Ministerul Educației introduce reguli specifice pentru a acredita cursurile pentru 10 mii de directori și inspectori școlari, dar și pentru profesorii din liceele agricole, prin programe PNRR, prin derogare de la metodologia-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a profesorilor, conform unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial pe 12 noiembrie.
Apelurile PNRR pentru care se schimbe regulile de acreditare a programelor de formare, prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) din Metodologia-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice sunt:
- „Program național de leadership și management educațional”,
- „Program de formare a cadrelor didactice din liceele cu profil agricol”
Criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Ordinul ministrului educației nr. 4.224/2022
Excepțiile la metodologia cadru, aprobate prin ordinul de ministru nr. 7.372/2024 vizează structura programelor, detalierea conținutului și modalitățile de organizare a cursurilor.
De exemplu, pentru componenta față în față a cursurilor, s-a introdus un procent de cel puțin 60% din bugetul total de timp al programului, cum e și în ghidul solicitantului, față de cel puțin 40%, dar nu mai mult de 50% din bugetul total de timp al programului, din metodologia cadru.
Criterii specifice de acreditare a cursurilor de formare din apelurile PNRR „Program național de leadership și management educațional” și „Program de formare a cadrelor didactice din liceele cu profil agricol”
„1. Programul de formare pentru personalul care este implicat în managementul unităților de învățământ preuniversitar, destinat directorilor și directorilor adjuncți, se acreditează cu durata de minimum 84 de ore, distribuite după cum urmează:
A. în format fizic integral:
a) minimum 21 de ore pentru componenta teoretică destinată îmbunătățirii competențelor de management și leadership educațional;
b) minimum 63 de ore pentru componenta practic-aplicativă, alocate astfel:
– minimum 39 de ore de aplicații practice cu rol în formarea și dezvoltarea competențelor specifice domeniului tematic management și leadership educațional;
– minimum 24 de ore pentru activități de mentorat și coaching, de tip comunitate de practici, pentru consolidarea competențelor managerilor școlari;
sau
B. în format blended learning:
a) minimum 51 de ore alocate componentei față în față (în procent de cel puțin 60% din bugetul total de timp al programului,) dintre care 21 de ore aferente componentei teoretice și 30 de ore alocate componentei practic-aplicative;
b) minimum 33 de ore alocate componentei online sincron și asincron (în procent de cel mult 40% din bugetul total de timp al programului).
Bugetul de timp alocat componentei practic-aplicative, la nivelul programului de formare, se distribuie astfel:
– minimum 30 de ore organizate față în față, care includ și activitățile de mentorat și coaching, de tip comunitate de practici, pentru consolidarea competențelor managerilor școlari (24 de ore), respectiv contextele aplicative pentru formarea și dezvoltarea competențelor specifice domeniului management și leadership educațional;
– minimum 33 de ore organizate în sistem online sincron și asincron.
2. Programul de formare pentru personalul cu atribuții manageriale din DJIP/DMBIP și BJ/BMB ARACIIP sau, până la înființarea acestora, din ISJ/ISMB, precum și pentru alte categorii similare cu funcții de conducere și management educațional se acreditează și se organizează în format blended learning, cu durata de minimum 84 de ore, distribuite după cum urmează:
a) minimum 51 de ore alocate componentei față în față (în procent de cel puțin 60% din bugetul total de timp al programului), dintre care 21 de ore aferente componentei teoretice și 30 de ore alocate componentei practic-aplicative;
b) minimum 33 de ore alocate componentei online sincron și asincron (în procent de cel mult 40% din bugetul total de timp al programului).
Bugetul de timp alocat componentei practic-aplicative, la nivelul programului de formare, se distribuie astfel:
– minimum 30 de ore organizate față în față, din care fac parte și activitățile de mentorat și coaching, de tip comunitate de practici, pentru consolidarea competențelor managerilor școlari (24 de ore), respectiv contextele aplicative pentru formarea și dezvoltarea competențelor specifice domeniului management și leadership educațional;
– minimum 33 de ore organizate în sistem online sincron și asincron.
Programul de formare continuă a cadrelor didactice din cadrul liceelor cu profil agricol/silvic se acreditează în format blended learning, cu durata de minimum 84 de ore, distribuite după cum urmează:
a) minimum 24 de ore în format fizic (dar nu mai mult de 75% din durata totală a programului de formare de 84 de ore);
b) minimum 60 de ore în sistem online (diferența rezultată dintre numărul total de 84 de ore al programului și numărul de ore desfășurate în format fizic).”
DOCUMENT Ordinul ministrului educației nr. 7.372/2024
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.