Op Ed / Antonia Pup: Patologia fricii la Guvernul României sau cum România Educată devine țara din care învățăm să plecăm, cu credit sau nu

1.282 de vizualizări
Foto: Antonia Pup/Arhiva personala

Editorial semnat de Antonia Pup: studentă în anul I la Istorie, la Universitatea de Vest din Timișoara

Cu nota 10 în examenul de Bacalaureat și activități extracurriculare care îmi puteau orna un CV decent, puteam alege să plec din țară fără să mă uit înapoi. Nu am făcut-o. Mandatul de un an la cârma structurii naționale de reprezentare a elevilor mi-a oferit o oportunitate pe care, din nefericire, din ignoranță, din pasivitatea guvernanților, din lipsă de mentori, majoritatea tinerilor nu o au: oportunitatea de a crede că România se poate schimba puțin în fiecare zi, în mai bine. Nu am fost niciodată adepta credinței potrivit căreia o strategie guvernamentală izvorâtă dintr-un pompos proiect de țară poate schimba România la față mai mult decât putem să o schimbăm fiecare dintre noi, dacă alegem să fim mai buni în fiecare zi. 

Sub raport axiologic, România nu a fost nicicând mai stearpă, iar frica, niciodată mai prezentă decât este acum în politica educațională. Frica trădează incompetența guvernanților de a își asuma o serie de decizii impopulare, creionând abitir portrete de dușmani invizibili și utilizând la fel de abitir erori de logică pentru a își justifica stângăcia. Între ele, le listez pe cele mai frecvente: 

  • apelul la autoritate, întâlnit în jocul de ping-pong dintre ministrul Educației și ministrul Sănătății, pentru a justifica vacanța prelungită de primăvară;
  • apelul la milă – ad misericordiam, utilizat de către secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar (,,Subiectele vor ține seama de perioada prin care trecem”, comentând dificultatea subiectelor la simularea examenului de Bacalaureat, chiar înainte ca aceasta să fie organizată);
  • eroarea jucătorului, incorecta opinie cum că probabilitatea unui eveniment aleator poate fi influențată de (sau dedusă din) alte evenimente independente, care este folosită de conducerea Ministerului Educației pentru a justifica faptul că Biblioteca școlară virtuală nu a fost terminată din cauza unei licitații tergiversate. Totuși, Ministerul Educației nu a mișcat un deget pentru a solicita profesorilor să pregătească resurse educaționale digitale pentru momentul lansării Bibliotecii virtuale. Vecinii noștri de peste Prut au reușit să o operaționalizeze într-o lună, cu 2500 de lecții virtuale disponibile tuturor copiilor.
  • apelul la majoritate – ad populum, prin care ministrul Educației ne transmite franc că nu își asumă prelungirea anului școlar în curs (,,Dacă vrem să modificăm ceea ce știm deja, ministerul nu va veni cu propunere, dar dacă profesorii, elevii, părinții vor cere acest lucru ministerul Educației va susține”.) Dacă profesorii, elevii, părinții pot delibera asupra unei decizii de țară în cel mai complex an din istoria postdecembristă a României, care este rolul mandatului de ministru? 

Dacă la capitolul discurs, erorile de relevanță acoperă ca un panaceu dezbaterea asupra politicilor educaționale, la capitolul conținut stăm chiar și mai prost. Descartes, arhitectul sistemului cartezian, ne-a învățat că, atunci când suntem nesiguri de un lucru, să îl descompunem în mai multe unități care pot fi analizate fără prea multe complicații – unitate cu unitate. Cum arată, așadar, patologia fricii la Guvernul României, la doar patru luni de la instalarea cabinetului Cîțu? 

Fiind prima sub linie la intrarea în noul Legislativ, liderul tineretului liberal din România (care reușește performanța de a se numi liberală, deși în toată cariera ei a lucrat doar la stat) propune, din poziția de consilier de stat în cancelaria primului-ministru, un sistem de credite pentru studenții care vor să studieze în străinătate pe cheltuiala statului. Dacă majoritatea o văd drept o măsură ce trădează impostura, eu o văd drept o expresie a fricii. Frica de a rămâne irelevantă politic, după ce singura inițiativă înregistrată în mentalul colectiv în mandatul de președinte TNL este jignirea decrețeilor printr-o campanie ce abundă de cinism. Frica de a propune o măsură consistentă într-o coaliție disfuncțională. Frica de a tăia de la rădăcină impostura din mediul academic românesc, astfel încât acesta să fie dezirabil studenților performanți: publicarea tuturor licențelor, disertațiilor și a lucrărilor de doctorat, inclusiv cele ale demnitarilor, respectiv verificarea lor. Frica de a recunoaște că a fost o eroare de judecată să propui un nou sistem de burse pentru elevi în aceeași săptămână în care rezultatele la simularea examenului de Bacalaureat arată că 60% dintre elevi nu au reușit să ia o notă peste 6. 

