Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii, prin concurs pe post, a fost o măsură acceptată în programul de guvernare, dar este blocată la implementare, potrivit unui raport numit „8 luni de USR-PLUS la guvernare” în care este prezentat stadiul de implementare al promisiunilor electorale ale partidului condus de Dan Barna și Dacian Cioloș. Raportul este prefațat de Dan Barna, vicepremier în Guvernul Cîțu.
În capitolul nr. 15, „Fără politică la școală”, apare măsura „Organizarea examenului de titularizare la nivelul școlii (concurs pe post)”. Capitolul are în dreptul lui un semn de exclamare într-un triunghi galben, iar semnificația acestui semn este că măsura a fost „acceptată în Programul de Guvernare, dar blocată în aplicare”.
Este pentru prima dată când apare explicată intenția celor de la guvernare legată de titularizare. Asta pentru că în Programul de Guvernare apare doar o frază generică, la pagina 185, în capitolul „Cariera Didactică”, la „Obiective specifice” pentru învățământul preuniversitar: „regândirea organizării examenului de titularizare la nivelul unității de învățământ și redefinirea noțiunii de titularizare”.
În continuare, este detaliată propunerea discutată în coaliția de guvernare, potrivit USR-PLUS, aceea prin care s-ar dori renunțarea la norma didactică.
„Reforma carierei didactice și a relației angajator-angajat va face parte din pachetul legislativ ce va fi aprobat de Parlament pe baza documentului „România educată”. Am propus ca acest pachet să prevadă renunțarea la norma didactică și implementarea normei de munca de 40 ore, în limitele căreia directorul sa poată atribui sarcini diverse prin fișa postului”, se arată în documentul citat.
Norma didactică în învăţământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învăţământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licenţă ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obţinerea de competenţe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă. (Legea 1/2011, art. 263)
Conform legii 1/2011/Art. 262, activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde:
- activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii,conform planurilor-cadru de învăţământ;
- activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică;
- activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii;
- activităţi de dirigenţie.
Activităţile concrete pentru fiecare funcţie didactică sunt stabilite prin fişa postului. Formatul standardizat al fişei postului este cuprins în contractul colectiv de muncă. Fişa postului reprezintă documentul pe baza căruia se realizează evaluarea performanţelor individuale ale fiecărui cadru didactic.
Norma didactică de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi de evaluare curentă a preşcolarilor şi a elevilor în clasă reprezintă numărul de ore corespunzător activităţilor prevăzute la menţionate anterior şi se stabileşte după cum urmează (Legea 1/2011, art 262):
- un post de educator/educatoare sau de institutor/institutoare ori de profesor pentru învăţământul preşcolar pentru fiecare grupă cu program normal, constituită în educaţia timpurie
- un post de învăţător/învăţătoare sau de institutor/institutoare ori de profesor pentru învăţământul primar pentru fiecare clasă din învăţământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate
- 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul secundar şi terţiar non-universitar, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile cu activităţi extraşcolare şi din centrele sau cabinetele de asistenţă psihopedagdgică
- 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori
- pentru personalul didactic din învăţământul special, norma didactică se stabileşte astfel:
- învăţători şi profesori la predare – 16 ore pe săptămână
- învăţător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor şi profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână
- un post pentru personalul didactic din învăţământul special integrat, pentru cel din centrele logopedice interşcolare, pentru personalul didactic itinerant şi de sprijin, pentru personalul didactic din învăţământul special preşcolar, pentru profesori care efectuează terapiile specifice, profesori pentru cultura fizică medicală, kinetoterapie, educaţia psihomotrică şi altele, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei
- un post de profesor documentarist în centrele de documentare şi informare.
Norma didactică de predare-învăţare-evaluare prevăzută la punctele c-e enumerate anterior, pentru personalul didactic de predare şi de instruire practică cu o vechime în învăţământ de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, şi cel din corpul profesorilor mentori se poate reduce cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului. Norma didactică se poate reduce ca urmare a solicitării cadrului didactic, adresată directorului şcolii. (Legea 1/2011, art. 261)
Prin excepţie, dacă norma didactică a profesorilor din învăţământul gimnazial nu se poate constitui conform prevederilor legale, aceasta poate fi constituită din 2/3 din ore de la specializarea sau specializările de bază şi completată cu 1/3 din ore de la alte discipline ori prin adăugarea de ore corespunzătoare unor activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii. În învăţământul gimnazial din mediul rural norma didactică se poate constitui din 1/2 din ore de la specialitatea sau specialităţile de bază şi completată cu 1/2 din ore de la alte discipline ori prin adăugarea de ore corespunzătoare unor activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii (Legea 1/2011, art. 263).
