OFICIAL Ordinul care prevede verificarea tezelor de doctorat de către universități a intrat în vigoare

4.052 de vizualizări
Foto: School © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Ordinul ministrului Educației care prevede verificarea tezelor de doctorat de către universități a intrat în vigoare. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial și prevede ca fiecare instituție de învățământ superior să-și facă propria strategie de „prevenire și combatere a fenomenului de plagiat”.

„Instituțiile de învățământ superior care au eliberat diplome de doctor, conform prevederilor legale, în perioada ianuarie 1990 — iunie 2016, au obligația să elaboreze o strategie proprie de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat și să demareze activitatea de verificare a respectării eticii și deontologiei universitare în elaborarea tezelor de doctorat”.

”Strategia proprie de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat va fi elaborată și publicată pe site-ul fiecărei universități până la sfârșitul anului 2021”, se arată în actul normativ.

„Pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1), în cadrul fiecărei instituții de învățământ superior se înființează, adaptat la dimensiunea activității și specificul fiecărei universități, o structură administrativă distinctă (serviciu/birou) care are atribuții privind digitizarea și verificarea tuturor tezelor de doctorat, precum și formarea de formatori în etică și integritate”, prevede ordinul.

Atribuțiile acestei structuri se corelează cu activitatea Secretariatului instituțiilor organizatoare de studii universitare de doctorat, potrivit documentului.

Reamintim că ordinul de ministru în stadiu de proiect a fost publicat pe 25 august și modificat pe 27 august. Actul prevede finanțare de peste 25 milioane de lei pentru anul acesta, pentru ca universitățile să înceapă să verifice tezele de doctorat susținute din 1990 încoace.

„Analiza tezelor de doctorat se realizează conform unei planificări stabilite de fiecare instituție de învățământ superior. Conducerea școlilor doctorale susține activitatea de verificare.

Ulterior finalizării verificărilor se întocmește un raport detaliat cu privire la respectarea/ nerespectarea eticii, calității și deontologiei universitare la nivelul tezelor de doctorat verificate, raport care va fi transmis Ministerului Educației.

În cazul în care se constată abateri de la etica și deontologia universitară este sesizată, în conformitate cu legislația în vigoare, comisia de etică din cadrul instituției de învățământ superior, iar Ministerul Educației va fi informat în acest sens.

Verificarea tezelor de doctorat în universitatea în care s-a susținut doctoratul este independentă de verificarea Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) și se face în cadrul mecanismelor interne de asigurare a calității. CNATDCU analizează orice sesizare, conform regulamentului propriu.

Ministerul Educației asigură finanțarea instituțiilor de învățământ superior de stat pentru activitatea de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat.

Finanțarea activităților de prevenire și combatere a fenomenului de plagiat se face în anul 2021 din fondul pentru finanțarea situațiilor speciale conform prevederilor legale, în cuantum de 25.017.031 lei”, prevede ordinul.

Ministrul Educației a explicat pe 26 august cum va funcționa acest ordin:

Reporter: Legat de proiectul de ordin de ministru pe care l-aţi pus în dezbatere publică, cel referitor la analizarea tezelor de doctorat, perioada 1990-2016. Vă rog, dacă puteți să ne explicați de ce această variantă nu a unei strategii unitare la nivel național, ci a unei strategii pe fiecare universitate în parte, strategia antiplagiat?

Sorin Cîmpeanu: Sistemul universitar este un sistem descentralizat. Am cerut în data de 18 februarie un proiect pentru o Strategie Națională de Prevenire și Combatere a fenomenului de plagiat pentru că foarte multă lume vorbește, exprimă opinii, corecte de altfel, dar observând că nu se întâmplă nimic, am adoptat această soluție prin care fiecare universitate care este instituție organizatoare de studii universitare de doctorat va trebui să aibă, până la finalul acestui an, o strategie proprie de prevenire și combatere a plagiatului, strategie care va trebui afișată pe site-ul propriu.

Mai departe, fiecare universitate va avea o structură adaptată dimensiunilor activității, pentru că avem universități în care s-au susținut 200 de teze de doctorat în perioada 9-10 iunie 2016 și universități în care s-au susținut 2.000 – 3.000 – 5.000.

Structurile vor fi adecvate și universitățile vor decide singure. Aceste structuri vor avea activitatea corelată cu cea a secretariatului școlilor doctorale și secretariatului instituției organizatoare de studii universitare de doctorat. Până acum, dincolo de opinii și de concentrare pe cazuri punctuale, nu am avut o finanțare sistemică, o finanțare solidă pentru că toate aceste lucruri necesită resurse.

