Scurtarea programului elevilor de către școlile care funcționează în 3 schimburi este discriminatorie. Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a anunțat într-un răspuns la solicitarea Ziarului Financiar că ora de curs de 40 de minute şi pauza de 5 minute la școală sunt discriminatorii. Colegiul director al CNCD solicită „să se dispună măsuri compensatorii pentru elevii dezavantajați de scurtarea orelor de curs”.
Legea învățământului preuniversitar în vigoare de vara trecută le interzice școlilor să funcționeze în 3 schimburi. Ministrul Ligia Deca a anunțat însă în septembrie, la începerea școlii, că în jur de 25.000 de elevi din țară învață în 3 schimburi în anul școlar 2023-2024, pentru că interdicția privind această practică se aplică din 2025-2026, potrivit legii Educației.
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) anunță, în răspunsul trimis Ziarului Financiar, că „orice modificare a duratei orei de curs reprezintă în fapt tratament diferențiat, întrucât o astfel de diferență denotă o nerespectare a unui drept fundamental la educație, ceea ce se traduce ca fiind discriminare prin neasigurarea accesului la educație în condiții egale pentru toți elevii înscriși în diferite unități de îmvățământ din sistemul public“.
Colegiul director recomandă „să se dispună măsuri compensatorii pentru elevii dezavantajați de scurtarea orelor de curs”.
Informații de context
Legea învățământului preuniversitar 198/2023 inițiată de Ligia Deca și promulgată în iulie 2023 prevede următoarele la articolul 19, dedicat modului în care este organizată rețeaua școlară:
„(17) Procesul educațional se desfășoară în maximum două schimburi. Organizarea programului școlar are în vedere următoarele reguli:
a) cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00;
b) în învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs;
c) în situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ;
d) pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute;
e) în învățământul special, durata orei de curs și a activităților de terapii specifice este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 30 de minute după cea de-a doua oră de curs;“
Legea învățământului preuniversitar Deca-Iohannis:
În septembrie 2023, înainte de începerea anului școlar, ministrul Educației Ligia Deca a declarat că “ultima estimare, dacă îmi permiteți imediat pentru că am solicitat și eu, la această dată erau un pic peste 25.000 de elevi în unități care învață în 3 schimburi. În unele cazuri din păcate unitatea este singura unitate de învățământ din unitatea administrativ teritorială acolo. Este nevoie de investiții în infrastructură școlară. Noi chiar recent am încheiat un apel pentru construirea de școli verzi școli sustenabile și îndemn autoritățile publice locale să aplice pentru aceste fonduri disponibile mai ales că ele vin din surse europene în ideea de a reuși să răspundem nevoii demografice de a avea noi unități de învățământ și acum factual există un sprijin real din partea ministerului”.
Întrebată de ce se aplică abia peste 2 ani interdicția ca școlile să se organizeze în 3 schimburi, Deca a răspuns:
“Legea vorbește, într-adevăr, despre interzicerea desfășurării procesului educativ în trei schimburi. Numai că dacă verificăm exact momentul de la care această prevedere intră în vigoare, la dispozițiile tranzitorii, o să vedem că ea se aplică începând cu anul școlar 2025-2026. Noi am făcut toate eforturile și am solicitat atât inspectoratelor, cât și autorităților publice locale să încerce să identifice soluții pentru o parte dintre aceste unități de învățământ pe care le-ați menționat deja. Avem anunțate soluții care vor fi utilizate fie la începutul anului școlar, fie la câteva luni după, fiind în finalizare anumite lucrări care ar asigura alte spații, fie există soluții identificate. Sunt în momentul în care aleg una dintre aceste soluții. Deci, pentru unitățile de învățământ care se află în trei schimburi vom face toate eforturile pentru ca la momentul în care prevederea legală cu interzicerea învățământului în trei schimburi intră în vigoare, să nu mai avem nicio astfel de școală. Am început mai devreme, am făcut întâlniri repetate cu inspectorii pentru a identifica aceste școli și am încercat să găsim formule alternative. Fac apel pe acest această cale către toate primăriile care împreună cu inspectoratele trebuie să găsească o soluție în aceste cazuri, să facem împreună eforturi să nu mai avem astfel de situații pentru că afectează calitatea actului educațional, un proces în trei schimburi, să accepte soluțiile care presupun consorții școlare sau relocarea procesului educațional, pentru că și acolo există o anumită rezistență”.
