Olimpiada Națională de Statistică 2024-2025. Elevii vor susține două testări, echivalente cu etapa județeană și națională și una internațională – înscrieri deschise până pe 20 decembrie / Calendarul și Regulamentul de organizare și desfășurare a ONS

1.260 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Olimpiada Națională de Statistică are loc pentru prima dată în România în anul școlar 2024-2025 și este organizată în cadrul Competiției Europene de Statistică, de Institutul Național de Statistică și Ministerul Educației, cu sprijinul Eurostat. Vor avea loc două testări, echivalente cu etapa județeană și națională a ONS și una internațională.

Concursul are două secțiuni:

  • Categoria Junior, adresată elevilor din clasele a IX-a și a X-a, 
  • Categoria Senior, pentru elevi din clasele a XI-a și a XII-a.

Condiții de participare: 

  • elevii dintr-o echipă (2, maxim 3 elevi) trebuie să fie din același liceu, la fel și profesorul lor coordonator
  • Un elev poate participa într-o singură echipă
  • Un profesor poate coordona mai multe echipe în cadrul aceleiași școli
  • Echipele trebuie înregistrate de către profesorul coordonator pe o platformă unică.
Calendar Olimpiada Națională de Statistică 2024-2025

30 octombrie – 20 decembrie 2024 – Perioada de înscriere

17 ianuarie 2025 – Prima testare – Etapa I 

23 ianuarie 2025 – Publicarea și comunicarea rezultatelor primei testări

3 martie – 21 martie 2025 – A doua testare – Etapa a II-a

7 aprilie 2025 – Anunțarea echipelor câștigătoare

  • Ulterior, echipele câștigătoare vor avansa în etapa europeană, care va avea loc în perioada aprilie-mai/iunie 2025 
  • Doar echipele care se califică după prima testare merg în etapa a doua, iar la finalul celei de-a doua testări vor fi anunțați câștigătorii și câte 3 finaliști pentru fiecare categorie – Juniori și Seniori.
Regulamentul Competiției Europene de Statistică – etapa națională (Olimpiada Națională de Statistică)

Înregistrarea echipelor în competiție

„Coordonatorii echipelor care doresc să participe la Olimpiada Națională de Statistică trebuie să înregistreze echipele on-line, pe platforma dedicată acestei competiții https://www.esc2025.eu/esc_RO/reg_index.do?L=18. Înregistrarea echipelor este completă dacă se răspunde la toate solicitările din formular. Coordonatorii pot solicita clarificări sau pot trimite întrebări pe e-mail la adresa competitia@insse.ro.

După caz, alte precizări privind înregistrarea echipelor, organizarea și desfășurarea competiției vor fi disponibile pe site-ul INS”, conform regulamenului.

Etapele Olimpiadei Naționale de Statistică 2024-2025

„Echipele înscrise la a ONS vor trebui să susțină două testări, echivalente cu etapa județeană și națională a ONS. Echipele care susțin ambele testări și obțin punctaj corespunzător vor fi finaliştii Olimpiadei.

Prima testare, echivalentă cu etapa județeană, constă în completarea unui formular web format din trei seturi cu întrebări/itemi de tip grilă. Fiecare întrebare va avea 4 răspunsuri posibile, dintre care doar unul va fi opțiunea corectă.

A doua testare, echivalentă cu etapa națională, va consta într-o prezentare realizată în format PowerPoint salvată ca fișier .pdf și care trebuie trimisă conform cerințelor de mai jos. Elevii vor răspunde on-line în platforma pusă la dispoziție de organizatori în cazul ambelor testări.

Prima testare constă în:

a) Test de cunoștințe de bază

Scopul este de a răspunde la 10 întrebări/itemi care verifică nivelul de înțelegere a conceptelor statistice de bază, interpretarea graficelor, probabilități etc.

Pentru fiecare categorie (Juniori/Seniori) va fi pregătită câte o serie de întrebări cu diferite grade de dificultate.

b) Testul de utilizare a surselor de date statistice oficiale

Scopul este de a răspunde la 10 întrebări/itemi despre diverse date statistice. Acest lucru va necesita accesarea și navigarea pe site-ul Institutului Național de Statistică România, https://insse.ro/cms/ și pe site- ul Eurostat https://ec.europa.eu/eurostat

Anual se va publica pe site-ul INS dedicat al CES o lista de 10 publicații statistice selecționate.

c) Test de interpretare a rapoartelor statistice

Scopul este de a răspunde la 10 întrebări cu interpretare date/ date dintr-o publicație Eurostat. Limba publicației este limba engleză, dar întrebările/itemii și opțiunile de răspuns vor fi în limba română.

