Op Ed / Ștefan Pălărie, senator USR: O nouă lege marca PSD – Legea Mitei Electorale în școli

1.353 de vizualizări
Ștefan Pălărie / Foto: Facebook.com
„Politizarea învățământului este cel mai mare cancer al educației din România!” mi-a spus acum multă vreme un profesor pe care îl respect foarte mult. Cred că cititorii acestui articol sunt total de acord cu această afirmație.

Cu toții ne-am îngrozit de-a lungul timpului să auzim despre profesori chemați în ședință la sediile de partid ale PSD, PNL sau UDMR, am citit articole și am văzut cum funcția de inspector școlar este utilizată ca rampă pentru alegerile de Consiliu Județean sau campaniile electorale pentru funcția de primar. Să nu dăm uitării cazul domnului profesor-șase-case-din-meditații – care de la Inspectoratul Școlar Sibiu a ajuns primar și apoi președinte. Să nu uităm cazul de la Maramureș în care un inspector repus pe funcție mulțumea organizației județene PSD pentru încredere, iar un alt inspector, la Botoșani, mulțumea „din inimă” Partidului PNL pentru același lucru.

Această politizare a fost făcută decenii la rând, sălbatic și deșănțat, încât o parte din corpul profesoral a devenit – mai ales în mediul rural și mic urban – o portavoce electorală responsabilă de transmiterea către părinți a mesajelor partidului aflat la putere la nivel local.

Cu miza mare a anului super electoral 2024, băieții deștepți de la PSD se pregătesc să mai dea o smetie. Doar așa pot descrie proiectul de lege L125/2024 aflat pe circuitul Parlamentului – pe care personal l-aș numi – „Mita Electorală în Școli”. Inițiat de un grup de parlamentari PSD de Brăila (județul celebru pentru patentatul Fenomen Brăila), proiectul propune hodoronc-tronc un lucru aparent simplu și aparent benefic descris în doar 4 rânduri:

Proiectul de lege L125/2024 de modificare a Legii învățământului preuniversitar Deca-Iohannis / Sursa: senat.ro

Mai precis, posibilitatea oferită consiliilor locale și județene de a premia elevii și, atenție, profesorii din școală care au contribuit la reușita elevilor – cu sume de bani din taxele cetățenilor. La prima vedere am putea spune că premierea performanței este un lucru foarte bun. De ce nu?

Dar dacă citești mai atent ce vor PSD-iștii, începi să faci legăturile.

  1. Să înțelegem cu toții că astăzi nimic, dar absolut nimic nu împiedică primăriile sau consiliile locale să propună, printr-o Hotărâre de Consiliu Local, alocarea unor fonduri de premiere pentru un elev olimpic, un număr de cetățeni cu merite deosebite sau chiar pentru o întreagă categorie de elevi care respectă anumite condiții. Odată motivată această decizie, odată făcut calculul de alocare bugetară, dacă această propunere de hotărâre trece la vot, inițiată de primar sau de consilieri – premierea devine posibilă. Si atunci, vine întrebarea, de ce mai era nevoie de schimbarea legii?
  1. Guvernul României oricum premiază elevii cu nota 10 la examenul de Evaluare Națională sau la examenul de Bacalaureat. A lua nota 10 pe linie la toate probele este totuși o performanță care merită aplaudată și chiar recompensată. De ce mai era nevoie de modificarea legii pentru asta?
În opinia mea, mârșăvia acestei legi stă în două puncte interconectate:
  1. Sintagma – „premierea elevilor cu rezultate deosebite în excelența școlară” este atât de vagă, încât poate să însemne absolut orice. 
  1. Menționarea „și a cadrelor didactice care s-au ocupat de pregătirea lor

Pe scurt, din cele două crâmpeie de lege puse împreună, primarul va putea în viitor să premieze orice elev (căci definiția rezultatelor deosebite aste atât de vagă, încât poți să pui orice acolo) și orice cadru didactic care „s-a ocupat” de pregătirea acelor elevi. Și asta fără să se mai treacă printr-o decizie de Consiliu Local, așa cum prevede în prezent Codul Administrativ.

Suntem în an electoral, iar anul școlar ce se încheie în 21 iunie va da posibilitatea primarilor și președinților de consilii județene (evitând o decizie formalizată de consiliu) să premieze în bani corpul profesoral loial care s-a implicat în alegerile locale ce vor avea loc pe 9 iunie. Și nu oricum, ci cu banii cetățenilor plătiți din taxe și impozite la nivel local. Să te ții acum de presiuni politice, ședințe la sediu de partid, obiective de like-uri, share-uri și comentarii pe Facebook – către niște profesori transformați în troli de partid printr-o lege care își bate joc de normalitate. 

