Scurtarea programului elevilor de către școlile care funcționează în 3 schimburi este discriminatorie. Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a anunțat într-un răspuns la solicitarea Ziarului Financiar că ora de curs de 40 de minute şi pauza de 5 minute la școală sunt discriminatorii. Colegiul director al CNCD solicită „să se dispună măsuri compensatorii pentru elevii dezavantajați de scurtarea orelor de curs”.
Legea învățământului preuniversitar în vigoare de vara trecută le interzice școlilor să funcționeze în 3 schimburi. Ministrul Ligia Deca a anunțat însă în septembrie, la începerea școlii, că în jur de 25.000 de elevi din țară învață în 3 schimburi în anul școlar 2023-2024, pentru că interdicția privind această practică se aplică din 2025-2026, potrivit legii Educației.
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) anunță, în răspunsul trimis Ziarului Financiar, că „orice modificare a duratei orei de curs reprezintă în fapt tratament diferențiat, întrucât o astfel de diferență denotă o nerespectare a unui drept fundamental la educație, ceea ce se traduce ca fiind discriminare prin neasigurarea accesului la educație în condiții egale pentru toți elevii înscriși în diferite unități de îmvățământ din sistemul public“.
Colegiul director recomandă „să se dispună măsuri compensatorii pentru elevii dezavantajați de scurtarea orelor de curs”.
Informații de context
Legea învățământului preuniversitar 198/2023 inițiată de Ligia Deca și promulgată în iulie 2023 prevede următoarele la articolul 19, dedicat modului în care este organizată rețeaua școlară:
„(17) Procesul educațional se desfășoară în maximum două schimburi. Organizarea programului școlar are în vedere următoarele reguli:
a) cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00;
b) în învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs;
c) în situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ;
d) pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute;
e) în învățământul special, durata orei de curs și a activităților de terapii specifice este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 30 de minute după cea de-a doua oră de curs;“
Legea învățământului preuniversitar Deca-Iohannis:
În septembrie 2023, înainte de începerea anului școlar, ministrul Educației Ligia Deca a declarat că “ultima estimare, dacă îmi permiteți imediat pentru că am solicitat și eu, la această dată erau un pic peste 25.000 de elevi în unități care învață în 3 schimburi. În unele cazuri din păcate unitatea este singura unitate de învățământ din unitatea administrativ teritorială acolo. Este nevoie de investiții în infrastructură școlară. Noi chiar recent am încheiat un apel pentru construirea de școli verzi școli sustenabile și îndemn autoritățile publice locale să aplice pentru aceste fonduri disponibile mai ales că ele vin din surse europene în ideea de a reuși să răspundem nevoii demografice de a avea noi unități de învățământ și acum factual există un sprijin real din partea ministerului”.
Întrebată de ce se aplică abia peste 2 ani interdicția ca școlile să se organizeze în 3 schimburi, Deca a răspuns:
“Legea vorbește, într-adevăr, despre interzicerea desfășurării procesului educativ în trei schimburi. Numai că dacă verificăm exact momentul de la care această prevedere intră în vigoare, la dispozițiile tranzitorii, o să vedem că ea se aplică începând cu anul școlar 2025-2026. Noi am făcut toate eforturile și am solicitat atât inspectoratelor, cât și autorităților publice locale să încerce să identifice soluții pentru o parte dintre aceste unități de învățământ pe care le-ați menționat deja. Avem anunțate soluții care vor fi utilizate fie la începutul anului școlar, fie la câteva luni după, fiind în finalizare anumite lucrări care ar asigura alte spații, fie există soluții identificate. Sunt în momentul în care aleg una dintre aceste soluții. Deci, pentru unitățile de învățământ care se află în trei schimburi vom face toate eforturile pentru ca la momentul în care prevederea legală cu interzicerea învățământului în trei schimburi intră în vigoare, să nu mai avem nicio astfel de școală. Am început mai devreme, am făcut întâlniri repetate cu inspectorii pentru a identifica aceste școli și am încercat să găsim formule alternative. Fac apel pe acest această cale către toate primăriile care împreună cu inspectoratele trebuie să găsească o soluție în aceste cazuri, să facem împreună eforturi să nu mai avem astfel de situații pentru că afectează calitatea actului educațional, un proces în trei schimburi, să accepte soluțiile care presupun consorții școlare sau relocarea procesului educațional, pentru că și acolo există o anumită rezistență”.
Edupedu.ro a scris de mai multe ori despre situația elevilor de la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni, unde părinții au protestat de mai multe ori în ultimii ani pentru că liceul e supraaglomerat. Ei cer de peste un an construirea unei noi școli.