OFICIAL Noile reguli de predare a Religiei și de participare la aceste ore ar urma să fie gata până pe 31 decembrie 2024, ceea ce înseamnă o întârziere de peste 10 luni, față de termenul inițial

13.302 vizualizări
Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com
Metodologia pentru predarea disciplinei Religie ar urma să fie gata până la data de 31 decembrie 2024, potrivit potrivit ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Inițial, regulamentul pentru disciplina Religie ar fi trebuit să fie finalizat la data de 1 februarie 2024. Acest lucru înseamnă o întârziere de peste 10 luni, comparativ cu termenul inițial.

Ordinul publicat în Monitorul Oficial modifică anexele nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului educației nr. 6.072/2023 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior.

Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru predarea disciplinei Religie trebuie să fie gata până pe 31.12.2024.

Foto: Captură ordin nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024

În prezent se aplică ordinul nr. 5.232 din 14 septembrie 2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predării disciplinei Religie în învățământul preuniversitar.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților, pentru elevul minor:

Articolul 87 – „(1) Planurile-cadru ale învățământului primar, gimnazial, liceal includ religia ca disciplină școlară, parte a trunchiului comun. Elevilor aparținând cultelor recunoscute de stat, indiferent de numărul lor la nivelul unei unități de învățământ, li se asigură dreptul constituțional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii.

(2) Înscrierea elevului pentru a frecventa orele de religie se face prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/ reprezentantului legal, pentru elevul minor. Schimbarea acestei opțiuni se face tot prin cererea scrisă a elevului major sau a părinților/reprezentantului legal, pentru elevul minor. În cazul în care elevul nu frecventează orele de religie, situația școlară se încheie fără disciplina Religie. În mod similar se procedează și pentru elevul căruia, din motive obiective, nu i s-au asigurat condițiile pentru frecventarea orelor la această disciplină. Elevului care nu frecventează orele de religie i se va asigura prezența în unitatea de învățământ pe durata derulării cursurilor.

(3) Disciplina Religie poate fi predată numai de personalul didactic calificat, conform prevederilor prezentei legi, și avizat de cultele religioase recunoscute oficial de stat, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului educației. În conformitate cu metodologia, Ministerul Educației încheie protocoale de colaborare cu cultele religioase recunoscute oficial de stat.”

Edupedu.ro a scris că reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor propun în proiectul privind noul statul al elevului prevederea expresă ca ora de religie să fie prima sau ultima în orar.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 include religia ca disciplină opțională la examenul de BAC. Practic, proba opțională de Religie a fost introdusă pentru elevii de la profilul uman, specializările filologie și științe sociale, la proba E. Precizăm că noul BAC se aplică începând cu generația de elevi înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026, potrivit legii (art.248 alin. 5).

Articolul 102 – (5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfășurate după cum urmează:

c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie și științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

Elevii care intră în clasa a VII-a în septembrie 2023 sunt prima generație care va da Bacalaureatul reformat, în anul 2029 

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ora de religie să fie prima sau ultima în orar, cer mai multe Asociații ale elevilor într-un proiect privind Statutul elevului
aprilie 2023 – Religia, impusă ca disciplină opțională la Bacalaureat pentru elevii de la profilul uman, la proba specifică a profilului sau specializării, prin două amendamente adoptate de Comisia de învățământ în proiectul legii educației
Elevii care intră în clasa a VII-a în septembrie 2023 sunt prima generație care va da Bacalaureatul reformat, în anul 2029 / Ligia Deca: O să avem niște discipline cu un număr mic de ore și axate pe cunoștințe de bază la materiile la care se va da proba complementară

18 comments
  1. Felicitări,Mihaela,felicitări !! Da,cei care nu-L au pe Dumnezeu,nu…se au pe ei-înșiși ! Ei nu știu ,,unde se duc când se duc”!Să-i conpătimim !Ei nu știu ce dulce e Dumnezeu …!

  2. Există o excepție de neconstituționalitate pe Legea Educației, admisă de CCR exact pe tema libertății de conștiință, decizie care anulează necesitatea de a depune o cerere pentru a retrage copilul de la ora de religie. Libertatea de conștiință presupune acțiunea de a alege, nu de refuza ceva impus. Drept urmare aceste modificări de metodologie au bază legală de 10 ani, decizia fiind din 2014.
    Iar de la 01 februarie până la 31 decembrie sunt 11 luni, Edupedu, nu 10.