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
29 comments
Somnul rațiunii naște monștri. Mumia ambulantă lovește din nou… E doar un sclav ordinar care are exact această temă, să distrugă. Atenție, ăsta vine din universitar, deci nu este specialist în învățământul preuniversitar, dar cu toate astea debitează zilnic tâmpenii în spațiul public. În mod normal, și așa făceau toți miniștrii cu scaun la cap, ca ministru ai un aghiotant (secretar de stat) pentru preuniversitar. Omniscientul ăsta de acum are sarcina clară de a distruge ceea ce a rămas bun din învățământul preuniversitar. Iese zilnic și aruncă fumigene amețind profesorii, părinții și bieții copii care nu mai înțeleg nimic. Cândva, cei care procedau așa erau încadrați la sabotaj. Nu se știe ce vremuri urmează
Sa va fie rusine! Concurs de titularizare la nivel national si posturile sa fie obtinute pe baza notelor, asa ar fi corect. A mai fost titularizare la nivel de scoli cu multi ani in urma, au fost titularizati doar oamenii directorilor, e normal asa ceva?? Apoi a urmat celebrul articol neconstitutional care a titularizat tot oameni cu greutate, cu un 7 aranjat directorul te titulariza, facea catedra viabila 4 ani iar cu un 9 sau chiar 10 ramaneai fara post, in ce tara traim, oameni buni?
niste directori se viseaza deja stapani de sclavi ? ne intoarcem in evul mediu …
mafia politica este peste tot, astea sunt ideile mafiei, analfabetii functional care ne conduc, azi mi s a cerut ”recomandare” la angajarea prin transfer
in curand scolile vor fi proprietate de partid
Ambele initiative sunt niste idei proaste.
1. Titularizarea trebuie sa rămână centralizată, asa cum e.
2. La școală prefer sa vin doar ca sa predau. De ce sa fiu ținut 40h/sapt, doar ca să fac act de prezenta? Prefer sa fac acasa celelalte sarcini, fiindca la școală nu ma mai pot concentra si n-am tot ce-mi trebuie. Garantez ca lucrez cat se poate de serios acasă.
Edupedu, acest articol e de toată rușinea.
Credeam ca e un portal din care profesorii, părinții si elevii se pot informa.
Felul în care e pusa problema aici lasă de înțeles ca e un lucru rau ca nu se implementează titularizarea la nivel de școală.
Nu lucrez în învățământ, dar pana ca și eu îmi dau seama ca examenul național e corect, iar unul local, lasă loc de plocoane, pile și nedreptăți
Sa va fie rușine. Sunt oameni care poate nu duc logica pana la capăt și înghit propaganda voastră. Rușine editorilor și autorului.
Numai coruptie popularizati.
Posturile scoase la concursurile de titularizare organizate in scoli au fost CUMPARATE de cei care le -au obtinut.
De aceea s-au umplut in ultimii 18 ani scolile de nulitati.
Examenul de titularizare national este unul dintre putinele fenomene pozitive care mai au loc in tara asta.
Ar fi bine ca ,toate posturile vacante din tara sa fie disponibile tuturor candidatilor,din toate judele .Iar ei sa opteze ,in ordinea descrescatoare a mediilor,desigur.
40 de ore la scoala nu poate ramane niciun profesor din lipsa de spatiu,cabinete,calculatoare,samd..
Doar daca te trece prin cap sa ne cheme in tura de noapte. .
Felicitări Tâmpeanu, ai reușit să politizezi școlile. Concurs la nivel de școală înseamnă angajare de pile și incompetenți. Clar pilele proaste din politică nu sunt capabile să ia un examen național dar au bani să cumpere directorii cu care oricum sunt mână în mână. Școala înseamnă cultură nu prostituție. Poate ne spune acest individ cum de au apărut atât de mulți politicieni în funcții de directori. Un director de școală nu trebuie să aibă apartenență politică. RUȘINE!
Bravo …total de acord cu acest conentariu
Rusine!