Să fim limpede înțeleși, nici eu și nici USR nu ne împotrivim meritului și rezultatelor înalte, nici din partea elevilor, nici din partea profesorilor. Dimpotrivă. Noi milităm pentru salarii în educație care să redea demnitatea meseriei celor care o practică. De aceea am și depus un proiect de creștere a salariilor cu mult înaintea declanșării grevelor pornite oficial în 22 mai 2023. Ce nu putem însă accepta deloc este combinația salarii mici și premii din pixul primarului. Acordarea de premii fără o decizie transparentă a consiliilor locale, ci doar prin decizia primarului. Și asta la final de an școlar și la închidere de alegeri locale. Vom vota împotriva acestui proces de legalizare a mitei electorale în școli. Astfel de șopârle legislative nu fac decât să mai arunce o lopată de pământ peste șansele educației românești de a se mai face bine.

Op-ed: Ștefan Pălărie este senator, membru al partidului USR, membru în Comisia pentru Învățământ a Senatului României.


1 comment
  1. Este încă un fir de praf in colbul din învățământ acest document!

    De ani de zile, in micul nostru oraș, doar anumiți profesori fac pregătiri cu elevii apți pentru olimpiadă! Ani de zile primăria a platit aceste ore, a laudat in serbări fastuoase ,,pe cine trebuie”! Manipulează politicul la nivel local cetățenii, pentru ca aceștia să intervină la a-i ruga pe directori să ii pună pe copiii lor in anumite clase, căci, dacă nu, nu le va fi la fel de bine!

    Este și o lipsă totală de transparență de comunicare, creată artificial, pentru a da putere doar alor lor! (Cei ce știu, cei care au informația conduc!)

    Clasele au ajuns să fie distribuite de director la nivel de unitate școlară, fără ca acestuia să ii pese de prima condiție pe care un manager trebuie să o asigure ptr.bunul mers al instituției: egalitatea de șanse a angajaților! Iar el e primul care incalcă acest principiu!
    Și ce este mai dureros e că directorul vrea să te ia pe tine partener la aceste porcării: ,,Ce să facem? M-a sunat dl.primar….!” ,,Să ce, doamnă director? De când primarul distribuie orele din școală? Eu sunt angajat al statului român, cu zeci de examene date, cu mii de ore de studiu, de muncă onorez postul!” /,,De când dl.primar, cu banii cetățenilor, plătește pe cine vrea dumnealui la Centrul de Excelență?”
    Urmare firească a discuției: Dl.primar, consiliul local, ISJ nu au mai aprobat la un nivel de clase organizarea pregătirii, respectiv plata orelor, pentru că responsabil era un om pe care nu-l voia dumnealui ! Întreaga comunitate a avut de pierdut, dar ce conta asta? Comunității i s-a demonstrat încă o dată că nimic nu se poate fără politic!
    Caz real!

    Așa că articolul are implementare in realitate, chiar dacă pare SF!
    Nu il cunosc pe dl.autor, dar e clar că se întâmplă cele descrise in multe locuri din țară, deci e o strategie!
    Mai grav!(Eu crezusem că la noi e un caz izolat!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OMS îndeamnă statele europene la o mai bună protejare a copiilor cu vârste între patru și 15 ani, cea mai afectată categorie de vârstă în prezent / Vaccinarea obligatorie anti-COVID-19, „ultim recurs absolut”

Filiala europeană a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) îndeamnă marţi, în contextul unei intensificări a epidemiei Covid-19, la o mai bună protejare a copiilor cu vârsta cuprinsă între patru şi…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

„Există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit”, spune psihologul Mircea Miclea, profesor și fondatorul…
Vezi articolul

Un an cu ministrul Cîmpeanu, văzut din opoziție de USR: România Educată – în punctul zero. Digitalizare – aproape zero. Planurile-cadru – nicio schimbare. Încurajarea imposturii, în cazul plagiatelor. Profesionalizare zero și politizare mare în managementul școlar

Progres minim sau inexistent în cele mai multe puncte-cheie de reformă în educație, plus regrese în domenii precum integritatea academică – așa sumarizează doi parlamentari USR-PLUS, Ștefan Pălărie și Irineu…
Vezi articolul

EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate

Proiectul noii legi a educației din preuniversitar lansat în urmă cu o zi de ministrul liberal Sorin Cîmpeanu a fost analizat în detaliu de profesorul Mircea Miclea, fost ministru al…
Vezi articolul
Programa școlară

Rezultatele evaluărilor naționale din Franța 2022: Elevii de clasa a V-a au punctaje mai slabe și la franceză, și la matematică, față de 2021. Copiii de clasele pregătitoare și I au rezultate la fel ca anul trecut sau doar puțin mai bune

Rezultatele evaluărilor naționale din Franța, derulate în luna septembrie 2022, au fost publicate recent într-un raport de Direcția de evaluare specializată franceză – DEPP, similară Centrului Național pentru Politici și…
Vezi articolul