  3. Sunt un părinte. Religios la nivel sub – mediu, în sensul că merg la biserică de câteva ori pe an și mă închin câteodată. Toți copiii mei, trei la număr, au frecventat orele de Religie din programa școlară dar, doar atât timp cât acest lucru a fost obligatoriu. La cererea lor, imediat ce a fost posibil, am renunțat la frecventarea acestui curs.In ceea ce privește Religia, în ansamblul ei, indiferent de confesiune, consider ca aceasta își are locul în lăcașele de cult și nu în instituțiile de învățământ. Sa privești înapoi, la ceea ce a fost, în trecut așa cum am citit intr-o postare , ( lucruri reale, dealtfel), nu cred ca, în momentul actual, în era AI, este un lucru absolut necesar.
    Mai cred că orice persoana care dorește sa studieze acest obiect este liber sa o facă în cadrul cursurilor organizate de instituții specializate.
    Și dacă tot nu se renunță la predarea religiei în școală, pentru egalitatea de șanse, ar trebui ca fiecare confesiune sa fie studiată, nu doar confesiunile considerate reprezentative.

  4. Foarte multi români au devenit parerologi. Ei își dau cu părerea în legătură cu orice dar mai ales în legătură cu lucruri la care nu se pricep și au competențe spre 0. In tot acest timp societatea noastră minunata se duce de râpă. Cearta și scandalul legat de orice subiect sunt mereu la moda. Așa și acum se găsesc destui care sa spună că știința și religia sunt contradictorii. Evident că acestora oricâte argumente le aduci ei o vor tine tot pe a lor. Înțeleptul își pune mereu întrebări la care caută și afla răspunsuri dar prostul are mereu certitudini și autosuficienta. Să ne străduim să gândim pozitiv că această societate românească neterminată va ieși odată la lumina păcii, iubirii, acceptării, respectului, înțelepciunii!

  5. Sunt fost cadru didactic la disciplina biologie. Consider că religia este o activitate care privește tradiția sau orientarea spirituală a familiei și nu are ce căuta în unitățile de învățământ. Științele naturii reprezentate de biologie, fizică și chimie, vin în contradicție cu dogmele bisericești și Legendele Judaice, ceea ce face ca un număr mare de elevi să nu înțeleagă caracterul științific al acestor discipline. Cred că în era AI, nu mai putem vorbi despre teoria creaționistă promovată atât de agresiv de preoții și profesorii de religie care blochează abordările științifice bazate pe demonstrații și experimente de laborator. Am văzut lecții de religie înregistrate de elevi în care preotul le preda elevilor teoria geocentrica în care soarele se învârte în jurul pământului, în care sunt amenințați că dacă nu-și fac rugăciunea de seară a doua zi îi calcă mașina sau că descărcările electrice sunt rodul activității sf. Ilie și nu al incarcarilor electrice diferențiate a norilor. La orele de biologie, foștii mei colegi au renunțat la multe capitole de biologie generală, genetică și evoluționism tocmai pentru a nu întra în conflict cu preotul și părinții elevilor îndoctrinați religios, mai ales din mediul rural. Dacă vom continua să păstrăm în școli predarea religiei, avem toate șansele să devenim o țară în care viitoarele generații să fie condamnate la sărăcie și îndobitocire religioasă.

    1. Daca ati fost cadru didactic, asa vreodată de curiozitate v-ați uitat pe peograma școlară, cam ce se preda la religie? E absurd ce scrieti aici! La nicio religie, indiferent de confesiune, nu se preda dogma si nici nu se îndoctrinează elevii! Programele școlare au fost adaptate la viața de zi cu zi a noastra a tuturor, sunt lectii de cultura si spiritualitate foarte interesante si care tin de o viziune mai larga a vietii sub toate aspectele ei! Pe de alta parte, ca va place sau nu, religia este materia liant intre toate materiile de învățământ din scoală! Si imi asum ce zic!
      Primele carti de citire au fost carti de cult, daca stiti ce sunt alea, raspandirea scrisului in lumba romana s a facut datorita copiștilor care erau călugării din manastiri, istoria nu se poate invata independent de religie, psihologia si filozofia la fel, chiar si matematica, pt ca primii matematicieni greci erau si teologi! Dar pun pariu ca nici asta nu stiti! Pacat! In al treilea rand vreau sa va spun ca primele universitati din Europa si din lume au aparut tot sub auspiciul Bisericii! ( Padova, Venetia, Leipzig, Wiena, etc)
      Asa ca, am fi mult mai bogati sufleteste daca nu ati mai cârcoti continuu impotriva orei de religie unde copiii dobandesc o stare de bine dupa atata știință la celelalte ore, si ar sti cum sa se poarte mai frumos si sa va salute pe strada chiar daca ati iesit la pensie!
      Zile bune cu ☀️ !

