Orașele și parcurile ar trebui să redevină spații în care să se regăsească și copiii, să se joace și să uite de ecrane, aceasta este propunerea grupului de experți francezi care la finalul lunii aprilie a înaintat președintelui Emmanuel Macron un raport despre dependența de ecrane la vârste fragede, transmite RFI.
Rezolvarea problemei legată de copiii care petrec prea mult timp în fața telefoanelor, tabletelor și calculatoarelor ar putea fi deschiderea orașelor și a locurilor de joacă către aceștia. O reinventare și o regândire a arhitecturii, care să fie mai prietenoasă cu nevoile de fapt de bază ale copiilor, care au fost ignorate odată cu avansul digital, potrivit sursei citate.
Provocarea este pusă astfel în seama administrațiilor locale de către grupul de experți din Republică care a făcut un raport despre dependența de ecran a copiilor, după apelul de la începutul acestui an al președintelui Macron despre faptul că trebuie impuse limite în utilizarea acestor dispozitive.
Experții susțin că o investiție în dezvoltarea locurilor de joacă de exemplu este esențială pentru a scoate copiii afară din casă, conform RFI. „Popularea” spațiilor publice cu atracții alternative la ecrane „și redarea locului cuvenit celor mici, cu tot cu zgomotul pe care îl fac ei” este propunerea comisiei naționale care a lucrat la raport.
- În raportul publicat acum circa o lună de mai multe cotidiene regionale și citat de Le Figaro, comisia de experți mandatată de guvern avertizează asupra „realității hiperconectării copiilor” și a „consecințelor asupra sănătății, dezvoltării și viitorului lor”, precum și asupra viitorului „societății și civilizației noastre”.
- „A apărut un consens foarte clar cu privire la efectele negative directe și indirecte ale ecranelor”, în special asupra „somnului, sedentarismului – care favorizează obezitatea – și miopiei”, mai scrie în raport.
Dacă orașele nu își asumă printr-o reformă această problemă, atunci recomandările experților sunt degeaba, spune un psihiatru citat de AFP, membru într-o comisie care caută soluții pentru această problemă, potrivit RFI.
Faptul că telefoanele și legăturile la Internet s-au răspândit masiv a făcut ca prezența fizică la activități de socializare și ludice să fie mai redusă, este de părere sociologul Clément Rivière, citat de RFI. Astfel, au apărut „copiii de interior”, concept folosit prima dată de geografi olandezi în anul 2006.
Pentru acești copii, administrațiile locale caută mai multe soluții, cum ar fi strategia de tipul „oraș la nivelul copiilor”, cum este în cazul Parisului, la Lyon, Rennes ori Strasbourg.
Printre soluții se numără ludotecile, care adună jucării și cărți pentru copii, programe de tip „Sâmbăta în familie” la unele creșe și grădinițe, zone pietonale pe lângă școli. Propuneri mai sunt locuri special amenajate și interactive, pentru copii, în stațiile de transport public – metrou, autobuz, aeroport – și linii de transport în comun dedicate celor mici, care să le mențină curiozitatea și să nu-i tenteze să se întoarcă la telefon atunci când au de petrecut timp afară.
Amintim că ministrul francez al educației a propus să nu mai fie permis accesul cu telefoane în școli: “Sunt mulți elevi care se uită în pauză, se filmează, iar asta creează perturbări sau distrageri. În timpul școlii, să existe o adevărată pauză de la digital“, spune Nicole Belloubet.
În România, Ministerul Educației a propus recent într-un proiect de repere metodologice pentru educația timpurie că, pentru copiii sub doi ani, nu ar trebui să existe acces la telefoane și tablete, implicit la jocuri online.
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.