Ora opțională de Religie – Părinții vor face o cerere la fiecare ciclu de învățământ preuniversitar, ca să-și înscrie copiii, potrivit proiectului legii Educației / Ligia Deca: Nu ne dorim în niciun fel să îngreunăm în sens birocratic viața familiilor, însă trebuie și noi să ne supunem regulilor constituționale

11.930 de vizualizări
Foto: © Maria Dryfhout | Dreamstime.com
Înscrierea elevilor la disciplina opțională Religie se va face de câte ori elevul intră într-un nou ciclu de învățământ – primar, gimnazial, liceal, a anunțat ministra Educației, Ligia Deca, în cadrul dezbaterilor care au loc la Camera Deputaților pe proiectele de legi ale învățământului. Concret, părinții “vor exprima opțiunea în scris pentru fiecare ciclu de învățământ, sau până la schimbarea opțiunii”, a spus Deca.

Aceasta a fost întrebată de reprezentanții cultelor, prezenți vineri la dezbateri, de ce există modificări în proiect, în privința orei de religie, față de actuala lege care nu face nici o referire la valabilitatea înscrierii unui copil la această disciplină opțională.

Ministra Educației a invocat o “îngrijorare a ministerului Justiției, vizavi de constituționalitate”. Sesizarea era făcută de Preasfinţitului Părinte Varlaam Ploieşteanul privind obligativitatea părinților de a înscrie copilul la ora de religie la începutul fiecărui ciclu de învățământ, prevăzută în proiectul de lege al Învățământului Preuniversitar aflat acum în dezbatere.

Varlaam Ploieşteanul a spus în cadrul dezbaterilor: “M-a surprins faptul că în noul proiect pentru învățământul preuniversitar apare obligativitatea părinților de a înscrie copilul la ora de religie de la începutul fiecărui ciclu, iar în legea încă în vigoare este prevăzută o singură înscriere, familia având posibilitatea ca pe parcursul anilor de studiu, dacă intervine vreo schimbare în credința pe care o profesează familia și implicit copilul, pot solicita schimbarea confesiunii sau pot schimba sau solicita de participarea la ora de religie”.

Ministra Educației a explicat că în actualul proiect de lege a Învățământului Preuniversitar, trimis de Guvern în Parlament, a modificat articolul referitor la înscrierea elevilor la disciplina Religie, după primirea avizului de la Ministerul Justiției.

Astfel, articolul 84, alin 2 prevede că „Cererea scrisă este valabilă până la finalizarea ciclului de învățământ sau până la schimbarea opțiunii”.

Ligia Deca a invocat decizia Curții Constituționale nr 669/2014, care a stat însă la baza modificării legii Educației în forma actuală. CCR a decis în 2014 că părinții care doresc să își înscrie copiii la Religie în școala trebuie să facă o cerere, nu cei care vor să renunțe de la această disciplină, așa cum era inițial prevăzut.

Ministra Educației spune că a primit de la Ministerul Justiției “o îngrijorare vizavi de constituționalitate”, iar recomandarea Ministerului Justiției a fost de “reformulare a normei în sensul prevederii că cererea pentru participarea la ora de religie se realizează fie pentru fiecare an școlar, fie pentru fiecare ciclu de învățământ preuniversitar, în sens contrar fiind încălcat articolul 29 din constituție privind libertatea conștiinței și articolul 1, alineatul 3, privind statul de drept“.

Ligia Deca a citat din avizul Ministerului Justiției trimis pe legile Educației aprobate de Guvern: “În ceea ce privește articolul 84, aliniatul 2, care reglementează studierea disciplinei religie, referitor la soluția potrivit căreia ”cererea scrisă este valabilă pe toată perioada de școlarizare în învățământul preuniversitar sau până la schimbarea opțiunii”, apreciem, spune Ministerul Justiției, că aceasta contravine deciziei numărul 669 / 2014 a Curții Constituționale. (…) Prin urmare, apreciem că este necesară reformularea normei în sensul prevederii că cererea pentru participarea la ora de religie se realizează fie pentru fiecare an școlar, fie pentru fiecare ciclu de învățământ preuniversitar, în sens contrar fiind încălcat articolul 29 din constituție privind libertatea conștiinței și articolul 1, alineatul 3, privind statul de drept“.

