OFICIAL Universitățile pot organiza cursuri remediale adaptate nevoilor studenților, programe de consiliere personalizate pentru îmbunătățirea performanței academice, gestionarea stresului și care să îi ajute să termine studiile. Pot fi înființate centre de cercetare ce pot aduce venituri studenților / Măsuri susținute prin Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar

275 de vizualizări
Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com
Cursuri remediale personalizate pentru studenți în funcție de nevoile acestora, inclusiv sprijin pentru a gestiona stresul și a prioritiza sarcinile de lucru astfel încât să finalizeze studiile universitare, potrivit hotărârii de Guvern privind Programul Național de reducere a abandonului universitar (PNRAU), publicate în Monitorul Oficial. Amintim, Edupedu.ro a scris recent că bursele sociale pentru studenți, tarifele reduse pentru transport și susținerea centrelor de consiliere și orientare în carieră, toate prevăzute de lege, nu mai figurează ca măsuri-cheie în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar.
  • PNRAU este cuprins în Programul educație universitară și postuniversitară și are ca obiectiv principal reducerea semnificativă a ratei abandonului universitar în instituțiile de învățământ superior din România.
  • Proiectul de HG privind organizarea și finanțarea PNRAU, program prevăzut de Legea învățământului superior 199/2023 a fost pus în consultare în octombrie 2024. Documentul a fost adoptat în 16 aprilie 2025.

Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar își propune să susțină tinerii în efortul de a finaliza studiile universitare și este prevăzut de Legea învățământului superior 199/2023. Documentul prezintă măsuri pe care le pot lua universitățile pentru a reduce abandonul universitar. Programul își propune să ofere srijin concret tinerilor pentru a absolvi facultatea, precum cursuri în sistem hibrid sau online, sau parteneriate cu creșe și grădinițe locale, în cazul studenților care sunt părinți.

Consiliere academică și profesională particularizată la nevoile studenților, prin care aceștia să primească sprijin pentru a-și gestiona timpul și să își prioritizeze sarcinile de lucru pentru a finaliza studiile universitare. De asemenea, universitățile pot dezvolta programe de consiliere academică și psihologică, “menite să sprijine studenții în dificultate și să le ofere sprijin în vederea îmbunătățirii performanței academice și gestionării stresului”.

O altă măsură propusă prin PNRAU este “înființarea de centre de cercetare în care studenții să fie implicați în activități specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri”.

Potrivit, HG-ului publicat în Monitoriul Oficial, instituțiile de învăţământ superior raportează anual progresul și rezultatele măsurilor adoptate, inclusiv date privind rata abandonului universitar și impactul programelor de suport.

Metodologia privind organizarea și funcționarea PNRAU

Art. (1) În vederea aplicării măsurilor PNRAU, instituțiile de învățământ superior elaborează un plan de acțiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenți înmatriculați aflați în risc de abandon și la particularitățile de risc identificate la nivelul instituției și programelor de studii.

La începutul fiecărui an universitar, instituțiile de învățământ superior organizează activități de orientare academică, destinate cu precădere studenților din anul I, care pot include:


a) sesiuni de introducere în mediul universitar și viața academică, inclusiv prin prezentări ale departamentelor, facultăților și instituției de învăţământ superior;


b) tururi ghidate ale infrastructurii universitare, inclusiv de suport studențesc, din cadrul instituțiilor de învăţământ superior, în vederea familiarizării studentilor cu facilitatile disponibile, inclusiv sălile de curs, laboratoarele, căminele, cantinele, bibliotecile, sălile de lectură, centrul de consiliere și orientare în carieră, bazele sportive sau alte elemente de infrastructură;


c) sesiuni de informare cu privire la desfășurarea procesului educațional, cerințele academice, regulile de evaluare și sistemele de suport academic disponibile;

d) activități sociale pentru a ajuta studenții să cunoască alți colegi, să își facă prieteni și să se integreze în comunitatea universitară;


f) sesiuni de informare despre resursele și serviciile oferite de biblioteci, cum ar fi accesul la cărți, articole stiințifice, baze de date digitale, programe de instruire în utilizarea eficientă a
resurselor academice și asistență în cercetare.

Art. 5. — (1) Instituțiile de învăţământ superior implementează măsuri specifice, corelate cu măsurile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pentru identificarea timpurie a studenților aflați în risc de abandon, inclusiv prin utilizarea de instrumente de monitorizare și evaluare a progresului academic.

(2) Prin PNRAU pot fi susținute:


a) organizarea unor târguri de cariere pentru studenți și absolvenți, în colaborare cu partenerii instituționali și economici ai instituțiilor de învăţământ superior, în vederea facilitării
accesului la stagii de practică, internship și locuri de muncă:


b) dezvoltarea de programe de consiliere academică și psihologică, menite să sprijine studenții în dificultate și să le ofere sprijin în vederea îmbunătățirii performantei academice și gestionării stresului;


c) funcționarea în cadrul instituțiilor de învățământ superior a centrelor de consiliere și orientare în carieră, denumite în continuare CCOC, și formarea continuă a resursei umane în
vederea consilierii studenților aflați în risc de abandon universitar;


d) dezvoltarea sentimentului de apartenența la comunitatea universitară în rândul studenților, inclusiv prin încurajarea acestora să se implice în activități de voluntariat, și sprijinirea și recunoașterea acțiunilor acestora de către instituția de învățământ superior;


e) desfășurarea de cursuri remediale diverse și adaptate nevoilor studenților;


f) îmbunătățirea condițiilor în campusurile universitare, inclusiv în sinergie cu obiectivele de investiții din cadrul Planului național de redresare și reziliență, precum și crearea sau
dezvoltarea spațiilor comune de învățare, a spațiilor de recreere și a sălilor de lectură;


g) înființarea de centre de cercetare în care studenții să fie implicați în activități specifice pregătirii academice, ce pot aduce venituri;


h) implementarea de programe de mentorat și tutoriat, prin care studenții din ani de studii mai mari și cadrele didactice vor oferi sprijin și îndrumare studenților nou-veniți sau celor care întâmpină dificultăți academice.

