OFICIAL Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile începând de luni, include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

116 vizualizări
Foto: © Rido | Dreamstime.com
Planul național de combatere a violenței școlare, aplicabil din anul școlar 2024-2025, a fost publicat în Monitorul Oficial. Planul este structurat pe 6 capitole și cuprinde măsuri pentru creșterea gradului de siguranță în școli, prevenirea violenței școlare, reducerea și managementul cazurilor de violență, formarea profesorilor, responsabilitățile școlilor și inspectoratelor, dar și modul în care va fi monitorizată aplicarea acestor măsuri.

Planul național de combatere a violenței școlare are o valabilitate de 3 ani. Începând cu data intrării în vigoare a acestuia, Planul Național Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară, semnat de opt miniștri, pe 5 septembrie 2023, își încetează aplicabilitatea, conform documentului. 

Principalele prevederi din Planul național de combatere a violenței școlare

Autorităţile administraţiei publice locale, ministerul Educației și inspectoratele școlare vor fi responsabile cu dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor.

Ministerul Educației va realiza în 2025, împreună cu ministerul Sănătății, un mecanism de identificare, referire și preluare a elevilor care au nevoie de suport psihologic specializat.

O echipa interinstituțională, constituită cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, va monitoriza implementarea măsurilor și aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență.

Responsabilitățile școlilor:

  • Constituirea unui grup de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ, pentru prevenirea și combaterea violenței și creșterea gradului de siguranță școlară.
  • Implementarea unor metode de sesizare a actelor de violență sau a suspiciunilor întemeiate de violență școlară în toate unitățile de învățământ preuniversitar din România, precum și campanii periodice de comunicare despre acestea; cumulativ se pot implementa cutii poștale verificate săptămânal, telefonul copilului, adresă de e-mail, număr de telefon pentru sms sau mesaje prin WhatsApp.
  • Elaborarea și revizuirea periodică a Planurilor școlilor de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar.
  • Până pe 10 ale lunii, pentru luna anterioară se înregistrează cazurile de violență de către Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității, constituită în prima săptămâna de cursuri a anului școlar. Datele se transmit centralizat, pe unități de învățământ și tipuri de fapte, prin intermediul ISJ/ISMB, către structurile pentru siguranța școlară din cadrul IGPR
1. Măsuri pentru creșterea gradului de siguranță în scoli 

Fiecare școală va avea un dosar de obiectiv în aplicația „Siguranța Școlară”, dezvoltată la nivelul DSS din cadrul IGPR.

La data începerii cursurilor anului școlar, conducerea unităților de învățământ preuniversitar va constitui și completa Registrul special de evidență a activităților punctuale, desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar, pe linia siguranței școlare, la nivelul fiecărei unități școlare (grădinițe, școli primare/gimnaziale, licee și școli profesionale).

Cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, Autorităţile Administraţiei Publice Locale elaborează/actualizează sistemul-cadru (Plan Teritorial Cadru de Acțiune pentru siguranța școlară) de asigurare a protecției unităților de învățământ preuniversitar, a siguranței elevilor și a personalului didactic, care se aprobă de prefect.

Cu o săptămână înainte de începerea cursurilor anului școlar, șeful Poliției Municipale/ orășenești/ postului de poliție comunal elaborează, pe baza sistemului-cadru, la nivelul poliției municipale/orășenești/ postului de poliție comunal, Planul Local Cadru de Acțiune pentru siguranță școlară și diseminarea acestuia în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, precum și administrației publice locale, în vederea punerii în aplicare.

În prima săptămâna de cursuri a anului școlar, ISJ/ISMB este responsabil de stabilirea anuală a componenței Comisiilor pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității pentru fiecare unitate de învățământ, respectiv comunicarea centralizată a acestora către IPJ/DGPMB

2. Cum vor preveni violența școlile, inspectoratele școlare și alte instituții implicate

Obligațiile școlilor:

  • Publicarea pe site a Regulamentului de ordine interioară al unității școlare de către fiecare unitate de învățământ preuniversitar și comunicarea acestuia către autoritățile responsabile pentru siguranța în unitățile de învățământ Preuniversitar, în prima săptămâna de cursuri a anului școlar
  • Organizarea de campanii/programe/ acțiuni pentru combaterea discriminării, a discursului instigator la ură, a stigmatizării, a xenofobiei, a rasismului, anti-semitismului, traficului de persoane
  • Organizarea la nivelul unităților de învățământ a unor activități periodice comune profesori – elevi – părinți centrate pe rolurile comune și specifice în asigurarea siguranței școlare a elevilor
  • Organizarea la nivelul unităților de învățământ a unor activități periodice comune profesori – elevi – părinți centrate pe rolurile comune și specifice în asigurarea siguranței școlare a elevilor
  • Constituirea unei biblioteci/ punct de informare/ centru de resurse (online sau offline) cu ghiduri, manuale și resurse educaționale deschise (RED) privind abordări, metode, tehnici și bune practici de prevenire și combatere a violenței la nivelul unității de învățământ.
  • Identificarea timpurie a elevilor vulnerabili la acte de violență, precum și a celor cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive, a elevilor cu potențial violent și a cauzelor acestui comportament în vederea includerii acestora în programe de consiliere, dezvoltare personală și a relațiilor cu ceilalți.

