Olimpiada Internațională de Chimie, găzduită de Japonia, s-a desfășurat online anul acesta. Marius Andruh: E un eveniment complex la care elevii visează să participe, nu să stea închiși într-un amfiteatru / Când se întâlneau toți în altă țară, se legau prietenii între ei

1.370 de vizualizări
Sursă foto: Universitatea din București
În perioada aceasta, când se desfășoară la Tokyo Jocurile Olimpice, un alt eveniment olimpic ar fi trebuit să fie găzduit fizic în Japonia – Olimpiada Internațională de Chimie. Însă, din cauza restricțiilor pandemice, olimpiada s-a organizat anul acesta online, fiecare elev rămânând fizic în țara lui. Mai mult, organizatorii au fost nevoiți să renunțe la proba practică de laborator, poate cea mai importantă pentru un viitor cercetător chimist, fiindcă efectiv nu ai cum să organizezi experimente de laborator online.

Patru tineri au reprezentat anul acesta România la nivel internațional, iar olimpiada a avut loc fizic într-un amfiteatru al Universității din București. Cei patru sunt Mircea-Raul Bodrogean și Alexandru Cătălin Dianu, ambii de la Liceul Internațional de Informatică din București, Ștefan Dimitriu, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, și Tudor Lile, de la Colegiul Național „Moise Nicoară” din Arad. Coordonatorul profesorilor care au pregătit lotul românesc este academicianul Marius Andruh, președinte al Comisiei Olimpiadei de Chimie 2021.

Proba teoretică a fost găzduită de Universitatea din București, în amfiteatrul „Grigore Moisil”

Deși proba în sine a început de dimineață și a durat 5 ore, elevii au rămas în sala de examen până la 6 seara din cauza diferențelor de fus orar dintre țările participante. Pe scurt, toți au avut aceleași subiecte, dar au susținut testul în momente diferite.

Dincolo de lipsa părții practice de laborator, elevii au pierdut anul acesta și experiența socială, umană. Olimpiadele internaționale sunt evenimente complexe care, dincolo de concurs în sine, au mai multe roluri, iar cel social este esențial fiindcă leagă primele prietenii dintre viitori cercetători și oameni de știință care vor forma peste 20 de ani comunitatea academică în domeniile respective. Desigur, nu toți urmează o carieră pe acest drum, dar întâlnirea fizică dintre tineri brilianți și cu pasiuni comune este amintirea cea mai frumoasă pe care o păstrează de la aceste evenimente.

Mircea Bodrogean

„Am fost în 2019 la Olimpiada Internațională de Chimie, eram în clasa a X-a, și s-a ținut în Franța, a fost fizică olimpiada și a fost o diferență destul de mare. Spre exemplu, acum, japonezii au organizat un spațiu virtual în care să participăm la diverse activități și să comunicăm cu alți participanți, dar în ciuda efortului, care e de apreciat, partea fizică lipsește în sensul că de obicei erau multe excursii, mult timp liber de discutat cu ceilalți participanți, mai era cina festivă cu profesorii unde discutam ce am făcut, cum a fost olimpiada. Da, se simte o diferență, dar e de apreciat efortul organizatorilor”, a povestit Mircea Bodrogean, de la Liceul Internațional de Informatică din București.

„Subiectele au fost dificile, ca de obicei, dar la asta ne așteptăm, nu am venit să primim puncte gratis, trebuie să luptăm pentru fiecare punct”

Despre olimpiada care a avut loc miercuri, Tudor Lile, absolvent al Colegiului Național „Moise Nicoară” din Arad, spune că cele 5 ore au trecut repede, dar au fost obositoare.

Tudor Lile

„După desfășurarea probelor a mai trebuit să așteptăm pentru că, fiind organizată de la distanță olimpiada, echipele din alte țări dau proba la o oră diferită în funcție de fusul orar, ca să fie ok pentru toată lumea, să nu se trezească nimeni cu noaptea-n cap să dea proba. Sincer, olimpiada în varianta online este mult mai puțin stresantă pentru că am dat o mare parte din probe de acasă și într-un mediu familiar nu te mai stresezi – cum o să dorm noaptea, cum o să mă acomodez cu fusul orar – dar clar lipsește interacțiunea cu alte persoane cu care am legat prietenii. Încă mai vorbim, am prieteni din toată lumea, era o experiență complet diferită, nu o mai pot asemăna cu nimic experiența aceea.

