Metodologia privind funcționarea creșelor publice și a altor unități de educație antepreșcolară, aprobată de Guvern în data de 28 aprilie, prevede o serie de drepturi ale părinților și copiilor de 0-2 ani. O noutate o reprezintă faptul că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă, pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere.
- Metodologia prevede introducerea grupelor la creșă, modificare impusă prin legea adoptată de Parlament. Vor fi înscriși la: a) grupa mică (copii de la 0 la 12 luni); b) grupa mijlocie (copii de la 13 la 24 luni); c) grupa mare (copii de la 25 la 36 luni).
Potrivit legii promulgate de șeful statului în ianuarie anul acesta, pot fi înscriși copii la creșă de la 0 ani (adică nou născuți). Metodologia prevede și o perioadă de tranziție pentru copil la creșă, astfel că părintele sau reprezentantul legal are dreptul să stea cu copilul la creșă pentru a-l acomoda, cel mult 2 săptămâni după înscriere, adică 10 zile lucrătoare.
Modul în care educatorul comunică părinților este una dintre noutățile din metodologia de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară.
Reamintim că o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente (148 din 395) vor trece în subordinea Ministerului Educației, restul rămân în subordinea primăriilor cu finanțare de la minister. În jumătate din județele din România nu există educatori în creșele preluate de minister.
Asemeni sistemului privat, educatorul-puericultor din creșe și alte unități de educație timpurie antepreșcolară, are obligația de a comunica în scris părinților/reprezentanților legali ai copiilor, prin orice mijloace de comunicare, semestrial sau ori de câte ori este necesar, cel puțin următoarele informații, cu avizul directorului/coordonatorului/șefului de centru de zi:
a) progresele realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare;
b) starea emoțională și afectivă a copiilor;
c) dificultăți/deficiențe identificate;
d) orice alte elemente care necesită luarea unor măsuri sau a căror cunoaștere de către părinți/reprezentanți legali este necesară pentru dezvoltarea armonioasă, optimă a copiilor.
De asemenea, pentru evaluarea potențialului copilului și stimulării dezvoltării optime a acestuia, creșele și unitățile în care se oferă servicii de educație timpurie antepreșcolară trebuie să colaboreze cu psihologi, mentori, metodiști ai inspectoratului școlar județean/al municipiului București, precum și cu alți specialiști, în baza unor protocoale de colaborare.
Părinții/reprezentanții legali ai copilului trebuie să știe că au dreptul la:
a) consiliere și sprijin din partea personalului unității de educație timpurie antepreșcolară pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă în ceea ce privește educația copilului, dezvoltarea psihologică a acestuia, precum și pentru probleme de ordin medical și/sau social;
b) primirea oricăror informații necesare dezvoltării armonioase a copilului, pe care personalul le poate furniza, în funcție de evoluția copilului.
În același timp, părinții/reprezentanții legali ai copilului sunt obligați să comunice reprezentanților unității orice informații cu privire la starea de sănătate a copilului, precum și informații necesare dezvoltării armonioase, optime a copilului.
Părinții sunt obligați la plata unei contribuții lunare de întreținere/contribuție de hrană, stabilită prin decizia consiliului de administrație al unității de învățământ, după consultarea părinților.
Sunt scutiți, integral sau parțial, de la plata contribuției lunare de hrană, sarcina fiind preluată de bugetul local, părinții/reprezentanții legali care au în îngrijire copii ce sunt expuși riscului de separare de familie și au aprobate planuri de servicii.
Contribuția poate fi achitată și prin tichete de creșă, tichete sociale și/sau cupoane sociale, potrivit legii.
În fiecare creșă trebuie să existe un cabinet medical, cu un medic sau asistent medical, după caz
În cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu nivel antepreșcolar se organizează și funcționează un cabinet medical deservit de un asistent medical și, după caz, de un medic.
Acesta acordă, la nevoie, primul ajutor prespitalicesc antepreșcolarilor, în limitele competențelor profesionale și dotărilor; examinează, tratează și supraveghează medical antepreșcolarii cu afecțiuni acute până la preluarea lor de către familie/reprezentantul legal/serviciul de ambulanță;
Asistentul medical efectuează, zilnic, triajul epidemiologic al copiilor și consemnează triajul într-un registru special destinat; depistează și izolează orice suspiciune/boală infecto-contagioasă, informând medicul despre aceasta;
Programul creșelor și unităților de educație timpurie antepreșcolară
Doar creșele cu program prelungit vor funcționa pe tot parcursul anului, inclusiv în timpul vacanțelor școlare, perioadă în care se organizează activități educaționale recreative, potrivit metodologiei.
