Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat, într-un interviu pentru Observator, că „ar fi o soluție bună să avem ore de începere diferite pentru unități de învățământ variate”. În 2019, aceeași idee a fost susținută și de Ecaterina Andronescu. Deca a spus că a observat în pandemie „ce înseamnă faptul că aveam pauze la ore diferite sau ore de începere diferite” și crede că „această practică o putem prelua mai ales în municipiile mari.”
Reporter: Și dacă ne gândim la ora de începere a cursurilor, mai ales aici în București, ați fi de acord cu o schimbare, 7:30, 8:30, încât să se modifice acest flux și trafic intens de dimineață?
Ligia Deca: Cu siguranță, cred că ar fi o soluție bună să avem ore de începere diferite pentru unități de învățământ variate, pentru că este clar: presiunea pe infrastructura Bucureștiului este foarte mare. Acest lucru însă se poate întâmpla atunci când nu există presiune pe numărul de schimburi, pentru că altfel se ia în calcul toată perioada zilei disponibilă pentru a putea desfășura activități didactice. Deci, da, am văzut în pandemie ce înseamnă faptul că aveam pauze la ore diferite sau ore de începere diferite și cred că această practică o putem prelua mai ales în municipiile mari, unde există deja un trafic și o aglomerație, în general, și pe mijloacele de transport foarte mare dimineața sau la orele de preluare ale elevilor.
Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), directorul de școală este cel care coordonează comisia de întocmire a orarului cursurilor unității de învățământ și îl propune spre aprobare consiliului de administrație.
În 2020, în contextul pandemiei, programul școlar al elevilor s-a modificat, potrivit Ghidului cu măsuri sanitare publicat de Ministerul Sănătății. La acea vreme, recomandările au fost ca orele încep la ore diferite pentru clase diferite, pauzele erau decalate, acolo unde a fost posibil, orele de sport au avut loc în aer liber, dar și în sali, chiar fără mască.
În 2019, Ecaterina Andronescu spunea că se gândește școlile să nu înceapă toate la ora 8:00, ca să nu fie supraaglomerate oraşele.
„Sunt de acord cu propunerea doamnei primar şi chiar mă gândeam – şi poate că acest lucru este valabil în mai multe oraşe – dacă am putea să gândim o formulă: nu toate şcolile să înceapă la ora 8:00. Să încercăm să decalăm programul în aşa fel încât să nu supraaglomerăm oraşele. Din punctul de vedere al ministerului, suntem extrem de deschişi spre propunerile dumneavoastră. (…) Problema cu microbuzele, propusă de doamna primar Gabriela Firea, funcţionează în Cluj şi funcţionează cu rezultate foarte bune. Poate fi o soluţie, un model pe care să îl avem în mai mute din oraşele noastre aglomerate“, a spus Ecaterina Andronescu în martie 2019.
Iată ce prevede noua lege a Educației
Articolul 31 – „(1) Învățământul primar care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV se organizează și funcționează cu program de dimineață, începând cu anul școlar 2029-2030.”
Articolul 32 – „(1) Învățământul gimnazial cuprinde clasele V-VIII, se organizează și funcționează, de regulă, cu program de dimineață.
(3) Învățământul gimnazial pentru clasa a VIII-a se organizează și funcționează cu program de dimineață, începând cu anul 2030.”