Elevii și copiii de grădiniță vor fi implicați în activități obligatorii de educație psiho-emoțională, în semestrul al II-lea, după cum se arată într-un anunț al Inspectoratului Școlar Județean Mureș (ISJ Mureș). Activitățile presupun utilizarea unor materiale de către educatori, învățători, diriginți, în colaborare cu profesorii de specialitate. Materialele sunt puse la dispoziție de către Ministerul Educației și sunt realizate de specialiștii Colegiului Psihologilor din România.
- În document este menționată adresa Ministerului Educației nr. 35/18.02.2022 și prevederile Ordonanței de Urgență nr. 105/2021, privind implementarea Programului Național de Suport pentru Copii, în contextul pandemiei de COVID-19.
„Aceste materiale vor fi utilizate obligatoriu la fiecare formațiune de studiu de către educatori, învățători, profesori pentru învățământul primar, profesori diriginți, în colaborare cu profesorii de specialitate sau personal didactic auxiliar, după caz, în decursul semestrului al II-lea al anului școlar în curs, conform instrucțiunilor”, se arată în document.
De menționat este că este vorba despre activități extrașcolare, adică sunt desfășurate în afara programului școlar: „Aceste activități vor fi organizate ca activități extrașcolare și vor face parte din calendarul activităților educative extrașcolare pentru fiecare formațiune de studiu (n.red. clasă/grupă)”.
Anunțul de la Ministerul Educației vine după ce vineri, pe 18 februarie, consilierul de stat Mădălina Turza, coordonatorul programului guvernamental Din grijă pentru copii anunța că „sunt o serie întreagă de obiective, la nivelul Ministerului Educației, ce țin de introducerea tematicilor de educație psiho-emoțională și managementul emoțiilor și siguranța online în curriculum-ul școlar. Deja se pilotează acest lucru și este un obiectiv atins doar în proporție de 15% până la acest moment, căci calendarul de implementare merge pe parcursul celor doi ani de zile ai programului”.
Turza a mai spus că „un pas extrem de important în cadrul acestui program îl reprezintă formarea celor peste 7.500 de specialiști; asta înseamnă profesori, asistenți sociali, polițiști și alte categorii de personal care intră în contact direct cu copiii, pentru a ști să gestioneze din punct de vedere psiho-emoțional relația și legătura cu copiii sau elevii. Pentru că în orice demers pe care noi l-am întreprinde în legătură cu copiii, și nu numai, aveam în primul și în primul rând nevoie de resursă umană calificată, iar Programul Național “Din grijă pentru copii” merge la cauze și încercăm să creștem capacitatea oamenilor, a specialiștilor de a gestiona și această dimensiune a copiilor, care este partea psiho-emoțională, din care pot decurge o serie întreagă de probleme”.
Revenind la materialele didactice auxiliare pentru educația psiho-emoțională, acestea au fost redactate de Colegiul Psihologilor din România, împreună cu „experți din cadrul Ministerului Educației”, conform anunțului. Vezi mai jos documentele cu materialele pentru copiii de grădiniță, elevii de clasele I-IV, gimnaziu și pentru cei de liceu.
Pentru preșcolari și elevi, temele abordate sunt următoarele;
- Înțelegerea emoțiilor de bază, a consecințelor și contextelor;
- Exprimarea și trăirea emoțiilor contextul adecvat;
- Reglare emoțională și controlul mediului.
Materialele propuse pentru desfășurarea acestor activități de educație psiho-emoțională sunt: roata emoțiilor, fișe de lucru și texte.
Materiale pentru copiii de grădiniță:
La tema legată de reglarea emoțională, activitățile în care copiii sunt rugați să identifice comportamentele negative din imagini și să propună soluții pentru rezolvarea. O altă activitate constă în „identificarea contextelor plăcute de la grădiniță și, de asemenea, a celor neplăcute și reacțiile la acestea (Ce/cine mă bucură la grădiniță? Ce/cine mă supără la grădiniță? Cum reacționez la acestea? Cui pot cere ajutorul?)”.
Materiale pentru clasele I-IV:
În documentul de mai sus este menționat că discuțiile cu elevii vizează identificarea emoțiilor, definirea lor și diferența dintre cele pozitive și cele negative. „Pentru a sprijini elevii în identificarea sau descrierea emoțiilor, în cazul în care exemplele personale sunt greu de obținut, se pot folosi texte literare ca punct de plecare. Textele și întrebările din document reprezintă sugestii”, potrivit sursei menționate.
