Ministerul Educației și Cercetării anunţă că a stabilit mai multe etape pentru înscrierea în învăţământul preşcolar a copiilor cu vârste între 3 şi 6 ani, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
Mai întâi vor fi reînscrişi copiii care frecventează grădinița în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze și în anul școlar 2020-2021, după care vor fi înscrişi copiii care merg pentru prima dată la grădiniţă.
Redăm comunicatul ministerului:
“Reînscrierile se vor desfășura în perioada 25 mai – 5 iunie.
Înscrierile se vor desfășura în două etape: 8 iunie – 3 iulie și 20 iulie – 10 august.
Cazurile care nu au fost clarificate în cele două etape de înscrieri se pot rezolva în perioada 11-31 august.
Reînscrierile se pot efectua și prin poștă electronică, telefonic sau fax.
Pentru înscriere, părinții pot comunica unității de învățământ prin poștă electronică, telefonic sau fax, datele necesare pentru a fi introduse în aplicația specifică din Modulul SIIIR – Înscriere la grădiniță 2020-2021.
Ocuparea locurilor libere, după finalizarea procesului de reînscriere, se va face cu respectarea prevederilor din legislația în vigoare și, cu precădere, în acest an școlar, a prevederilor Legii nr. 56/2019, asigurând cuprinderea tuturor copiilor de 5 ani în grupa mare, ca parte a învățământului general obligatoriu.
În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice.
Criteriile generale de departajare sunt următoarele:
- existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
- existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
- existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
- existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, însoțit de certificatul de orientare școlară, eliberat de Comisia de orientare școlară și profesională.
Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti până la data de 29 mai 2020) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale.
Orarul reînscrierilor și, respectiv, al înscrierilor va fi stabilit de conducerea unităţii de învăţământ şi va fi afişat, la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru informarea părinţilor şi a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) şi pe site-urile inspectoratelor şcolare.
Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor mai posta pe site-ul unității de învățământ/ISJ și, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii:
- capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată);
- numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2020-2021 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare);
- criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor;
Menționăm că unităţile de învăţământ preșcolar particular vor afişa și informații privind statutul grădiniței respectiv: autorizată să funcţioneze provizoriu sau acreditată de Agenția pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).
Pentru soluționarea diferitelor situații legate de reînscriere/înscriere în unitățile de învățământ preșcolar, ISJ/ISMB vor consilia și sprijini părinții, ținând cont, cu precădere, de interesul educațional al copilului. Inspectoratele școlare se vor asigura că sunt îndeplinite, în fiecare unitate de învățământ preșcolar sau cu grupe de preșcolari, condițiile organizatorice și logistice necesare”.
Directorii de grădinițe trebuie să publice pe site-ul grădiniței capacitatea instituției, numărul de locuri pe fiecare grupă în parte (mică, mijlocie, mare), criteriile generale și criteriile specifice de departajare.
Este prima dată când înscrierea se poate face în acest fel. Şcolile trebuie să completeze înscrierile direct în aplicaţia SIIIR, registrul sistemului de învăţământ. “Ocuparea locurilor libere, după finalizarea etapei de reînscriere, se va face cu respectarea prevederilor din legislația în vigoare și, cu precădere, în acest an, a prevederilor Legii nr. 56/2019, asigurând cuprinderea tuturor copiilor de 5 ani în grupa mare, care parte a învățământului obligatoriu”, prevede documentul.
Descarcă de aici, în format .pdf, adresa Ministerului Educației privind înscrierile în grădinițe 2020
Reamintim că ministerul a publicat luni aseară calendarul înscrierilor la grădiniţă.
Informații de background
Amintim că legea care mărește durata învățământului obligatoriu de la 11 la 16 ani până în 2030 a fost promulgată de Președintele României, Klaus Iohannis, în aprilie 2019. Proiectul de lege a fost inițiat de un grup de 19 parlamentari UDMR în frunte cu Szabo Odon și șapte parlamentari PSD.
Documentul prevede creșterea duratei învățământului obligatoriu în felul următor:
- până în 2020 – devin obligatorii grupa mare de la grădință și clasele a XI-a și a XII-a – 14 ani în total
- până în 2023 – grupa mijlocie – 15 ani în total
- până în 2030 – grupa mică – 16 ani de învățământ obligatoriu.
Proiectul de lege a fost adoptat de Parlament în mai 2018, după care Iohannis l-a contestat la Curtea Constituțională pe motive de tehnică legislativă. Judecătorii CCR au admis sesizarea și au declarat actul neconstituțional, pe motiv că fusese adoptat în aceeași zi cu alte două modificări ale aceleiași legi și că nu fuseseră corelate între ele. Întoarsă automat la reexaminare în toamnă, legea a fost votată și retrimisă la promulgare.
În prezent, învățământul obligatoriu este de 11 clase – începe la clasa pregătitoare și se încheie la clasa a X-a. Legea Educației în forma sa inițială prevedea însă trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și un liceu de doar 3 ani – prevederi anulate de guvernul PSD condus de Victor Ponta.