Concursul la nivelul scolii va fi plin de abuzuri si aranjamente . Norma de 40 de ore/ saptamana e in codul muncii , e legal si toate aceste ore trebuie facute in scoala . Se pot pregati si corecta teste la scoala , calculatoare sunt pt toti profesorii ca fiecare scoala are ,deci de ce trwbuie ca la ora 12 chiar fara 5 sa fuga fiecare acasa. Rar gasesti dupa ora 13-14 prifesori in scoli din rural . Eu sunt parinte si de nenumarate ori copilul la ora 12 era acasa deja desi orarul era pana la 12 fix iar de la scoala pana acasa drumul e ca de 10 minute.
Bună ziua! Sunteți dezinformat, neinformat sau de rea credință. Nu există un calculator pentru fiecare profesor. Dacă va trebui ca profesorii sa rămână la școală, asta nu înseamnă că toți copiii vor veni acasă când trebuie. În multe scoli nu exista spatii de lucru pentru fiecare profesor. Sunteți invitat domnule, sa fiți profesor pentru o lună. De ce disciplină școlară doriți sau puteți susține pentru o luna. Fuller Time la școală. Après, on en parlera !
Pentru că la 11,50 e pauză! Te-ai prins?
Ati vazut dvs in scoala un calculator pt fiecare profesor? Sa mergeti la o scoala din rural…. Sunteti in afara realitatii existente….
În ce lume exista în fiecare școală calculator pentru fiecare profesor? Mai ales in mediul rural. În România cu siguranță nu, poate dacă ți-l cari în rucsac după tine zilnic (mai ales când faci km întregi de naveta). Asa ca generalizările sunt nefondate. Wake up!
In principiu aveti dreptate. Am predat si eu la tara si stiu cam care este situatia. Dar in ceea ce priveste dotarea cu calculatoare a scolilor nu prea aveti dreptate. De multe ori, mai ales in mediul rural, calculatoarele sunt foarte vechi, nu prea functioneaza cum trebuie, nu au instalate programele necesare sau sunt chiar virusate. Daca profesorii isi pregatesc materialele pe aceste calculatoare si apoi salveaza ceea ce au lucrat pe un stick de memorie si apoi merg acasa si introduc stickul in calculatorul personal de acasa, isi vor virusa calculatorul. Am lucrat la tara si am patit-o de cateva ori. Sa fim sinceri. In mediul rural, de multe ori, calculatoarele sunt inutilizabile si sunt bagate intr-o sala de clasa doar pentru ca scoala respectiva sa figureze pe hartie ca are in asa zis “laborator de informatica”.
Parintii sunt atat de porniti contra profesorilr care nu le dau numai note de 10 odraslelor lor, incat nici nu se sinchisesc ca un profesor de lb romana sau de matematica, la fiecare teza sau test, are ritmul de corectare de cel mult 4-5 teste pe ora. La o clasa cu 28 elevi, se pierd 7 ore numai cu corectatul acasa(deci la patru clase se pierd 28 ore la corectat) in afara orelor de curs si a altor sarcini desfasurate în scoala (sedinte cu parintii, consultatii cu părinții, pregatire suplimentara cel putin cu elevii claselor terminale, consilii profesorale, interasistente la orele de curs etc). Numai furia parintilor ca fara efort depus sa invete, copiii lor nu stiu carte, ii poate orbi astfel încât sa se faca a nu stii cat de complexa este munca de dascal.
Calculatoare sunt pentru toti, din dosarul Microsoft, care merg de crapi langa ele… pe acelea sa lucrati dv. domnule. Eu nu duc de acasa laptop de 3000 fe lei ca sa iau toate mizeriile din scoala pe el…
Stai tu 8 ore în scoala să faci cele 40 ore/săptămână…se vede ca ai cunoștințe zero despre învățământ. Lasă-i pe cei de la catedră să vorbească…Poate nu știi dar sunt cadre didactice, și nu puține din păcate, care predau în mai multe școli în aceeași zi. Cum vor proceda, mai ales către uie să facă și naveta. Pregătirea orelor ptr.a doua zi nu se poate face în cancelarie și așa supraaglomerata și de unde atâtea calculatoare, când nu avem nici ptr un laborator de informatică sau eventual prize ptr laptopurile personale. Cum faci cu prof.de muzică ce trebuie sa repete niște solfegii ptr a doua zi…Se vede ca ești un politruc cu gândire de găină aviară…
Și în prezent norma de muncă include 8 ore pentru săptămâna de lucru iar prezența la școală depășeste în multe cazuri cele 4-5 ore de predare. Trebuie să se țină cont însă că activitatea unui profesor nu poate fi strict de predare 8 ore. Suprasolicitarea nervoasă în învățământ este foarte mare iar uzura intervine rapid în timp. În ce privește titularizarea, redefinirea semnificației și a concursului, sigur trebuie să însemne: necondiționarea de o normă la o singură școală având în vedere că un procent foarte mare de profesori care dau acest examen și au note peste 7, sunt în prezent de mulți ani suplinitori (având definitivat și uneori chiar doctorat) la mai multe școli decât două.Statutul de suplinitor nu avantajează nici școlile, nici profesorii, nici elevii. Pe de altă parte, Titularizarea trebuie dată totuși o singură dată, la intrarea în sistem, iar nota peste 7 trebuie rămână o condiție. Nu neapărat la nivelul școlii acest prim examen. Cu alte cuvinte, ceea ce trebuie desființat este repetarea examenului de titularizare în cazurile celor care au dat și au luat note peste 7. Dacă în primul an, cineva se poate să aibă și 6 școli, ulterior nu examenul trebuie să schimbe această situație ci ajustarea în funcție de necesitățile personale și posibilitățile din sistem. Și cu atenție și corectitudine, se poate rezolva.