Noi am mers aici pe opțiunea mai puțin birocratică pentru familii, și anume exprimarea acestei opțiuni înscris pentru fiecare ciclu de învățământ. De altfel, de cele mai multe ori, între ciclurile de învățământ, cel puțin între gimnazial și liceal, există și o schimbare a unității de învățământ, deci oricum ar fi trebuit reexprimată opțiunea din motive de alocare a resursei umane. Nu ne dorim în niciun fel să îngreunăm în sens birocratic viața familiilor, însă trebuie și noi să ne supunem regulilor constituționale, iar autoritatea în Guvern pentru aceste chestiuni este Ministerul Justiției. Din acest motiv, această modificare a fost făcută în niciun caz pentru a schimba ceea ce merge în legea actuală”, a apus Deca.

Disciplina Religie este opțională din 2014, iar părinții care vor ca ai lor copii să studieze această disciplină trebuie să depună o cerere pentru acest lucru, la secretariatul școlii.

Foto: © Maria Dryfhout | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


29 comments
  1. Buna ziua,
    Am si eu o intrebare/nelamurire:
    Daca copilul nu participa la ora optionala de Religie, aceasta fiind ultima ora din ziua respectiva, poate parisi unitatea de invatamant , sau e obligat sa ramana in scoala?

  2. Ce o fi aia “ingrijorare de constitutionalitate”? Ingrijorare de legalitate nu e, daca in scoala se incurajeaza orientarile sexuale la minori? Cum o fi asta, sa se inscrie pentru o materie din trunchiul comun, dar doar “pana la schimbarea optiunii”? Adica elevul poate sa se ridice oricand din banca sa plece. Si atunci ce plan isi face un profesor adus sa predea? Poate sa ramana cu norma necompletata la jumatatea anului, la jumatatea orarului, ca are pustiul libertate constitutionala. Predarea holocaustului se impune fara semnaturi. La Auschwitz au fost crime, dar holocaust este o notiune religioasa, care e obligatorie. Se cere predarea istoriei evreilor, dar numai plecand de la romani, dupa Hristos. Oricine e anti-religie (si deci neconstitutional) se descarca pe aici. Cum era de asteptat, nicio solutie pentru elevii care interzic dreptul la educatie colegilor, deranjand orele.

  3. postul de profesor de religie, tot cu binecuvantare se obtine? copiii mei nu vor participa la orele de religie pentru ca este o indoctrinare. materii inutile….in loc sa fie 3-4 ore de predare, le ducem la 7 ore; plus timpul alocat temelor si studiului…”muncesc” mai mult decat norma unui profesor de 18 ore predare pe saptamana.

  4. Dacă ar fi o oră de Istoria Religiilor iar la liceu, eventual Religie Comparată, nimeni n-ar mai lua în derâdere opționalul. În locul îndoctrinării, s-ar mai deschide mințile unor elevi la vârsta la care mai pot fi deschise. Și poate ar înțelege mai bine lumea în care trăiesc, în special dacă pleacă în alte zone ale lumii.

    Dar BOR nu poate concepe așa ceva – ori religie ortodoxă și note, neapărat note maxime!, ori nimic.

    De aceea ajungem să-i întrebăm pe stradă ce se sărbătorește de Paște, iar ei să spună că Nașterea Domnului (dacă îi întrebi de Crăciun, tot asta spun. Alte evenimente nu cunosc). De mult ce au învățat la orele de religie…

    1. Ana, deschide și tu un manual de Religie cultul ortodox cls. a 9-a. La cls. a 9-a avem așa: Religiile antichitatii: Egiptul și Mesopotamia, apoi Religiile antichității: Grecia și Roma.
      Ana, deschide și tu un manual de Religie cultul ortodox cls. a 10-a. La cls. a 10-a avem așa: Religii orientale – hinduismul, budismul, confucianismul.
      Ana, deschide și tu un manual de Religie cultul ortodox cls. a 11-a. La cls. a 11-a avem așa: Analiza comparată a marilor religii: Iudaismul, Creștinismul și Islamul.
      Ana, mai continuăm? Mai avem.

      1. D-le dragă, din când în când am mai asistat la ore de religie la diverse clase, la toate nivelurile. Orele decurg cam așa:

        – rugăciune la început de oră și apoi rugăciune la sfârșit de oră (icoană pe perete, că așa vrea profesorul)
        – discuții despre sărbători religioase (”așa e frumos, așa trebuie, așa e tradiția!”)
        – ”când vreți să mergem la biserică?”
        – conspectați din carte. N-aveți cărți? Atunci căutați pe internet.
        – 10 toată lumea!

