învețe nu până la un anumit obiectiv, ci sisific, toată vara, 3 culegeri. Dar, de fapt, copilul lucrează ca să se ducă în stadiul avansat. Și noi avem studii serioase, făcute pe 8.000 de copii, care spun că ai nevoie de 4-5 ore ca să ajungi la avansat, de aici până aici. Noi putem spune cât petrece copilul mediu pentru a trece de la un nivel la altul. Trebuie să faci încă 4 ore probleme de genul ăla, sau 6 ore, ca să înțelegi și să treci mai departe. Și asta e foarte motivațional, pentru că copilul poate spune: eu nu vreau să fiu cel mai bun, dar vreau să fiu avansat. Rostul meu nu este să mănânc o culegere, ci să ajung în punctul B și brusc am și un orizont de timp pentru atingerea acestui obiectiv.
Este important și pentru părinte.
Rep: Cum te poți asigura că elevii nu copiază?
Dragoș Iliescu: Asta este o problemă care persistă. Ce este interesant este că tu poți oricând repeta testul ăsta. Când vrei să retestezi un copil, ca să vezi daca el a fost cel care a răspuns, pur și simplu inițiezi o nouă testare, cu subiecte de același grad de dificultate din banca de itemi. Îi poți testa în fiecare zi, fără a face efortul de a concepe tu însuți atât de multe subiecte cu grad identic de dificultate.
Ca profesor, mă aștept la performanțe relativ similare sau care să varieze puțin, la subiecte echivalente.
În sistemul clasic, problema pe care o ai dacă repeți testul e că trebuie să concepi subiecte care să fie similare. Dacă îi dai elevului subiecte mai dificile, evident că va avea scor mai mic. Dacă tu încropești testul pe genunchi, nu știi dacă ai făcut testul mai dificil sau nu decât cel inițial. BRIO rezolvă problema asta prin faptul că profesorul are la dispoziție un banc mare de teste. Poate testa și a doua zi sau săptămânal.
În același timp, poți testa fără să pierzi timp din oră. Poți sa le trimiți testarea să o facă după ora ta și tu îți poți vedea liniștit de ora ta, după care îi anunți că acasă, în loc de temă, îi așteaptă un test.
Timpul curge din momentul în care elevul a dat primul click pe test și chiar dacă nu închide copilul testul, el se închide automat când se termină timpul. Nu mai există: lăsați creioanele jos, ci se închide ecranul.
BRIO este de ajutor în mod special într-un sistem hibrid: dacă eu îți dau un test pe care tu îl faci acasă, nu te-am supravegheat, dar repet același test peste una sau două săptămâni, când vii la școală eu pot vedea că dacă tu iei o notă radical mai mică sub supravegherea mea directă e clar că te-a ajutat cineva.
Rep: Pe ce device pot folosi BRIO atât profesorii, cât și elevii?
Dragoș Iliescu: Pe orice, de la telefon în sus. Ideal este să ai un ecran mai mare, ca să nu te chinuiești să citești. Itemii mai dificili vor fi rezolvați cu o ciornă lângă tine. Le recomand copiilor să aibă lângă ei și o ciornă, pentru că este un test grilă și trebuie să rezolvi concret undeva subiectele, pentru a putea da răspunsul final.
Rep: În acest moment, sunt școli sau profesori care folosesc Brio pentru testarea elevilor?
Dragoș Iliescu: Avem peste 200 de școli și centre de meditații care folosesc platforma, la grade diferite de intensitate. Sunt mai multe școli de stat care folosesc soluția noastră, puține sunt școlile private.
Rep: Care este beneficiul major pe care BRIO îl lasă în urmă?
Dragoș Iliescu: Obiectivitate, clar, pentru că relația profesor-părinte este știrbită uneori de lipsa de obiectivitate. Este un sistem standardizat, care nu știe cine este copilul, nu contează dacă îl place sau nu; constată pur și simnplu un anumit nivel. E mult mai greu de contestat rezultatul.
Pe de altă parte: transparența. Brusc, părintele primește informație abundentă și constantă despre starea copilului și progresul pe care îl înregistrează. Asta, de fapt, îmbunătățește relația dintre părinte și profesor.
Parte din frustrarea părintelui vine, în mod normal, chiar din cauza faptului că nu primește această informație despre ce face copilul său, care este stadiul său la o anumită materie. Nu arunc cu bolovani în profesori, pentru că lipsa de informație nu este cauzată de faptul că ei nu vor să le transmită asta părinților. Pur și simplu, cantitatea de timp pe care trebuie să o investească în a da feedback, cu instrumentele rudimentare pe care le au la dispoziție în mod normal, depășește timpul fizic pe care îl au. Nu poți să-i scrii o scrisorică fiecărui părinte de la fiecare clasă pe care o ai în fiecare zi.