Foarte corect! In nicio companie privata sau de stat nu dai examen in fiecare an sa te (re)angajezi. Profesorii de socio-umane gasesc foarte greu 18 ore la aceeasi scoala, deci nu poti sa te “titularizezi”, asa ca dam examen in fiecare an. Am luat 10 anul asta. Conteaza pentru cineva? Din pacate nu. Anul viitor o iau de la capat.
Cele 40 de ore le facem dintotdeauna, ba încă pe deasupra. Nu cred ca sunt mulți angajați care lucrează în weekend, noi atunci corectăm lucrări, că nu ne ajunge timpul. Nu cred că sunt mulți salariați care trebuie să-și planifice detaliat fiecare etapă a muncii de a doua zi. De acord că unii muncesc mai mult și alții mai puțin, dar nu e peste tot așa? Mai ales in ultima vreme, presa induce societății o atitudine disprețuitoare față de profesori, prin articolele preponderent negative. Nici nu e de mirare că auzim repetată ca un ecou ideea că profesorii o duc dintr-o vacanță în alta, iar în rest, freacă menta cu fundul la catedră. Nimeni nu vorbește despre consumul nervos și stresul permanent care se reflectă în probleme de sănătate din cauza cărora profesorii nu apucă decât puțini ani de pensie. Părinții au luat-o razna când au stat în pandemie cu proprii copii; să se gândească ce înseamnă să educi și să supraveghezi sute pe zi, astfel încât toți să simtă că le acorzi atenție și afecțiune.
Poate ca ar fi mai bine ca cele 40 de ore sa fie astfel organizate, încât să se desfășoare în școală, să putem și noi pleca de la serviciu fără sa-l ducem acasă! Am lucra mai puțin decât acum.
Niste cretini la grămadă!!! In toate sectoarele bugetare avem parte de ei
unul mai tâmpit altul…..,,Capete luminate”
Cine corecteaza testele elevilor? Cine mai pregateste lectiile si testele? Cine o sa mai vorbeasca cu parintii in afara programului? etc.
In primul rand trebuie sa ne ofere birouri in care sa stam 3-4 profesori, cu calculator doar nu o sa vin eu cu laptopul de acasa. Ei ce cred ca vom sta ca toti vitele in cancelarie sa asteptam porunci de la directori numiti politici?
Terminati cu examenele la nivel de școli, o sa ia cine trebuie sau se va anula concursul, asa a fost in trecut. Concursul național si repartiția națională că la admitere se fraudeaza mai greu. Si asa e un talmeș balmeș de repartitie națională cu acordul școlilor și posturile se dau pe relatii.
Sa le fie rusine! Vor duce tara de rapa!
Când nu va fi concurs național,ci numai la nivelul școlii,va fi mult mai ușor pentru directori sa organizeze concursuri cu dedicatie ( criterii îndeplinite de cine trebuie , adio corectitudine)
Concursul de Titularizare la nivel național este unul dintre cele mai corecte concursuri care se organizează și susțin în România, la fel și repartizarea în ședință publică. Nu trebuie decât să te pregătești, ești chemat în funcție de notă, iar postul vacant devine al tău. Nu trebuie schimbat ceva ce funcționează foarte bine, că poate fi îmbunătățit, da, dar asta este o altă discuție.
Corect!
așa e… de acord!