Op Ed / Margaritis Schinas, vicepreședinte al Comisiei Europene: Europa are nevoie de o revoluție în privința aptitudinilor. Când? Acum

1.604 vizualizări
Margaritis Schinas
Dezvoltarea aptitudinilor este un proces care durează întreaga viață. Aptitudinile, competențele și calificările au nevoie de schimbare de-a lungul timpului și trebuie să se dezvolte în concordanță cu evoluțiile de pe piața muncii.

Cu toate acestea, chiar și înainte de pandemie, cele mai recente date privind uceniciile, perfecționarea și recalificarea reflectă o viziune sumbră. Peste 20% dintre adulții europeni se confruntă în continuare cu probleme din cauza nivelului de alfabetizare redus, peste 70% dintre companiile europene consideră că lipsa competențelor le pune obstacole în calea desfășurării activității, iar 25% dintre IMM-urile din UE se confruntă cu dificultăți majore în găsirea de personal competent.

Iar acum pandemia de coronavirus a amplificat tendințele de pe piața muncii în ceea ce privește aptitudinile, accelerând în același timp atât nevoia, cât și oportunitățile de schimbare. Se estimează că tranziția către o economie eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor, circulară, digitalizată și cu emisii reduse de carbon va crea peste un milion de locuri de muncă până în anul 2030. Estimările spun că domeniul inteligenței artificiale și cel al roboticii vor genera, ele singure, aproape 60 de milioane de noi locuri de muncă în următorii 5 ani. În același timp, alte profesii se vor schimba sau chiar vor dispărea, iar schimbările demografice vor face ca Europa să aibă nevoie de utilizarea la maximum a propriilor talente și a diversității.

Traversăm cu toții o perioadă a tranzițiilor verzi și digitale, care remodelează rapid modul european de viață, muncă și interacțiune. Pandemia globală a accelerat în special tranziția digitală, transformând brusc munca și învățarea de la distanță în realitate pentru milioane de lucrători – fără a include aici eforturile deosebite depuse în încercarea de a ne învăța părinții cum să folosească aplicațiile video.

Toate acestea înseamnă că, acum mai mult ca oricând, UE are nevoie de o schimbare de paradigmă în ceea ce privește aptitudinile.

Convingerea Comisiei Europene este că investiția cea mai bună pentru viitorul nostru este cea în oameni. Noua Agendă pentru competențe, recent adoptată, are în vedere chiar acest lucru. Construită în jurul unui set de 12 acțiuni, agenda are ca scop să le ofere oamenilor posibilitatea de a-și dezvolta aptitudinile de-a lungul întregii vieți, precum și să faciliteze investițiile în competențele cetățenilor, în întreaga Europă.

Completarea lacunelor în materie de competențe, găsirea de locuri de muncă pentru adulți, găsirea de cursuri de formare profesională pentru tineri și promovarea antreprenoriatului vor fi cruciale pentru redresarea noastră. Unul dintre cele mai dificile lucruri atunci când se trece printr-o perioadă de recesiune este că, de obicei, nu știi cine își va pierde locul de muncă. În situația actuală, putem vedea deja că persoanele aflate în șomaj tehnic sau care și-au pierdut deja locul de muncă în timpul perioadei de izolare sunt cele care acum au nevoie cel mai mult de sprijin pentru ca fie să își găsească slujbe similare, fie să înceapă cariere total diferite. Noul nostru Pact privind competențele îi va reuni pe cei care pot investi în dezvoltarea aptitudinilor, va sprijini centralizarea angajamentelor de formare profesională și va disemina pe scară largă informațiile privind competențele, pe care serviciile de ocupare a forței de muncă publice și private vor putea să le folosească pentru a-i orienta pe cei interesați către sectoarele unde știm că vor fi deficite de abilități și oportunități de ocupare în creștere.

Ne vom concentra la început pe ecosistemele industriale cele mai afectate de criză, cum ar fi sănătatea, construcțiile, producția de automobile, sectorul de transporturi și cel de turism. Prin adaptarea investițiilor în aptitudini la nevoile economiei creăm o situație în care nu există decât câștigători. De exemplu, pandemia ne-a adus aminte cât de mult depindem de personalul din sectorul sănătății și, în acest context, estimările prevăd o creștere a sectorului cu peste 830.000 de noi locuri de muncă, care, adăugate la nevoile de înlocuire a personalului existent, însumează astfel peste 8 milioane de locuri de muncă disponibile în sectorul sănătății în următorii 10 ani. Completarea lacunelor de competente și investițiile în strategii ambițioase de îmbunătățire a pregătirii profesionale și de recalificare sunt cruciale în garantarea unui nivel înalt de adaptabilitate și obiectivitate, precum și în stimularea unei competitivități durabile în întreaga UE, ca scop final.