Materiale pentru elevii de gimnaziu:
Iată ce fel de activități sunt propuse pentru elevii de gimnaziu la tema cu înțelegerea emoțiilor:
- „Fiecare elev primește fișa de lucru și este lăsat un timp (3-5 minute) să o completeze. Se discută fișa de lucru. Aceasta conține evenimente declanșatoare de emoții și se discută felul în care elevii au identificat emoțiile asociate evenimentului. Discuția vizează identificarea emoțiilor, înțelegerea acestora corelat cu evenimente ce le declanșează, înțelegerea faptului că la același eveniment putem trăi diferite tipuri de emoții, felul în care ne manifestăm raportat la diferite evenimente și emoții.
- Se discută cu elevii modalitățile de răspuns emoțional la diferite tipuri de evenimente cu exemple de evenimente ce pot declanșa mai mute tipuri de emoții (te pot speria și înfuria deodată, sau bucura și liniști deodată etc).
- Se discută cum se raportează ceilalți la noi, atunci când avem anumite emoții și alegem să le exprimăm.
- Elevii sunt rugați să diferențieze între diferitele tipuri de emoții pe cele pozitive și pe cele negative (care dintre emoții sunt mai plăcute și care mai neplăcute?).
- Analizați împreună utilitatea identificării emoțiilor și rolul lor în viața noastră (analizați pe exemple concrete din viața elevilor, utilitatea acestora)”.
Materiale pentru elevii de liceu:
Pentru elevii de liceu, în document sunt propuse sugestii pentru implicarea și celorlalte materii. Spre exemplu, „la ora de română se poate da o temă la compunere/eseu despre rolul iubirii/bucuriei/fricii/tristeții etc. în viața noastră. O altă temă ar putea fi discutarea unui film în care metaforele emoțiilor sunt foarte prezente. Exemplu de filme: desene animate ,,Inside out. (identificarea emoțiilor și rolului lor în viața noastră), Big Hero 6 (despre felul în care loialitatea, motivația etc alungă tristețea), film „Miracolul din celula 7” (despre felul în care iubirea poate schimba totul, poate fi model de urmat pentru alții etc.). O altă temă ar putea fi discutarea felului în care emoțiile sunt surprinse în fiecare carte”.
Informații de context
Amintim că Edupedu.ro a scris în luna septembrie a anului 2021 că vor fi introduse în curriculumul școlar tematici legate de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor și siguranța online, în cadrul programului „Din grijă pentru copii”, după cum anunța la acea vreme Guvernul României.
Articolul 5 alineatul (1) al Ordonanței de Urgență nr. 105/2021 stabilește următoarele: „Ministerul Educației asigură dezvoltarea competențelor specialiștilor care, în exercitarea atribuțiilor ce le revin, intră în contact cu copiii și pune la dispoziția acestora cu instrumente și proceduri de lucru unitare și aplicate, în parteneriat cu Colegiul Psihologilor din România, Colegiul Național al Asistenților Sociali din România și organizații neguvernamentale cu expertiză relevantă în domeniile vizate de Program, prin:
a) organizarea de programe de formare continuă axate pe dobândirea de competențe generale și specifice ale specialiștilor în domeniile vizate de Program, respectiv psihoemoțional și siguranța copiilor;
b) includerea competențelor generale și specifice în domeniul psihoemoțional în cuprinsul formării inițiale a personalului didactic;
c) dezvoltarea de ghiduri, instrumente, protocoale, proceduri și mecanisme pentru specialiști în domeniile vizate de Program.”
Alineatul (1) de la articolul 7 prevede că „educația psihoemoțională pentru copii și tineri adaptată pe categorii de vârste și cicluri școlare se asigură prin introducerea de către Ministerul Educației în curriculum național a tematicilor vizate de domeniile Programului”.
Aceeași ordonanță de urgență stabilește la articolul 16 că „dezvoltarea capacității instituționale de prevenire, intervenție, suport din perspectiva psihoemoțională și a siguranței copiilor necesară implementării Programului se realizează astfel:
a) la nivelul unităților de învățământ preuniversitar se înființează un compartiment de identificare, evaluare și monitorizare periodică a nivelului biopsihopedagogic și social al copiilor/elevilor/tinerilor, în vederea asigurării unor programe de intervenție personalizate cu scopul creșterii siguranței și incluziunii educaționale și îmbunătățirii climatului școlar prin crearea și funcționarea optimă a grupurilor de acțiune antibullying;
b) la nivelul inspectoratelor școlare județene/al municipiului București se asigură, prin angajare/desemnare, un inspector școlar cu pregătire în domeniul psihopedagogiei speciale/ psihologiei, care va coordona compartimentele înființate la nivelul unităților de învățământ prevăzute la lit. a), cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat Ministerului Educației”.
Foto: © Ihor Bulyhin | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.