Regulamentrul de funcționare a școlilor propus de Ministerul Educației, aflat în dezbatere publică, vine cu o schimbare majoră față de cel actual: organizarea cursurilor la care clasele se pot amesteca. Este vorba despre ore din Curriculumul la dezicia elevilor din oferta școlii (CDEOȘ), nou introdus prin Legea educației 198/2023.
„În vederea respectării opţiunilor pentru Curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) exprimate de elevi/părinţi, stabilirea listei de opţionale va lua în calcul inclusiv posibilitatea de organizare a unui bloc orar pentru CDEOȘ, care să permită participarea la un opţional comun a elevilor din clase diferite, de la acelaşi nivel de studiu”, potrivit articolului 11, alin 13 din proiectul de ROFUIP 2024.
Conform articolului 69, litela l) tot din ROFUIP propus, profesorul diriginte va fi cel care „centralizează opţiunile pentru CDEOȘ exprimate de către elevi şi părinţi/reprezentanţii legali ai acestora la nivelul fiecărei clase”.
Acesta propune apoi lista în Consiliul Profesoral care „În stabilirea listei de opţionale, va ţine cont de numărul şi ordinea opțiunilor pentru CDEOȘ exprimate de către preșcolari/elevi
şi părinţi/reprezentanţii legali ai acestora”, mai prevede documentul.
Articolul 86 din Legea 198/2023 descrie ce înseamnă CDEOȘ și cum se va aplica:
„(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.
(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației”.
Art 248, alin (12) prevede că „aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOȘ se realizează începând cu anul școlar 2025-2026”.
Pe 5 aprilie 2024 prin ordinul ministrului Educației nr. 4.165 au fost aprobate primele programe CDEOȘ pentru disciplina opțională „Comunicare relațională”, pentru elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a, și pentru disciplinele „Realitatea din spatele ficțiunii”, „Ora de știut”, „Design thinking – eu fac schimbarea!”, pentru elevii de gimnaziu.
La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:
„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declarat Ligia Deca.
Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.
Documentul propus are 84 de pagini și, asemenea Statutului Elevului, ar fi trebuit să intre în vigoare pe 2 mai 2024, în urmă cu o lună și 10 zile, conform calendarului aprobat de ministra Ligia Deca, care și-a încălcat astfel propriul ordin de ministru, după cum am semnalat de mai multe ori.
Alte schimbări notabile:
- Școlile vor primi consultanță juridică obligatorie, dacă directorul solicită, de la consilierii juridici ai inspectoratelor școlare – propunere în proiectul de ROFUIP 2024 / Conform organigramelor, există un singur consilier juridic pentru un județ
- Angajații școlii pot lua telefoanele elevilor care folosesc dispozitivele în timpul orei și trebuie să le restituie obligatoriu unui părinte la finalul cursurilor – proiect Statutul Elevului / Dispare obligația ca în timpul orei telefoanele să fie ținute într-un loc special din clasă
- Secretariatul școlii va fi obligat să aibă program pentru părinți, două zile pe săptămână cel puțin, dimineața și seara: „în intervalul orar 8-9, respectiv 16-18” – proiect ROFUIP 2024
- Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
Foto: 153641368 © Monkey Business Images / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
6 comments
câteva opționale cum ar fi engleza ,ca la sat doamna de engleza le difuzează elevilor filme de groază și acțiune cică sunt în engleză.ar putea îmbunătăți stilul de predare fără a fi obligați a semna controversatul contract educațional că nu se îmbunătățește nimic cu asta .ci mai rău pot să introducă opționale cu obligativitate cu tenta de “orientare “………
asta e bine… pot comasa orele de religie, si poate le pun si prima/ultima ora; si mai mult, optionalul nu se va mai decide in urma majoritatii pe clasa, ci fiecare poate participa la ceea ce doreste.
Speram ca intr-un exces de zel sa faca optionale Istoria evreilor si cea referitoare la romi 🙂
Și o să fie câte 2-3 înscriși la fiecare opțional diferit, și se vor ține orele în curte, la umbra unui plop.
vai de noi , dezastru. nici un cuvant de schimbarea reala a materiei, de aducere a invatamantului in prezent. ce fac incompetentii astia e caragiale.
O virgină călare pe un inorog cu corn de aur care zboară prin nori între două curcubeie nu vreți voi?
superbă imaginea;))