Curriculumul școlar și programa școlară de la clasele V-VIII vor fi din nou schimbate, “în mod categoric”. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, care într-un interviu pentru Adevărul a declarat că a și vorbit cu specialiștii de la Institutul de Ştiinţe ale Educației “ca să facem o programă profesionistă”. Pentru a patra oară ministru, Andronescu anunță aceste modificări la doar 2 ani după ce alt ministru al Educației a schimbat deja programele școlare de gimnaziu.
Ministrul nu a explicat ce se întâmplă cu elevii de clasele a V-a și a VI-a, care au experimentat toate modificările din ultimii ani: au debutat cu clasa pregătitoare, au învățat după un curriculum nou în fiecare an, au cunoscut toate întârzierile anuale la manualele școlare, au învățat după fișe, după compendiul lui Liviu Pop (în lipsa manualelor), iar anul acesta după manualele unice ale editurii statului. Anul viitor, ei ar trebui să învețe după programa școlară deja schimbată de Minister, care este în conformitate cu ce au făcut la clasă în primii doi ani de gimnaziu.
Ecaterina Andronescu a declarat într-un interviu publicat astăzi de Adevărul: “Am avut o întâlnire cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi sper să mă sprijine ca să facem o programă profesionistă. La ciclul primar, se pare că am reuşit să facem o programă suficient de echilibrată şi este apreciată de foarte mulţi oameni, inclusiv de cei care se uită din afară la sistemul românesc de învăţământ. Dacă vom reuşi să facem asta şi la gimnaziu şi, ulterior, la liceu cred că este un lucru pozitiv”.
Întrebată dacă va schimba planurile-cadru pentru gimnaziu și liceu, Ecaterina Andronescu a răspuns: “În mod categoric, da. Trebuie să aducem programul la 25 de ore pe săptămână. A fost aşa în mandatele mele anterioare. N-am înţeles de ce a crescut numărul de ore, pentru că unui copil la 11 ani îi e greu să facă faţă unui program de 32-34 de ore pe săptămână. Care este rezultatul? Îl antagonizăm pe elev faţă de şcoală. Aceasta devine o instituţie pe care el n-o mai vrea, iar asta nu aduce un beneficiu acumulărilor pe care el trebuie să le facă”.
“În primul rând, insuccesul acesta de la clasa a VIII-a m-a dus cu gândul că e posibil ca elevii să nu facă faţă programei. Şi-atunci, poate cu înţelepciune, trebuie să ne uităm la programă şi să scoatem din ea ceea ce îl împovărează pe elev”, a adăugat Andronescu, pentru Adevărul.
-
Amintim că programa școlară de gimnaziu a fost recent modificată: în 2017, Ministerul Educației a aprobat noi programe și curriculumuri pentru clasele V-VIII, care nici nu au apucat să fie aplicate tuturor anilor gimnaziali.
- Concret, la clasa a V-a elevii au învățat după programă școlară nouă în anul școlar 2017-2018, apoi programa nouă s-a aplicat la clasa a VI-a chiar anul acesta școlar, urmând ca elevilor să li se schimbe conținuturile progresiv, pe măsură ce trec într-un nou an școlar până la finalizarea gimnaziului, în 2020-2021.
- Vezi aici cum se aplică programa școlară de gimnaziu realizată de Ministerul Educației în 2017
Președintele Iohannis tocmai a respins de la promulgare Tăierea din pix a orelor de școală și a avertizat că ar aduce un val de concedieri printre profesori
Tăierea numărului de ore de școală la 25 pe săptămână la învățământul gimnazial este prevăzută și de legea trecută deja de Parlament la inițiativa lui Liviu Pop, cu semnătura Ecaterinei Andronescu, care a fost respinsă ieri de la promulgare de președintele Klaus Iohannis.
Într-o declarație de la presă, consilierul prezidențial pe Educație, Ligia Deca, a anunțat joi următoarele:
- “Președintele României va trimite pentru reexaminare Parlamentului Legea pentru modificarea și completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011, înregistrată la Senat cu numărul 652/2018.
- Motivul reexaminării îl reprezintă măsurile introduse la articolul I, punctul 4, prin care se realizează reducerea din pix a numărului de ore din ciclul primar, gimnazial și liceal începând cu următorul an școlar.
- Astfel, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie de 20 de ore pe săptămână la învățământul primar (N.Red: Spre comparație, în prezent elevii învață 19-20 de ore pe săptămână la clasa pregătitoare – adică au maximum un opțional, la clasele I, a II-a și a III-a au minimum 20 – maximum 21 de ore, iar în ultima clasă de învățământ primar, elevii au minimum 21 de ore și maximum 22 de ore la clasa a IV-a), 25 la învățământul gimnazial (N.Red: În prezent, elevii de clasa a V-a au 26-28 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VI-a au 28-30 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VII-a au 31-33 de ore, iar clasa a VIII-a are 31-34 ore pe săptămână) și 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal.”
- “Orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare. Nu există o analiză a modului în care formarea elevilor va fi afectată de aceste schimbări.
- Reducerea numărului de ore la o asemenea dimensiune va însemna, cel mai probabil, un val de concedieri în sistemul de învățământ.”
Ce spun părinții
“Părinții susțin reducerea numărului de ore, însă nu așa cum a fost făcută, ci în concordanță cu programa școlară. Avem o programă stufoasă, încărcată, care duce la obosirea cronică a copiilor”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației de Părinți, Iulian Cristache. Acesta a precizat că tăierea orelor nu poate fi aplicată de anul viitor.
“Trebuie să existe o corelare între numărul de ore și programa școlară, deci ce învață copiii. Nu poți să tai orele, dar copiii să aibă de învățat tot ce au acum. Iar părerea mea este că numărul de ore este strict apanajul Institutului de Științe ale Educației”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației de Părinți.
“Fac un apel la toată clasa politică să devină responsabilă cu sistemnul educațional, astfel încât să nu mai apară schimbări în funcție de numele ministrului, indiferent de culoarea politică. Avem nevoie de predictibilitate și continuitate pe sistemul educațional”, a susținut Cristache.
Acesta a afirmat că nu este “de acord cu modificarea fragmentată a programei școlare” și a avertizat că “elevii sunt supraevaluați” . Copiii ies din școală crezând că știu foarte multe și află la job cât de multe nu știu. “Avem nevoie de o programă care să se bazeze pe mai multă practică, peste tot”, afirmă președintele Federației de Părinți.
Câte ore fac copiii în gimnaziu, conform planurilor-cadru în vigoare din 2016
Clasa a V-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28
Clasa a VI-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30
Clasa a VII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33
Clasa a VIII-a:
Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34
Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent
Aplicarea noile programe școlare pentru învățământul gimnazial:
- programele şcolare noi pentru clasa a V-a: s-au aplicat în sistemul de învățământ începând cu anul școlar 2017-2018
- programele școlare pentru clasa a VI-a s-au aplicat începând cu anul școlar 2018-2019
- programele şcolare pentru clasa a VII-a începând cu anul școlar 2019-2020
- programele şcolare pentru clasa a VIII-a începând cu anul școlar 2020-2021
Citește și:
-
Tăierea orelor de școală – respinsă de Iohannis. Consilierul prezidențial pe educație: Legea care reduce din pix numărul de ore va fi trimisă la reexaminare. Ar urma un val de concedieri
-
Tăiere drastică a orelor de școală: Scădere cu până la 9 a numărului de ore pe săptămână în gimnaziu, într-un proiect inițiat de Pop și semnat de Andronescu