Bâlbâială a Guvernului Ciucă în adoptarea în regim de urgență a două modificări la actuala lege a educației, după ce toată vara executivul a promovat o așa-numită viitoare lege a învățământului, inițiată de Sorin Cîmpeanu. Executivul a adoptat astăzi, 23 septembrie 2022, pentru a doua oară în această săptămână, aceeași Ordonanță de Urgență. Este vorba despre OUG care le permite universităților să înființeze societăți comerciale și să realizeze consorții duale, adoptat prima oară acum două zile. De remarcat că prevederile acestui OUG adoptat de 2 ori de Guvern sunt preluate copy-paste din proiectul Legii educației Cîmpeanu.
- Întrebați de HotNews.ro de ce Guvernul a anunțat și astăzi că a adoptat această Ordonanță de urgență, adoptată deja pe 21 septembrie, reprezentanții Guvernului au răspuns că „actul normativ s-a rediscutat astăzi întrucât a fost necesară preluarea unor observații, conform circuitului de avizare.”
Introducerea posibilității ca universitățile să înființeze societăți comerciale și consorții duale a avut un traseu neobișnuit încă de la punerea sa în dezbatere. Concret, pe 15 septembrie Ministerul a pus în consultare publică acest OUG care avea și prevederi referitoare la transportul elevilor. Pentru că o asociație de elevi a solicitat dezbatere pe modificările la legea educației privind transportul elevilor, Ministerul a retras la doar o zi, pe 16 septembrie, proiectul de OUG, pentru ca doar câteva ore mai târziu să repună în dezbatere 2 proiecte de OUG: unul care le permite universităților să facă societăți comerciale și altul pe transport. După doar 5 zile,Executivul a adoptat OUG-ul pe universitar, cel cu transportul fiind în continuare în consultare.
De remarcat că în textul ordonanței adoptate astăzi, 23 septembrie 2022, sunt adăugate patru paragrafe care motivează urgența adoptării actului normativ invocând nevoia ca modificarea legislativă să respecte termenul din PNRR. Potrivit analizei Edupedu.ro, termenul prevăzut de PNRR până la care legislația trebuie să permită realizarea de consorții duale este abia în trimestrul III din anul 2023.
FOTO DOCUMENT Proiectul de OUG adoptat a doua oară astăzi, 23 septembrie 2022:
Descarcă de mai jos, în format .PDF, proiectul de OUG pe educație adoptat astăzi, 23 septembrie 2022 – forma care a intrat în ședința de guvern:
EduPedu.ro a scris miercuri seară că Executivul a aprobat în termen record, prin ordonanță de urgență (OUG), modificări la legea actuală a Educației, astfel încât universitățile să poată înființa societăți comerciale și consorții de învățământ dual, după cum transmitea Guvernul într-un comunicat de presă.
Amintim că în textul ordonanței sunt articole întregi din proiectul legii educației, preluate copy-paste, după cum remarca EduPedu.ro pe 15 septembrie când se lansa în dezbatere publică proiectul OUG-ului.
- Miercuri, Guvernul anunța prevederile ordonanței, dar nu a fost publicat și textul ordonanței care modifica legea educației naționale:
În ordonanța de urgență de astăzi, 23 septembrie 2022, după paragraful “în vederea realizării unui sistem unitar, incluziv și de calitate pentru educația timpurie și a îmbunătățirii procentului de acces al copiilor de la naștere la 6 ani la serviciile de educație timpurie este necesară introducerea de noi servicii complementare de tip ludotecă, loc de joacă, etc. în zonele izolate și dezavantajate precum și în zonele unde nu există locuri suficiente în creșe sau grădinițe”, s-au adăugat paragrafe care motivează urgența adoptării, cu referire la termenul prevăzut de Planul Național de Redresare și Rezistență (PNRR), care însă este abia în anul viitor, în trimestrul III.
Paragrafele adăugate în OUG-ul adoptat astăzi, 23 septembrie, față de forma OUG-ului pusă în dezbatere inițial, sunt următoarele:
- “având în vedere că, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă – PNRR, Ministerul Educației s-a angajat să deruleze o serie de reforme în domeniul educației timpurii și a învățământului superior,
- având în vedere termenul de realizare prevăzut de Planul naţional de redresare şi rezilienţă, pentru a îndeplini obligaţiile şi ţintele asumate este necesar ca reglementările cuprinse în Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare să fie modificate în concordanţă cu scopul urmărit
- Ţinând seama de faptul că modificările legislative sunt urmate de alte măsuri administrative care să permită și să asigure atingerea ţintelor din Planul naţional de redresare şi rezilienţă este necesar ca în contextul existent să se reacţioneze rapid astfel încât reforma să poată fi implementată şi ţintele atinse.
