Ordinul privind componența nominală a comisiilor de specialitate ale Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2024-2028, care vor propune Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat, aprobat ulterior de Consiliul general CNATDCU, a fost publicat în Monitorul Oficial. Comisiile de specialitate trebuie să fie constituite din experți în domeniul/domeniile științifice arondate și au un președinte și un vicepreședinte, conform regulamentului CNATDCU.
- Procedura de desemnare a membrilor în astfel de comisii nu a fost lipsită de controverse – vezi cazul Comitetului de selecție a membrilor CNATDCU pentru Comisia de Științe Juridice, pentru mandatul 2024-2028, care a acuzat Ministerul Educației ca a pus în consultare publică o listă care ignoră votul și lista transmisă de Comitetul de selecție
Pentru comisiile de specialitate ale CNATDCU, candidații au fost selectați de către comitete de selecție anunțate pe 5 iunie. Pentru fiecare comisie a fost, astfel, format un comitet format din 3-5 personalități, conform anunțului de atunci al Ministerului Educației – vezi Lista completă a celor care au ales membrii propuși pentru aceste comisii.
Apelul de candidaturi pentru pozițiile de membru CNATDCU a fost lansat în luna aprilie, criteriile declarate pentru această selecție fiind „transparența, evitarea incompatibilităților și a conflictelor de interese, inclusiv a imixtiunii factorului politic, asigurarea reprezentativității profesionale și instituționale”. Potrivit aceluiași apel, profilul membrilor CNATDCU trebuie să răspundă următoarelor cerințe:
- „experiență proprie de cercetare științifică, recunoscută la nivel național/internațional, dovedită și validată prin realizări specifice și prin îndeplinirea standardelor minimale naționale pentru abilitarea în domeniu;
- capacitate de analiză obiectivă;
- integritate profesională;
- să nu fie demnitari sau membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice (pentru mandatul 2024-2028, acest aspect este luat în calcul la toate nivelurile structurilor anterior menționate).”
DOCUMENT Componența nominală a comisiilor de specialitate ale Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2024-2028:
Atribuțiile și competențele Comisiilor de specialitate ale CNATDCU
Comisiile de specialitate ale CNATDCU sunt constituite din experți în domeniul/domeniile științifice arondate, conform regulamentului de funcționare a CNATDCU.
„Activitatea fiecărei comisii de specialitate este coordonată de un președinte și un vicepreședinte, numiți prin ordin al ministrului educației.
Numărul membrilor unei comisii de specialitate, număr impar, este stabilit astfel încât să asigure calitatea evaluării printr-o încărcare uniformă și rezonabilă a acestora și principiul reprezentativității profesionale.
Ministrul educației poate dispune completarea comisiilor de specialitate cu noi experți și în timpul derulării unui mandat al CNATDCU, după aceeași procedură și aceleași principii de selecție aplicabile la începutul mandatului.
Comisia de specialitate are, în principal, următoarele atribuții și competențe:
a) analizează, conform metodologiei de lucru aplicabile, procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea atestatului de abilitare și verifică respectarea standardelor minimale aplicabile; formulează către Consiliul general propunerea de acordare/neacordare a atestatului de abilitare;
b) analizează procedura administrativă desfășurată la nivelul instituției de învățământ superior privind acordarea diplomei de doctor, precum și respectarea criteriilor minimale, conform metodologiei specifice aprobate prin ordin al ministrului educației; formulează către Consiliul general propunerea de acordare/neacordare a titlului de doctor;
c) evaluează solicitările adresate Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor CNRED privind recunoașterea diplomelor de doctor obținute în străinătate;
d) elaborează propunerile standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor;
e) evaluează și formulează propuneri în legătură cu acordarea indemnizației de merit, în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit și a Regulamentului de funcționare a Comisiei naționale pentru acordarea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare;
f) propune Ghidul național privind redactarea tezelor de doctorat;
g) alte atribuții stabilite conform legii.
Președintele comisiei de specialitate are următoarele atribuții:
a) coordonează, inclusiv prin mijloace electronice, activitatea comisiei de specialitate;
b) reprezintă comisia în cadrul Consiliului general;
c) participă la adoptarea deciziilor Consiliului general, prin exprimarea votului atât în cadrul ședințelor, cât și de la distanță, prin mijloace electronice;
d) realizează evidența participării membrilor la activitățile comisiei;
e) alte atribuții stabilite conform legii.
În cazul imposibilității exercitării atribuțiilor de către președintele comisiei de specialitate, atribuțiile se preiau de către vicepreședinte.
Președintele comisiei de specialitate poate delega vicepreședintelui comisiei unele dintre atribuțiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată.”
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Oare ce rost a avut consultarea publică? Praf în ochi!
Unii oameni din lista sunt o rușine pentru comunitatea universitara. Oare chiar nu au avut de unde alege?
Ar fi bine de știut și cine s-a înscris și dacă au fost respectate criteriile de selectie.
Dar, pentru asta ar trebui să existe și interes pentru performanta și promovarea oamenilor de valoare.
nu prea interesează pe nimeni această listă…cine mai face doctorat în ziua de azi?