Obligațiile inspectoratelor școlare și a centrelor de resurse şi asistenţă educațională ISJ/ISMB, CJRAE/ CMBRAE

  • Implementarea temei „Prevenirea și reducerea faptelor de violență, respectiv a consumului de droguri, alcool și tutun” în cadrul Programului „Școala Altfel”
  • Organizarea și derularea de proiecte/campanii/ programe/ acțiuni de prevenire a violenței în mediul școlar preuniversitar, a traficului de persoane, precum și a consumului de droguri și de promovare a unui stil de viață sănătos
  • Promovarea la nivel național a programelor școlare pentru disciplinele opționale „Managementul emoțiilor”, „Educație pentru sănătate”, „Abilități de viață”, „Educație incluzivă și dezvoltarea gândirii critice”, în vederea includerii acestora în curriculum la decizia elevului din oferta școlii.
  • Încheierea de parteneriate/ colaborări intersectoriale care presupun lucrul cu experți din diferite domenii (educație, psihologie, sănătate, protecție/ asistență socială) pentru prevenirea și combaterea violenței.
3. Măsuri pentru reducerea cazurilor de violență în mediul școlar

Autorităţile Administraţiei Publice Locale, ministerul Educației și inspectoratele școlare vor fi responsabile cu dotarea unităților de învățământ cu sisteme de supraveghere audio-video funcționale și având funcția de stocare a datelor.

Ministerul Educației va realiza în 2025, împreună cu ministerul Sănătății, un mecanism de identificare, referire și preluare a elevilor care au nevoie de suport psihologic specializat.

Eficiența măsurilor de sprijin întreprinse pentru victime, elevi cu comportament agresiv și martori, respectiv a sancțiunilor aplicate elevilor cu comportament agresiv va fi monitorizată de ISJ/ISMB, structurile teritoriale de poliție pentru siguranța școlară și DGASPC.

Responsabilitățile școlilor:

  • Constituirea unui grup de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, având ca scop facilitarea comunicării în vederea adaptării măsurilor necesare pentru prevenirea și combaterea violenței și creșterea gradului de siguranță școlară.
  • Implementarea unor metode de sesizare a actelor de violență sau a suspiciunilor întemeiate de violență școlară în toate unitățile de învățământ preuniversitar din România, precum și campanii periodice de comunicare despre acestea; cumulativ se pot implementa cutii poștale verificate săptămânal, telefonul copilului, adresă de e-mail, număr de telefon pentru sms sau mesaje prin WhatsApp.
  • Elaborarea și revizuirea periodică a Planurilor școlilor de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar
  • Realizarea diagnozei anuale a fenomenului de violență în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, actualizarea în consecință a planurilor de prevenire și reducere a violenței; evaluarea impactului activităților incluse în planurile de prevenire și reducere a violenței
  • Includerea, în cadrul Regulamentului de ordine interioară al unității școlare, a unor prevederi specifice privind prevenirea și combaterea violenței, în special referitoare la accesul persoanelor străine în incinta unității școlare și a unor mecanisme de aplicare și monitorizare a implementării acestora.
  • Accesarea serviciilor de consiliere psihologică și psihoterapie acordate antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor și profesorilor, victime/ autori ai cazurilor grave de violență, prin intermediul consilierilor școlari potrivit dispozițiilor Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin intermediul furnizorilor aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate în condițiile Contractului-cadru și a Normelor metodologice de aplicare a acestuia.
  • Implicarea, cu acordul părinților/tutorilor legali, a elevilor cu comportament agresiv și a elevilor victime în activități extracurriculare în unitățile de învățământ, inclusiv voluntariat, pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale și în activități de consiliere psihopedagogică.