Unitățile de educație timpurie antepreșcolară, indiferent de tipul de program al acestora își pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului școlar și cu informarea părinților, cel mult 30 de zile pe an, pentru curățenie, reparații sau dezinsecție.
În perioada vacanțelor școlare se poate restrânge activitatea unității de educație timpurie antepreșcolară, în funcție de situația cererilor primite din partea părinților, cu respectarea planificării concediilor de odihnă ale cadrelor didactice.
Legea, inițiată de ministerul Educației și publicată în Monitorul Oficial din ianuarie, a introdus grupe și la creșă, ca la grădiniță și totodată majorează semnificativ numărul de copii care pot fi înscriși în aceste noi grupe.
- grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
- grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
- grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.
7 comments
Este adevărat, și eu m-am gândit să propun un addendum la Legea Educației prin care să se prevadă acomodarea copiilor de grădiniță prin participarea părinților la activități chiar 2-3 săptămâni. Este foarte greu pentru copiii care nu au fost la creșă. Este greu de privit și ascultat copilașii care plâng traumatizați de ideea că sunt abandonați acolo. Putem face mai mult pentru copilașii noștri. În străinătate se practică sistemul de mulți ani, să preluăm și noi ideile bune, care funcționează și care sunt în beneficiul copiilor noștri.
Este minunat ca este luata in considerare acomodarea copiilor, sper sa se si realizeze efectiv. Nu stiu daca cele 2 sapt sunt suficiente, dar e mai mult decat nimic. Poate luati in calcul sa permiteti si acomodarea la gradinita, cu atat mai mult cu cat o parte dintre copii nu au experienta frecventarii creșei. Pentru copilul meu si pentru mine a fost o experienta oribila, nu s-a permis acomodarea, copiii de 2-3 ani de la grupa mica urlau inchisi in clase si se agatau de clante, incercau sa evadeze si atunci usile gradinitei se inchideau cu cheia si erau pazite de gardian. Nu inteleg de ce acest lucru pare normal si se bagatelizeaza, considerandu-se ca dupa 1-2 luni copiii se vor obisnui si nu conteaza ce simt la acel moment. Am mutat copilul la o alta gradinita, privata, unde s-a permis acomodarea iar copilul nu a varsat nicio lacrima. Si acum isi aminteste experienta de la inceput si refuza sa se apropie de prima gradinita. Scriu aici in speranta ca poate vede cineva care ar putea sa produca o schimbare. Din pacate, tot ce am putut eu sa fac, a fost sa mut copilul la alta gradinita pentru ca cel mic sa fie linistit.
Este adevărat, și eu m-am gândit să propun un addendum la Legea Educației prin care să se prevadă acomodarea copiilor de grădiniță prin participarea părinților la activități chiar 2-3 săptămâni. Este foarte greu pentru copiii care nu au fost la creșă. Este greu de privit și ascultat copilașii care plâng traumatizați de ideea că sunt abandonați acolo. Putem face mai mult pentru copilașii noștri. În străinătate se practică sistemul de mulți ani, să preluăm și noi ideile bune, care funcționează și care sunt în beneficiul copiilor noștri.
Consider că cei de la Minister ar trebui să treacă puțin prin creșele de stat din București, în special din cele ale Sectorului 6 – unde deși se cunosc anumite situații, DGASPC-ul cam tace și dă unele explicații absurde – până și directorul. Probabil că este normal ca copiii să fie puși la Tv, să fie educați ca pe timpul comunismului cu aceleași metode învechite și pedepse/umilințe. Degeaba sunt camere dacă nu avem acces la ele, doar cu o cerere aprobată ulterior. Este cam jalnic ce se întâmplă și tot copiii au de suferit.
Este normal sa primeasca acel spor de condiții grele 30%cresele care au ramas la primărie,iar cele preluate de învățământ sa nu primeasca nimic .Nu tot personalul face aceiași munca? Conteaza daca esti la primărie sau la invatamant ,cresele preluate de învățământ au pierdut intre 500-1000 ron la salarii.
Este o diferență foarte mare intre veniturile personalul de la creșele care au ramas la primărie si cele preluate de învățământ.Veniturile au fost diminuate la asistentele medicale cu 1000ron si la ingrijitoare cu 500ron.Nu este corect ca sa primeasca spor de stres si condiții grele 30%,doar creșele care apartin de primarie ,iar cele din învățământ să nu primeasca nimic.
și înainte se puteau înscrie copiii până într-un an și puteau sta părinții 15 zile la acomodare (art 23 din vechea metodologie http://www.dreptonline.ro/legislatie/hg_1252_2013_metodologie_functionare_crese_unitati_educatie_timpurie_anteprescolara.php ). De ce abia după atâția ani se pune accent pe acest lucru?