Anul trecut, s-a pierdut o jumătate de materie pentru marea majoritate a elevilor care s-au adaptat foarte repede multiplelor eschivări posibile în învățământul on line: au putut trișa folosindu-se de copiatul ușor, de faptul că nu sunt obligați să se arate vizibili pe ecranul profesorului (sub pretextul dotării slabe sau lipsei camerei).
Între timp, profesorii au găsit metode de a limita trișarea, iar acum se vede jalea: la limita suficienței în care se complac mulți (elevi, profesori, părinți) sau la limita neputinței pentru alții, elevii nu au pierdut doar informație ci mai grav, capacitatea de a asimila, de a procesa, de a folosi informația care ar fi venit cât de cât cu prezența și interacțiunea vie profesor-elev. Nimeni, niciodată nu va învăța nimic doar prin lecția citită pe un monitor chiar și dacă ea este explicată cu har. Cel mai rău este că pierderea care s-a întâmplat acum se continuă și abia de acum încolo vom avea analfabetismul funcțional la cote ridicate.
Dar dacă suntem conștienți de această situație dramatică, ar trebui să se gândească foarte bine remedierea. Și ceea ce se propune prin orele fizice, în felul în care am citit, nu este viabil. În primul rând e o greșeală că acum au fost alese doar clasele a XII-a pentru varianta fizică de școală. Elevii din anii terminali mai au doar câteva luni. Fizic, au nevoie doar la materiile de BAC, restul materiilor, practic vorbind, nu sunt neapărat vitale pentru ei. Nu că ar fi corect așa, desigur. În schimb, clasele a IX-a aveau nevoie să poată pune baza pentru nivelul de gândire diferit care ar trebui să existe la liceu. Aceasta se putea doar prin prezența fizică la școală. Așa că, în realitate, acest an este pierdut și el ar fi putut fi foarte bine înghețat. Altfel spus, din toamnă, clasele a IX-a ar trebui să reia a IX-a. Cum soluția aceasta este imposibilă la nivelul Ministerului Educației, măcar să putem găsi varianta cea mai realistă pentru remediere.
Dar orele fizice după ore (școală după școală) pentru altă predare, în condițiile în care sistemul nostru nu cunoaște alte metode, sunt o greșeală din start: nu vor fi elevi doritori, nici profesori plătiți în plus. Dacă nu au bani pentru mărirea salariului, cum ar putea avea pentru ore în plus? Și ce profesor va face ore remediale dincolo de normă, pentru același salariu? Pentru că nu m-ar mira să se spună că ar trebui să facă orele suplimentare în regim de voluntariat. Am auzit deja asta. Astfel, din nou, ne vom preface că facem toată lumea, doar ca să bifăm un proiect făcut. Datoria astăzi, pentru mulți, se pare că înseamnă “a bifa”.
Care este soluția atunci? În primul rând, școală fizică din toamnă pentru toate clasele. În niciun caz, școala hibrid! Până în toamnă se presupune că ne vom vaccina suficiente persoane pentru a deschide totul. E o iluzie că acest virus va dispărea prin vaccin. Și atunci, stilul de viață este de schimbat astfel încât să fim imuni și prin sănătate, nu doar prin măști și vaccinuri. E de preferat să se renunțe, de asemenea, la purtarea măștilor după vaccinarea majorității suficiente. Așa vom reveni totuși, la normalitate. Educație fizică cu măști și vorbit mult pe sub măști, pentru cine are o meserie ce presupune a sta cel puțin 4 ore vorbind cu măști, devine, paradoxal, o problemă de sănătate.
Programele de recuperare a materiei trebuie gândite nu cantitativ ci ca folosire a gândirii pentru înțelegerea informațiilor. Ori acest proces este unul foarte lent până la un anumit punct. Pe de altă parte, noi nu suntem pregătiți pentru așa ceva. Antrenamentul gândirii presupune implicarea conștientă a elevului în cunoaștere. Aceasta presupune programe inovatoare inexistente la nivel oficial. Ele apar ici colo, unde există câte un profesor cu vocație sau cu dorința reală de a face altfel meseria sa.
Așadar, ce e de făcut? Recuperare din mers dar neapărat școală cu prezență fizică pentru toți, din toamnă. Programele remediale nu sunt posibile după ore ca “alte ore de predare”! Ele trebuie gândite ca ajutor pentru teme acolo unde e nevoie. Și asta se vede la clasă, imediat după prima lună de școală în toamnă, nu părinții sunt cei care hotărăsc dacă un copil are sau nu nevoie de ajutor pentru recuperarea materiilor. Trebuie să fim conștienți că acest an este compromis și că recuperarea pierderilor prin “școală după școală”, nu poate fi eficientă.
_____________
Despre autor:
Nina Vasile este profesoară și predă filosofie şi logică.
Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.
Foto: © Jevtic | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.