Edupedu.ro a scris de mai multe ori despre situația elevilor de la Liceul „Ioan Petruș” din Otopeni, unde părinții au protestat de mai multe ori în ultimii ani pentru că liceul e supraaglomerat. Ei cer de peste un an construirea unei noi școli.
9 comments
Programul de 40min tine din pandemie….scoala gimnaziala a ajuns la 4 schimburi, liceul are scoala gimnaziala relocata.
Faceti campusuri scolare, dotate cu tot ce trebuie-cantina, sali si terenuri de sport, bazine, profesori pregatiti!
Puneti accent pe sport, introduceti inapoi ore de sport la liceu, nu o ora pe saptamana care nu se face.
Elevul este beneficiarul!
Ce ne facem cu copiii care așa funcționează de 3 ani de zile?Cum compensam timpul pierdut?10 min la fiecare ora plus că sunt mititei mai trec 10 min până își scot cărți caiete și îi potolești din foiala și le captezi atenția,au mai rămas 20 min in care sa și predai sa te asiguri că și au înțeles ceva din ce s-a predat
Ce pueti cere celor din minister, care au creat prin tot felul de acte normative un adevarat haos.
Care este baza legala ce stabileste programul scolilor?
Pe scurt, legea 198/2023, prin articolul 19 alineatul 17 (cu punctele a-f) stabileste modul în care se organizeza programul scolar. Doar ca , din dorinta de a da un aspect de legalitate programului in trei schimburi, acoperind incompenta autoritatilor, aceeasi lege, prin dispozitiile ttranzitorii si finale, proroga prevederile art. 19 , alin. 17 ( în integralitatea sa ) pentru anul scolar 2025-2026. Astfel, dispozitiile art.248 alin (13) stabilesc ca Aplicarea prevederilor art. 19 alin. (17) se va face începând cu anul școlar 2025-2026.”
Modul in care a fost formulata prorogarea , consideram noi, e susceptibil de a produce un vid legilsativ în ceea ce priveste programul scolilor si denota modul superficial în care a fost redactata legea 198/2023 (vezi problema burselor si multe alte bombe cu ceas, înca ascunse). Nu vi se pare suspect ca, intr-un timp foarte scurt, Ministerul Educatiei a propus de mai multe ori modificarea legii 198/2023 prin ordonata de urgenta, adica a legii care pâna mai ieri era prezentata ca fiind perfecta ?
Evident, ministerul va invoca nu stiu ce ordin de ministru, uitand ca un asemena act normativ nu poate modifica prevederile unei legi, ci doar poate veni in aplicarea ei.
Ar trebui scurtat programul tuturor, avand in vedere schimbarile de mentalitate, de atentie, de comportament etc. la nivelul intregii societati. Statul mult in banca nu garanteaza asimilarea cunostintelor si abilitatilor pe care ar trebui sa le aiba un om, ba chiar produce efectul invers. Activitatile de completare, extrascolare ar trebui sa ocupe mai mult timp decat in prezent, daca dorim eficienta in invatare si formarea unei societati coerente.
Simultanul nu e discriminatoriu?
Adevărul e că în 5 minute nu poți face nimic( nici să ajungi la scara pe care trebuie să o cobori pentru a ajunge la toaletă). Nici pentru a aștepta la rând, 3 cabine de wc și două chiuvete la 2 etaje, vreo 150 de elevi.
Pe când maxim 15 elevi în clasă, pauză de 20 de minute, teme făcute după orele de curs cu învățătoarea.
Când se vor construi școli.
Fostele instituții numite case ale.sindicatelor, palatele copiilor au săli care pot fi folosite ca spații de învățare.
no daca 40 de minute e discriminare,stam până la 9 seara la școală, nicio problema….că apoi vom avea adolescenți in burnout, nu i bai…
Hopaaa, s-au trezit membrii Consiliului si au inceput sa constate care le e obiectul muncii !
Pe bune ?!? Pai, ore de 40min nu sunt doar in scolile bagate in renovare pentru 2 ani, sunt si in scolile care nu au suficiente sali de clasa si asta nu se intampla de ieri, de azi !!!
De orele de 40min va doare, dar de marea discriminarea facuta cu privilegiile date de politicieni magistratilor, nu va mai doare ?!?
Colegiul director recomandă „să se dispună măsuri compensatorii pentru elevii dezavantajați de scurtarea orelor de curs”.
CONSTRUIȚI ȘCOLI!
… Vorbim cu pereții aici.