(3) Susținerea studenților netradiționali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituții de învăţământ superior se poate realiza prin:


a) consultarea studenților în vederea stabilirii unor opțiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenții care au
responsabilități de muncă sau familiale;


b) consiliere academică si profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru și îndeplinirea cerințelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;


c) servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creșe si grădinițe locale, pentru a sprijini studenții care sunt părinti;


d) aplicarea politicilor de recunoaștere a creditelor anterioare și a experientei de muncă relevante pentru programul de studii ales;
e) realizarea unor grupuri de suport pentru studenții netradiționali, facilitând schimbul de experiențe și sprijin reciproc.


Art. 6. — (1) Finanțarea măsurilor prevăzute în PNRAU se asigură prin bugetul Ministerului Educatiei și Cercetării din sume alocate de la bugetul de stat și din fonduri europene
nerambursabile, în limita sumelor alocate și cu respectarea prevederilor și regulilor de eligibilitate stabilite la nivelul programului.

  • Hotărârea prevede un set de 13 măsuri cu finanțare europeană sau de la bugetul de stat, măsuri ce prevăd analize pe diverse teme, burse speciale pentru combaterea abandonului universitar, consiliere pentru studenți în risc de abandon, programe de tip „primul student din familie”. Toate urmează să fie finanțate din două surse – din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat.
Informații de context

Proiectul de HG privind organizarea și finanțarea PNRAU, program prevăzut de Legea învățământului superior 199/2023 a fost pus în consultare în octombrie 2024 și adoptat în ședința pe 16 aprilie 2025.

Edupedu.ro a scris că au dispărut însă, din lista de măsuri 3 puncte ce prevedeau acțiuni finanțate de la bugetul de stat, fără finanțare externă, care apăreau în versiunea inițială a proiectului de HG:

  • „Acordarea de burse sociale studenților din sistemul public de învățământ superior”
  • „Acordarea de tarife reduse pentru transportul studenților conform art. 123 din Legea Învățământului Superior”
  • Susținerea și finanțarea Centrelor de consiliere și orientare în carieră în vederea monitorizării și implementării de acțiuni de combatere a abandonului universitar prin FDI”
Situația abandonului universitar în România – date recente

Potrivit celui mai recent Raport privind starea învățământului superior:

  • „În anul universitar 2022/2023, din totalul de 410,2 mii de studenți înscrişi la începutul anului în învățământul de licență, la final de an s-au regăsit 369,7 mii de studenți. Din totalul celor înscrişi la începutul anului universitar, 86,1% au promovat, 4,0% au fost declarați repetenți, cu situația neîncheiată sau cu întrerupere de studii şi 9,9% au abandonat studiile pe parcursul anului.

În 2022, un raport UEFISCDI arăta că 47,96% era rata de abandon la nivel de licență, pentru studenții înmatriculați în 2015, 42% – rata de abandon la nivel de master și 70% la studiile de doctorat

DESCARCĂ Hotărâre pentru aprobarea metodologiei privind organizarea și funcționarea Programului național de reducere a abandonului universitar

Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Bursele sociale pentru studenți, tarifele reduse pentru transport și susținerea centrelor de consiliere și orientare în carieră, toate prevăzute de lege, nu mai figurează ca măsuri-cheie în Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar, adoptat miercuri de guvern
UPDATE PROIECT Studenții care lucrează sau cei care sunt părinți vor putea să participe la cursuri în sistem hibrid sau online. În norma cadrelor didactice apar cursurile remediale, prevede Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar
Aproape jumătate dintre studenții care au început facultatea în 2015 au abandonat studiile. Dintre aceștia, 44% au renunțat după primul an / Domeniul de studiu, nota de la bacalaureat, caracteristicile studenților, printre factorii care influențează abandonul universitar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Buget cu „aproape 57% mai mare“ pentru Educație, în 2024 față de alocarea din 2023, cu tot cu finanțările din PNRR, anunță ministrul Finanțelor, Marcel Boloș / Ar însemna încălcarea legilor educației, care prevăd alocarea a 15% din cheltuielile bugetului general consolidat

„Bugetul pentru Educație planificat și agreat în coaliție din perspectiva componentei de investiții și a componentei de funcționare este un buget record”, a declarat ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, în cadrul…
Vezi articolul
colegiile universitare la care se intră fără BAC

Școlile pot să își suspende activitatea și să treacă în online și în prezent, pe baza legislației în vigoare, spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, după ce președintele Federației părinților și cel al Consiliului elevilor au cerut ca decizia trecerii în online să fie la școli, peste pragul de 6 la mie

„Și în acest moment există cadrul legal care permite școlilor să decidă trecerea la activitatea online”, a spus ministrul Educației într-o declarație de presă, sâmbătă. Acest lucru este decis de…
Vezi articolul
Consiliul Rectorilor

USR cere limitarea la maximum 5 ani a perioadei în care un profesor își poate ține blocat postul de titular dacă ocupă o funcție publică / Klaus Iohannis și-a ținut postul blocat 27 de ani la Sibiu, Crin Antonescu, 24 de ani în Tulcea

USR cere limitarea la maximum 5 ani a perioadei în care un profesor își poate ține blocat postul de titular dacă ocupă o funcție publică, se arată într-un comunicat de…
Vezi articolul