OPINIE De ce studierea Holocaustului, alături de perioada comunistă, la materia istorie în școală este utilă

5.737 de vizualizări
Foto: colaj – Ion Antonescu, Gheorghe Gheorghiu Dej, Nicolae Ceaușescu
Camera Deputaților a adoptat o propunere legislativă care prevede studierea istoriei evreilor și a Holocaustului, prin introducerea unei discipline școlare cu acest obiect în planurile-cadru ale învățământului liceal și profesional, scrie jurnalistul Petru Clej pe G4Media.ro.

Propunerea a fost înaintată Senatului care este în cazul de față cameră decizională, iar Guvernul propune și ca “programa școlară, manualele, materialele didactice și metodologiile pentru disciplina școlară ‘Istoria Evreilor. Holocaustul’ să fie elaborate de către Institutul Național pentru Studierea Holocaustului în România “Elie Wiesel” și experți ai Ministerului Educației, în colaborare cu membrii Consiliului de Onoare. Materialele elaborate vor fi aprobate de Ministerul Educației”.

Nu e surprinzător că aceste măsuri adoptate de parlament și propuse de guvern au fost întâmpinate cu destule comentarii negative. Adeseori aceste comentarii au în subtext antisemitismul. Unele comentarii sugerează că o astfel de măsură este adoptată de politicienii din România la presiuni externe, originea favorită fiind miliardarul american de originea evreiască George Soros și Israelul sau mai pe scurt “evreii” (sau “jidanii” cum îi numesc mulți dintre acești critici).

Este adevărat că adeseori când autoritățile române au adoptat măsuri de combatere a antisemitismului sau a negării Holocaustului ele au venit în urma unor critici externe sau pentru a “peria” imaginea României pe plan internațional.

De pildă Ordonanța de Urgență 31/2002 (modificată ulterior prin legea 217/2015) care incrimina negarea Holocaustului, apologia persoanelor condamnate pentru crime de război (ca Ion Antonescu) și interzicea Mișcarea legionară, a fost adoptată de guvernul Adrian Năstase în perioada în care România era candidată la aderare la Uniunea Europeană și NATO și era o măsură care “dădea bine”. Că OUG 31/2002 a fost aplicată rar de Parchet, iar condamnările de către instanțe au fost și mai rare, e o altă chestiune.

Dar Holocaustul face parte din istoria României, iar statul român a recunoscut responsabilitatea regimului condus de Ion Antonescu între 1940 – 1944 în moartea a între 280.000 și 380.000 de evrei și 11.000 de romi, potrivit Raportului final al Comisiei Internaționale pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel”, publicat în 2004. Această comisie a fost înființată printr-un decret al președintelui României la acea vreme, Ion Iliescu.

Citește articolul complet pe G4Media.ro.
Citește și: “Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină obligatorie la liceu: Un proiect de lege aflat la Senat are sprijinul majorității partidelor și al Guvernului / Printre inițiatori: Sorin Cîmpeanu, care în cazul educației sexuale respingea schimbarea planurilor-cadru în Parlament

11 comments
  1. Ion Antonescu a fost un criminal de război condamnat în 1946, sentință confirmată de Înalta Curte de Casație și Justiție în 2008. Vă atrag atenția că apologia persoanelor condamnate pentru crime de război constituie un delict în temeiul art. 5 al OUG 31/2002

  2. În concluzie, numãrul total al evreilor români și ucraineni care au pierit în teritoriile
    aflate sub administrație româneascã este între 280 000 și 380 000.

    pag. 178 a Raportului Comisiei prezidențiale Wiesel, document oficial al statului român http://www.inshr-ew.ro/ro/files/Raport%20Final/Raport_final.pdf.pdf

    Vă atrag de asemenea atenția că negarea Holocaustului constituie un delict penal, potrivit art. 6 al OUG 31/2002 http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/34759

  3. Inteleg importanta acestor subiecte. Dar de ce trebuie sa fie o materie noua? Nu se invata la Istorie? Daca nu e in programa, de ce nu se modifica programa? Copiii nostri fac istorie din clasa a 4-a (deci vreo 9 ani de scoala) si cred ca este timp destul sa se abordeze orice subiect relevant. O materie noua va crea insa o presiune suplimentara pentru alte note in plus.

  4. Este oare utila o materie noua? S-au redus orele de Istoria Romanilor ca sa se invete istoria altui popor. De ce nu se poate invata in cadrul Istoriei Romanilor, pentru ca tine de trecutul nostru ca si popor? Oare este nevoie sa ne simtim vinovati pentru greselile trecutului? Nu noi cei de azi am savarsit atrocitati, nu parintii nostri au fost de vina, aproape toti erau copii atunci. In regula sa stim ca sa nu se mai intample, insa istoria o scriu invingatorii si de obicei este partinitoare. Greseli au fost de ambele parti.
    Prin urmare trebuie echidistanta in a privi ceea ce s-a intamplat. Regretabila este moartea atator oameni in al II-lea razboi mondial, mai ales in Romania : romani, unguri, evrei, germani, etc. Extremele aduc suferinta si asta nu trebuie sa o uite initiatorii.
    Mai exista asa ceva in alte tari? Si daca da, de ce la noi?
    Oare nu se doreste influentarea mai usoara intr-o anumita directie, a noilor generatii?
    Este posibil sa se nasca un anticurent si uite asa din senin se ajunge la antagonism. Si haosul naste oportunitati.
    Din punctul meu de vedere este un demers incorect.

  5. Sper că această materie să apară în școli și sper că va fi studiată cu seriozitate! Este o rușine colosală pentru cei care au participat la Holocaust, inclusiv pentru români. E dizgrațios să observăm comentarii pro față de regimul extremist Antoniscian prin media românească în ziua de azi și sunt destule! Sper că cei care sunt încă pro Antonescu să asculte la prima mână o istorisire a unui soldat care a asistat la crimele din Basarabia.

  6. Domnule Clej,

    Apreciez că studierea Holocaustului și a comunismului este foarte utilă, însă eu nu am înțeles de ce nu se studiază elevii și democrația interbelică. Oare tânăra generație învață doar prin exemple negative? Sau înțelegerea principiilor democratice de către tânăra generație este periculoasă pentru politicienii români?

    PS: A nu le înțelege că sunt împotriva studierii Holocaustului sau comunismului!

    1. Întrebați-i pe cei care fac curricula. Și aveți că impresia că democrația interbelică a fost una exemplară? Daunele pe care fascismul și comunismul le-au adus României au efecte până în ziua de azi.

    2. 1. Nu este o întrebare căruia îi pot da eu răspuns.
      2. Aveți impresia că democrația interbelică a fost una reușită?
      3. Predarea istoriei ca exemple pozitive și negative îmi aduce aminte de gazetele de perete comuniste cu Așa da și Așa nu

  7. Sa inteleg ca cei de la Consiliul Economic și Social sunt antisemiti cu totii! Se pare ca evidenta crasa si punctele de vedere mai mult decat pertinente sunt de fapt antisemite! Doamne in ce lume traim!

Comments are closed.

You May Also Like

Liderul sindical Marius Nistor: Dacă sistemul de învățământ universitar nu va începe să-i identifice în mod real pe cei care au vocație, dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice, viitorul nu arată foarte bine

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Radio România Actualități că „viitorul nu arată foarte bine pentru învățământul românesc”, dacă universitățile nu vor începe să-i…
Vezi articolul