- Ţinând cont că neluarea acestor măsuri cu caracter urgent ar conduce la neîndeplinirea de către România a obiectivelor şi neatingerea jaloanelor şi a ţintelor în materie de reforme şi investiţii, astfel cum sunt prevăzute în Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată”.
Executivul justifică, în nota de fundamentare a proiectului, „urgența” cu care modifică Legea actuală a educației în sensul permiterii universităților să realizeze consorții duale, invocând reforma PNRR care prevede finanțarea consorțiilor universitare duale cu peste 338 de milioane de euro. Dar acea reformă este condiționată de un termen de implementare în trimestrul al III-lea abia anul viitor, 2023.
- Edupedu.ro a solicitat oficial Ministerului Educației să comunice care este urgența acordării către universități a dreptului de a înființa societăți comerciale, precum și dacă au existat solicitări din partea vreunei universități să modifice astfel legea. La finalul săptămânii trecute, Edupedu.ro a solicitat și universităților să comunice dacă au deja societăți comerciale. Vom publica răspunsurile în momentul în care le vom avea.
Informații de context:
Amintim că pe 15 septembrie 2022, Ministerul Educației publica prevederi pe această temă într-un alt proiect de OUG care conținea, însă, și modificări despre decontarea transportului elevilor. Acel proiect a fost retras pe 16 septembrie (detalii aici) și împărțit în alte două: cel privind decontarea transportului a fost postat vineri seara pe site-ul ministerului, iar cel privind înființarea învățământului superior dual a apărut acum două zile pe site.
Ordonanța care modifică legea actuală intră în vigoare după ce este publicată în Monitorul Oficial. OUG-ul vine cu o săptămână înaintea începerii anului universitar 2022-2023. Celălalt OUG, legat de transportul elevilor, mai are de parcurs etape: premierul Ciucă ar fi acceptat astăzi să se întâlnească în zilele următoare cu reprezentanții elevilor, s-a anunțat și o consultare online pe această temă, iar apoi se vor vedea și alte măsuri.
Firmele care intră în consorții pot să primească beneficii fiscale importante
Universitățile pot să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual, iar firmele care pot intra în consorții, să primească beneficii fiscale importante. Textele sunt copy-paste din proiectul legii învățământului superior care urmează să ajungă în Parlament pentru dezbateri (pagina 50 din proiectul legii), așa cum a remarcat Edupedu.ro pe 15 septembrie.
În imagine este prezentat articolul din proiectul de ordonanță de urgență, iar la final art. (5) este extras din proiectul legii învățământului preuniversitar, art 24.
Motivul pentru care a fost repus în dezbatere un alt proiect de ordonanță de urgență ar fi acela că, astfel, proiectul de ordonanță legat de înființarea societăților comerciale și învățământul dual superior poate trece mai repede, potrivit surselor Edupedu.ro.
Amintim că Edupedu.ro a scris că articole întregi din proiectul legii educației au fost preluate copy-paste.
La art. 129, alin 2^2 din Ordonanță se propune: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”. Același text apare identic în proiectul legii învățământului superior, la art. 96, alin 3: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”.
Alt exemplu, în proiectul de OUG, art. 129 alin 2^3 se precizează că “la organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”. Același text apare și în proiectul legii Educației, la art 96, alin 4: “La organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”.
Art 129 Alin 2^4 din proiectul ordonanței de urgență este identic cu art. 98, alin 1 din proiectul legii Educației și precizează: “Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației”.
Art 129 Art 2^5 din OUG este copy paste articolul 98, alin 2 din proiectul legii Educației: “Operatorii economici acordă burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar, precum şi din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate”.
În proiectul de ordonanță de urgență la art. 137, se propune alin 2^2 care prevede că “după absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.“ Frază identică apare și în proiectul legii Educației art. 101, alin 2: “După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă“.
La art. 137, alin 4^1 din Ordonanța de urgență se propune același lucru ca în art. 99 din proiectul legii Educației: “Învățământul superior dual se organizează:
a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
c) pentru ciclul III – doctorat profesional.“
În plus, în proiectul de OUG este modificat alin. 1 din art. 129 din Legea 1/2011, permițând universităților să înființeze societăți comerciale, cu singura condiție ca acestea să contribuie la creșterea performanțelor instituției. Până acum era vorba doar despre „societăți”, prin această modificare apare „societăți comerciale”. În prezent, după cum reiese din articolul din LEN 1/2011, mai există o condiție care a fost însă eliminată în propunerea de OUG: “să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ, cercetare și consultanță”.
1 comment
…de atâta reformă…