Vorbim despre alianța dintre profesor și părinte, dar această alianță acum este o utopie și se vede asta. PISA ne arată că, din toată Uniunea Europeană, avem cea mai mică implicare a părinților în școală. Iar realitatea asta au înregistrat-o prin întrebarea: cât de multe ore petreci discutând sau făcând cu copilul chestiuni legate de școală? România este pe ultimul loc din UE.
Deci noi știm că implicarea părintelui în școală este un indicator al performanței copilului și noi nu avem alianța părinte-profesor.
Școala va zice: fiindcă părinții nu sunt interesați. Noi, ca școală, nu trebuie să facem nimic. Îi chemăm la ședința cu părinții și oricum vin doar 3 din 20.
Haideți să vedem ce putem face pentru a-i atrage pe părinți. Ei nu vin la ședință pentru că nu cred că pot primi ceva important. Nu cred că de acolo poate să vină ceva mai important decât au de făcut acasă sau la job. Pentru că școala, în repetate rânduri, fie mi-a dat informație irelevantă, fie era angrenată în altceva. Pentru o astfel de relație, pur și simplu ai nevoie de ambii parteneri. E foarte simplist să spui că părinții sunt dezangajați.
Dar cu Brio acest tip de transparență și de comunicare se simplifică, feedbackul este la un click distanță. Tu, ca profesor, ai dat click pe raportul generat de platformă și l-ai trimis părintelui. Tu, ca părinte, nu mai trebuie să stai la nicio ușă: dai un click și vezi direct nivelul copilului tău, dar și câte ore de lucru are de depus pentru a ajunge la nivelul următor.
Tutorial – Cum îți faci cont pe platforma BRIO:
Cum să creezi un cont de școală:
Cum creezi o clasă în platforma BRIO:
Cum creezi un test pe BRIO, din cont de profesor:
BRIO – Testare și raport:
Dragoș Iliescu: Pentru evaluari formative, cu miză mică, am zero probleme cu Google Survey, dacă acest instrument este folosit la adevărata lui valoare. Asta nu înseamnă că trebuie să pui niște itemi acolo, ci că aceste medii îți pot da feedback la cald, adică îți transmit ce a fost corect și ce este greșit în răspunsurile elevilor. Deci în timp ce el completează întrebările la test, primește feedback la cald și înțelege ce anume a greșit. Dar am văzut foarte rar făcut lucrul așa.
Tehnologiile gratuite, ușor de accesat, pot fi utilizate cu oarecare încredere pentru toate acele evaluări cu miză mică. Adică acolo unde nu vreau să dau o notă, ci unde mă interesează să-l fac pe elev să priceapă, iar testul este doar o metodă de învățare. Dacă nu a dat răspunsul corect, îi dau pe loc feedbackul și îi spun unde să se ducă să citească mai mult.
Tot pachetul Google Classroom este gratuit pentru școli, necesită zero programare, deci se poate aplica de către profesor destul de ușor.
Dar pentru evaluarea cu miză mai mare, testarea nu mai este posibilă. Teza nu este posibilă online, în aceste condiții. Ai probleme de securitate, nu știi cine completează lucrarea și apoi nu este posibil pentru că evaluările cu miză ar trebui să utilizeze tehnologia mai avansat. Ce vedem în alte state unde avem astfel de platforme digitale pregătite este că există un tipic pentru astfel de platforme de testare.
În România, deși tot timpul s-a vorbit despre digitalizare, ceea ce am dovedit a fost că tot timpul am fost cel puțin reticenți față de digitalizare. De asta suntem acum prinși pe picior greșit. La momentul acesta, ce le spunem profesorilor este: descurcați-vă!
Profesorul pur și simplu nu are cum să creeze teste ad-hoc pentru testările cu miză mare.
Sistemele digitale de evaluare de tipul Cambridge, de exemplu, se bazează pe bănci de itemi. Ceea ce înseamnă că ai 500 de teste din care poți concepe teste și simplul fapt că se generează automat testele protejează de copiat și, în plus, îl ajută pe profesor să economisească timp.
Pentru că ce îi spunem noi profesorului, când îi transmitem “descurcă-te!” este că trebuie să petreacă teribil de mult timp – între 10 și 12 ore – ca să creeze un test pentru a-l pune în Google Survey.
