OFICIAL Un consilier școlar la cel mult 500 de elevi și profesori itineranți și de sprijin transferați către CJRAE/CMBRAE de la 1 ianuarie 2025. Noul regulament de funcționare a Centrelor de resurse și asistență educațională a fost aprobat

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com

Noul regulament de funcționare a Centrelor de resurse și asistență educațională – CJRAE/CMBRAE a fost publicat în Monitorul Oficial. Ordinul 5.701/2024 poate fi descărcat mai jos din articol. O noutate este numărul de elevi care îi revin de acum înainte unui consilier școlar – maximum 500, față de 800 pe vechiul regulament din anul 2011.

Edupedu.ro a scris despre regulamentul CJRAE/CMBRAE 2024 încă de când era în stadiul de proiect. Prevederile (noi) se păstrează și în forma finală a documentului, publicată luni, 12 august, în Monitorul Oficial. Este vorba de reorganizarea CJRAE/CMBRAE pe trei departamente, atribuții pentru consilierii școlari, profesorii de sprijin și mediatorii școlari, evaluarea personalului și de către directorul școlii, nu doar de CJRAE.

Sunt menționate și prevederile privind noul număr de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped și mediator școlar.

Iată câți oameni revin în funcție de numărul de copii/elevi:

Art. 36 – (2) În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică:

(i) un post de profesor-consilier școlar la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari.

(ii) un post de profesor-logoped și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari, dintre care, pe parcursul unui an şcolar, un profesor-logoped lucrează cu un efectiv de 15-40 copii/ elevi cu tulburări de limbaj și comunicare;

(iii) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(iv) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(v) un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.

(vi) un post de mediator școlar în fiecare unitate școlară cu personalitate juridică din comunități dezavantajate, în care există un procent de minimum 25% dintre elevi care provin din grupuri minoritare, aflați în risc de părăsire timpurie a școlii/excluziune socială.

(vii) la nivelul unei unități administrative teritoriale din mediul rural sau la nivelul unei unități de învățământ din mediul urban, unde există un număr mare de preșcolari/elevi care provin din medii dezavantajate poate fi angajat un mediator școlar.

(viii) în unităţile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide şi elevi părinţi, la nivelul unităţii de învăţământ unice sau cu cele mai multe astfel de cazuri înregistrate, se alocă suplimentar, în mod obligatoriu, un post de mediator şcolar”.

Profesorii de sprijin, transferați la CJRAE/CMBRAE

Art. 42 – (3) Transferul posturilor de profesor itinerant și de sprijin de la unitățile de învăţământ special/centrele școlare de educație incluzivă/unități de învăţământ de masă/alți angajatori către CJRAE/CMBRAE se realizează începând cu 1 ianuarie 2025, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educației”, mai scrie în noul regulament CJRAE/CMBRAE 2024.

În prezent, posturile didactice de profesori itineranţi şi de sprijin sunt normate în cadrul unităţilor de învăţământ special, conform art. 9 din metodologia privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, aprobată prin OME 5574/2011.

Trei compartimente prevăzute în noul regulament

CJRAE/CMBRAE sunt compartimentate pe 3 structuri, prevede noul regulament. În varianta de proiect, erau denumite „departamente”.

Art. 20 – (…) Pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice care îi revin, la nivelul fiecărui CJRAE/CMBRAE funcționează Compartimentul de servicii educaționale specializate (CSES), Compartimentul de evaluare, orientare școlară și profesională (CEOSP) și Compartimentul administrativ (CA).

Art. 21 – (1) Compartimentul de servicii educaționale specializate, numit în continuare CSES, asigură coordonarea serviciilor de consiliere școlară și psihologică, terapie logopedică, de sprijin educațional și de mediere școlară, prin profesori-consilieri școlari, profesori-psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin și mediatori școlari.

(2) Serviciile educaționale de consiliere școlară și psihologică, terapie logopedică și de sprijin educațional, menționate la alin. (1), au câte un coordonator, care își desfășoară activitatea în cadrul CSES, în sediul CJRAE/CMBRAE.

(3) Coordonatorii serviciilor de consiliere școlară și psihologică, de terapie logopedică, și de servicii de sprijin sunt numiți anual prin decizia directorului CJRAE/CMBRAE, din cadrul personalului aferent fiecărei categorii de servicii, la propunerea personalului din cadrul fiecărei categorii”.

Iată atribuțiile profesorilor-consilieri școlari, ale profesorilor-psihologi, mediatorilor școlari, profesorilor-logopezi și ale profesorilor itineranți și de sprijin:

DOCUMENT DESCARCĂ Regulament de funcționare CJRAE/CMBRAE 2024:

Amintim că la finalizarea gimnaziului și a liceului, profesorul consilier școlar și dirigintele vor emite recomandări de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară, după cum prevede regulamentul de funcționare al școlilor – ROFUIP 2024, și el recent publicat în Monitorul Oficial.

Recomandările cu rol consultativ, primite de la consilierii școlari, pentru orientare profesională, vor face parte din portofoliul educațional care se aplică din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare.

Copiii cu cerințe educaționale speciale care intră în grupa mare în septembrie 2024 vor fi sprijiniți pe patru niveluri când ajung la școală, prevede legea educației 198/2023. Școlile pot primi cu 75% mai mulți bani pentru elevii încadrați la nivelurile I-III.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect
Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
Un consilier școlar la 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor ministerului Educației / Peste jumătate dintre posturile noi au fost ocupate de profesori cu note între 5 și 6.99
Exit mobile version