Ordinul de ministru care prevede ca până la finalul acestui an școlar, 2021-2022, să aibă loc în 126 de școli, evaluări standardizate în cadrul unui proiect pilot, pentru toți elevii de clasele I-XI, mai puțin cei de a VIII-a, a fost redactat joi, în doar câteva ore. Asta după ce ministrul Cîmpeanu anunțase în cadrul lansării Raportului privind Literația, că vrea să încredințeze prin parteneriat cu ministerul testările pentru copii inițiate de compania Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale.
Documentul, criticat încă de ieri de mai multe asociații de elevi din țară și de Federația Părinților și Aparținătorilor Legali, a fost discutat vineri în Comisia pentru Dialog Social, împreună cu sindicate, părinți și elevi. Nicio organizație participantă la CDS nu a avut nicio poziție publică despre actul normativ impus de minister.
În Ordinul publicat vineri seară în Monitorul Oficial a fost introdus și un articol care prevede în ce condiții se încheie protocolul de colaborare între minister și compania care furnizează evaluarea, dar nu se menționează numele acesteia.
Art 7. (1)” În vederea pilotării evaluării standardizate, Ministerul Educației încheie un protocol de colaborare cu titlu gratuit fără implicații financiare ale părților. În cadrul protocolului de colaborare activități de pilotare pot fi organizate până la finalul anului 2022. Se aprobă lista unităților de învățământ participante la pilotarea standardizată prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.”
În esență, se stabilește ca în perioada 30 mai – 10 iunie, elevi ai claselor I-a – a VII-a vor da aceste teste ]ntr-un program pilot. Elevi ai claselor a IX-a – a XI-a vor susține testele în perioada 30 mai – 8 iunie.
Ministerul Educației a selctat deja scolile din programul pilot. La nivelul fiecărui județ/sector al municipiului București, pilotarea evaluării standardizate se va organiza în câte 7 unități de învățământ, incluzând unități de învățământ cu profil pedagogic. (Lista e tasata la finalul articolului.)
Disciplinele la care se organizează Evaluarea standardizată la finalul anului școlar 2021 – 2022 sunt următoarele:
a) pentru elevii claselor I-a – a VII-a, limba română și matematică;
b) pentru elevii claselor a IX-a – a XI-a, limba română și, în funcție de filieră, profil și specializare, disciplina care se susține la examenul național de bacalaureat, ca probă obligatorie a profilului, matematică sau istorie.
Testele pentru evaluarea standardizată la finalul anului școlar 2021 – 2022 sunt construite respectând programa școlară corespunzătoare fiecărei clase/disciplină menționată la alin. 1.
Cum se vor desfășura evaluările
Timpul de lucru efectiv pentru fiecare disciplină la care se susține evaluarea standardizată este 30 de minute, pentru clasele din învățământul primar, respectiv 60 de minute, pentru clasele din învățământul gimnazial și liceal.
Inspectoratele școlare județene/al municipiului București și unitățile de învățământ trebuie să se asigure că elevii dispun de un număr suficient de dispozitive, precum: calculatoare, laptopuri, tablete sau telefoane smart, astfel încât în perioada de desfășurare a evaluării standardizate la finalul anului școlar 2021 – 2022 să se ofere posibilitatea fiecărui elev din clasele I-a – a VII-a, respectiv a IX-a – a XI-a să susțină această evaluare.”
“Dispozitivele utilizate trebuie să fie conectate la rețeaua internet, să aibă un sistem de operare și un browser web. Fiecare elev trebuie să aibă acces la browserul web,” mai precizează documentul.
Nu este menționat în Ordinul de ministru cum arată evaluările, cine le realizează, dacă sunt avizate de minister și mai departe cum sunt valorificate rezultatele. De altfel, FePal și mai multe asociații de elevi din țară au contestat printre altele, proveniența testelor și dacă sunt avizate de minister.