Cum să nu îți vină, totuși, să pleci din țară, dacă vezi că aceeași consilieră primea la consultări studentul care a copiat la examenul de intrare în corpul studenților evaluatori al ARACIS? La aproape o lună de când cei doi președinți ai asociațiilor de studenți, USR și LSRS, au fost prinși copiind, Ministerului i-a fost prea frică să își asume o poziție fermă, care, din respect pentru studenții muncitori și cinstiți din România, ar fi trebuit să sune cam așa: Ușa ministerului pe care îl conduc este închisă plagiatorilor! Faptul că Ministerul Educației încă îi recunoaște pe acești lideri ai studenților este o palmă peste obrazul tuturor studenților din România pentru care cinstea și onoarea nu pot fi tranzacționate. 

Faptul că Ministerul Educației nu a luat încă nici o poziție față de hegemonia fenomenului de impostură academică pe fondul tranziției la examinările online (inclusiv în mediul preuniversitar avem părinți care șoptesc odraslelor răspunsurile la lucrările de control în spatele ecranelor), denotă tot frică. O frică de a nu deranja, de a nu face zgomot, în timp ce impostura ne sufocă și hrănește cultura datului din umeri, practică de guvernanți cu frecvență. 

Cum altfel, dacă nu urmând exemplul celui care ne conduce? Prim-ministrul României, Florin Cîțu, a declarat că Guvernul pe care îl conduce va elimina prin OUG cotizarea automată la sindicat, deci și a sindicatelor din educație. Ceea ce putea fi oportunitatea de a vedea care este legitimitatea reală a sindicatelor din educație, parteneri sociali cu care Ministerul Educației se consultă mereu, este, de peste o lună de zile, doar o altă promisiune. Același Florin Cîțu care poate să se laude cu faptul că Guvernul său a girat cel mai mic buget din educație din ultimii 30 de ani pare să nu aibă vreo problemă cu faptul că 8 milioane de lei se scurg anual din bugetul statului pentru a plăti salariile sindicaliștilor degrevați de norma didactică. Și atunci, de ce ne mai mirăm, infantil, că ,,În educație și sănătate s-au băgat foarte mulți bani și rezultatele nu se văd”? Auri sacra fames ar putea fi subtitlu pentru România Educată în care 1,4 milioane de copii sunt în risc de sărăcie și excluziune socială. 

Pe acest fundal al dublului discurs, pasarea responsabilității este cea mai asumată politică de stat. România are cel mai scurt an școlar din Uniunea Europeană, iar la această structură deja comprimată, ,,vacanța de COVID” nu a făcut altceva decât să lovească și mai mult în cei mai vulnerabili copii din România, care au pierdut deja 24 de săptămâni de școală. ,,Nu dorim să inducem încă o modificare pentru anul școlar următor”, sau, tradus din română în română, ,,ne este prea frică să decidem prelungirea anului școlar, ne este prea frică să cerem primarilor din propriul partid să organizeze infrastructura școlară ca să aducem copiii la școală vară, ne e prea frică să ne punem rău cu operatorii de turism, ne e prea frică să aducem profesorii la școală vara, după ce deja am înfuriat sindicatele, tergiversând creșterea salariilor”. 

Cea mai mare frică pe o care o am eu în momentul de față? Faptul că generația noastră va prelua din proastele obiceiuri ale guvernanților pentru a își justifica lenea, cinismul, dublul discursul și ura față de carte și învățătură. E o decizie, nu una ușoară, pe care trebuie să o luăm conștient, zi de zi. Copiind, mințind, alegând calea ușoară, folosind pandemia drept scuză pentru a nu învăța, uitând de obligațiile pe care le avem ca membri ai cetății, nu facem altceva decât să arătăm că nu merităm alți lideri, că nu suntem cu nimic mai bun decât ei. Studenților, elevilor – le lipsește o voce care să le spună că nu e vina ministrului de la București că ei refuză să învețe, să descopere, să cunoască, că aleg să copieze și să se refugieze în bezna școlii online pentru a abandona învățarea. Ne este frică, inclusiv nouă, să arătăm cu degetul, în oglindă, propriile greșeli, iar dezbaterea din educație nu face decât să întrețină această frică inconștientă. Atunci când știm că acel coleg de lângă noi copiază, nu denunțăm, ci spunem că e ,,o problemă sistemică”. Atunci când nu înțelegem o formulă la matematică sau o operă la română, alegem să detestăm programa. Facem apel la retorica anti-sistem pentru a ne justifica propria comoditate și… propria frică. 

