Olimpiada Națională de Limbi clasice – Latină și greacă veche 2024 s-a deschis joi seară, 25 aprilie, la Timișoara. Peste 300 de elevi și 120 de profesori participă la competiție, conform presei locale. La deschidere a fost prezentă și ministra Educației, Ligia Deca, pentru prima dată la începutul unei etape naționale de olimpiadă școlară în 2024. Deca s-a aflat la Timișoara pentru o ședință de Guvern.
Festivitatea de deschidere a evenimentului a fost organizată în aula Universității de Vest din Timișoara (UVT) și a fost moderată de inspectorul școlar general de la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Timiș, Aura Danielescu.
Proba scrisă pentru elevi este vineri, 26 aprilie, la ora 10, iar contestațiile se pot depune sâmbătă, în aceeași zi cu festivitatea de premiere și plecarea participanților. Elevii sunt cazați la 4 hoteluri din oraș, potrivit programului olimpiadei.
Ministra Deca s-a aflat joi, 25 aprilie, la Timișoara, pentru o ședință specială de Guvern la palatul Prefecturii Timișoara. În aceeași zi, Deca a marcat un eveniment de partid la Târgoviște, cu un discurs laudativ pentru secretarul de stat din ME Sorin Ion. Discursul – fără precedent în mandatul său de ministru caracterizat printr-o comunicare controlată, printr-un număr redus de conferințe organizate la Ministerul (ME) pe care îl conduce și prin limitarea permanentă a numărului întrebărilor din partea jurnaliștilor.
- Deca l-a lăudat pe Sorin Ion, secretar de stat ministerul Educației, la evenimentul de lansare a candidaților PNL din județul Dâmbovița. „De 3 ani de zile, Sorin Ion este imaginea digitalizării și a modernizării în învățământul preuniversitar. Dacă nu era Sorin, astăzi nu am fi avut evaluarea digitalizată la examenele naționale”, a declarat Ligia Deca, într-un discurs politic fără precedent.
„Mă bucur să mă aflu astăzi aici, la deschiderea unei olimpiade care nu cred că primește suficientă atenție pentru potențialul pe care îl are, de a nu ne uita rădăcinile, de a înțelege civilizațiile, marile civilizații pe care marile culturi contemporane s-au întemeiat și mai ales potențialul transdisciplinar pe care o astfel de un astfel de concurs îl are”, a spus Deca în discursul său de la UVT de la deschiderea olimpiadei.
Oficialul a continuat prin a da exemplul personal: „Eu m-am născut la Constanța”, unde „sentimentul de apartenență la un spațiu multicultural și totuși românesc înseamnă și faptul că în școală prindem puțină greacă, că prindem puțină limbă turcă, prindem de la colegii noștri aromâni, prindem chiar și un pic de rusă, un pic de bulgară. Și în același timp, școlile din Constanța păstrează predarea limbii latine ca o pază pentru tot ce înseamnă științe și, aș zice eu, și literatură”.
Deca a făcut referiri și la legile educației în mesajul său. „Dacă nu tratăm cauzele unor fenomene negative, este foarte greu să sperăm că pe viitor ele nu vor mai exista”, le-a mai spus Deca participanților la olimpiada de limbi clasice, referindu-se la „dependențe de tot felul de ecrane, substanțe interzise, poate o epidemie de violență”.
„Să știți că văd prea de prea multe ori în media sau în, mă rog, diferite cercuri sociale, incapacitatea de a citi numerale, limba latină sau de a citi în mod corect mottourile din diferite contexte, tocmai pentru că sunt în limba latină, nu mai vorbesc despre greaca veche”, a continuat Deca la pupitrul aulei UVT.
„Acolo deja vorbim despre un contact care poate este luat în prea multe cazuri direct din filme, mai puțin din a încerca să adâncim capacitatea extraordinară a omenirii de a ajunge până la un nivel de cunoaștere foarte înalt, urmat de prea multe ori în istorie de perioade în care lumina spirituală, lumina științei au reușit să ridice practic condiția umană”, a adăugat ministra.
În deschidere a vorbit și inspectoarea șefă de la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Timiș, Aura Danielescu, care le-a oferit elevilor mai multe argumente pentru studiul limbilor clasice.
„S-ar putea ca unii să întrebe de ce o Olimpiadă de limbi clasice într-un timp în care suntem parcă tot mai conectați la cotidian, la efemer, la pragmatic. Iată câteva argumente: e important să înțelegem că nu putem trăi dezrădăcinați de cultura în care ne-am născut, că nu putem trece cu vederea originea latină a limbii noastre, că cea mai mare parte a patrimoniului cultural al antichității a ajuns la noi prin limba latină și limba greacă.
Cunoașterea limbii latine oferă elementele necesare pentru a înțelege latinitatea limbii și romanitatea poporului nostru, continuitatea noastră pe aceste meleaguri în procesul formării națiunii române, apartenența noastră la o civilizație care stă la baza civilizației moderne universale”.
„A cunoaște limba latină și limba greacă veche înseamnă a deține cheia de acces spre imensul patrimoniu care cuprinde comori ale spiritualității și ale culturii. Dragi tineri participanți la etapa națională a Olimpiadei de limbi clasice, prin strădanie, perseverență, răbdare și este evident, extrem de multă pasiune, ați reușit performanța de a ajunge în etapa finală a acestei competiții. Credem că în acest moment cu toții sunteți învingători. Unii ați învins în lupta cu timpul, alții oboseala, alții ați învins necunoscutul (…)”, a mai spus Danielescu.