Responsabilitățile Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, CNPEE

  • Realizarea unor cercetări periodice privind fenomenul violenței în unitățile de învățământ preuniversitar, reprezentative la nivel național și colectarea de date și informații relevante în vederea adoptării unor măsuri de sprijin pentru prevenirea, diminuarea și combaterea acestui fenomen, măsuri informate pe bază de dovezi
  • Elaborarea unei metodologii la nivel național pentru diagnoza anuală a fenomenului de violență la nivelul unităților de învățământ preuniversitar, în 2025.
4. Managementul cazurilor de violență din mediul școlar 

În anul școlar 2024-2025, Ministerul Educației va realiza și disemina materiale grafice privind prevederile Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar dedicate elevilor și e/punerea lor în fiecare unitate de învățământ preuniversitar. Elementele vizuale vor fi schematice, clare, ușor de înțeles și sugestive, adaptate specificului de vârstă și universului actual al elevilor din diferite cicluri educaționale.

De două ori pe an ISJ/ISMB și școlile vor organiza campanii de conștientizare a rolurilor tuturor persoanelor din unitatea de învățământ (cadre didactice, personal administrativ, elevi) în identificarea timpurie și în combaterea violenței școlare. 

Până pe 10 ale lunii, pentru luna anterioară se înregistrează cazurile de violență de către Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității. Datele se transmit centralizat, pe unități de învățământ și tipuri de fapte, prin intermediul ISJ/ISMB, către structurile pentru siguranța școlară din cadrul IGPR

În fiecare an, ISJ/ISMB  și CJRAE/ CMBRAE vor organiza sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare județ, cu directorii de unități de învățământ și profesorii din CPEV; clarificarea rolurilor, așteptărilor și comportamentelor dezirabile de acțiune în situații de violență școlară sau cu potențial de a degenera în violență Școlară.

Anual și în funcție de nevoie toate școlile vor organiza sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, în fiecare unitate de învățământ preuniversitar, adresate întregului personal al unității, părinților și elevilor.

DGASPC, ANPDCA și MFTES vor implementa măsuri specializate pentru elevii cu comportamente agresive, elevii victime, elevii martori, precum și pentru familiile copiilor victime și ale celor cu comportament agresiv 

CJRAE/ CMBRAE vor fi responsabile de implementarea unor măsuri de sprijin pentru membrii personalului unității de învățământ preuniversitar care au fost victime ale violenței sau au avut un comportament agresiv

Trimestrial se vor organiza întâlniri între reprezentanții unităților de învățământ, ai serviciilor de asistență socială, ai autorităților administrației publice locale și polițistul care face parte din componența grupului de acțiune pentru îmbunătățirea colaborării în vederea managementului cazurilor de violență din mediul școlar.

5. Formarea profesorilor pentru prevenirea și combaterea violenței
  • Casele Corpului Didactic, CCD, vor asigura permanent formarea profesională continuă a cadrelor didactice și consilierilor școlari în ceea ce privește promovarea stării de bine în mediul școlar și favorizarea coeziunii comunității școlare. 
  • Formare pentru profesorii de liceu prin Proiectul  ROSE, în perioada 2024-2025

Participarea cadrelor didactice de liceu în activitățile de formare profesională continuă a cadrelor didactice oferite prin Proiectul privind Învățământul Secundar Romanian Secondary Education Project ROSE – tematici precum: dezvoltare socio-emoțională (SEL), îmbunătățirea relațiilor profesor – elevi; centrarea pe elev, centrarea pe competențe, incluziune și echitate în predare-învățare- evaluare; consilierea școlară și profesională a elevilor – pentru consilieri școlari și profesori diriginți; abilități de coaching & leadership pentru profesori și directori; cultură organizațională și dezvoltare personală – programe pentru directori; comunități de practică pentru dezvoltarea, susținerea și exersarea competențelor dezvoltate prin programele de formare continuă.

  • 2024-2026 – Formarea profesională continuă a cadrelor didactice și consilierilor școlari prin proiectul TSI „Policies and resources for safe and supportive schools in Romania” (abordare la nivelul întregii școli a stării de bine și a sănătății mintale, mediu școlar sănătos, învățare socio-emoțională, sprijin psihosocial) / Finanțare Comisia Europeană
  • În perioada 2024-2027, Ministerul Educației va organiza conferințe online dedicate cadrelor didactice și consilierilor școlari pentru diseminarea unor exemple de bune practici și pentru actualizarea informațiilor în domeniu și va promova  la nivelul fiecărui județ oferta de programe acreditate de formare continuă pe teme cu relevanță pentru problematica violenței școlare, desfășurate de diferiți furnizori de formare – CCD- uri, ONG-uri, universități, furnizori privați.
  • În perioada 2024-2027, CJRAE/ CMBRAE și școlile vor organiza grupuri de suport și schimburi de bune practici sau experiență dedicate cadrelor didactice și consilierilor școlari pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, pentru creșterea stării de bine și pentru prevenirea și combaterea violenței. 
6. Monitorizarea măsurilor cuprinse în Planul național de combatere a violenței școlare

O echipa interinstituțională, constituită cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar, va monitoriza implementarea măsurilor și aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență.

