Orientare profesională în licee: Elevii de liceu din Franța sunt consultați, timp de câteva săptămâni, cu privire la opțiunile lor pentru carieră într-un eveniment național

1.157 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Elevii de liceu din Franța, de la liceele generale, dar și de la cele tehnologice, sunt implicați în aceste săptămâni într-un amplu eveniment național despre orientarea în carieră și formarea profesională. De luni, 14 martie, începe programul “Printemps de l’orientation”, adică “Primăvara orientării (profesionale)”, conform informațiilor de pe site-ul ministerului Educației din Republică.

“Primăvara orientării” mobilizează toți actorii naționali și regionali din domeniul orientării, în special în licee și instituții de învățământ superior. Acest eveniment își propune “să arate întreaga diversitate a traseelor de formare, fie că este vorba de liceeni, studenți sau ucenici”, potrivit sursei citate.

Programul le permite elevilor nu numai să se informeze cu privire la cerințele și așteptările diferitelor programe de studii, ci și să se informeze cu privire la oportunitățile disponibile și să se familiarizeze cu lumea economică și profesională, îmbunătățindu-și percepțiile asupra acestei chestiuni. Cei vizați, în principal, sunt elevii din penultimul an de liceu pentru care se deschide, astfel, problema carierei cu un an înainte să ia decizia de după Bacalaureat.

Ce se întâmplă concret. Cine discută cu elevii

Acest program a fost desfășurat și anul trecut. Acum este la a doua ediție. La această ediție 2021-2022, pot participa și elevii din ultimul an de liceu astfel încât să-și finalizeze proiectul de formare început anul trecut când erau în penultimul an de liceu. Aceștia trebuie să își contureze un plan de carieră “asociat cu dorințele lor de pe Parcoursup”, adică de pe platforma națională pe care elevii de liceu au conturi și unde găsesc informații despre programe de studii de licență, locuri de ucenicie sau alte școli postliceale.

  • Mai mult, elevii din ultimul an de liceu participă la acest eveniment și pentru a pregăti prezentarea proiectului de orientare profesională proprie în cadrul “Grand Oral”, adică în cadrul probei orale de franceză de la Bac care reprezintă acest lucru: argumentarea, în fața unei comisii, a alegerii pe care au făcut-o referitor la probele alese pentru examen și la planurile pentru viitor.

O acțiune marcată în cadrul Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene, Primăvara orientării este, de asemenea, o ocazie de a descoperi oportunități de mobilitate și de formare în străinătate, mai scrie pe education.gouv.fr.

Potrivit acelorași informații, “Printemps de l’orientation” este pregătit în prealabil de către profesori și psihologi din sistemul educațional francez, într-o abordare pedagogică, astfel încât fiecare elev să fie activ în construirea planului său de carieră și să urmeze un program menit să îi dezvolte competențele, să se orienteze și să pregătească mai multe vizite și interviuri.

În timpul evenimentului, elevii își desfășoară programul de activități care poate include participarea în cursuri de învățământ superior, vizite virtuale la companii și instituții de formare, schimburi cu profesioniști, studenți sau liceeni mai avansați. Responsabile pentru coordonarea activităților sunt principalele instituții de învățământ superior din fiecare regiune din Franța.

Foto: captură – education.gouv.fr
Structura sistemului francez de Educație, pe scurt

După 3 ani de grădiniță (école maternelle), în Franța, un copil de 6 ani intră la clasa pregătitoare (CP – Cours Préparatoire). După aceasta, urmează 4 ani de școală primară (CE1, CE2, CM1, CM2 – Cours Elémentaire 1 și 2, Cours Moyen 1 și 2).

Urmează gimnaziul și liceul, 7 ani de studiu numerotați descrescător. La 11 ani, elevul intră în gimnaziu (Collège) în echivalentul clasei a V-a de la noi (sixième – 6e), în școala generală. Apoi parcurge clasa a VI-a (cinquième), a VII-a (quatrième) și a VIII-a (troisième), care se termină cu o serie de examene naționale pentru a intra la liceu – Le diplôme national du brevet. La liceu, pe care îl termină de regulă la 18 ani, sunt trei clase care continuă numărătoarea descrescătoare începută la gimnaziu: La Seconde (“a doua”), La Première (“prima”) și La Terminale (“anul final”) la sfârșitul căreia susțin examenul de Bacalaureat. În total, 12 ani de studiu – potrivit platformei europene Eurydice de monitorizare a sistemelor și politicilor din educația țărilor din Europa.

Finalitatea programului

În februarie, elevii sunt ajutați de profesori și psihologii școlari din cadrul ministerului de resort să se gândească la planurile de carieră și dau un test de poziționare pe baza căruia profesorii îi vor ajuta să definească demersurile pe care le au de făcut.

În martie, elevii “desfășoară diverse activități la clasă pentru a experimenta și realiza proiectul” de orientare în profesie și sunt încurajați să își găsească diferite cursuri cu acces liber la universități pentru a încerca anumite domenii, conform sursei citate.

Luna aprilie reprezintă un bilanț pentru verificarea progreselor din procesul de orientare și din planurile de continuare a studiilor. “În clasă, profesorii vă vor îndruma să efectuați o nouă evaluare”, sunt informați liceenii.

Vezi și:
Orarul unui elev de liceu din Franța. Sunt minimum 28 de ore și maximum 47, pe săptămână, cu tot cu masa de prânz
Ministrul francez al Educației: Țara noastră are nevoie de oameni de știință și de ingineri / Blanquer propune o dezbatere privind reforma Matematicii la liceu, după un declin al acesteia, într-o scrisoare către inspectori, directori și profesori

3 comments
  1. interesant…
    si la noi se face o orientare a elevilor la clasa a 8-a… am primit pe mail evaluarea copilului meu facuta de psihologul scolii… destul de vaga… dar am apreciat ca s-a facut asa ceva… si a fost o confirmare a alegerii directiei de catre copil

  2. Iar profesorii din Franța dau o singura data examen de titularizare, rezultatele sunt confidențiale și au salarii mult mai mari ca noi. Astea nu se spun, nu? Nu.

    1. Probabil ca sunt si ei evaluati in vreun fel. DIn punctul meu de vedere, ca parinte, profesorul ar trebui sa fie evaluat din punct de vedere al cunostintelor o data, la angajare pe post, iar apoi sa fie evaluat ca performanta in functie de notele elevilor la clasa dar si de rezultatele lor la examenele nationale, bac etc. Toti suntem evaluati la serviciu in functie de rezultate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like