Olimpiadele școlare, masacrate în primul an de aplicare a noii legi a educației și folosite ca trofeu politic de ministra Ligia Deca

Ștefan Lefter / Foto: Arhiva personală

Olimpiadele școlare desfășurate în ultimul an în mandatul Ligiei Deca (PNL), sub coordonarea secretarului de stat Florian Lixandru (PSD), și-au pierdut sensul valoric sub tirul intervențiilor externe și sub presiunea incompetenței administrative a Ministerului Educației. Anul 2024 a fost, astfel, martorul unui val nesfârșit de derapaje ce au afectat principalul domeniu educațional destinat excelenței. Secretari de stat au intervenit în reguli de concurs stabilite de ei înșiși, la presiunea ilegitimă a unei părți prea interesate a părinților. Ministerul a făcut publice calendare ale olimpiadelor după ce fazele locale se desfășuraseră deja, fără vreun cadru oficial anunțat. Competiții cu tradiție au fost anulate peste noapte din rațiuni bugetare, prin decizia personală a ministrei care, potrivit surselor noastre, ar fi vrut să compenseze astfel financiar, în fața directorului economic al instituției, Mihai Păunică, gafa acordării „burselor de merit Ligia Deca” pentru medii sub 5. Iar timp de un an școlar au fost premiați cu aceleași burse de merit de 450 de lei pe lună mai mulți elevi aflați sub limita repetenției (aproape 5.000), decât elevi olimpici premianți la olimpiadele județene.

Sunt doar câteva dintre neregulile flagrante care au marcat olimpiadele școlare în anul 2024.

Ce paradox! În anul în care numărul și tipul problemelor din olimpiadele școlare au fost fără precedent (vedeți în articol cronologia integrală a neregulilor de la olimpiadele școlare în 2024), ministrul Educației a folosit cel mai mult în istoria electorală recentă rezultatele olimpicilor naționali pentru a-și face campanie, în scop de marketing personal și politic, în anul cu 4 rânduri de alegeri și în care ea însăși este candidată. Timp de o lună, Ministerul Educației a transformat munca elevilor în capital electoral. Concret, Ligia Deca și-a revendicat succesele olimpicilor pe propriul profil public, postând pe rețelele sociale rezultatele lor înainte ca instituția pe care o conduce, Ministerul Educației, să publice anunțurile oficiale. După cum am scris la momentul respectiv, Deca ar fi impus prin autoritate un embargo profesorilor coordonatori ai loturilor, care au avut interdicție să dea presei sau să anunțe ei rezultatele olimpicilor înainte ca ministra să le publice pe contul său de politician.

La olimpiadele școlare de anul acesta, care ar trebui să fie academii ale excelenței, spații simbolice în care cei mai buni elevi își pun în valoare nivelul intelectual, tocmai contra-performanța a reușit să fie celebrată de Ministerul Educației ca virtute supremă. 

La Olimpiada de Biologie, o lucrare complet greșită a fost recalificată în urma presiunilor externe, iar elevul care fusese inițial descalificat a fost promovat la etapa națională. Decizie care nu doar descalifică ministerul condus de Ligia Deca din funcția de organizator de olimpiade, dar are și putere simbolică. Arată puterea improvizației și a compromisurilor de la vârful Ministerului intitulat al Educației.

Cum poate o astfel de instituție să pretindă că promovează meritul? Cum poate să le vorbească elevilor despre seriozitate, când chiar ea se dezice de aceste principii?

Performanța folosită ca trofeu politic

Pe lângă dezordinea administrativă, Ministerul Educației a transformat munca elevilor în capital electoral. Ligia Deca, ministra Educației, s-a grăbit să revendice succesele olimpicilor pentru propriul profil public, postând pe rețelele sociale despre rezultatele lor înainte ca ministerul să publice anunțuri oficiale. În acest timp, problemele structurale ale organizării – lipsa finanțării pentru deplasări internaționale, întârzierile cronice sau tăierile absurde de concursuri – au rămas nerezolvate.

Această instrumentalizare a performanței a transformat competițiile într-un spectacol ieftin, în care succesul elevilor nu mai este un scop în sine, ci o ocazie de promovare pentru cei aflați temporar în fruntea ministerului.

Cronologia neregulilor în organizarea olimpiadelor școlare în 2024

Olimpiadele școlare din 2024, care ar fi trebuit să rămână bastioane ale excelenței și meritului, au fost transformate într-un teren al improvizației și compromisurilor. Aceste competiții, simbol al efortului și disciplinei, au fost invadate de dezordine și arbitrariu, în loc să rămână academiile simbolice în care munca și performanța sunt celebrate.

În primul an de la promulgarea mult-anunțatelor noi Legi ale Educației inițiate de ministra Ligia Deca, sub cupola proiectului președintelui Klaus Iohannis „România educată”, Ministerul Educației condus de aceeași Ligia Deca a demonstrat o lipsă flagrantă de respect față de elevi și profesori. În loc să protejeze principiile care fundamentează aceste competiții – corectitudinea, rigoarea și egalitatea de șanse – ministerul a preferat să destabilizeze întregul sistem, răspunzând intervențiilor externe și ignorând semnificația muncii olimpicilor.

Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea

Deciziile luate pe genunchi, elevii excluși fără justificări clare, corecturile arbitrare și suprapunerile absurde au făcut ca olimpiadele să nu mai fie un refugiu al meritului, ci o ilustrare a fragilității unui sistem care nu știe să protejeze valorile fundamentale. Elevii au fost tratați nu ca participanți într-un proces riguros de selecție, ci ca pioni într-un joc al dezordinii.

Într-un astfel de context, elevii și profesorii rămân cu o întrebare dureroasă: mai contează munca lor? Într-un sistem care recompensează intervențiile de culise și improvizațiile de moment, meritul riscă să devină o relicvă a trecutului la fel ca România educată.

Exit mobile version