Structura anului școlar 2020-2021
Semestrul I (17 săptămâni)
Cursuri: Luni, 14 septembrie 2020 – Marți, 22 decembrie 2020
Vacanță pentru grădinițe și clasele pregătitoare – a IV-a: 26 octombrie – 1 noiembrie 2020
Vacanța de iarnă: Miercuri, 23 decembrie 2020 – Duminică, 10 ianuarie 2020
Cursuri: Luni, 11 ianuarie 2021 – Vineri, 29 ianuarie 2021
Vacanţa intersemestrială: Sâmbătă, 30 ianuarie 2021 – Duminică, 7 februarie 2021
Semestrul al II-lea (17 săptămâni)
Cursuri: Luni, 8 februarie 2021 – Joi, 1 aprilie 2021
Vacanţa de primăvară: Vineri, 2 aprilie 2021 – Duminică, 11 aprilie 2021
- Paștele Catolic va fi în 2021 pe data 4 aprilie
Cursuri: Luni, 12 aprilie 2021 – Joi, 29 aprilie 2021
Vacanță de primăvară: Vineri, 30 aprilie 2021 – Duminică, 9 mai 2021
- Paștele Ortodox va fi în 2021 pe data 2 mai
Cursuri: Luni, 10 mai 2021 – Vineri, 18 iunie 2021
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 19 iunie 2021 – data din septembrie 2021 la care încep cursurile anului şcolar 2021 – 2022.
- (Sursa)
Ce înseamnă învățământ obligatoriu? Sancțiuni și obligații
Potrivit legilor și regulamentelor în vigoare, părinții/tutorii copilului care nu frecventează învățământul obligatoriu pot fi sancționați și, în cazul în care există ajutoare sociale pe care le încasează, acestea pot fi sistate/condiționate.
Legea Educației Naționale nr. 1 din 2011 prevede:
Articolul 86
(1) Unitățile de învățământ încheie cu părinții, în momentul înscrierii antepreșcolarilor, respectiv a preșcolarilor sau a elevilor, în Registrul unic matricol, un contract educațional, în care sunt înscrise drepturile și obligațiile reciproce ale părților. Contractul educațional-tip este aprobat prin ordin al ministrului educației naționale și este particularizat, la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin decizia consiliului de administrație.
(2) Nerespectarea prevederilor contractului educațional-tip de către unitatea de învățământ este sancționată de inspectoratul școlar, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației naționale.
(3) Părintele sau tutorele legal este obligat să ia măsuri pentru școlarizarea elevului, pe perioada învățământului obligatoriu.
(4) Părintele sau tutorele legal răspunde pentru distrugerile materiale din patrimoniul școlii, cauzate de elev.
Articolul 360
(1) Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează:
a) nerespectarea dispozițiilor art. 86 alin. (3), din culpa părintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1.000 lei ori cu muncă echivalentă în folosul comunității, prestată de părinte sau de tutorele legal;
(2) Constatarea contravenției și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. a) se fac de către persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea consiliului de administrație al unității de învățământ.
Citește și:
-
Grădinița și liceul obligatorii, o măsură bună sau nu? Mircea Miclea: În UE, doar Ungaria începe învățămîntul obligatoriu la 3 ani
-
Grădinița autorizată provizoriu – recunoscută la obligativitatea grădiniței? Ce se întâmplă cu copiii din grădinițele ilegale
-
Grădiniță și liceu obligatorii – Președintele a promulgat Legea care introduce 16 ani de învățământ obligatoriu în România
-
Înscrierea la grădiniță – Care erau regulile de înscriere anii trecuți și care este programul zilnic la grădiniță
-
DOCUMENT Ce învață copiii la grădinițele de stat: curriculum de grupa mare
-
Grădinițele din București – Rețeaua de grădinițe de stat pe fiecare sector în parte
-
Cum aleg grădinița potrivită și unde verific dacă este autorizată sau acreditată
-
Reguli de siguranță pentru corpul copilului meu: Cum îi învățăm pe cei mici despre părțile intime, ca să îi ferim de abuzuri
-
Ce să faci dacă te prinde cutremurul la grădiniță sau la școală
-
Copiii cu probleme de vorbire: Etapele dezvoltării limbajului la copii, de la 0 la 7 ani, și ce exerciții de logopedie pot face
-
Educația și teatrul: Copiii bruscați de educatoare să facă liniște în sală nu pot răspunde creativ în relație cu actorii – Adrian Tibu, Festivalul Tânăr de la Sibiu
-
Povestea Marianei Mera, educatoare la sat: Cel mai important e să învețe să gândească, să observe, să fie curioși, să pună întrebări
-
Matematica în viața unui copil: etapele fizice și cognitive de dezvoltare a copiilor între 0-7 ani
FOTO: pexels.com
1 comment
Buna seara,
O sa para probabil o intrebare stupida, dar ce se intampla daca un parinte nu isi inscrie niciodata copilul la niciuna din formele de invatamant? Adica vad ca alin. 3 din art 86 zice ca parintele este “obligat să ia măsuri pentru școlarizarea elevului” si apoi ca este sanctionat cu amenda, dar asta inseamna ca este sanctionat daca nu-l trimite pe copilul deja inscris, adica elev. Nu zice nimic de parintii care nu isi trimit deloc, niciodata, copiii la o institutie de invatamant. Nu inseamna asta ca “invatamantul general obligatoriu” nu este obligatoriu?
Multumesc!