La un an de când am solicitat organizarea examenului de Bacalaureat în pandemie, în timp ce coaliția de elevi conduși de Diana Șoșoacă și difuzați de Antena 3, solicitau echivalarea, constat că, sub raport axiologic, România n-a găsit încă un vaccin împotriva imposturii și a fricii. Speriat de propria-i umbră, Guvernul României caută dușmani (greaua moștenire, oponenții politici, trendurile europene) ca să-și justifice propria neputință. E un coping mechanism pentru un Guvern anxios, neputincios, care promovează o politică a fricii. Atâta timp cât politicile educaționale în România vor continua să fie conturate sub zodia fricii și a milei, România Educată are toate șansele să devină o zerocrație, nicidecum o democrație funcțională. 

_________________

Antonia Pup este studentă în anul I la Istorie, la Universitatea de Vest din Timișoara, unde este reprezentanta studenților în Consiliului Facultății și a Senatului Universitar. Este coordonator al departamentului de advocacy la Societatea Academică din România, implicată în proiectul Școli curate. A fost președintele Consiliului Național al Elevilor, poziție din care a militat pentru organizarea examenului de Bacalaureat în primul an de pandemie, digitalizarea educației și transport gratuit pentru elevi. S-a născut, a crescut și a făcut școala generală într-un sat din județul Timiș.

Foto: Antonia Pup/Arhiva personală


8 comments
  1. Aceasta este generația Instagram. Toată viața lor e acolo, pe Instagram, unde se expun în tot felul de ipostaze decerebrate. O groază de elevi încearcă să-și vândă produsele artistice de o calitate mediocră și se cred niște artiști în devenire, sau pur și simplu își cultivă obsesia numărului de like-uri sau de urmăritori. Nici măcar unul nu deschide o carte în timpul liber (sau o carte bună). A elevi care nu înțeleg o frază citită, dar care pictează chestii psihopate ca să participe la “contest-uri” online (i-am citat). Tot ce iese din mâinile lor dovedește un diletantism bolnav. Nimic nu este tratat cu seriozitate și profesionalism. Numai amatorism ieftin și căutarea unor laude jegoase.

  2. Sunt EXCELENTE descrierea si analiza carteziana a unor factori determinanti ai INVOLUTIILOR din ultimele 3 decenii in mediul educational romanesc…Chiar daca autoarea pleaca – exemplificativ – de la initiativa unei colege de generatie ajunsa (se pare prea devreme) lider politician si chiar consilier… Efectele contraproductive (identificate de autoare) si deci nocivitatea acestor factori determinanti sunt acum la noi tot mai evidente, tot mai multor conationali, inclusiv si mai ales noilor generatii care (mai) au perspectiva, speranta si alternativa EMIGRARII (temporare sau definitive), in cautarea unui “trai mai bun”, in state dezvoltate mai bine guvernate…. Perspectiva accentuarii depopularii Romaniei ar trebui sa ingrijoreze pe toti cei care pun interesele nationale mai presus de interesele personale sau de gashca… I-as propune autoarei sa analizeze – ca factor determinant nociv (cu tot mai larga si vizibila adoptare in adminIstratia si unele politici publice de la noi) al strategiei SIMULARE/ SIMULACRU (FAIRE SEMBLANT) – in loc de actiune lucida, onesta, eficace, eficienta…. Cei familiarizati cu Managementul calitatii stiu ca pentru a obtine orice DE CALITATE (inclusiv in domeniul politicilor publice), trebuie, in ordine, 1.sa VREI, 2.sa POTI, 3.SA STII …. Absenta/ insuficienta oricareia dintre aceste 3 conditii determina (cartezian) NON CALITATEA si chiar ESECUL!!! SIMULACRUL si SIMULAREA – desi cu costuri implicite dar inutile – sunt si mai nocive prin manipularea informationala inclusa… CUI PRODEST?

  3. Prea multe cuvinte frumoase ! Adevarul este undeva la mijloc.Aceasta generatie este indopata de prea multa informatie ,de prea multe ore inutile,nu sunt invatati sa gandeasca ,nu sunt provocati sa-si descopere abilitatile(din scoala)….Fiul meu este traumatizat ca trebuie sa invete numele la 50 de rauri si localizarea lor,trebuie sa invete franceza si o considera inutila in viata (a fost in Franta aproape anual),trebuie sa memoreze teorie la muzica si nu are ureche muzicala ,trebuie sa invete la istorie prea multe de parca viitorul ar mai avea mare legatura cu trecutul . . ..Se considera sclavul unei scoli care te invata lucruri inutile in viata.Este revoltat ca nu are timp sa lucreze mai mult la materiile care ii plac si de faptul ca trebuie sa fie de 10 (media din gimnaziu conteaza)la 17 discipline.In opinia lui creativitatea este ingradita din cauza timpului irosit pe discipline la care invata prea mult pentru un 10.