Subiectele au fost dificile, ca de obicei, dar la asta ne așteptăm, nu am venit să primim puncte gratis, trebuie să luptăm pentru fiecare punct. Este a patra olimpiadă internațională la care particip. E o oarecare presiune, ca de obicei, dar sunt bucuros că am fost selectat să reprezint țara. Acum nu am avut emoții foarte mari, eu am absolvit clasa a XII-a, deci era ultimul lucru care mă mai ținea să intru în vacanță, deci mai mult aveam emoții că intru în vacanță în sfârșit”, a povestit el.

Tudor spune că l-a pasionat chimia de la primele ore pe care le-a avut în clasa a VII-a și că este „știința de mijloc dintre fizică și biologie, care cumva face ca amândouă să aibă sens”.

Pandemia a afectat modul în care învață, însă. „În ultima perioadă nu prea am lucrat în laborator, și acum am avut doar proba teoretică, pentru că accesul în laborator nu a fost permis o perioadă mare de timp și pregătirea… e greu să pui un număr de ore pe ea pentru că unele zile sunt foarte productive și lucrezi și câte 6 ore, alte zile simți că nu poți să faci nimic. La pregătire contează calitatea, nu cantitatea.

Coordonatorul lotului olimpic de Chimie al României, profesorul și academicianul Marius Andruh, a explicat pentru Edupedu.ro că, la subiecte, singura diferență față de anii precedenți a fost proba practică, în rest, partea teoretică a fost la fel de dificilă.

„Faptul că elevii s-au descurcat pe noi ne-a bucurat fiindcă înseamnă că există interes pentru chimia la nivel înalt. În ansamblu, bineînțeles că nu se compară cu experiența de dinainte de pandemie. Când se întâlneau toți la olimpiadă în altă țară se legau prietenii între ei, lucrurile astea nu pot fi înlocuite. Componenta asta socială contează enorm, din păcate asta a fost conjunctura de anul acesta. Aproape toți ar fi fost la prima sau la a doua olimpiadă internațională acum, ar fi descoperit acolo tineri cu preocupări comune, s-ar fi legat niște conexiuni. E un eveniment complex la care visează să participe de ani de zile, nu să stea închiși într-un amfiteatru și asta să fie olimpiada lor internațională. Când se organizează real, o astfel de olimpiadă este la fel ca o olimpiadă sportivă, cu festivități de deschidere și închidere spectaculoase, este o altă experiență”, a spus Andruh pentru Edupedu.ro.

Marius Andruh discutând cu elevii săi, după terminarea olimpiadei
Citește și:
INTERVIU Premiile României la Olimpiada Internațională de Lingvistică 2021: Aur, două medalii de Bronz și Mențiune la proba pe echipe / Descarcă subiectele de concurs
BREAKING România obține locul 27 la Olimpiada Internațională de Matematică 2021, cu trei medalii de argint și două de bronz, în competiția dominată de China, Rusia și Coreea de Sud / Descarcă subiectele de la olimpiada internațională de matematică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”: Fiul cel mare al rectorului Tudorel Toader este unicul candidat pentru un post de lector universitar / Cum a reușit Ionuț Toader să bifeze criteriile – cheie în mare viteză

În timp ce Tudorel Toader este rector la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, fiul său cel mare avansează rapid în cariera academică la aceeași instituție de învățământ superior.…
Vezi articolul

Corina Crețu susține că România mai are de cheltuit 300 de milioane de euro, fonduri europene destinate ocupării forței de muncă în rândul tinerilor: Există bani atât pentru cei care se întorc în România după studiile realizate în străinătate, cât și pentru cei care studiază în țară

Europarlamentarul Corina Crețu (Pro România, grupul S&D) susține că „divizarea” studenților, prin inițiativa Guvernului de a oferi sprijin financiar celor care studiază în străinătate, este „inutilă și contraproductivă”, deoarece există…
Vezi articolul