Olimpiada Internațională de Chimie, găzduită de Japonia, s-a desfășurat online anul acesta. Marius Andruh: E un eveniment complex la care elevii visează să participe, nu să stea închiși într-un amfiteatru / Când se întâlneau toți în altă țară, se legau prietenii între ei

1.373 de vizualizări
Sursă foto: Universitatea din București
În perioada aceasta, când se desfășoară la Tokyo Jocurile Olimpice, un alt eveniment olimpic ar fi trebuit să fie găzduit fizic în Japonia – Olimpiada Internațională de Chimie. Însă, din cauza restricțiilor pandemice, olimpiada s-a organizat anul acesta online, fiecare elev rămânând fizic în țara lui. Mai mult, organizatorii au fost nevoiți să renunțe la proba practică de laborator, poate cea mai importantă pentru un viitor cercetător chimist, fiindcă efectiv nu ai cum să organizezi experimente de laborator online.

Patru tineri au reprezentat anul acesta România la nivel internațional, iar olimpiada a avut loc fizic într-un amfiteatru al Universității din București. Cei patru sunt Mircea-Raul Bodrogean și Alexandru Cătălin Dianu, ambii de la Liceul Internațional de Informatică din București, Ștefan Dimitriu, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, și Tudor Lile, de la Colegiul Național „Moise Nicoară” din Arad. Coordonatorul profesorilor care au pregătit lotul românesc este academicianul Marius Andruh, președinte al Comisiei Olimpiadei de Chimie 2021.

Proba teoretică a fost găzduită de Universitatea din București, în amfiteatrul „Grigore Moisil”

Deși proba în sine a început de dimineață și a durat 5 ore, elevii au rămas în sala de examen până la 6 seara din cauza diferențelor de fus orar dintre țările participante. Pe scurt, toți au avut aceleași subiecte, dar au susținut testul în momente diferite.

Dincolo de lipsa părții practice de laborator, elevii au pierdut anul acesta și experiența socială, umană. Olimpiadele internaționale sunt evenimente complexe care, dincolo de concurs în sine, au mai multe roluri, iar cel social este esențial fiindcă leagă primele prietenii dintre viitori cercetători și oameni de știință care vor forma peste 20 de ani comunitatea academică în domeniile respective. Desigur, nu toți urmează o carieră pe acest drum, dar întâlnirea fizică dintre tineri brilianți și cu pasiuni comune este amintirea cea mai frumoasă pe care o păstrează de la aceste evenimente.

Mircea Bodrogean

„Am fost în 2019 la Olimpiada Internațională de Chimie, eram în clasa a X-a, și s-a ținut în Franța, a fost fizică olimpiada și a fost o diferență destul de mare. Spre exemplu, acum, japonezii au organizat un spațiu virtual în care să participăm la diverse activități și să comunicăm cu alți participanți, dar în ciuda efortului, care e de apreciat, partea fizică lipsește în sensul că de obicei erau multe excursii, mult timp liber de discutat cu ceilalți participanți, mai era cina festivă cu profesorii unde discutam ce am făcut, cum a fost olimpiada. Da, se simte o diferență, dar e de apreciat efortul organizatorilor”, a povestit Mircea Bodrogean, de la Liceul Internațional de Informatică din București.

„Subiectele au fost dificile, ca de obicei, dar la asta ne așteptăm, nu am venit să primim puncte gratis, trebuie să luptăm pentru fiecare punct”

Despre olimpiada care a avut loc miercuri, Tudor Lile, absolvent al Colegiului Național „Moise Nicoară” din Arad, spune că cele 5 ore au trecut repede, dar au fost obositoare.

Tudor Lile

„După desfășurarea probelor a mai trebuit să așteptăm pentru că, fiind organizată de la distanță olimpiada, echipele din alte țări dau proba la o oră diferită în funcție de fusul orar, ca să fie ok pentru toată lumea, să nu se trezească nimeni cu noaptea-n cap să dea proba. Sincer, olimpiada în varianta online este mult mai puțin stresantă pentru că am dat o mare parte din probe de acasă și într-un mediu familiar nu te mai stresezi – cum o să dorm noaptea, cum o să mă acomodez cu fusul orar – dar clar lipsește interacțiunea cu alte persoane cu care am legat prietenii. Încă mai vorbim, am prieteni din toată lumea, era o experiență complet diferită, nu o mai pot asemăna cu nimic experiența aceea.

Subiectele au fost dificile, ca de obicei, dar la asta ne așteptăm, nu am venit să primim puncte gratis, trebuie să luptăm pentru fiecare punct. Este a patra olimpiadă internațională la care particip. E o oarecare presiune, ca de obicei, dar sunt bucuros că am fost selectat să reprezint țara. Acum nu am avut emoții foarte mari, eu am absolvit clasa a XII-a, deci era ultimul lucru care mă mai ținea să intru în vacanță, deci mai mult aveam emoții că intru în vacanță în sfârșit”, a povestit el.

