Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii, prin concurs pe post, a fost o măsură acceptată în programul de guvernare, dar este blocată la implementare, potrivit unui raport numit „8 luni de USR-PLUS la guvernare” în care este prezentat stadiul de implementare al promisiunilor electorale ale partidului condus de Dan Barna și Dacian Cioloș. Raportul este prefațat de Dan Barna, vicepremier în Guvernul Cîțu.
În capitolul nr. 15, „Fără politică la școală”, apare măsura „Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii (concurs pe post)”. Capitolul are în dreptul lui un semn de exclamare într-un triunghi galben, iar semnificația acestui semn este că măsura a fost „acceptată în Programul de Guvernare, dar blocată în aplicare”.
Este pentru prima dată când apare explicată intenția celor de la guvernare legată de titularizare. Asta pentru că în Programul de Guvernare apare doar o frază generică, la pagina 185, în capitolul „Cariera Didactică”, la „Obiective specifice” pentru învățământul preuniversitar: „regândirea organizării examenului de titularizare la nivelul unității de învățământ și redefinirea noțiunii de titularizare”.
În continuare, este detaliată propunerea discutată în coaliția de guvernare, potrivit USR-PLUS, aceea prin care s-ar dori renunțarea la norma didactică.
„Reforma carierei didactice și a relației angajator-angajat va face parte din pachetul legislativ ce va fi aprobat de Parlament pe baza documentului „România educată”. Am propus ca acest pachet să prevadă renunțarea la norma didactică și implementarea normei de munca de 40 ore, în limitele căreia directorul sa poată atribui sarcini diverse prin fișa postului”, se arată în documentul citat.
Norma didactică în învăţământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învăţământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licenţă ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă. (Legea 1/2011, art. 263)
Conform legii 1/2011/Art. 262, activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:
- activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii,conform planurilor-cadru de învăţământ;
- activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică;
- activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii;
- activităţi de dirigenţie.
Activităţile concrete pentru fiecare funcţie didactică sunt stabilite prin fişa postului. Formatul standardizat al fişei postului este cuprins în contractul colectiv de muncă. Fişa postului reprezintă documentul pe baza căruia se realizează evaluarea performanţelor individuale ale fiecărui cadru didactic.
Norma didactică de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la menţionate anterior şi se stabileşte după cum urmează (Legea 1/2011, art 262):
- un post de educator/educatoare sau de institutor/institutoare ori de profesor pentru învăţământul preşcolar pentru fiecare grupă cu program normal, constituită în educaţia timpurie
- un post de învăţător/învăţătoare sau de institutor/institutoare ori de profesor pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate
- 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul secundar şi terţiar non-universitar, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile cu activităţi extraşcolare şi din centrele sau cabinetele de asistenţă psihopedagdgică
- 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori
- pentru personalul didactic din învăţământul special, norma didactică se stabileşte astfel:
- învăţători şi profesori la predare – 16 ore pe săptămână
- învăţător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor şi profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână
- un post pentru personalul didactic din învăţământul special integrat, pentru cel din centrele logopedice interşcolare, pentru personalul didactic itinerant şi de sprijin, pentru personalul didactic din învăţământul special preşcolar, pentru profesori care efectuează terapiile specifice, profesori pentru cultura fizică medicală, kinetoterapie, educaţia psihomotrică şi altele, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei
- un post de profesor documentarist în centrele de documentare şi informare.
Norma didactică de predare-învăţare-evaluare prevăzută la punctele c-e enumerate anterior, pentru personalul didactic de predare şi de instruire practică cu o vechime în învăţământ de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, şi cel din corpul profesorilor mentori se poate reduce cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului. Norma didactică se poate reduce ca urmare a solicitării cadrului didactic, adresată directorului şcolii. (Legea 1/2011, art. 261)
Prin excepţie, dacă norma didactică a profesorilor din învăţământul gimnazial nu se poate constitui conform prevederilor legale, aceasta poate fi constituită din 2/3 din ore de la specializarea sau specializările de bază şi completată cu 1/3 din ore de la alte discipline ori prin adăugarea de ore corespunzătoare unor activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii. În învăţământul gimnazial din mediul rural norma didactică se poate constitui din 1/2 din ore de la specialitatea sau specialităţile de bază şi completată cu 1/2 din ore de la alte discipline ori prin adăugarea de ore corespunzătoare unor activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii (Legea 1/2011, art. 263).
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.