Anual se va publica pe site-ul INS publicația selectată.

A doua testare constă în:

Prezentarea rezultatelor cercetării statistice

În această etapă, echipele vor trebui să pregătească o prezentare în urma analizei unui set de date în Format Excel care va fi încărcat de organizatori și accesibil în platforma dedicată. Setul de date va fi cuprinzător și va permite explorarea diferitelor aspecte și caracteristici ale informațiilor, conform specificațiilor organizatorilor.

Testarea a doua va consta dintr-o prezentare în format PowerPoint, salvată ca fișier .pdf și va cuprinde următoarele secțiuni:

– Prezentare echipă;

– Obiectivele analizei și premise;

– Metoda de lucru: instrumente utilizate, tehnici de analiză a informațiilor etc.;

– Rezultatele cercetării: tabele, grafice, rezultatele analizei, etc.; 

– Concluzii.

Primul slide al prezentării va cuprinde obligatoriu numele echipei, numele elevilor membri ai echipei,, numele profesorului coordonator, numele unității de învățământ, localitatea și județul/sectorul și categoria la care participă echipa.

Prezentarea PowerPoint salvată în format .pdf va avea un număr maxim total de 10 slide-uri (inclusiv slide-ul inițial cu informații despre echipă). Fișierul PDF-ul va fi denumit cu numele exact al echipei și va fi încărcat în platformă, respectând termenul limită.

Juriul va evalua doar părțile imprimabile ale fișierului .pdf. Elemente precum link-uri către conținut extern, videoclipuri încorporate etc. nu vor fi considerate ca parte a testării și, prin urmare, nu vor fi luate în considerare pentru evaluare.

Analiza se va limita la setul de date specific.

Nicio prezentare nu va fi acceptată dacă se efectuează analiza și exploatarea altor baze de date și nici cele în care s-au adăugat informații complementare.

Nu există restricții cu privire la software-ul utilizat pentru exploatarea bazei de date.”

Criterii de evaluare al lucrărilor de la Olimpiada Națională de Statistică 2024-2025

Prima testare

„Fiecare dintre cele trei teste ale primei testări va fi evaluat în termeni de succes și eșec, ținând cont de faptul că rezolvarea fiecărui item presupune alegerea unui singur răspuns; în cazul alegerii unui răspuns corect se acordă 1 punct, iar pentru alegerea unui răspuns incorect se acordă minus (-) 0,33 puncte; în lipsa alegerii unui răspuns la o întrebare/item nu aduce niciun punct (se acordă 0 puncte). Punctajul maxim pentru fiecare dintre cele trei teste va fi de 10 puncte.

Rezultatul primei testări reprezintă punctajul calculat ca medie aritmetică, rotunjită la o zecimală, a punctajelor obținute la fiecare dintre cele trei seturi de întrebări/itemi și înmulțind rezultatul cu 10, astfel încât punctajul final pentru această testare să fie maximum 100 de puncte.

Clasamentul tuturor echipelor participante va fi stabilit în ordinea descrescătoare a punctajelor finale.

În etapa următoare se vor califica echipele care vor obține după prima testare un punctaj minim final stabilit anual de către INS și publicat pe site. În plus, punctajul final din prima testare va fi inclus în calculul punctajului final obținut la etapa națională a competiției, cu o pondere de 25%.

Evaluarea celor trei teste și calculul punctajului final pentru prima testare se vor face automat printr-un program în cadrul platformei.

Nu se admit contestații ale punctajului final al primei testări. 

