“Pentru a fi eficiente niște ore de filosofie sau de gândire critică, ar trebui ca ele să fie introduse din clasele mici. În clasa a XII-a deja caracterul tânărului este în mare parte format, cu greu mai poți crea niște reflexe de gândire critică”, apreciază, într-un interviu acordat Revistei Cultura, Cornel-Florin Moraru, lector la Universitatea Națională de Art și doctor în filosofie.
- Amintim că, în primăvară, în variante de lucru “neasumate” ale planurilor-cadru pentru învățământ liceal, apăreau modificări substanțiale, ce vizau inclusiv materii asociate gândirii critice și filosofiei, precum logica, materii care ar fi urmat să nu mai fie studiate la uman și real nici la nivel liceal. Ministra Educației, Ligia Deca, a spus însă, ulterior, că nu vor fi excluse din planurile cadru de la liceu, logica, filosofia și psihologia.
Cornel Moraru – filolog care susține cursuri de estetică și etică la instituția menționată, dar realizează și emisiunea “Izvoare de filosofie” la Radio România Cultural – apreciază că, “dacă am avea aceste ore (de filosofie și gândire critică – n.red.) măcar din clasa a V-a, dacă nu și din ciclul primar, atunci poate că ar fi mai eficient.”
Pe de altă parte, el apreciază că, totuși, “timpul nu este pierdut până la urmă nici la facultate și pe acest lucru ne concentrăm noi, să arătăm că orice problemă poate fi gândită din mai multe perspective. Să arătăm că, de fapt, dintre multitudinea de teorii pe care le predăm, fie în domeniul eticii, fie în domeniul esteticii, niciuna nu este definitiv adevărată sau definitiv falsă.”
El spune că, la universitatea menționată, “suntem o echipă de cinci profesori care încearcă să le arate studenților că în viața de zi cu zi nu avem nicio afirmație sau teorie care să fie adevărată în orice condiții, că e nevoie de o flexibilitate a gândirii că să ne descurcăm prin realitate. Cu cât suntem mai puțin flexibili, cu atât o să tindem să mergem pe niște drumuri predefinite. Este exact diferența pe care o face călătoria la munte cu mașina pe un drum asfaltat, față de experiența de a urca muntele cu piciorul.”
Interviul integral – pe RevistaCultura.ro.
Citește și:
„Ligia Deca ne-a asigurat ferm că reducerea numărului de ore la disciplinele Filosofie şi Logică în învăţământul preuniversitar nu reprezintă un obiectiv urmărit şi susţinut la nivelul Ministerului Educaţiei”, iar acestea nu vor deveni opționale, transmite Facultatea de Filosofie a Universității București, după o întâlnire cu ministrul / Planurile-cadru prezentate erau făcute de experții CNPEE
Logica și științele socio-umane nu vor fi excluse din planurile cadru de la liceu, dă asigurări Ligia Deca: S-ar putea studia modular, pe vârste, la fel și etica, poate chiar din gimnaziu
Logica, Psihologia și Filosofia sunt inutile în România? – întrebare pentru Ligia Deca de la peste 300 de profesori, cercetători și practicieni, într-o scrisoare deschisă, după ce aceste discipline nu au apărut în proiectele de planuri-cadru pentru liceu: Urmăriți transformarea viitorilor cetățeni în indivizi opaci, ca o masă de votanți amorfă și docilă la nivel civic?
Photo © Diego Vito Cervo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.