        Egipt, Mesopotamia, mitologiile greacă și romană? NIMIC! Habar n-au. Nu recunosc niciun nume, n-au nici cea mai mică idee de unde au fost luate numele planetelor sau constelațiilor, de exemplu. Nu știu ce e acela budism, confucianism, șintoism, islam! DACĂ se aduce vreodată vorba despre alte religii decât cea ortodoxă, se face în mod extrem de critic – ”ăia-s păgâni, o să ajungă în iad!”

        Pe ce lume trăiți? Aveți impresia că discutăm despre teorie aici, sau despre ce se întâmplă practic? O să spuneți că poate majoritatea profesorilor de religie respectă programa… Mă îndoiesc. Altfel s-ar vedea niște rezultate, nu ignoranța totală manifestată de elevi când e vorba de orice altceva din pdv al religiei în afară de ”avem liber de Paște”.

        1. Distinsă Ana, în logica dumnevoastră strâmbă rugăciunea, arta iconografică sau sărbătorile sunt lucruri nocive… A fi ateu nu înseamnă neapărat să fii retardat sufletește. Înseamnă a fi liber de a nu crede fără a lua dreptul altuia de a crede. Atâta vreme cât Religia este opțională, nu înțeleg înverșunarea dumneavoastră.

  5. Oamenii care ne conduc sunt produsul societății multilateral dezvoltate, aia socialistă, de dinainte de 89, extremiști de stânga, fie că își zic liberali, centriști de dreapta etc, oameni fără Dumnezeu!

  6. Asta ar fi normalitatea. Daca e opțional sa soliciți sa fi înscris și nu invers cum e acum. Desi e opțional trebuie sa ceri sa nu participi 🙂 România anormala 100%

  7. O societate fără dumnezeu în desfășurarea vieții oamenilor este o societate distructivă din toate punctele de vedere:moral,economic, echilibru, civic,progres! Dacă oamenii ar asculta de învățătura lui dumnezeu, evident ar fi mai suportabilă viața în ansamblul ei. Dumnezeu ne-a dat legea iubirii! Noi de ce ne urâm între noi? Ce câștigăm dacă ne jignim fără rost? Religia nu face rău nimănui! Dar trebuie aplicată în realitatea vieții. Dacă vrețI o societate mai bună, nu perfectă, vă rog să punețI în aplicare ce ne învată sfânta biserică. Nimeni nu este perfect. Trebuie să ne tolerăm unii pe alții, așa cum bunul dumnezeu ne suportă în fiecare zi. Suntem trecători pe acest pământ. De ce ne certăm pentru lucruri minore? Virtutea construiește veșnicia. Păcatul distruge existența. Să luăm aminte cum ne-a salvat din robia morții veșnice dumnezeu făcut om! Dumnezeu ne-a creat să fim fericițI, iar noi l-am crucificat drept mulțumire. Dragii mei toțI suntețI valoroșI! AvețI suflet bun! ActivațI bunătatea iubirii din voi! Vă mulțumesc! Vă urez sănătate șI viață lungă plină de bucurii! Sărbători pascale binecuvântate de dumnezeu! Vă sărut cu smerenie! Doamne ajută!

  8. Avem nevoie de cursuri de educatie sexuala, civica, financiara, rutiera! Nu de religie! Am avut cursuri de religie pana acum.. unde ne-au adus? Uitati-va in societate. Oamenii astia au facut ora de religie.

    1. Uau, ce logica are Daniel! Prin urmare, la ora de religie, copiii învață să bea, să fumeze, să facă amor și apoi avort etc. Daniel, tu chiar ai putea să predai Logica și argumentare!

      1. Invata ca femeia e ultima roata de la caruta, vesnic pacatoasa. Mai invata ca pacatele bunicilor trec la nepoti si ca o apa chioara vindeca orice boala. Apoi invata ca lumina de la mormantul lui Iisus se aprinde singura, chiar daca se stie de peste 120 de ani ca este o inselatorie. Invata inclusiv sa sarute mana unui barbat strain de familie si ca lipsa botezului condamna copilul la chinuri vesnice. Nu in ultimul rand invata ca virginele pot naste baieti, ca toate animalele (perechi) au incaput pe o barca si ca cineva ar fi inviat acum peste 2000 de ani. In secolul 21 toate astea sunt jigniri aduse direct ratiunii umane. Mai bine crezi ca nu ploua maine in ciuda avertismentului meteorologilor. E mai sanatos.

