Orarul școlar să fie organizat în așa fel încât pentru un „bloc” de ore elevii să poată merge la ce cursuri aleg din oferta școlii, cu alți colegi din alte clase – regulă nouă în ROFUIP 2024 / CDEOȘ ar intra în vigoare odată cu noile planuri-cadru, în septembrie 2025

21.849 de vizualizări
Foto: 153641368 © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Regulamentrul de funcționare a școlilor propus de Ministerul Educației, aflat în dezbatere publică, vine cu o schimbare majoră față de cel actual: organizarea cursurilor la care clasele se pot amesteca. Este vorba despre ore din Curriculumul la dezicia elevilor din oferta școlii (CDEOȘ), nou introdus prin Legea educației 198/2023.

„În vederea respectării opţiunilor pentru Curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) exprimate de elevi/părinţi, stabilirea listei de opţionale va lua în calcul inclusiv posibilitatea de organizare a unui bloc orar pentru CDEOȘ, care să permită participarea la un opţional comun a elevilor din clase diferite, de la acelaşi nivel de studiu”, potrivit articolului 11, alin 13 din proiectul de ROFUIP 2024.

Conform articolului 69, litela l) tot din ROFUIP propus, profesorul diriginte va fi cel care „centralizează opţiunile pentru CDEOȘ exprimate de către elevi şi părinţi/reprezentanţii legali ai acestora la nivelul fiecărei clase”.

Acesta propune apoi lista în Consiliul Profesoral care „În stabilirea listei de opţionale, va ţine cont de numărul şi ordinea opțiunilor pentru CDEOȘ exprimate de către preșcolari/elevi
şi părinţi/reprezentanţii legali ai acestora”, mai prevede documentul.

Articolul 86 din Legea 198/2023 descrie ce înseamnă CDEOȘ și cum se va aplica:

„(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.

(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.

(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației”.

Art 248, alin (12) prevede că „aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOȘ se realizează începând cu anul școlar 2025-2026”.

Pe 5 aprilie 2024 prin ordinul ministrului Educației nr. 4.165 au fost aprobate primele programe CDEOȘ pentru disciplina opțională „Comunicare relațională”, pentru elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a, și pentru disciplinele „Realitatea din spatele ficțiunii”, „Ora de știut”, „Design thinking – eu fac schimbarea!”, pentru elevii de gimnaziu.

La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:

„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declarat Ligia Deca.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.

Documentul propus are 84 de pagini și, asemenea Statutului Elevului, ar fi trebuit să intre în vigoare pe 2 mai 2024, în urmă cu o lună și 10 zile, conform calendarului aprobat de ministra Ligia Deca, care și-a încălcat astfel propriul ordin de ministru, după cum am semnalat de mai multe ori.

Alte schimbări notabile:

Foto: 153641368 © Monkey Business Images / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. câteva opționale cum ar fi engleza ,ca la sat doamna de engleza le difuzează elevilor filme de groază și acțiune cică sunt în engleză.ar putea îmbunătăți stilul de predare fără a fi obligați a semna controversatul contract educațional că nu se îmbunătățește nimic cu asta .ci mai rău pot să introducă opționale cu obligativitate cu tenta de “orientare “………

  2. asta e bine… pot comasa orele de religie, si poate le pun si prima/ultima ora; si mai mult, optionalul nu se va mai decide in urma majoritatii pe clasa, ci fiecare poate participa la ceea ce doreste.
    Speram ca intr-un exces de zel sa faca optionale Istoria evreilor si cea referitoare la romi 🙂

    1. Și o să fie câte 2-3 înscriși la fiecare opțional diferit, și se vor ține orele în curte, la umbra unui plop.

  3. vai de noi , dezastru. nici un cuvant de schimbarea reala a materiei, de aducere a invatamantului in prezent. ce fac incompetentii astia e caragiale.

  4. O virgină călare pe un inorog cu corn de aur care zboară prin nori între două curcubeie nu vreți voi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Orientarea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) în funcție de 4 niveluri de sprijin, CJRAE și unitățile de învățământ special ar urma să asigure educația acestora în toate grădinițele, școlile și liceele, de masă sau speciale – proiectul legii Deca

Există mai multe modificări care privesc copiii cu CES (cerințe educaționale speciale) în proiectul legii învățământului preuniversitar: 4 niveluri de sprijin, adaptarea curriculumului și servicii complementare în funcție de cele…
Vezi articolul

OFICIAL Ministerul Educației a scos schema de responsabilități cu cine, ce face exact în cazurile de violență școlară și suspiciune de consum de droguri, din procedura privind managementul cazurilor de violență

Ministerul Educației a abrogat prin ordin de ministru schema de responsabilități din procedura privind managementul cazurilor de violență, unde se prezenta cine este responsabil de raportarea, sesizarea instituțiilor abilitate, desemnarea…
Vezi articolul