A doua testare

Următoarele aspecte vor fi luate în considerare la evaluarea fișierului .pdf aferent celei de-a doua testări:

Obiective (20%)

– Prezentarea are stabilit un obiectiv principal clar

– Există obiective secundare bine definite

– Se argumentează interesul pentru studierea obiectivelor propuse – Datele analizate sunt adecvate studierii obiectivelor stabilite

Analiza informațiilor (40%)

– Există un echilibru bun între diferitele forme de reprezentare a informațiilor prin tabele, grafice și tendința centrală

– Indicatorii utilizați sunt relevanți pentru obiectivele stabilite

– Sunt explicate motivele utilizării fiecărui indicator statistic

– Tabelele și graficele au comentarii, astfel încât sunt evidențiate cele mai importante informații

– Graficele sunt adecvate și ajută la formularea și susținerea concluziilor

– Analiza efectuată este în concordanță cu nivelul categoriei la care este înscrisă echipa (Seniori/Juniori)

Prezentarea rezultatelor (20%)

– Prezentarea este structurată în părți bine diferențiate 

– Prezentarea este clară și poate fi citită cu ușurință

– Există trimiteri la surse/bibliografie

Concluzii (20%)

– Există o concluzie pentru fiecare obiectiv specific și, de asemenea, o concluzie generală

– După caz, există avertismente cu privire la limitele cercetării și a impactului acestora asupra concluziilor analizei

Punctajul maxim pentru a doua testare va fi de 100 de puncte. Punctajul pentru a doua testare va fi inclus în calculul notei finale cu o pondere de 75%.

Nu se admit contestații ale punctajului final al celei de-a doua testări.

Punctaj final în urma susținerii celor două testări

Punctajul final în urma susținerii celor două testări se obține ca medie ponderată, cu maximum trei zecimale, prin rotunjire, a punctajelor obținute la prima și a doua testare, în baza următoarei formule:

Punctaj final = 0,25 * punctaj prima testare + 0,75 * punctaj a doua testare.

La fiecare categorie (Seniori/Juniori), echipa câștigătoare este cea care obține cel mai mare punctaj final al categoriei.

Următoarele patru echipe din fiecare categorie vor fi considerate finaliste ale categoriilor respective.

Juriul va selecta o listă cu primele cinci prezentări din fiecare categorie (Seniori/Juniori), în ordinea punctajelor care vor fi eligibile pentru etapa internațională.” 

Premiile Olimpiadei Naționale de Statistică

Olimpiada Națională de Statistică: vor fi premiați elevii echipelor câștigătoare și profesorii coordonatori. Profesorii – produse cadou în valoare de 400 de euro. Elevii: produse cadou în valoare de 300 de euro / elev (premiul I), 200 euro/elev (premiul II, respectiv 100 euro/elev (premiul III).

Competiția Europeană de Statistică: fiecare membru și profesor coordonator din cadrul echipelor câștigătoare vor primi carduri cadou în valoare de 400 de euro, diplomă, trofeu, materiale promo Eurostat.

Etapa europeană a Competiției Europene de Statistică (CES)

„În urma rezultatelor finale ale etapei naționale a ONS, echipa câștigătoare și celelalte 4 echipe finaliste din fiecare categorie (Seniori/Juniori) sunt eligibile să participe la etapa europeană a Competiției Europene de Statistică, în condiția ca membrii echipei să fie buni cunoscători ai limbii engleze, ca limbă în care se va desfășura etapa europeană a CES 2025.

INS, prin managerul de proiect, va contacta echipele eligibile, în timp util, pentru a le informa despre CES.

În cazul în care echipele propuse nu vor putea să participe sau refuză participarea la competiția europeană, juriul va contacta următoarea echipă din lista menționată mai sus.

INS va putea propune pentru participare la etapa europeană a CES până la două echipe pentru fiecare categorie (Seniori/Juniori).

Etapa europeană se va desfășura în limba engleză”, conform regulamentului Olimpiadei. 

DOCUMENT Regulamentul specific privind organizarea și desfășurarea Competiției Europene de Statistică – etapa națională (Olimpiada Națională de Statistică):
Citește și:
Liceenii români vor putea participa în premieră, în 2024-2025, la o Olimpiadă Națională de Statistică, parte a Competiției Europene de Statistică, susținută de Eurostat / Echipele se pot înscrie începând cu 30 octombrie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Patru universități românești – incluse în rankingul Times Higher Education al universităților tinere 2024, toate în ultima parte a clasamentului / USAMV Cluj-Napoca – cea mai bine plasată instituție românească

Cel mai nou clasament Young University Ranking al Times Higher Education, ce listează cele mai bune instituții de învățământ superior din lume care s-au înființat în ultimii 50 de ani,…
Vezi articolul