Un profesor se descurcă să facă un test în word. Poate dura o oră, să spunem. Acum, când este digital, ar trebui să dureze mai puțin. Dacă e digital, ar trebui să fie mai simplu, ar trebui să te adresezi mai ușor unui număr mai mare de copii. Însă ce se întâmplă în realitate este că profesorul deschide pagina pe care trebuie să creeze testul, observă că Google Survey nu poate absorbi imagini decât foarte greu. Dacă are planul înclinat la fizică, de pildă, trebuie să ia problema să o deseneze, apoi să îi facă fotografie, să o prelucreze și să o urce în platformă. Deci îi ceri să știe și medii de prelucrare a imaginii, și de programare de text, și de calcul tabelar și să sară dintr-un program în altul ca să-și creeze resurse pe care să le pună în Survey. Este mult mai greu decât pare. Și discutând cu mulți profesori, îi aud spunându-mi: mi-a luat 2 zile, de dimineața până seara, să fac subiectele la teza la fizică, pentru 25 de subiecte.
Dacă tu folosești tehnologia și durează mai mult să ajungi la rezultat decât făcând clasic, sigur o folosești greșit. Ar trebui să te coste mai puțin, să fie mai flexibil. Se plâng profesorii că este mai greu și copiii că este ridicol rezultatul, pentru că ei consideră ridicol să completeze un PDF.
____
Dragoș Iliescu este profesor universitar și director al Școlii Doctorale de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București. Expert în psihometrie, ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică, Iliescu este colaborator OECD la parte din testările internaționale, este președintele Diviziei de Evaluare și Apreciere Psihologică din cadrul IAAP (International Association of Applied Psychology). A fost președinte al Comisiei Internaționale de Testare (ITC) și președintele Asociației de Psihologie Industrială și Organizațională (APIO).
Dragoș Iliescu este fondator al platformei BRIO, al companiei Test Central, cel mai mare publisher de teste psihologice din România, precum și al grupului Psyence.
3 comments
Dupa parerea mea , aceasta metoda se cam aplica mai mult elevilor buni si foarte buni , dar la tara cred ca ar fi un dezastru . . . . Poate ca un elev a rezolvat corect un exercitiu in proportie de 95% dar a gresit exact la ultimul pas . A gresit poate o impartie la final sau a gresit din pura neatentie un singur semn exact la sfarsit si din acest motiv nu a gasit rezultatul corect . Cum poate stabili calculatorul in acest caz cate ore mai are de lucrat elevul respectiv la un anumit capitol ? Este complet aberant ! Chestia aia spusa din suflet de catre profesor “Ionele ai gresit la ultimul semn , ai grija ca altadata sa nu te mai grabesti ” a cladit generatii intregi de matematicieni , profesori , ingineri . Dar acum vine un “handicapat” de calculator care imi spune ca mai trebuie sa ma perfectionez inca 1475 de ore deoarece calculatorul “in prostia” lui nu stie ca m-am grabit . Eu stiu ca “graba strica treaba” dar acest “nenorocit” de calculator habar nu are ca eu de fapt stiu la perfectie regula semnelor insa in momentul in care am dat testul imi era foarte foame “si am mancat” un semn . . . Baiatul vecinului meu este in clasa a VIII – a la un liceu de elita . Vecinul meu mi-a spus ca baiatul e f f bun . Rezolva un test de examen in 45 de minute . Dar uneori zice ca 4 +2 = 8. Sper sincer ca acel calculator care il va testa pe acest copil sa se deregleze in timpul “evaluarii” , sa inceapa sa miroasa a ars si sa afiseze disperat mesajul : “Error , error , error . . .” !
,,solutii cautate de sute de profesori”. Hai ca-i tare! Da’ nu si-a pus nici un ,,profesor” din grupul sutelor problema sigurantei ,,platformei gratuite”? Doar cred ca s-au prins ca ,,elevii” sunt bun national (macar cei din ,,invatamantul obligatoriu”) si nu-i chiar ,,coser” sa pui la dispozitia oricui (fauritorilor de platforme ,,gratuite” de ex.) informatiile legate de ,,evaluarile” inteligentei natiei. Da’ sigur ca serviciile ,,intelligence” vor da alarma ,,autoritatilor” si vor indrepta aceasta tendinta a ,,sutelor de profesori” si vor fi readusi pe calea cea buna. Iar partea aia cu ,,nu știe cine este copilul’’ … pai ,,invatamantul’’ de pe la noi tocmai pe ,,a cui e copilul’’ e bazat, atat ,,tutorii’’ cat si ,,profesorii’’ copilului ,,construind’’ de-a lungul timpului o relatie din ce in ce mai stransa. ,,Parintii’’ nu merg la sedinte pt. ca demult nu se mai rezolva lucrurile la ,,sedinte’’. Au gasit metodele, si nu sunt variante ,,online’’.
Si cine plateste abonamentele pentru aceasta platforma??