OFICIAL Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar au fost publicate / Evaluarea externă efectuată de ARACIP – achitată de primării sau persoanele juridice inițiatoare / Ministrul Educației – eliminat dintre inițiatorii planurilor de înființare a școlilor

129 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Regulile privind înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, stabilite prin Ordin al ministrului Educației, au fost publicate, vineri, în Monitorul oficial. Procedura păstrează cea mai mare parte a prevederilor propuse în proiectul de ordin pus în consultare publică în august, dar există unele modificări ce vizează inclusiv posibilitatea ministrului Educației de a interveni în înființarea unor unități de învățământ preșcolar de stat sau din subordinea universităților.

Prevederile sunt, în mare parte, cele stabilite în baza Legii 1/2011, care au fost preluate în legea 198/2023, urmând ca noul ordin să stabilească detaliile – după cum Edupedu.ro a scris aici cu privire la proiectul pus inițial în consultare.

Potrivit Procedurii, înființarea unei școli se realizează în 2 etape: cea de autorizare de funcționare provizorie, urmată de cea de acreditare. Documentul final schimbă formularea inițială și precizează:

  • „Art. 2 (2) Unitățile de învățământ cu personalitate juridică, nou-înființate în baza autorizației de funcționare provizorie, au dreptul de a organiza și desfășura proces de învățământ în condițiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației și de a organiza, după caz, examene de absolvire.
  • (3) După obținerea acreditării, unitățile de învățământ funcționează cu drepturi depline/capacitate de exercițiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației.”

O altă schimbare este aceea că, în privința „actelor prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație”, una dintre opțiunile propuse inițial dispare. Mai precis, dispare opțiunea:

  • „b) ordin al ministrului educaţiei privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de stat sau unităţi de învăţământ preuniversitar în subordinea/structura instituţiilor de învăţământ superior”.

Actele care sunt păstrate, din acest punct de vedere, sunt:

„Art. 6. — (1) Actele prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație se materializează, după caz, prin:

a) hotărâre a autorităților publice locale privind intenția de a înființa o unitate de învățământ preuniversitar de stat;

b) hotărâre a senatului universitar privind intenția de a înființa unități de învățământ preuniversitar în subordinea/structura instituției de învățământ superior;

c) hotărâre a persoanei juridice private privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;

d) hotărâre a conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu.

Vezi detaliat schimbările în prezentarea Edupedu.ro.

Procedura privind procesul de înființare a unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, integral:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Înscrierea la clasa pregătitoare 2019: Școala de circumscripție trebuie respectată și întreruptă ideea de rezidență la un prieten – Ecaterina Andronescu

“Școala de cartier este școala de cartier, copilul acolo trebuie să meargă, în circumscripția lui de domiciliu”, a declarat ministrul Educației. Ecaterina Andronescu a anunțat, într-o emisiune la Digi 24,…
Vezi articolul

Ministrul Educației încurajează declarațiile pe propria răspundere cerute de profesori pentru raportarea testelor făcute acasă: Dacă părinții sunt de acord, nu mi se pare deloc un lucru rău. Dacă mergem pe ideea că suntem o țară de iresponsabili nu ajungem niciunde / Implicațiile juridice ale unei asemenea declarații

“Dacă mergem pe ideea că suntem o țară de iresponsabili, nu ajungem niciunde”, astfel a comentat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cazul profesorilor care folosesc declarația pe propria răspundere pentru raportarea…
Vezi articolul

Dispreț al Ministerului Educației față de școlile-pilot – aprobarea pilotării vine abia la finalul primului modul, încălcând cu două luni calendarul anunțat / LISTA celor 14 unități de învățământ

Ministerul Educației are probleme cu respectarea propriilor calendare în privința școlilor-pilot, iar asta creează o lipsă de predictibilitate pentru elevii, părinții, profesorii și conducerile școlilor care au plicat pentru acest…
Vezi articolul