  9. Și cu profesorii de religie cum rămâne dacă elevii nu mai au chef de morală și de Dumnezeu? Îi trimiți acasă în șomaj? Păi de asta a investit acel profesor energie, bani, stres etc. că să ajungă la mâna elevului? Păi ce fel de autoritate ar mai putea avea, dacă profesorul ajunge să fie șantajat de elevi cu chiar jobul său? Cum rămâne cu echitatea fața de ceilalți colegi profesori? Se știe ca daca ai obtinut postul prin examen, ar trebui sa beneficiezi automat de siguranta locului de munca asa cum mai toate cadrele didactice o au! Păi…îti mai convine să faci o facultate, să dai nu stiu cate examene, sa suporti ifosele nu stiu cui, sa te stresezi din tot felul de situatii penibile, iar la final sa ti se spuna ” multumim, nu mai aveti loc de munca!”

    1. “Se știe ca daca ai obtinut postul prin examen, ar trebui sa beneficiezi automat de siguranta locului de munca asa cum mai toate cadrele didactice o au.” – nu există siguranța locului de muncă nici măcar în învățământ. E adevărat, în condițiile în care se aplică legea aceasta, mulți profesori de religie își vor pierde postul. Însă, hai să recunoaștem că legea anterioară era făcută în așa fel încât să forțeze participarea la ora de religie. Cum să faci cerere că nu vrei religie? Mai de rușine, mai de frică, părinții, în general, renunțau la cerere. Profesorii de religie au avut mult timp la dispoziție să ia măsuri, în condițiile în care este vizibil că tinerii încep să se îndepărteze din ce în ce mai mult de religie și că momentul acesta urma să vină.
      Oricum, nu vi se pare exagerat să facă religie toată lumea de la clasa pregătitoare până în clasă a XII-a? Doar
      româna mai are privilegiul ăsta. Ciudat, în secolul XXI.

    2. Cu toata stima si respectul, daca persoana respectiva fix profesor de religie a ajuns, atunci nu a fost prea stralucita in viata sa si nici prea multe eforturi nu a depus. Am avut profesori de religie chiar buni la suflet la vremea mea si cu un caracter aparte, profesori care mi-au castigat respectul, dar asta nu ma impinge sa retrag ceea ce tocmai am zis. Efectiv cel mai usor post e cel de profesor de religie, si e platit prea bine considerand ca elevii nu invata absolut nimic in ora aceea, ei fiind, dupa caz, ori spalati pe creier, ori obligati sa asculte aceleasi lectii an de an si sa invete lucruri care nu le vor folosi nici macar o secunda in restul vietii lor, ori pusi sa stea intr-o clasa fara sa faca nimic productiv. Pentru cei care sunt ortodoxi si chiar cred in aceasta teorie cum ca ar exista un creator, si mai precis ca acela ar fi cel descris de Isus Hristos, poate are sens, desi tot o pierdere de timp e. Pentru restul, cei care nu cred in existenta unei asa zise “fiinte” atotputernice, cei care cred dar au totusi dubii si cei care au alte religii, ora asta nu are absolut niciun rost. In general, elevii care nu sunt interesati de aceasta ora se claseaza in una din urmatoarele 3 categorii: elevii care se bucura sa petreaca o ora in plus cu ai lor colegi, copii care deci vor renunta la aceasta materie daca si restul clasei (sau cel putin prietenii lor din colectivul acela) ar vrea sa o faca; mai sunt si elevii slabi, pentru care normal ca aceasta este o ora speciala, o ora de relaxare pe care abia o asteapta si o ora pe care ocazional o pot folosi pentru a face copiute pentru un test care urmeaza in ziua aceea; si nu in ultimul rand, elevii carora chiar le pasa de cariera lor si care muncesc din greu in timpul liber sa se dezvolte pentru a ajunge printre cei mai buni in domeniul care-i pasioneaza, viitori oameni respectabili, de succes, pentru care acea ora este o ora complet pierduta din viata lor, si problema este ca nu e doar o ora, ci mai exact 468 DE ORE in total din clasa pregatitoare pana in liceu. 468 de ore folosite constructiv chiar fac o diferenta, fie ca sunt folosite pentru sesiuni de exercitii fizice intense, pentru studii sau chiar exersand un hobby al lor din care ar putea ajunge sa faca un profit pe viitor ca side job. In 468 de ore, un elev determinat, cu inteligenta usor peste medie, ar putea invata toata materia de biologie predata in gimnaziu, liceu si chiar macar o treime din cea predata la facultate, singur. Majoritatea profesorilor de religie au, pe langa postul de profesor, si pe cel de preot in biserica, deci nu-ti face tu griji pentru ei, cel mai probabil castiga deja destul cat sa duca un trai decent considerand eforturile minime depuse daca ar fi ca toti elevii sa renunte la ora de religie. Pentru cei care sunt doar profesori de religie, nu e o tragedie, va trebui pur si simplu sa puna si ei osul la treaba si sa isi gaseasca un job adevarat, ca orice alt om din jurul lor.

