Peste 1.600 de directori și directori adjuncți de școli au fost schimbați din funcții în luna august, reprezentând 18.5% din totalul posturilor de conducere din sistemul preuniversitar de învățământ, potrivit unui răspuns oferit de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la solicitarea Edupedu.ro.
„Într-o proporție de 83%, reprezentând 5.253 directori şi de 77,42%, reprezentând 1.848 directori adjuncți, a fost asigurată continuitatea, funcțiile fiind ocupate de persoane care au ocupat funcţia de conducere şi în anul şcolar precedent”, a precizat ministrul.
Astfel, 17% dintre directorii noi și 22,58% dintre adjuncți nu au mai ocupat funcții de conducere înainte de numirea lor ca interimari. În total, în sistem, anul acesta sunt normate 6.329 de funcţii de director şi 2.387 de funcţii de director adjunct, se mai arată în răspunsul ministrului.
În total sunt, potrivit acestui răspuns transmis în scris, 8.716 funcții de conducere. Asta deși tot ministrul Sorin Cîmpeanu declara în ianuarie 2021 într-un interviu pentru HotNews.ro că „în luna august când expiră și cei numiți în ianuarie vom avea 9.771 de directori și directori adjuncți. Cifra este exactă”. Este o diferență de 1.055 de posturi între cele două momente.
„Raportat la totalul funcţiilor de conducere (8.716), motivele pentru care nu s-a asigurat continuitatea la nivelul managementului unității de învățământ, pentru exercitarea funcţiilor de director şi director adjunct interimari au fost: pensionare (1,58%), lipsa acordului persoanei pentru a mai fi numită în funcţie (13,37%) și deficienţe de management (3,58%)”, a mai precizat Cîmpeanu.
Mai jos, răspunsul complet al ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro:
„Începând cu anul 2020, majoritatea mandatelor directorilor și directorilor adjuncți din unitățile de învățământ preuniversitar au încetat de drept. Prin urmare, până la organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director/director adjunct, pentru un mandat de 4 ani, aceste funcții sunt ocupate temporar, prin detașare în interesul învățământului.
Deciziile de numire temporară, prin detașare în funcțiile de conducere, până la organizarea concursului, au avut la bază criteriile de competență managerială. Ministerul Educației a solicitat ca acolo unde este posibil, să se asigure continuitatea la nivelul managementului unității de învățământ.
În anul şcolar 2021-2022 în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi unităţile conexe sunt normate 6.329 de funcţii de director şi 2.387 de funcţii de director adjunct.
Într-o proportie de 83%, reprezentând 5.253 directori şi de 77,42%, reprezentând 1.848 directori adjuncți, a fost asigurată continuitatea, funcțiile fiind ocupate de persoane care au ocupat funcţia de conducere şi în anul şcolar precedent.
Raportat la totalul funcţiilor de conducere (8.716), motivele pentru care nu s-a asigurat continuitatea la nivelul managementului unității de învățământ, pentru exercitarea funcţiilor de director şi director adjunct interimari au fost: pensionare (1,58%), lipsa acordului persoanei pentru a mai fi numită în funcţie (13,37%) și deficienţe de management (3,58%)”, a precizat ministrul Cîmpeanu.
Amintim că în ultimele săptămâni au fost mai multe proteste în țară de la profesori și părinți, după ce au fost numiți din pix directori noi care nu veneau din școală sau aveau probleme de management în trecut.
Cel mai mediatizat caz a fost cel de la Școala Gimnazială din Fliași, județul Dolj, unde sute de părinți și profesori au protestat mai multe săptămâni după ce directorul Alin Mondescu, în funcție prin concurs și care a dovedit competențe manageriale reale, potrivit susținătorilor lui, a fost înlăturat și mutat la altă școală. În locul său a fost numită inițial o directoare venită de la un liceu desființat fiindcă nu avea niciun elev promovat la Bacalaureat, aceasta a fost ulterior înlăturată și schimbată cu un profesor din școala din Filiași.
Însă conducerea inspectoratului școlar Dolj nu l-a numit în funcția de adjunct pe Mondescu la Filiași, așa cum a cerut noul director, motiv pentru care acesta a demisionat și școala a rămas fără conducere cu doar câteva zile înainte de începutul noului an școlar. Nu a durat mult și chiar inspectoratul școlar Dolj a rămas fără conducere, după ce inspectorul general Alexandru Gâdăr și adjunctul Claudiu Doru Crăciunoiu-Duță și-au depus demisiile.
În județul Dolj au fost schimbați din funcție jumătate din directorii școlilor prin decizia Inspectoratului Școlar Județean, potrivit unui răspuns dat de instituție la solicitarea Edupedu.ro. Mai exact, din 261 de posturi de directori și directori adjuncți, câte sunt în toate școlile din județ, 131 au fost ocupate de persoane noi.
Concursul pentru directori, amânat până după alegerile interne din PNL
Numirile „în interesul învățământului” vin în urma amânării concursului pentru directori de către ministrul Sorin Cîmpeanu, concurs care ar fi trebuit să aibă loc pe 27 iulie (proba scrisă), înainte de expirarea mandatelor actuale, dar a fost amânat pentru 15 octombrie.
În completarea acestei decizii, președintele Klaus Iohannis a retrimis la Parlament o lege care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, majoritatea numiți la rândul lor pe criterii politice în funcție, ci de consiliul de administrație al școlii. Cererea de reexaminare a venit în condițiile în care, din luna august, tuturor directorilor de școli le-au expirat mandatele, iar numirile au fost făcute de actualii inspectori școlari județeni, majoritatea membri PNL, în contextul în care pe 25 septembrie au loc alegerile pentru șefia partidului.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, declara pe 16 august la B1 TV: „Pot să garantez că acest concurs (pentru directori de școli – n.r.) va fi exclusiv pe criterii de competență”. Întrebat pe 17 iunie de ce nu are loc acest concurs vara, înainte de expirarea manadelor directorilor din funcție, așa cum fusese stabilit inițial, Cîmpeanu a răspuns că cei mai mulți profesori „au spus că sunt convinși că ar fi foarte, foarte buni pentru a ocupa poziția de directori, dar din păcate şi-au luat bilete cu familia în Egipt, în Turcia, în Grecia şi în Bulgaria şi în alte ţări şi că nu pot participa în luna august”.
- Edupedu.ro a scris că inspectoratele școlare, controlate în proporție covârșitoare de PNL, coordonează în prezent numirile directorilor interimari, în așteptarea concursurilor de directori. Detalii, mai jos.
Potrivit metodologiei de organizare a concursului de directori, comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, este constituită prin decizie a inspectoratului școlar general. Din comisie, potrivit aceleiași metodologii, fac parte:
- Președinte – un inspector școlar
- Membri: doi reprezentanți ai unității de învățământ – profesori titulari; un reprezentant al consiliului local; un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în resurse umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional/educațional.
Funcțiile vacante pentru care se organizează concursul și bibliografia au fost publicate pe 14 septembrie, cu doar o lună înaintea probei scrise, programată pe 15 octombrie.
- Vezi aici Calendarul concursului național de directori.
2 comments
Pacat ca se alege praful de sistemul de învățământ. Daca ar sti dl ministru realitatea din teritoriu,mai exact ce fel de asa zisi dascăli sunt numiți directori, ar rămâne fără cuvinte.Politicq bat o vina , a stricat tot.
Cum se poate organiza concursul când zilnic sute de profesori se înbolnavesc cu Covid, mulți nici nu s au înscris. Trebuie amânat urgent mai iunie