OFICIAL Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile începând de luni, include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

Foto: © Rido | Dreamstime.com

Planul național de combatere a violenței școlare, aplicabil din anul școlar 2024-2025, a fost publicat în Monitorul Oficial. Planul este structurat pe 6 capitole și cuprinde măsuri pentru creșterea gradului de siguranță în școli, prevenirea violenței școlare, reducerea și managementul cazurilor de violență, formarea profesorilor, responsabilitățile școlilor și inspectoratelor, dar și modul în care va fi monitorizată aplicarea acestor măsuri.

Planul național de combatere a violenței școlare are o valabilitate de 3 ani. Începând cu data intrării în vigoare a acestuia, Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară, semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023, își încetează aplicabilitatea, conform documentului. 

Principalele prevederi din Planul național de combatere a violenței școlare

Autorităţile administraţiei publice locale, ministerul Educației și inspectoratele școlare vor fi responsabile cu dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor.

Ministerul Educației va realiza în 2025, împreună cu ministerul Sănătății, un mecanism de identificare, referire și preluare a elevilor care au nevoie de suport psihologic specializat.

O echipa interinstituțională, constituită cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, va monitoriza implementarea măsurilor și aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență.

Responsabilitățile școlilor:

1. Măsuri pentru creșterea gradului de siguranță în scoli 

Fiecare școală va avea un dosar de obiectiv în aplicația „Siguranța Școlară”, dezvoltată la nivelul DSS din cadrul IGPR.

La data începerii cursurilor anului școlar, conducerea unităților de învățământ preuniversitar va constitui și completa Registrul special de evidență a activităților punctuale, desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar, pe linia siguranței școlare, la nivelul fiecărei unități școlare (grădinițe, școli primare/gimnaziale, licee și școli profesionale).

Cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, Autorităţile Administraţiei Publice Locale elaborează/actualizează sistemul-cadru (Plan Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară) de asigurare a protecției unităților de învățământ preuniversitar, a siguranței elevilor și a personalului didactic, care se aprobă de prefect.

Cu o săptămână înainte de începerea cursurilor anului școlar, șeful Poliției Municipale/ orășenești/ postului de poliție comunal elaborează, pe baza sistemului-cadru, la nivelul poliției municipale/orășenești/ postului de poliție comunal, Planul Local Cadru de Acțiune pentru siguranță școlară și diseminarea acestuia în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, precum și administrației publice locale, în vederea punerii în aplicare.

În prima săptămâna de cursuri a anului școlar, ISJ/ISMB este responsabil de stabilirea anuală a componenței Comisiilor pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității pentru fiecare unitate de învățământ, respectiv comunicarea centralizată a acestora către IPJ/DGPMB

2. Cum vor preveni violența școlile, inspectoratele școlare și alte instituții implicate

Obligațiile școlilor:

Obligațiile inspectoratelor școlare și a centrelor de resurse şi asistenţă educațională ISJ/ISMB, CJRAE/ CMBRAE

3. Măsuri pentru reducerea cazurilor de violență în mediul școlar

Autorităţile Administraţiei Publice Locale, ministerul Educației și inspectoratele școlare vor fi responsabile cu dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor.

Ministerul Educației va realiza în 2025, împreună cu ministerul Sănătății, un mecanism de identificare, referire și preluare a elevilor care au nevoie de suport psihologic specializat.

Eficiența măsurilor de sprijin întreprinse pentru victime, elevi cu comportament agresiv și martori, respectiv a sancțiunilor aplicate elevilor cu comportament agresiv va fi monitorizată de ISJ/ISMB, structurile teritoriale de poliție pentru siguranța școlară și DGASPC.

Responsabilitățile școlilor:

Responsabilitățile Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, CNPEE

4. Managementul cazurilor de violență din mediul școlar 

În anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației va realiza și disemina materiale grafice privind prevederile Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar dedicate elevilor și e/punerea lor în fiecare unitate de învățământ preuniversitar. Elementele vizuale vor fi schematice, clare, ușor de înțeles și sugestive, adaptate specificului de vârstă și universului actual al elevilor din diferite cicluri educaționale.

De două ori pe an ISJ/ISMB și școlile vor organiza campanii de conștientizare a rolurilor tuturor persoanelor din unitatea de învățământ (cadre didactice, personal administrativ, elevi) în identificarea timpurie și în combaterea violenței școlare. 

Până pe 10 ale lunii, pentru luna anterioară se înregistrează cazurile de violență de către Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității. Datele se transmit centralizat, pe unități de învățământ și tipuri de fapte, prin intermediul ISJ/ISMB, către structurile pentru siguranța școlară din cadrul IGPR

În fiecare an, ISJ/ISMB  și CJRAE/ CMBRAE vor organiza sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare județ, cu directorii de unități de învățământ și profesorii din CPEV; clarificarea rolurilor, așteptărilor și comportamentelor dezirabile de acțiune în situații de violență școlară sau cu potențial de a degenera în violență Școlară.

Anual și în funcție de nevoie toate școlile vor organiza sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, adresate întregului personal al unității, părinților și elevilor.

DGASPC, ANPDCA și MFTES vor implementa măsuri specializate pentru elevii cu comportamente agresive, elevii victime, elevii martori, precum și pentru familiile copiilor victime și ale celor cu comportament agresiv 

CJRAE/ CMBRAE vor fi responsabile de implementarea unor măsuri de sprijin pentru membrii personalului unității de învățământ preuniversitar care au fost victime ale violenței sau au avut un comportament agresiv

Trimestrial se vor organiza întâlniri între reprezentanții unităților de învățământ, ai serviciilor de asistență socială, ai autorităților administrației publice locale și polițistul care face parte din componența grupului de acțiune pentru îmbunătățirea colaborării în vederea managementului cazurilor de violență din mediul școlar.

5. Formarea profesorilor pentru prevenirea și combaterea violenței

Participarea cadrelor didactice de liceu în activitățile de formare profesională continuă a cadrelor didactice oferite prin Proiectul privind Învățământul Secundar Romanian Secondary Education Project ROSE – tematici precum: dezvoltare socio-emoțională (SEL), îmbunătățirea relațiilor profesor – elevi; centrarea pe elev, centrarea pe competențe, incluziune și echitate în predare-învățare- evaluare; consilierea școlară și profesională a elevilor – pentru consilieri școlari și profesori diriginți; abilități de coaching & leadership pentru profesori și directori; cultură organizațională și dezvoltare personală – programe pentru directori; comunități de practică pentru dezvoltarea, susținerea și exersarea competențelor dezvoltate prin programele de formare continuă.

6. Monitorizarea măsurilor cuprinse în Planul național de combatere a violenței școlare

O echipa interinstituțională, constituită cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, va monitoriza implementarea măsurilor și aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență.

În același timp, monitorizarea va fi realizata prin rapoarte lunare, semestriale sau anuale ale diverselor instituții implicate. 

DOCUMENT Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2024 privind aprobarea Planului național de combatere a violenței școlare

Foto: © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
UPDATE Supraveghere video în școli, intervenții imediate „prin toate mijloacele legale”, acțiuni în cadrul „Școala Altfel”, promovarea Educației pentru sănătate – printre măsurile din Planul național de combatere a violenței școlare / Proiectul a fost adoptat de guvern, cu jumătate de an întârziere
Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect
Exit mobile version