    1. Stimată Doamnă,
      Fiul dumneavoastră NU trebuie să fie de 10.Trebuie doar să aibă o cultură generală solidă, pentru a putea face diferența dintre ” cool” şi ” cocălar”. Dacă vrea să se alăture vreunui grup, să aleagă conştient de consecințe…Cum anume se va integra pe piața muncii -depinde foarte mult de exemplele din familie, de calitățile şi de competențele lui, de opțiunile lui.Repet.Ale LUI.Nu ale părinților lui.Calitățile, competențele pe care le are , trebuie doar să le dezvolte.
      Vă scriu în calitate de învățătoare, dar şi de mamă a unui “sclav corporatist” care a lucrat ani buni în străinătate. Stresul l-a “cadorosit” cu o boală pe viață…A ales apoi o companie care îi oferă pentru munca lui atât cât a negociat el.Pentru că îşi cunoaşte propria valoare. Şi pentru că , crescându- l singură, nu l-am răsfățat, nu am acceptat argumente neplauzibile , atunci când încerca să se fofileze, de la sarcinile şcolare, şi nu numai, chiar şantajându- mă emoțional…Acum -zic eu, e bine.Dacă îl întrebați pe el…sigur va avea critici la adresa mamei lui severe…Asta e.Când va fi părinte, va înțelege…Vă doresc multă putere şi sănătate.Ilyés Ibolya

    2. @MF
      Sigur, doamna. Este o trauma teribila si, probabil, nevindecabila pururi faptul ca fiul dvs, puber revoltat, este asaltat din toate partile cu informatii reunite sub numele de ”cultura generala”. Un lucru total inutil, nu-i asa? La ce bun sa stie ca Tisa nu curge prin Moldova, la ce bun sa deosebeasca, fie si fara ureche muzicala, un Beethoven de o manea, la ce bun sa mearga in fiecare an ”la Franta”, precum domnul Goe la Bucuresti, si sa se simta ca la Beijing daca nu buchiseste o boaba de ”francă”? Cat despre viitorul care nu are legatura cu trecutul, aici m-ati lasat fara cuvinte. Speechless, cum ar spune francezu’.
      Nu ne-ati spus insa la ce materii scolare isi manifesta creativitatea, fie ea si ingradita, fiul dvs. Sper ca nu este vreun as al ”Dark Souls: Remastered” sau ”Dragon Age: Inquisition”.
      Cat despre scopul suprem, cel al izbavitoarei medii de 10 ”la toate” ca sa fie locul asigurat, nu?, la ”cel mai bun liceu din oras/din capitala chiar”, ce mai e de zis? Asta este, arta cere sacrificii. Si daca nu s-or alinia planetele, spuneti-i geniului dvs creativ ca si la liceu va continua sa fie ”traumatizat” cu aceleasi materii scolare. Desigur ca asta nu va conta pentru ca, dupa cum spuneti, trecutul se sterge instant.

    3. Nu pot fi invatati sa gandeasca din cauza activitatilor pe care le au pe internet. Abuzul de internet prosteste. Sunt multe lucrari stiintifice pe acest subiect, unele traduse si in limba romana. Aceasta generatie era oricum ca si distrusa inca de dinaintea pandemiei. Acum se cauta doar scuze ieftine.

  4. Antonia,
    Felicitări pentru analiza extraordinară a situației actuale a învățământului românesc- şi nu numai.
    Ar fi o mare pierdere să pleci din țară, nu doar pentru părinții tăi, dar şi pentru viitorul atât de…incert al acestei țări …
    Copiii, tinerii din România au nevoie de lideri, de profesori ca tine. Răbdare…Se termină o dată cu toți dinozaurii / incompetenții care taie şi spânzură…legea atracției universale funcționează şi pentru ei…Azi seamănă vânt…vor culege…praful de pe tobă…
    Mult succes !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii români încep să învețe competențe digitale la școală mult mai târziu decât majoritatea colegilor europeni, în special ca materie separată, în locul predării transcurriculare – raport

România se numără printre puținele țări europene unde școala începe să predea competențe digitale începând din clasa a V-a, în timp ce majoritatea sistemelor de învățământ introduc predare de profil…
Vezi articolul

Pregătirea olimpicilor internaționali rămâne subfinanțată, atrag atenția mai mulți profesori. Ministerul Educației acordă câte 100 de lei per participant, din bugetul propriu, pentru taberele celor mai performanți elevi, fără o reglementare exactă pentru aceste fonduri

Finanțarea pentru pregătirea olimpicilor internaționali ai României este făcută de Ministerul Educației la un nivel derizoriu, după cum semnalează mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro. Aceștia mai spun că cei…
Vezi articolul