Ca parte a noii sale politici în domeniul competențelor, Comisia a stabilit un set de obiective cantitative ambițioase pentru următorii 5 ani, în scopul de a avea 120 de milioane de participanți în activități de învățare în fiecare an sau de a garanta că 70% din populația adultă are competențe digitale la cel puțin un nivel de bază. Pe lângă inițiativele de mobilizare a unor acțiuni colective, elaborăm o strategie clară care să garanteze faptul că aptitudinile se pot concretiza în locuri de muncă, prin construirea de sisteme de educație pentru adulți cuprinzătoare și incluzive care să permită actualizarea competențelor de la un loc de muncă la următorul, în toate statele membre. Le vom oferi tuturor celor interesați posibilitatea de a găsi timpul și fondurile necesare pentru actualizarea propriilor competențe, prin explorarea de inițiative cum ar fi cea a conturilor personale de învățare pe tot parcursul vieții. În plus, formulăm o serie de recomandări în domeniul formării profesionale care stabilesc principalele obiective în ceea ce privește creșterea procentului de absolvenți care au un loc de muncă la cel puțin 82%, precum și garantarea faptului că 60% dintre cei ce au absolvit un stagiu de ucenicie beneficiază de învățare la locul de muncă.

Pentru mine, este de asemenea deosebit de important ca, orice am face în domeniul competențelor, acest lucru să fie compatibil cu valorile noastre. Iar pentru Europa, acest lucru înseamnă că nimeni nu este lăsat pe dinafară. Aceasta înseamnă asigurarea accesului echitabil pentru toți la oportunitățile de perfecționare, indiferent de gen, origine rasială sau etnică, credințe religioase, dizabilități, vârstă sau orientare sexuală, inclusiv pentru persoanele care provin din migrație. În același timp, toate teritoriile trebuie avute în vedere, de la marile orașe și până la zonele rurale sau izolate din întreaga Uniune Europeană. Acesta este modul de viață european.

Acest continent are o lungă tradiție în domeniul învățării – istoria europeană reprezintă o remarcabilă poveste despre creativitate, descoperiri și progrese. Este povestea bărbaților și a femeilor hotărâți să se dezvolte, pe ei înșiși și țările lor. Bineînțeles, niciun sistem nu poate rezista timpului fără nicio schimbare. Pentru Europa, este momentul punerii de acord a seturilor de aptitudini concepute în trecut cu aplicarea lor viitoare. În colaborare cu statele membre, societatea civilă și sectorul industrial, sunt convins că putem sprijini realizarea unei revoluții în privința aptitudinilor care să fie competitivă, pregătită pentru viitor și echitabilă din punct de vedere social.”

___

Margaritis Schinas este vicepreședinte al Comisiei Europene

Foto: European Union, 2020/EC – Audiovisual Service


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, către Minister, după rata de eșec de la Evaluarea Națională: Arătați-ne planurile individualizate de învățare, aplicați-le în after school și evaluați profesorii după ce au făcut cu copiii

Aproape 40% dintre elevii înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului au luat medii sub 5 sau au lipsit de la Evaluarea Națională 2019. “Rata aceasta de eșec este…
Vezi articolul

Copiii care au învățat combinat știința, matematica și citirea, pe bază de proiect, în câteva zeci de școli din SUA au înregistrat rezultate mai bune la știință și o dezvoltare socio-emoțională mai bună – studiu

Învățarea pe bază de proiect, ce combină științele cu matematica și citirea, întărește rezultatele elevilor din școala primară și dezvoltarea lor socială și emoțională, arată un nou studiu realizat în…
Vezi articolul

EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private

Ministerul Educației a lansat acum două zile specificațiile-cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată pentru examenele școlare și pentru evaluările de la clasă ale elevilor. Mai multe pasaje din descrierile…
Vezi articolul

INTERVIU Ce faci când o țară întreagă pune frână predării online? Realizezi că sunt alte rute internaționale permise de tehnologie, pentru că restricțiile mai degrabă dăunează și sunt dorite de jumătatea dintre profesori care sunt sub medie – autoarea americană Barbara Oakley

Tehnologia actuală permite tinerilor de oriunde să urmeze cursuri internaționale și să se ducă după cei mai buni profesori, condiții în care respingerea noilor modele de predare, testate în pandemie,…
Vezi articolul