      1. Ce scrie în programă e una, ce se face efectiv la clasă e alta.

        În 22 de ani, am avut mai mulți colegi profesori de religie. Cei care au devenit profesori prin concurs sunt în general oameni cu scaun la cap, inteligenți, cu care se poate purta o discuție de la agnostic la creștin practicant fără invective și acuzații, oameni care au fost printre primii care s-au vaccinat contra SARS-COV2 când a apărut vaccinul, oameni care nu fac prozelitism și încearcă să înțeleagă cât mai bine copiii care au altă confesiune (deși e adevărat că sunt puține cazuri în școala mea).

        Și apoi au fost anii în care a suplinit ore de religie un domn preot din comună, care tuna și fulgera la oră contra oricui i se năzărea dânsului (în general cei de alte religii, ”păgânii”, dar și politicienii, femeile, societatea prea permisivă) și care deplângea vremurile bune dinainte (dânsul nu prinsese decât comunismul) în care lumea-l respecta ca o figură de maximă autoritate și nu era duminică în care biserica să nu fie plină. Programă? Ce e aceea?

        Și în ciuda plângerilor contra orelor pe care le ținea, primarul l-a susținut acolo din motive politice. Și gata discuția.

        Nu vreau să generalizez… dar dacă la fel se întâmplă și acum în unele localități, nu vă bazați prea mult pe ce scrie în programă.

    2. ,, Legendele Judaice” ????
      O dat atâta cultură și cunoștințe de istoria religiilor mai rar.

      Poate nu ar strica să mergeti la ora de religie.
      La clasa a 11-a in programa școlară (cultul ortodox) sunt lecții despre iudaism.
      Cu mult timp inainte sa se introducă noua disciplină ,,istoria evreilor…”
      Asta dacă nu le vor scoate când vor face noua programa de liceu.
      N.B. Predau științe…dar nu consider că intre Știință și Teologie trebuie sa fie un război ci un dialog.
      Lumea nu poate trăi doar virtual cu ,, halucinațiile ” de la OpenAi.

    3. Asa este. perfect d eacord. Cine vrea sa se faca popa, nu are decat sa mearga la teologie. Dar nu sa le impui capul cu minciuni. ca asa vrea Biserica. Biserica si-a cam luat avant , iar noi prostii acceptam regulile lor, obligatorii si mincinoase. Nu are ce mai cauta religia in scoala sau gradinite cum era o treaba mai demult. Copii sunt inocenti, si ii spala pe creier popii. Ei nu stiu nimic din cele sfainte si nici nu trebuie. ca toate povestile din Biblie sau alte Testamante sunt numai falsafaslacuri. Numai de ei inventate Trebuie sa se termine cu aceatsa mascarada. Ministrule, daca ne iubesti, daca iubesti copii, nu fi de cacord cu ce vor popii. Ei vor sa faca asta pentru bani. Nu pentru credinta. Si apoi credinta sta in fiecare, cum o vede el. Nu-i obligats a suporte, minciunile popilor. Scoate-o de tot! E un obiect in plus. Suntem in sec 21. gata cu Evul Mediu A fost odata. Pa!!!… Poăpii daca nu au urmasi , sa se duca la munca. ca munca este pentru fiecare….

    4. Un nene demult, ar trebui să îl cunoști dacă îmi vorbești de fizică, mare filozof, pe nume Albert Einstein spunea ,,Stiința fără religie este șchioapă, religia fără știință este oarbă”.
      Când vorbești de religie, vorbesti practic de Dumnezeu. Religia nu te sărăcește și nici nu te îndobitocește, ba din contră religia te apropie de semenii tăi (indiferent de religie), te face mai bun. Iar orele de religie nu au constat nici o secundă într-o lecţie de îndoctrinare sau spălare de creier, înţeleg asta acum şi am înţeles-o şi atunci. Erau singurul moment în care mă relaxam, în care simţeam că învăţ ceva util şi singurul moment în care puteam să uit de problemele de acasă. Domnul profesor nu era doar dascălul nostru, nu era doar sfătuitorul nostru, nu era doar persoana care ne mustra, era mai mult decât atât. Era prietenul, confidentul, era o persoană pe care o admiram, o respectam şi ale cărui sfaturi le urmam cu sfinţenie. Era persoana de care eram sigur că nu mă judecă, orice i-aş zice, care ştiam că mă ajuta oricând fără nici o urmă de egoism sau interes ascuns, dascălul care m-a făcut să înţeleg că oamenii sunt vulnerabili, şi asta nu e o ruşine.