În același timp, monitorizarea va fi realizata prin rapoarte lunare, semestriale sau anuale ale diverselor instituții implicate. 

  • Desemnarea personalului la nivelul fiecărei structuri teritoriale și constituirea unei echipe interinstituționale pentru monitorizarea implementării măsurilor prevăzute în sistemul-cadru și a aplicării Procedurii privind managementul cazurilor de violență, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor anului școlar. Responsabili: ISJ/ISMB, IPJ/DGPMB, IJJ/DGJMB, structuri regionale ale ANA, respectiv ANÎTP
  • Elaborarea unui raport semestrial/anual privind siguranța în școli, de pe raza de competență, care va fi adus la cunoștința consiliului de administrație, a consiliului profesoral al unităților de învățământ preuniversitar și autorităților administrației publice locale. Responsabili:  ISJ/ISMB, DGPMB/IPJ, DGJMB/IJJ și CPECA
  • Desfășurarea unor ședințe semestriale, sub coordonarea prefectului, cu autoritățile responsabile pentru siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar, pentru analiza rapoartelor semestriale/anuale privind siguranța în școli, respectiv a modului în care este asigurată protecția unităților de învățământ preuniversitar, în scopul elaborării și derulării unor programe sau proiecte de prevenire a violenței în mediul școlar. În urma ședințelor, se va elabora o evaluare consolidată privind aspectele de referință, ce va fi transmisă, de către instituțiile prefectului (evaluarea va include și Ane/a nr. 2), către DGRIP.  
  • Elaborarea de analize lunare (până pe 15 ale lunii, pentru luna anterioară, pe parcursul anului școlar), privind activitățile desfășurate, la nivel teritorial, de către unitățile de poliție/jandarmerie/pentru situații de urgență, precum și rezultatele obținute pe problematica de referință (și raportarea acestora, conform unei grile întocmite la nivelul inspectoratelor generale, către IGPR/IGJR)
  • Elaborarea, de către unitățile centrale, a unor analize lunare privind activitățile desfășurate/ rezultatele obținute, la nivel național (pe baza celor întocmite la nivel teritorial), pe problematica de referință și raportarea lor către MAI – DGMO (analiza va include Anexa nr. 4).
  • Elaborarea, de către unitățile centrale, a unor evaluări semestriale și anuale (pe baza analizelor lunare), cu privire la activitățile desfășurate și rezultatele obținute, la nivel național (pe parcursul anului școlar), pe problematica de referință, ce va fi raportată către DGMO (MAI)
  • Elaborarea unei evaluări anuale privind activitățile desfășurate și rezultatele obținute pe parcursul anului școlar, potrivit competențelor (care vor conține și proiectarea unor măsuri comune de remediere a aspectelor negative aplicabile structurilor cu responsabilități) și transmiterea acestora către MAI, în vederea evaluării integrate, de către DGMO, a fenomenului de referință și diseminării către instituțiile partenere, în maxim de 30 zile de la sfârșitul cursurilor anului școlar. Responsabili: ME, MFTES, MMSS, MS.

DOCUMENT Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2024 privind aprobarea Planului național de combatere a violenței școlare

Foto: © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
UPDATE Supraveghere video în școli, intervenții imediate „prin toate mijloacele legale”, acțiuni în cadrul „Școala Altfel”, promovarea Educației pentru sănătate – printre măsurile din Planul național de combatere a violenței școlare / Proiectul a fost adoptat de guvern, cu jumătate de an întârziere
Școlile să fie dotate cu sisteme de supraveghere audio-video, biblioteci online sau offline cu ghiduri pentru părinți, elevi, profesori și un concurs anual – măsuri propuse în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare pe următorii 3 ani – proiect

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FOTO VIDEO Protest antiplagiat în fața Ministerului de Interne din București. Protestatarii au purtat măști cu chipurile lui Klaus Iohannis și ale politicienilor acuzați de plagiat, printre care Lucian Bode, Sorin Cîmpeanu, Nicolae Ciucă și Victor Ponta

Un protest anti-plagiat a avut loc marți dimineață în fața sediului Ministerului de Interne din București, scrie G4Media.ro. Câțiva participanți la protest au purtat măști reprezentând fețele lui Nicolae Ciucă,…
Vezi articolul

Schimbări majore pentru voucherele educaționale de 500 de lei, anunțate de ministrul Marcel Boloș pentru anul școlar următor: Modificăm mecanismul în totalitate. Poate chiar creștem valoarea voucherului de la 500 la 750 de lei

Ministrul Investițiilor și Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat pentru Edupedu.ro că, începând cu anul școlar 2023-2024, o să fie schimbat mecanismul pentru acordarea voucherelor educaționale pentru copiii din medii…
Vezi articolul