    3. N-au decat sa isi gasesca un job adevarat. Materia asta este o pierdere de 468 de ore din viata elevilor, ore in care ar fi putut sa faca lucruri mult mai productive decat sa asculte bazaconii si sa fie spalati pe creier. Scrisesem un comentariu mult mai lung in care chiar am intrat in detalii despre toate motivele pentru care religia nu are niciun rost in scoli, dar din greseala i-am dat submit pana sa-l termin de scris. N-am sa stau sa-l rescriu pt ca avea macar 700 de cuvinte. La revedere.

  10. Sincer, ar trebui scoasă cu totul religia din orarul școlar. Pe lângă faptul că nu se face aproape nimic, cu efective de elevi înjumătățite, profesorii care predau religie au aceleași salarii ca ceilalți.
    Este corect? Alt profesor are dublu numar de elevi, are o mare responsabilitate dacă este română sau matematică, da teste, face fișe de lucru, corectează simulări, dădea teze…Un profesor de istorie poate face câteva ore de istorie a religiilor și este suficient. Cultură generală și atât…

    1. Simpli și dezbinați. Așa sunt unii profesori din România.

      Observă și trag concluzii doar privind în bula lor.

      Nu pot înțelege la nivel de sistem, de curriculum, de implicații pluri și interdisciplinare.

      Atât se poate. Unii dintre profesori nu mai au nici măcar curiozitatea de a înțelege cum funcționează sistemul de educație în comuna lor sau în orașul lor.
      De nivel național ce să mai vorbim.

      Așa s-a ajuns ca Ministerul și sindicatele să joace ,,țonțoroiul” cu cadrele didactice și să le plimbe pe sub nas, de ani de zile, promisiuni deșarte.

    2. Poate că în anumite școli nu se face nimic la religie. Sunt și școli în care se face. Exista și copii atenti, interesați; aceeași elevi conștiincioși care sunt atenți și la celelalte ore. Referitor la salariile profesorilor, dacă e să le raportăm la munca profesorilor de română și matematică, mai sunt și alte materii la care nu se face mare lucru și care ar fi putut fi cuprinse într-un capitol în cadrul altei discipline, pentru “cultura generala” (educație socială, tehnologică și alte educații care se tot înmulțesc sufocand orarul elevilor).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bacalaureat 2024 Istorie, sesiunea specială. Subiectele și baremele au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00 – descarcă / Eseu despre spațiul românesc în secolele XIV-XVI la subiectul III

Subiectele și baremele de la proba obligatorie a profilului, adică Matematică și Istorie, pentru sesiunea specială a examenului de Bacalaureat 2024, au fost publicate miercuri, 22 mai, la ora 15:00…
Vezi articolul

Asociația Elevilor din Constanța critică “incapacitatea și dezinteresul” ministrului Ligia Deca, în asigurarea unui sistem educaţional “funcţional şi calitativ”, după rezultatele PISA 2022 / Elevii îi solicită demisia

Asociația Elevilor din Constanța (AEC) solicită ministrului Ligia Deca demisia de onoare “în urma dovedirii incapacităţii şi dezinteresului în asigurarea unui sistem educaţional funcţional şi calitativ”. Într-un comunicat de presă,…
Vezi articolul