  6. În școala în care învață fata mea este un profesor de religie care este preot cu parohie și are și dirigenție. La ședința cu părinții din luna septembrie ne-a anunțat ca dânsul predă religie ortodoxă, dar îi primește la oră și pe elevii aparținând altor confesiuni.
    La Olimpiada de religie au fost calificați la faza națională vreo 4 elevi de alte confesiuni, dar niciunul pregătiți de acesta. cu toate astea și-a arogat meritele și îi întreba pe profesorii de matematică și de fizică dacă ei au elevi calificați.

    1. fiecare confesiune are olimpiada distincta, astfel ca nu se pot face confuzii. Iar daca copiii au participat la olimpiada de religie ortodoxa si nu au fost pregatiti de catre profesorul de la clasa, este similar cu situatia in care elevii fac pregatiri particulare la anumite materii, ajung sa aiba rezultate bune, iar meritele sunt atribuite profesorilor de la clasa. Asta se intampla in mod curent la toate materiile cu evaluare nationala, nu vi se pare? Sau la educatie fizica, unde performanta fac elevii care practica sporturi la diferite cluburi , din resurse proprii, iar meritele din cadrul concursurilor scolare sunt atribuite profesorilor si scolii. Deci, sa fim impartiali, se intampla mai des la alte materii decat la religie…

  7. Aceleași idioțenii 🤣
    “Religia poate fi predată doar de personal calificat” , adică de popi sau preotese, restul disciplinelor pot fi predate de oricine
    Când se vor tine și ăștia ce predau religia de o programa? Când vor face și ei o evaluare? Un an întreg vorbesc prostii la ora (cum ca dracu vine prin cablu prin canalul Disney Chanel) iar la final dau un șir de 10 pe verticală .
    Și pentru cei care sunt de alte religie de ce nu asigura ministerul ora cu personal calificat?

    1. Ați făcut vreo reclamație scrisă dacă puteți dovedi afirmațiile?

      Altfel sunt doar alegații inutile si ineficiente…

    2. personal calificat inseamna absolventi ai Facultatilor de Teologie, cu licenta sau master. Nu inseamna “popi sau preotese”. In sate in care nu este profesor de religie, preda preotul ca varianta secundara. A se vorbi la ora lucruri nepotrivite, sa stiti ca se poate intampla la orice materie. Evaluare exista, asemenea celorlalte discipline. Grade didactice, inspectii la ora, examene, concursuri, activitati extrascolare, proiecte, parteneriate, similar cu celelalte materii. Este mare nevoie de educatie religios – morala de buna calitate, cu atat mai mult cu cat relativizarea valorilor , confuzia si denaturarea sunt in extindere. Orice om, de orice profesie ar fi, daca are si credinta, se va realiza din toate punctele de vedere mai frumos si mai amplu. Credinta zideste, da speranta, sens, optimism si are un efect benefic asupra tuturor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației anunță că a centralizat o listă cu programe anti-plagiat cu care vor fi scanate toate lucrările de finalizare a studiilor din România, din această vară

Lista programelor recunoscute la nivel național în vederea stabilirii gradului de similitudine pentru lucrările de finalizare a studiilor va fi publicată în Monitorul Oficial, potrivit Ministerului Educației. Instituția anunță pe…
Vezi articolul

Un șef din Ministerul Educației a candidat pe postul de Director general al Direcției România Educată, care era și în subordinea lui. A luat concursul cu 100 de puncte la interviu / „Dacă era conflict de interese, nu făceam asta”, susține Sorin Decă

Secretarul general adjunct al Ministerului Educației, Sorin Decă, a candidat pentru funcția de Director general al Direcției România Educată, direcție aflată și în subordinea sa, conform surselor Edupedu.ro. Concret, acesta…
Vezi articolul