Opțiunile elevilor cu medii mari și rămași nerepartizați au fost indicate de secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, la Digi24: „Ceea ce se pune problema este că nu poți avea toate locurile doar la liceu. (…) Este trist pentru acești copii. Și eu sper, cu ajutorul diriginților și inspectoratelor, ei să fie ghidați spre cea mai bună opțiune pentru ei”.
Amintim că Edupedu.ro a scris că numărul copiilor rămași nerepartizați pentru admiterea la liceu a fost de 6.853, iar numărul locurilor rămase neocupate în toate liceele din România a fost 4.993. Practic, 1.860 de copii, absolvenți de clasa a VIII-a și care au susținut Evaluarea Națională, nu au avut loc din start în niciun liceu din România. – detalii aici
Întrebat despre numărul elevilor nerepartizați și că Ministerul Educației, prin reprezentanții săi, a susținut că sunt destule locuri pentru toți copiii, Bogdan Cristescu a precizat că „nu poți avea locuri doar la liceu”. El a spus că sunt locuri libere la învățământul profesional.
Dialogul dintre secretarul de stat și moderator, pe tema elevilor nerepartizați la liceu:
“Moderator: Edupedu.ro are o analiză, face acest calcul pe care ni l-ați reprodus dumneavoastră, iar concluzia lor este că inspectoratele și ministerul au mințit copiii atunci când au spus că sunt locuri la liceu.
Bogdan Cristescu: Vă dați seama, nu pot comenta fără să văd articolul. Sunt convins că nimeni nu a mințit. Ceea ce se pune problema este că nu poți avea toate locurile doar la liceu.
Moderator: Ei scad din 6.853 nerepartizați la nivel național 4.993 locuri rămase neocupate în licee la nivel național. Diferența este 1.860.
Bogdan Cristescu: Locuri la liceu, nu iau în calcul învățământul profesional.
Moderator: Pentru 1.860 de copii acum, în toată țara, nu mai sunt locuri la liceu.
Bogdan Cristescu: La liceu, da.
Moderator: Dar pot merge la…
Bogdan Cristescu: La învățământul profesional.
Moderator: M-aș întoarce pentru finalul discuției noastre la cei 15 copii care sunt excepționali după aceste rezultate…
Bogdan Cristescu: Și, pentru fiecare dintre ei, cu ajutorul…
Moderator: E drama lor și a familiilor lor, dar este și problema sistemului.
Bogdan Cristescu: Și a profesorilor, pentru că nu poți fi profesor dacă nu ești în empatic. Vă dați seama că cu toții ne gândim la ei, drept dovadă, eu am luat și am încercat să studiez pentru fiecare dintre ei posibilități. Copiii din Cluj au această posibilitate.
Moderator: Merg la bilingv-franceză.
Bogdan Cristescu: Este opțiune de teoretic, dar nu este singurul liceu teoretic, mai sunt și locuri la licee tehnologice. Este un copil din Mureș care a candidat la Sibiu. La Sibiu, dacă vrea să rămână în continuare acolo, sunt locuri la Octavian Goga, colegiu național foarte puternic, cu rezultate foarte bune. Este drept, în limba maghiară, dacă el alege limba maghiară. Copilul vine din Sighișoara de la un liceu, de asta m-am gândit, nu știu care a fost limba lui de opțiune, dar are și pe limbă maghiară, și pe limba română, în colegii puternice. O situație specială este în București, unde sunt 1.200 de copii nerepartizați și doar 409 locuri la liceu, dar mai sunt 1.800 în învățământul profesional.
Moderator: Deci în București nu mai sunt locuri.
Bogdan Cristescu: Sunt, am spus, cele 409.
Moderator: Și admitere pentru cei care au completat ceva mai apropiat de rezultatele lor, spuneți că ultima notă de admis în liceu teoretic în București este…
Bogdan Cristescu: Nu în liceu teoretic, în București, fără a face discuția pe teoretic.
Moderator: Dar în liceul teoretic care este ultima medie?
Bogdan Cristescu: Nu m-am uitat la această dată, dar o putem verifica și v-o pot pune la dispoziție. M-am uitat la ultima medie de admitere, așa cum m-am uitat pentru acești copii dacă, de exemplu, cei care au avut medii peste 9 la ce colegii ar fi putut intra în București, dacă marcau opțiunea. Și aveau colegii, în opinia mea, remarcabile: Basarab, Caragiale, Cantemir, Iulia Hașdeu, Moisil.
Moderator: Luați în calcul suplimentarea locurilor acum la liceu, se mai poate?
Bogdan Cristescu: Vă dați seama că această decizie este o decizie foarte dificilă, pentru că dacă suplimentezi un loc la liceul X, apoi primul copil care nu a intrat la acel liceu va spune: dar ar fi fost locul meu.
Moderator: Are chiar dreptul.