Tudor spune că l-a pasionat chimia de la primele ore pe care le-a avut în clasa a VII-a și că este „știința de mijloc dintre fizică și biologie, care cumva face ca amândouă să aibă sens”.

Pandemia a afectat modul în care învață, însă. „În ultima perioadă nu prea am lucrat în laborator, și acum am avut doar proba teoretică, pentru că accesul în laborator nu a fost permis o perioadă mare de timp și pregătirea… e greu să pui un număr de ore pe ea pentru că unele zile sunt foarte productive și lucrezi și câte 6 ore, alte zile simți că nu poți să faci nimic. La pregătire contează calitatea, nu cantitatea.

Coordonatorul lotului olimpic de Chimie al României, profesorul și academicianul Marius Andruh, a explicat pentru Edupedu.ro că, la subiecte, singura diferență față de anii precedenți a fost proba practică, în rest, partea teoretică a fost la fel de dificilă.

„Faptul că elevii s-au descurcat pe noi ne-a bucurat fiindcă înseamnă că există interes pentru chimia la nivel înalt. În ansamblu, bineînțeles că nu se compară cu experiența de dinainte de pandemie. Când se întâlneau toți la olimpiadă în altă țară se legau prietenii între ei, lucrurile astea nu pot fi înlocuite. Componenta asta socială contează enorm, din păcate asta a fost conjunctura de anul acesta. Aproape toți ar fi fost la prima sau la a doua olimpiadă internațională acum, ar fi descoperit acolo tineri cu preocupări comune, s-ar fi legat niște conexiuni. E un eveniment complex la care visează să participe de ani de zile, nu să stea închiși într-un amfiteatru și asta să fie olimpiada lor internațională. Când se organizează real, o astfel de olimpiadă este la fel ca o olimpiadă sportivă, cu festivități de deschidere și închidere spectaculoase, este o altă experiență”, a spus Andruh pentru Edupedu.ro.

Marius Andruh discutând cu elevii săi, după terminarea olimpiadei
Citește și:
INTERVIU Premiile României la Olimpiada Internațională de Lingvistică 2021: Aur, două medalii de Bronz și Mențiune la proba pe echipe / Descarcă subiectele de concurs
BREAKING România obține locul 27 la Olimpiada Internațională de Matematică 2021, cu trei medalii de argint și două de bronz, în competiția dominată de China, Rusia și Coreea de Sud / Descarcă subiectele de la olimpiada internațională de matematică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Constantin Șerban, învățătorul înregistrat abuzând elevii săi și sancționat pentru lovirea unei fete de clasa a II-a, își continuă liniștit cariera politică în PNL. Deputatul Alexandru Muraru, președintele PNL Iași, se afișează în imagini pe Facebook alături de acesta

Constantin Șerban, învățătorul PNL-ist care a fost înregistrat abuzând elevii săi și ulterior dat afară din postul de învățător, dar păstrat în Consiliul de Administrație al școlii ca reprezentant PNL…
Vezi articolul

Parcursul și viitorul european al țării trebuie apărate pentru bunăstarea copiilor – Apelurile făcute de Salvați Copii România și World Vision România / Sărăcia „nu trebuie adâncită de niciun fel de scoatere a României de pe traseul ei deplin democratic și european”

Parcursul european al României și atașamentul față de valori prin care sunt apărate drepturile și libertățile copiilor sunt invocate de două organizații neguvernamentale implicate activ în susținerea copiilor din țară,…
Vezi articolul

Marile universități din Consorțiul Universitaria cer evaluarea școlilor doctorale și includerea în analizele Asociației Universităților Europene, care a realizat prima clasificare internațională a instituțiilor de învățământ superior

Marile universități din România reunite în Consorțiul Universitaria îi cer Ecaterinei Andronescu să înceapă evaluarea școlilor doctorale. Solicitarea vine după ce ministrul Educației a amânat sine die procesul de evaluare.…
Vezi articolul

Studenți români de la Harvard sau MIT, foști olimpici, provoacă elevii la o olimpiadă de științe online, gratuit, pe o platformă construită chiar de ei / Înscrierile pentru prima ediție, până pe 28 februarie

Peste 100 de studenți, masteranzi, foști olimpici români, actuali studenți la universități de prestigiu din țară sau din lume, cum ar fi Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din…
Vezi articolul
diploma, premii, elevi

Premii și pentru elevii din clasele primare, cu excepția clasei Pregătitoare, dacă încheie anul cu calificativul “Foarte bine”, propuse în proiectul de Statut al Elevului 2024 / În prezent sunt prevăzute posibile premii la încheierea cursurilor doar pentru gimnaziu și liceu

Elevii din clasele primare pot obține premii dacă au calificativul “Foarte bine” la încheierea mediilor, potrivit unei propuneri din proiectul Statutului Elevului pus în dezbatere publică pe 12 iunie. În…
Vezi articolul