„Simt că nu există un respect pe care ministerul ni-l oferă”, a declarat într-un interviu pentru G4Media.ro Pavel Ciurea, elev în clasa a XII-a la Liceul Internațional de Informatică din București. Pavel Ciurea a fost în ultimii doi ani membru al lotului olimpic al României, medaliat de aur la ambele participări.
Pavel Ciurea a povestit în interviu două momente recente de la olimpiadele din ultimii doi ani, care i-au demonstrat atitudinea Ministerului Educației și a ministrului față de elevii care fac performanță – delegația de 8 persoane plus șofer a fost trimisă în Bulgaria la olimpiada balcanică cu un microbuz de doar 8 locuri cu tot cu șofer, iar șoferul ar fi fost un angajat al Ministerului care a vrut să meargă în vacanță în țara vecină.
„Au fost două momente importante pe care vreau să le enumăr, dar există mai multe. Acestea sunt două momente importante. O dată anul acesta la… există două concursuri importante în Matematică, Oimpiada Internațională – care e chiar cea mai importantă și după aceea Olimpiada Balcanică de Matematică – care e mai mult un fel de antrenament pentru Olimpiada Internațională. Și echipa noastră era formată din șase elevi și doi profesori, care mergeau, un lider și un deputy lider, care trebuia să aibă grijă de noi. Deci eram opt oameni și ministerul ne-a pus la dispoziție să mergem la Olimpiada Balcanică din Bulgaria un microbuz de opt persoane, numai că ei n-au calculat că există și șofer, evident.
Și atunci ne-au trimis pe cineva ca nici măcar nu era șofer calificat, ca nu, nu era specializat, din ce am înțeles era doar nu angajat al ministerului care și-a luat vacanță și a stat și el pe acolo și ne-a condus și așa că liderii noștri au trebuit să stea doi oameni pe un singur loc. Asta o dată, ceea ce mi s-a părut extrem de urât, mai ales când le-a fost atrasă atenția că nu este normal, mașina nu este suficient de mare pentru toți”, a declarat Pavel Ciurea.
Al doilea incident a fost pe aeroportul Otopeni când elevii au revenit victorioși de la olimpiada din Japonia, în iulie 2023, iar ministra Educației Ligia Deca i-ar fi ținut pe aeroport încă o oră ca să vină să îi felicite, după care li s-a spus că nu mai vine pentru că ar fi fost obosită.
„Și a doua a fost anul trecut când ne-am întors de la Olimpiada din Japonia – vă dați seama, veneam după aproape 24h de drum, de la Tokyo până la București durează foarte mult și am ajuns undeva la 1:30, Eu eram cu sora-mea mai mică, eram cu toată lumea acolo, ne așteptau, au stat să vină după noi la avion, am avut și o întârziere și ni s-a comunicat „mai stați puțin că aterizează doamna Deca, acuma vine de la o conferință din Munchen, nu știu exact, aterizează acum la Otopeni, o să vină să vă felicite, așteptați-o”. Am așteptat o oră să vină și după aceea ni s-a comunicat că „este obosită și nu mai poate să treacă” și am așteptat o oră jumate la aeroport degeaba.
UPDATE: Edupedu.ro a transmis Ministerului Educației și ministrului Ligia Deca, duminică, 22 septembrie 2024, mai multe întrebări legate de cele două momente relatate de Pavel Ciurea. În momentul primirii răspunsurilor, le vom publica.
Anul trecut IMO a avut loc în Japonia, iar echipa României a obținut locul 4 din 112.
Pavel Ciurea a avut și anul acesta și anul trecut medalia de aur.
Edupedu.ro a scris că ministra Educației Ligia Deca folosește performanțele elevilor olimpici în acțiunile sale de marketing politic, publicând pe pagina sa de politician fotografii și anunțuri cu rezultatele tinerilor. Aceasta ar fi impus loturilor olimpice, prin coordonatorii acestora, un embargo al informațiilor despre eventualele performanțe – le-ar fi spus profesorilor să transmită mai întâi echipei ministrei informațiile, iar după ce aceasta publică pe contul de Facebook, abia apoi au voie să dea și informații presei sau în alte medii.
Edupedu.ro a solicitat un puct de vedere ministrului Educației privitor la acest aspect, însă până la acest moment nu am primit niciun răspuns. La momentul primirii, îl vom publica.
În interviul pentru G4Media.ro, Pavel Ciurea a arătat și cât de slabă este susținerea Ministerului Educației pentru profesorii care pregătesc lotul olimpic. El a dat exemplul Olandei, ca model de comportament și respect pentru tinerii care fac performanță.
„Toată pregătirea noastră este făcută în principal de niște profesori care o fac pro-bono sau de niște asociații cum e Fundația eMag (n.red. Fundația Nouă Ne Pasă) care face un centru de excelență – bine, nu este pentru olimpiada internațională, dar ajută. Sau de Fundația UpperSchool, care oferă cursuri gratis pentru olimpiada internațională și felicitări lor pentru asta. Pentru cei de la Liceul Teoretic Internațional, la care învăț, care strâng elevii olimpici într-un loc și ne ajută și ei, pentru că susțin olimpiadele. Practic, este doar o muncă pro-bono a profesorului. Sau domnul profesor Gherghe, care mi se pare că este foarte, foarte important în această pregătire a olimpiadelor, dar în niciun caz de minister”, explică Pavel.
„Pot să vă spun spre exemplu de Olanda, care anul trecut este o țară mult mai slabă decât noi. Noi, anul trecut am terminat pe 4 la Olimpiada Internațională de Matematică, ei au terminat pe 29, mult, mult mai jos. Ei s-au dus cu două săptămâni înainte în Japonia ca să se acomodeze cu fusul orar. Pentru referință noi ne-am dus cu o zi înainte. S-au dus cu două săptămâni înainte să se acomodeze cu fusul orar și au trimis și niște profesori să le țină ore de pregătire pentru olimpiada internațională. Pe lângă asta, ei mai au și un elev în plus. Echipa care merge la Olimpiada Internațională de Matematică e formată din șase oameni. Ei au trimis un om în plus, care să nu termine atunci liceul, ca să se învețe cu această metodă de concurs și la anul să poată să participe, să împingă țara mai departe”, a mai spus Pavel Ciurea.
Interviul G4Media face parte din campania INSPIRO, în care G4Media.ro în parteneriat cu Inquam Photos realizează o serie de video-reportaje cu oameni care, prin acțiunilor lor, sunt sursă de inspirație. Într-o țară cu valorile răsturnate, este tot mai multă nevoie de repere, de borne fixe, de oameni care știu să găsească singuri Nordul și să îl arate altora.