Este pentru prima oară când Ministerul Educației a asumat finanțarea într-un cuantum de peste 25 de milioane de lei, doar pentru lunile rămase în acest an. Va trebui să avem o strategie proprie, o structură și va trebui să începem cu digitalizarea tuturor tezelor de doctorat, care teze de doctorat, în momentul de față, sunt prăfuite, legate în depozite.

Ele vor trebui să fie scoase la lumină și, în primul rând, digitalizate pentru a pregăti procesul de evaluare, proces de evaluare pe care universitățile îl vor face din perspectiva mecanismelor interne de asigurare a calității. Precizez că evaluarea universității este total independentă de evaluarea pe care CNATDCU va trebui să o facă ori de câte ori va primi o sesizare pe baza regulamentului pe care, știți foarte bine, îl are. Deci, evaluarea făcută de universități începe cu strategia, structura și digitalizarea tezelor care se găsesc în cea mai mare parte doar în format letric, iar CNATDCU continuă procesul de analiză a tuturor sesizărilor pe care le primește în paralel.

Reporter: Dar cine poate oferi garanția că o teză de doctorat nu este un plagiat, dacă e analizată la Universitatea din Timișoara, spre exemplu, și dacă e analizată la Universitatea din Constanța care consideră că e un plagiat acolo? Cine oferă această garanție, având în vedere că nu avem o strategie unitară, ci strategii pe fiecare universitate în parte?

Sorin Cîmpeanu: La finalul acestui proces, fiecare conducător al unei universități, fiecare rector al Universității va asuma un raport prin care va preciza: au fost analizate 2.347 de teze de doctorat, 2.341 nu au niciun fel de problemă. La două teze avem semne de întrebare și celelalte patru teze sunt plagiate. Mai departe, pentru cazurile în care vor fi semnalate probleme, va interveni CNATDCU automat. Vor fi sesizări, raportul rectorului se va constitui în sesizare către CNATDCU.

Deci asumarea răspunderii este un principiu important. De altfel, vă reamintesc că aceste teze de doctorat au fost susținute în universități cu conducători de doctorat din universitate, cu comisii de îndrumare din universitate, cu comisii de susținere în universitate și cu documente asumate de către universitate, deci ar fi trebuit să existe deja această garanție.

Dacă mă întrebați de ce ne oprim la iunie 2016, răspunsul este foarte simplu. Pentru că, din iunie 2016, universitățile deja au urcat în format digital toate tezele susținute pe platforma gestionată de către UEFISCDI. Mai puțin acele teze ale căror autori, într-un termen de grație de 24 de luni, au decis că își publică singur rezultatele. Dar când se împlinesc cele 24 de luni, ele sunt deja în format digital și ele sunt deja disponibile pe platforma UEFISCDI. Ar fi fost o dublă finanțare dacă am fi mers cu analizarea tezelor și după iunie 2016, ca termen de susținere. Sper că am răspuns clar. Încă o dată, este prima oară când cineva oferă finanțare pentru etică și integritate academică.

Aceste structuri vor avea ca atribuții și formarea de formatori, în așa fel încât să fie îndeplinită și componenta de prevenire a plagiatului, în așa fel încât studenții la licență, master sau mai ales la doctorat să știe ce reguli trebuie să respecte. Partea de prevenire este o componentă importantă a acestui proiect pe care îl finanțează Ministerul Educației.”

Articolul este în curs de actualizare

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. Pentru școli, elevi și studenți Dreamstime.com oferă 50% reducere la toate planurile, până la sfârșitul lunii septembrie.


2 comments
  1. Ce se intelege prin “se înființează, … o structură administrativă distinctă (serviciu/birou) care are atribuții privind digitizarea și verificarea tuturor tezelor de doctorat, precum și formarea de formatori în etică și integritate.”?

    Adica in 3 luni se vor forma niste oameni care sa poata analiza orice teza, din orice domeniu si sa spuna daca este plagiata sau nu?
    Daca e asa, atunci e adevarat ca dacii au construit piramidele! :))

    Si, btw, cum isi va da seama comisia daca o idee a fost preluata dintr-un articol scris in alta limba? Sau se vor verifica doar daca 5 cuvinte consecutive sunt incadrate de ghilimele sau nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale: Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale. Uniformizează, nu stimulează deloc competiția. Se evită din nou rankingul, adică să arătăm unde se face doctorat de calitate

Universitățile încep procesul de evaluare a școlilor doctorale, după 10 ani în care nu au fost inspectate și după scandaluri de plagiat care au zguduit din temelii învățământul superior și…
Vezi articolul