Ordinul cu metodologia privind înființarea și organizarea programului de studii universitare de licență „Educație timpurie” a fost publicat în Monitorul Oficial. Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori vor studia materii precum Neuroştiinţa educaţiei, Managementul activităților de învățare prin joc sau Pedagogie digitală. Conform noului plan de învățământ, în cei trei ani de studiu studenții la acest program de licență vor avea 26 de examene, 17 colocvii și practică pedagogică minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului.
- Programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” le permite accesul absolvenților la o carieră didactică în învățământul preuniversitar și certifică competențele didactice corespunzătoare funcției didactice de profesor pentru educație timpurie — pentru copii antepreșcolari cu vârste cuprinse între 3 luni și 3 ani și pentru preșcolar — copiilor preșcolari cu vârste între 3 și 6 ani.
- Potrivit documentului menționat, programul de studii universitare de licență „Educație timpurie” asigură competențele didactice necesare pentru dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor care au vârsta până la nivelul învățământului primar.
- Actualii profesori de educație timpurie cu studii liceale pedagogice trebuie să obțină licența în Pedagogia Educației Timpurii până în anul 2028, conform prevederilor Legii învățământului superior nr. 198/2023, ca să își poată continua cariera. Mai exact, în lege sunt prevederi care îi obligă pe cei din sistem sau care vor să devină profesori, dar au doar liceul pedagogic absolvit, nu și facultate, să facă studii de licență ca să se poată titulariza sau să obțină licențierea (definitivatul).
Programul de licență „Educație timpurie”
Planul de învățământ este structurat pe următoarele domenii, conform metodologiei:
a) Elemente fundamentale de cunoaștere a domeniului educației timpurii;
b) Curriculum, didactici și practică pedagogică în domeniul educației timpurii;
c) Elemente de cercetare în științele educației.
„Admiterea la programele de studii universitare de licență de educație timpurie include o varietate de instrumente de evaluare — minimum o probă eliminatorie: Abilități de comunicare și aptitudini, astfel încât să se asigure selecția unor studenți cu potențial și cu motivație ridicată pentru cariera didactică”, este menționat în document.
Practica pedagogică este disciplină obligatorie în planul de învățământ al programului „Educație timpurie” și reprezintă minimum 15% din numărul total al orelor alocate programului și se desfășoară atât în grupe de nivel antepreșcolar, cât și preșcolar, se mai arată în document. Practica pedagogică se realizează pe baza unor acorduri-cadru între instituțiile de învățământ superior și unitățile de învățământ preuniversitar de aplicație care oferă servicii de educație timpurie.
Structura planului de învățământ al programului de studii universitare de licență „Educație timpurie”:
Pe lângă disciplinele consacrate, viitorii profesori pentru educaţie timpurie vor studia: Neuroştiinţa educaţiei; Managementul activităților de învățare prin joc; Dezvoltarea limbajului, a comunicării, a premiselor citirii şi scrierii la copilul mic.
Mai mult, Pedagogia digitală, va fi parte din formarea viitorilor profesori pentru educație timpurie, însă are alocată doar o oră pe săptămână în semestrul I din anul al III-lea.
Lista disciplinelor opționale și tematica recomandată le puteți vedea mai jos:
Examenul de licență constă în susținerea a două probe:
- un examen scris
- susținerea unei lucrări de licență de tip cercetare-acțiune în domeniul educației timpurii.
Absolvenților care finalizează programul de studii universitare de licență „Educație
timpurie” li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de profesor pentru educație timpurie.
Programul ar putea fi organizat din anul universitar 2025-2026
Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ARACIS) are obligația de a adapta standardele specifice de calitate pentru evaluarea programelor de Educație Timpurie în termen de 60 de zile de la publicarea ordinului cu metodologia.
După elaborarea acestor standarde, universitățile vor trebui să parcurgă procesul de autorizare și acreditare. Dacă aceste proceduri se desfășoară cu rapiditate, programele de licență în Educație Timpurie ar putea începe din anul universitar 2025-2026.
„Instituțiile de învățământ superior care au în structură autorizat/acreditat și organizează programul Pedagogia învățământului preșcolar pot organiza începând cu anul universitar 2025-2026 programul Pedagogia Educație timpurie cu păstrarea statutului (de autorizat/acreditat), a capacității maxime de școlarizare, cu obligația depunerii la Autoritatea Națională pentru Calificări a documentației privind recunoașterea/validarea calificării și cu solicitarea de evaluare periodică/monitorizare la Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (A.R.A.C.I.S.) pe noile programe, până la momentul expirării termenului de acreditare/autorizare deținut de fiecare universitate la data publicării prezentului ordin”, este menționat în document.
Ordinul integral pentru aprobarea Metodologiei privind înființarea și organizarea programelor de studii universitare de licență „Educație timpurie” îl puteți consulta mai jos:
2 comments
ok,in toți anii de studii …asta e, toți învață,toți au examene…daca nu distrugeau liceele pedagogice era și mai bine ….acu culegem ce am semănat …
O sa fie încântați cei care sunt si vor sa intre in sistem ! Fain mod de a atrage oameni in sistem !