Bogdan Cristescu: Vă dați seama. Și atunci se dau toate lucrurile peste cap. Este trist pentru acești copii. Și eu sper, cu ajutorul diriginților și inspectoratelor, ei să fie ghidați spre cea mai bună opțiune pentru ei, dar lecția de bază este nevoia de consiliere și, din nou, poate, zic eu interesat este drept, că examenul de admitere prevăzut la colegii în proiectul de lege al Educației Naționale este o soluție”.
Informații de context
Potrivit datelor ministerului Educației, în medie, elevii au făcut 20 de opțiuni. 70% dintre elevi au fost repartizați la una dintre primele 5 opțiuni, cel mai mare procent, adică peste 77.000 de elevi. – detalii aici
Inspectorul școlar general al Municipiului București, Vlad Drinceanu, a anunțat că au rămas nerepartizați la liceu 1.216 elevi și a precizat următoarele motive: „Motivele pentru care nu au fost repartizați în principal sunt cele legate de ne completarea unui număr suficient de coduri astfel încât să poată fi repartizați computerizat, iar acești elevi se pot înscrie bineînțeles în etapa a doua de repartizarea în învățământul liceal”,
Edupedu.ro a semnalat încă de la publicarea rezultatelor de la Evaluarea Națională 2022 fenomenul devalorizării mediilor, iar în analiza publicată săptămâna trecută, după apariția ierarhiei pe București, arătam cum practic, elevi cu note mari vor ajunge la licee la care anii trecuți s-a intrat cu medii mici. Pe scurt spus, media ultimului intrat la o specializare anul trecut a devenit irelevantă pentru anul acesta.
Suplimentarea numărului de locuri la liceu pentru clasa a IX-a a fost cerută în două petiții de către aproape 4 mii de părinți. Ministrul Educației a declarat în acel context că sunt suficiente locuri la liceele din București.
Cererile de înscriere pentru cea de-a doua etapă de admitere la liceu se depun în perioada 1-3 august, potrivit calendarului oficial.
Calendarul pentru doua etapă de admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2022-2023:
25 iulie 2022: Afișarea centrului de admitere, a situației locurilor rămase libere, inclusiv a celor destinate candidaților rromi, precum și a celor destinate candidaților cu CES, a locului de desfășurare și a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoștințelor de limbă modernă ori maternă;
26 iulie 2022: Înscrierea candidaților pentru probele de aptitudini sau probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă;
27–28 iulie 2022: Desfășurarea probelor de aptitudini sau a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă;
28-29 iulie 2022: Afișarea rezultatelor la probele de aptitudini și la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și rezolvarea eventualelor contestații.
1-3 august 2022: Primirea cererilor de înscriere a candidaților care au fost repartizați computerizat în prima etapă de admitere, dar care nu și-au depus dosarele de înscriere în termen, a candidaților care au fost respinși la liceele / clasele care au organizat probe de aptitudini și a candidaților care au susținut probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau de limbă maternă în etapa a doua, precum și a candidaților care nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizați computerizat, inclusiv a candidaților pe locurile speciale pentru rromi și a candidaților pentru locurile distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă.
Primirea cererilor de înscriere a absolvenților clasei a VIII-a care nu au susținut evaluarea națională.
Notă: Candidații pe locurile speciale pentru rromi și candidații pentru locurile distincte alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă își păstrează prioritatea pe locurile destinate acestora care au rămas libere după soluționarea situațiilor speciale.
4-5 august 2022: Repartizarea candidaților în etapa a doua, de către comisia de admitere județeană / a Municipiului București. Repartizarea se face conform unei proceduri stabilite de către comisia de admitere județeană sunt deja Municipiului București, publicate pe site-ul inspectoratului școlar județean / al municipiului București și comunicate unităților de învățământ până la data de 11 iulie 2022.
6 august 2022: Transmiterea către Centrul național de admitere a rezultatelor repartizării prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată.
Cine este Bogdan Cristescu
La sfârșitul lunii iunie a apărut în Monitorul Oficial numirea lui Bogdan Cristescu pe postul de secretar de stat pentru proiecte cu fonduri europene.
Bogdan Cristescu a venit în locul Mariei Manea, cea care și-a dat demisia din funcție în urmă cu aproape 3 luni.
Cristescu a avut ieșiri publice foarte rare, cea mai recentă declarație notabilă fiind în iunie 2021, la prezentarea datelor testării internaționale TIMSS, când a demontat „mitul” foarte des invocat pentru slabele performanțe ale elevilor români la testările internaționale, cum sunt PISA sau TIMSS, conform căruia „noi nu am preda elevilor conținuturile pe care le evaluează acele teste”. „Dar 86% din conținuturile evaluate în studiul internațional se regăsesc în programa din România, față de 72% cât este media internațională și față de 46% cât este în Finlanda”, a declarat atunci acesta.
De remarcat că este printre puținele numiri de secretar de stat din poziția de expert al ministerului, fără implicare politică. Potrivit surselor Edupedu.ro, Bogdan Cristescu nu este membru al niciunui partid politic.